2021-03-12, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Varför introducerade inte SE en till mördare med liknande signalement som SE själv för att blanda bort korten om han nu var så förslagen och bra på att hitta på och förleda polisen?

SEktbibeln kanske har ett svar på det?

Du svarade på frågan själv, för då hade det blivit helt uppenbart att något inte stämmer. Han var alldeles för smart och beräknande för ett sådant snedsteg
Citera
2021-03-12, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jämför man uppgifterna så är det i Alfs fall väldigt "heta uppgifter" av stor vikt han kommer med. Det började med ett prassel i buskarna så han "hajjade till" och slutade med att han bevittnat hela mordet och har uppgifter om gärningsmannen o.s.v.
Riktigt så heta lögner är det inte i SE's fall. Det är rätt konstiga "lögner" och som det i flera(många) fall också går att finna stöd för. SE(GM) har som sagt möjlighet att med endast 2-3 uppgifter placera sig som vittne på mordplatsen, men istället så handlar det om 20-30 "lögner" både gissningar och det han kan ha fått från media.
Men så kommer dessa konstiga lögner som:
"Polisen var brysk mot Lisbeth"

Varför ens säga detta?
Eller var han den återvändande GM som var tillbaka redan efter 6-7 minuter och han att se Lisbeth innan hon for iväg i ambulansen? Samt att ingen kände igen honom?

Jag håller helt med dig. Alf Lundin kom ju med uppgifter som var "snaskiga" på riktigt jämfört med SE. Skillnaden ligger ju också i att AL korresponderade och utvecklade sin story mot polisen (ej media), SE kommunicerade i första hand med media. AL försökte ju aldrig få rampljus (förutom från polisen), SE från media. SE's agenda (oavsett om han var gm eller värdelöst vittne) var ju att befästa sin roll som "betydelsefullt vittne" till varje pris. AL var ju uppe i det blå jämfört med SE.

Det är svårt att veta hur mycket krut SE la på att få synas i media, vi känner ju bara till de fall där han fick komma till tals. Inte omöjligt alls, snarare troligt, att han låg på tidningar och tv rätt hårt under några månader att "få vara med", han kanske blev avvisad ett tiotal ggr. Och för att få vara med i tidningen än en gång, drog han till med små förändringar för att bli intressant (som "polisen var brysk mot Lisbeth"), då fick han napp än en gång. Och så fortsatte det. Om han gjorde detta som vittne pga sjuklig vilja att få rampljus, eller för att nagla sig fast och plantera sig som vittne (som gm) är ju nästan omöjligt att veta. I min värld kan han vara både vittne/gm. Det enda man (nästan) med säkerhet kan slå fast, är ju att han inte var så nära LOP och de övriga vittnen/poliser han (lyckades) tuta i folk.

Som gm, är ju min teori att han sprang söderut på Regeringsgatan efter DBG, sedan väster ner på Brunnsgatan, korsar Malmskillnadsgatan och springer ner på Apelbergsgatan, står kvar i hörnet på huset och blickar mot mp. Då ser han att ambulanserna är på plats, ser hur polis och Lisbeth agerar. Kanske går han Sveavägen norrut mot mp på östra delen när ambulanserna åkt, går förbi platsen, kanske uppehåller sig där några minuter innan han återvänder till Skandia (snappar upp vad folk säger). Han kan ju även ha korsat Sveavägen och ställt sig på västra sidan (på samma sida vittnet IM stod parkerad) och iakttagit några minuter innan han återvände. Enligt mina beräkningar gällande "flykten" ska det inte ha varit några problem för SE alls att ha hunnit till Apelbergsgatan innan ambulansen med LOP åkte iväg, om än med snäva marginaler.

Tillägg, personligen tror jag det är mer troligt att SE (i rollen som värdelöst och ljugande vittne) står just söderut på Sveavägen (såg på långt håll), kanske just i hörnet vid Apelbergsgatan (eller lite längre mot Kungsgatan), än att han stod någonstans längs just Skandiahuset (då hade han iakttagits av vittnen/poliser, de sistnämnda hade antagligen gått fram till honom efter att ambulansen åkt, för att höra vad han sett).
Senast redigerad av HermanSerman 2021-03-12 kl. 10:44.
Citera
2021-03-12, 10:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den här diskussionen började med att du menade att SE inte iscensatt ett förväxlingsscenario. Jag svarade att det har han verkligen gjort, via ombud. Det får räcka så.

Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Du svarade på frågan själv, för då hade det blivit helt uppenbart att något inte stämmer. Han var alldeles för smart och beräknande för ett sådant snedsteg

SE påstår väl aldrig att mördaren såg ut som honom utan att han felaktigt förväxlats med mördaren?

Det vore väl bättre att placera en mördare som liknade SE på platsen för att förvirra polisen. Detta väljer SE att inte göra och bevisar därmed sin oskuld.

Att SE skulle vara förslagen och GM är ju bara ett SEktpåhitt utan någon som helt verklighetsförankring förutom fria fantasier på rundgång.
Citera
2021-03-12, 10:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//

Att som du påstå att det inte finns alternativa teorier till vem som mördade OP är bara löjeväckande. Det finns gott om andra teorier på alternativa gärningsmän.
Jag syftade inte på alternativa gärningsmän. Det jag menade att det saknas här är alltså alternativa teorier om SE:
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2021-03-12 kl. 10:33.
Citera
2021-03-12, 10:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag syftade inte på alternativa gm. Det jag menar att det saknas här är alltså alternativa teorier om SE:
(FB) Skandiamannen

Det finns ju inget alls av substans utom insinuanta spekulationer som SEkten har hittat på som pekar på SE som gärningsman.

Därför bör man fråga sig om andra GM än den oskyldiga SE kan komma i fråga och där finns en hel bukett att plocka från.
Citera
2021-03-12, 10:34
Medlem
Citat:
Du ska inte klandra SE för att inte gjort tillräckligt för att blanda bort korten. Om det är något han gjort bra så är det just det. Han lurade alla PU under perioden 1986-2016, inklusive i stort sett alla privatspanare med några ytterst få undantag. Några i den sistnämnda kategorin har fortfarande inte förstått bättre.
Det är PU 2017-2020 som tillhör den lättlurade skaran. Inte för att PU innan var så mycket bättre men det fanns en och annan som verkade fatta nåt som DA tex.
Citera
2021-03-12, 10:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det är PU 2017-2020 som tillhör den lättlurade skaran. Inte för att PU innan var så mycket bättre men det fanns en och annan som verkade fatta nåt som DA tex.
Det är flera som har varit inne på att SE kan ha lurat även den nya polisutredningen 2017-2020. Man kan i alla fall inte helt utesluta möjligheten att SE alltså har gjort som Quick och hittat på alltihop. Hur vet vi att han ens var på platsen?
Citera
2021-03-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är flera som har varit inne på att SE kan ha lurat även den nya polisutredningen 2017-2020. Man kan i alla fall inte helt utesluta möjligheten att SE alltså har gjort som Quick och hittat på alltihop. Hur vet vi att han ens var på platsen?
Det är TP som har manipulerat PU 2017-2020. Han har tom käkat lunch med dom.
Citera
2021-03-12, 10:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
SE påstår väl aldrig att mördaren såg ut som honom utan att han felaktigt förväxlats med mördaren?

Det vore väl bättre att placera en mördare som liknade SE på platsen för att förvirra polisen. Detta väljer SE att inte göra och bevisar därmed sin oskuld.

Att SE skulle vara förslagen och GM är ju bara ett SEktpåhitt utan någon som helt verklighetsförankring förutom fria fantasier på rundgång.
Helt korrekt, SE var smartare än så. SE lät ett fiktivt vittne lämna ett signalement på mördaren söm överensstämde med det han säger sig ha haft på sig den kvällen och att han därför kan ha förväxlats med mördaren. Smart.
Citera
2021-03-12, 10:48
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pete91
Ja enligt försvarets vittne i hovrätten 1989- vittnespsykologen Astrid H växte ett ansikte och blick fram hos Lisbet- media, förhörspåverkan, fantombilden m.m. Ögonvittnen är ofta opålitliga i traumatiska, chockartade händelser, situationer.

...

Säkerhet (=övertygelse om att ha rätt) kan som jag tidigare nämnt växa fram allteftersom en minnesbild befästas. En överdriven säkerhet kan ofta vara tecken på en underliggande osäkerhet. Man behöver övertyga även sig själv om att man har rätt.

Det finns tecken på en sådan överdriven säkerhet i Lisbet Palmes vittnesmål, exempelvis då hon upprepade gånger åberopar sin yrkeskunskap som stöd för att hon kunnat göra korrekta objektiva iakttagelser. Ur förhör vid huvudförhandling (sid 9): "Jag kanske i detta sammanhang skall säga att jag är yrkesmässigt tränad till observation och att göra faktiska iakttagelser utan att göra analyser i första steget. Jag hade mycket skärpt uppmärksamhet då, eftersom jag var mycket hotad." Den kommentaren tyder snarast på brist på grundläggande perceptionspsykologisk kunskap. Under hot blir vi sämre iakttagare. Känslan av hot påverkar nämligen tolkningen av vad vi ser.

Den onyanserade säkerhet, uttalad av en psykolog, som demonstreras i slutet av förhöret (sid 56-57), antyder också en underliggande osäkerhet som man vill försvara sig mot.

Några allmänna kommentarer.
------------------------------------------------

Idenfifieringsproceduren har inte tillgått på ett för den tilltalade rättssäkert sätt. Sammansättningen och presentationen av konfrontationsgruppen, kombinerat med kommentarerna i massmedia om den tilltalade som alkoholist och med ett speciellt sätt att gå, gör att samtliga utpekanden blir osäkra. Massmedias bedömning av "säkerheten" i vissa utpekanden kan också få psykologisk effekt på domstolen, så att man inte upptäcker svagheterna i utpekandet. Flygledaren i bilen utanför Grand exempelvis, som gav ett mycket tillförlitligt intryck, sade avslutningsvis "om man sätter på honom en mössa och tar bort mustaschen", så är det han. Dette tillägg gör hans utpekande ur vittnespsykologisk synvinkel mycket osäkert, då erfarenheten (experimentellt prövad) visar att förändringar av detta slag ej går att föreställa sig med någon säkerhet.

Effekten av den enorma mängden vittnesmål, som skall styrka olika led i bevisningen, utan att de ställs mot varandre kan bli at man inte upptäcker att vissa vittnesmål är varandra uteslutande.

Stockholm den 4 juli 1989

Astrid Holgerson
Vittnespsykologiska Forskningslaboratoriet
Stockholms Universitet

© Astrid Holgerson

A Holgerson babblar på precis som man kan förvänta sig av en (försvarande) psykolog. Generalisera går i bästa fall, men att påstå något bestämt i ett enskilt fall är bara hittepå och babbel. Holgerson tror hon kan sitta på kammaren tre år efter mordet och kunna påstå vad LP såg eller inte såg. LP var meter ifrån mördaren. Psykologer ska inte vara i en rättssal. Quick och Kevin fallen är bevis på det. Psykologi är ingen vetenskap.
Senast redigerad av sankmark 2021-03-12 kl. 10:56.
Citera
2021-03-12, 10:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Helt korrekt, SE var smartare än så. SE lät ett fiktivt vittne lämna ett signalement på mördaren söm överensstämde med det han säger sig ha haft på sig den kvällen och att han därför kan ha förväxlats med mördaren. Smart.

Det låter väldigt omständligt i mina öron. Vittnet riskerade ju att inte kunna återfinnas av PU om det var fiktivt?

Var syftet att förvirra polisen borde ju SE själv sett en person som liknade honom på 20 meters håll om han ljuger som en häst travar och är både mördare och så förslagen som det påstås i SEktbibeln.

Istället för att placera en till person på platsen som liknar honom väljer SE enligt SEktbibeln den mest uppenbara lögnen att SE tittade på sin klocka och inte framför sig mot mordplatsen.

Hur troligt detta är överlåter jag åt var och en att fundera på.
Citera
2021-03-12, 10:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
A Holgerson babblar på precis som man kan förvänta sig av en (försvarande) psykolog. Generalisera går i bästa fall, men att påstå något bestämt i ett enskilt fall är bara hittepå och babbel. Holgerson tror hon kan sitta på kammaren tre år efter mordet och kunna påstå vad LP såg eller inte såg. LP var meter ifrån mördaren. Psykologer ska inte vara i en rättssal. Quick och Kevin fallen är bevis på det. Bara tyckande och tro bland psykologer.

Det låter nästan lika fel som att låta fantasifulla journalister återge vad påhittiga säkerhetschefer på Skandia har hittat på för att låtsas lösa MOP och sälja lösnummer.

Man ser att profitbegäret att sälja lösnummer och böcker har ställt sanningen i MOP i skamvrån i SEktbibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in