Citat:
Ursprungligen postat av
reCAPTCHA
När man lägger en aktieorder, måste man hålla undan en del pengar för att täcka alla kostnader som uppstår som exempelvis courtage eller regleras sådant automatiskt i samband med ordern?
Beror på mäklare och om du har kredit kopplat till kontot.
Exakt courtage är ju omöjligt för mäklaren att veta om du har en rörlig del, detta eftersom mäklaren så klart inte vet i förväg exakt på vilken nivå som avslutet kommer ske.
Vissa mäklare slår också ihop alla avslut i ett värdepapper under dagen och ger dig ett totalt courtage för hela volymen.
Är du orolig över att hamna någon krona negativt på kontot så får du ta höjd för det och köpa för lite mindre än du hade tänkt.
Annars är det ju bara att betala in de få kronorna dagen efter när man ser att det är minus likvider på kontot.
Jag brukar lägga order på exakt det belopp som jag vill handla för, sedan får courtaget bli vad de blir. Går det över så belastas krediten men det är så löjligt lite pengar nuförtiden mot för 25 år sedan när man var fresh i gamet så jag har ingen brådska det kan ligga en dollar eller två och ticka ränta på krediten tills nästa gång jag gör en insättning.