2021-03-06, 21:15
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Tack. Fick förklarat för mig att ett köp motsvarande SEK 1M eller 100 000 aktier som genomförs på Stockholms börsen inte lär påverka kursen överhuvudtaget.

Men mer svar än så fick jag tyvärr inte. Tänkte mest hur stor sannolikheten är om man lägger en sådan stor order på OMXS30 att den faktiskt kommer till avslut.
I sammanhanget är en miljon kronor bara smådroppar för de stora bolagen i OMX30. Du kan lätt droppa en miljon på orderboken och den kommer gå igenom. Kanske sänka kursen i några sekunder med -0.1% eller något.

Vissa aktier på OMX30 omsätter 1 miljard per dag på aktiva dagar.
Oroa dig ej om detta, bara att köpa för fulla muggar. Börjar vi prata om 50-100 milj ja då är det skillnad.
Citera
2021-03-10, 09:36
Medlem
Jag kanske är dum i huvudet. Men jag fattar inte de här med börsens öppettider?

Jag kunde ju lika gärna logga in på avanaza och köpa aktier kl 02.00 inatt som om jag kan göra det under börsens öppettider?
Eller är det bara att kursen ändras under öppettiderna?

Kan man inte sälja efter stängning? Hjälp en som precis fattat tycke (men än inte gör mer än att sparar i fonder).
Citera
2021-03-10, 10:04
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas

Jag kunde ju lika gärna logga in på avanaza och köpa aktier kl 02.00 inatt som om jag kan göra det under börsens öppettider?

Kan man inte sälja efter stängning? Hjälp en som precis fattat tycke (men än inte gör mer än att sparar i fonder).

Du kan lägga ordern när du vill men den går inte igenom förrän börsen har öppnat. Samma om du säljer.
Citera
2021-03-10, 11:58
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas

OMXS har provat med längre öppettider men likviditeten var rätt usel.

Tydligen vill även folk som handlar med stor omsättning gå hem till sin familj då och då.

Du kan handla på eftermarknad på andra ställen, som IG.
Citera
2021-03-10, 19:34
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
I sammanhanget är en miljon kronor bara smådroppar för de stora bolagen i OMX30. Du kan lätt droppa en miljon på orderboken och den kommer gå igenom. Kanske sänka kursen i några sekunder med -0.1% eller något.

Vissa aktier på OMX30 omsätter 1 miljard per dag på aktiva dagar.
Oroa dig ej om detta, bara att köpa för fulla muggar. Börjar vi prata om 50-100 milj ja då är det skillnad.
Tack så mycket! Hur fungerar det egentligen om man vill köpa en aktie som finns noterat på flera marknader som exempelvis ING groep NV som går att handla på såväl equiduct som NYSE? Går det att bedriva handel mellan dessa två marknader eller hålls dem separerade ifrån varandra trots att det är samma aktie?

Om man väljer att köpa/sälja aktier, är man bunden till sin egen nätmäklare eller bedrivs även handel mellan exempelvis Avanza och Nordnet? Exempelvis om jag vill sälja aktier via min mäklare Avanza, att någon annan från Nordnet kan köpa dem?
Citera
2021-03-10, 22:29
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Tack så mycket! Hur fungerar det egentligen om man vill köpa en aktie som finns noterat på flera marknader som exempelvis ING groep NV som går att handla på såväl equiduct som NYSE? Går det att bedriva handel mellan dessa två marknader eller hålls dem separerade ifrån varandra trots att det är samma aktie?

Om man väljer att köpa/sälja aktier, är man bunden till sin egen nätmäklare eller bedrivs även handel mellan exempelvis Avanza och Nordnet? Exempelvis om jag vill sälja aktier via min mäklare Avanza, att någon annan från Nordnet kan köpa dem?

De är separat vad jag vet, men hedge fonder som har robotar jämnar ut blixtsnabbt om det skulle uppstå skillnad, arbitrage affärer är mums.
Har du t.ex IBKR som mäklare kör de smart routing och finner bästa marknad för affären, på avanza tror jag du måste speca vart du vill handla aktien i fråga.

Ja det är en gemensam orderbok per aktie och börs.
Nu är handeln anonym i large cap Stockholm men går du ner och kollar mid cap aktier så ser du vilka mäklare som köpte och sålde per avslut.
Citera
2021-03-10, 22:44
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
De är separat vad jag vet, men hedge fonder som har robotar jämnar ut blixtsnabbt om det skulle uppstå skillnad, arbitrage affärer är mums.
Har du t.ex IBKR som mäklare kör de smart routing och finner bästa marknad för affären, på avanza tror jag du måste speca vart du vill handla aktien i fråga.

Nu är handeln anonym i large cap Stockholm men går du ner och kollar mid cap aktier så ser du vilka mäklare som köpte och sålde per avslut.
Varför är handeln anonym?
Citera
2021-03-10, 22:52
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Varför är handeln anonym?

Vet faktiskt inte, Stockholm var sent på det infördes väl för ett år sedan eller två, det är mycket anonymt runt om i Europa standard utanför Sverige.

Mycket av handeln är dessutom sedan länge i dark pools så man fick i alla fall kass insyn redan innan.
Citera
2021-03-12, 01:09
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:

När man lägger en aktieorder, måste man hålla undan en del pengar för att täcka alla kostnader som uppstår som exempelvis courtage eller regleras sådant automatiskt i samband med ordern?
Citera
2021-03-12, 08:19
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
När man lägger en aktieorder, måste man hålla undan en del pengar för att täcka alla kostnader som uppstår som exempelvis courtage eller regleras sådant automatiskt i samband med ordern?

Beror på mäklare och om du har kredit kopplat till kontot.
Exakt courtage är ju omöjligt för mäklaren att veta om du har en rörlig del, detta eftersom mäklaren så klart inte vet i förväg exakt på vilken nivå som avslutet kommer ske.
Vissa mäklare slår också ihop alla avslut i ett värdepapper under dagen och ger dig ett totalt courtage för hela volymen.
Är du orolig över att hamna någon krona negativt på kontot så får du ta höjd för det och köpa för lite mindre än du hade tänkt.
Annars är det ju bara att betala in de få kronorna dagen efter när man ser att det är minus likvider på kontot.

Jag brukar lägga order på exakt det belopp som jag vill handla för, sedan får courtaget bli vad de blir. Går det över så belastas krediten men det är så löjligt lite pengar nuförtiden mot för 25 år sedan när man var fresh i gamet så jag har ingen brådska det kan ligga en dollar eller två och ticka ränta på krediten tills nästa gång jag gör en insättning.
Senast redigerad av Finans.killen 2021-03-12 kl. 08:23.
Citera
2021-03-12, 08:50
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Beror på mäklare och om du har kredit kopplat till kontot.
Exakt courtage är ju omöjligt för mäklaren att veta om du har en rörlig del, detta eftersom mäklaren så klart inte vet i förväg exakt på vilken nivå som avslutet kommer ske.
Vissa mäklare slår också ihop alla avslut i ett värdepapper under dagen och ger dig ett totalt courtage för hela volymen.
Är du orolig över att hamna någon krona negativt på kontot så får du ta höjd för det och köpa för lite mindre än du hade tänkt.
Annars är det ju bara att betala in de få kronorna dagen efter när man ser att det är minus likvider på kontot.

Jag brukar lägga order på exakt det belopp som jag vill handla för, sedan får courtaget bli vad de blir. Går det över så belastas krediten men det är så löjligt lite pengar nuförtiden mot för 25 år sedan när man var fresh i gamet så jag har ingen brådska det kan ligga en dollar eller två och ticka ränta på krediten tills nästa gång jag gör en insättning.
Merrill Lynch?
Citera
2021-03-12, 09:42
Medlem
Citat:

I många fall görs ingen saldokontroll mot ditt konto som även inkluderar courtaget. Givetvis måste du ha täckning för din order*, men hos många mäklare finns det risk för att du blir övertrasserad när avgifterna väl dras i slutet av dagen.
*Givet att du inte har kredit, men då nyttjar du ju krediten istället.

Men det är helt klart en teknisk fråga som kan skilja sig mäklare för mäklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in