Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Jämför man uppgifterna så är det i Alfs fall väldigt "heta uppgifter" av stor vikt han kommer med. Det började med ett prassel i buskarna så han "hajjade till" och slutade med att han bevittnat hela mordet och har uppgifter om gärningsmannen o.s.v.
Riktigt så heta lögner är det inte i SE's fall. Det är rätt konstiga "lögner" och som det i flera(många) fall också går att finna stöd för. SE(GM) har som sagt möjlighet att med endast 2-3 uppgifter placera sig som vittne på mordplatsen, men istället så handlar det om 20-30 "lögner" både gissningar och det han kan ha fått från media.
Men så kommer dessa konstiga lögner som:
"Polisen var brysk mot Lisbeth"
Varför ens säga detta?
Eller var han den återvändande GM som var tillbaka redan efter 6-7 minuter och han att se Lisbeth innan hon for iväg i ambulansen? Samt att ingen kände igen honom?
Jag håller helt med dig. Alf Lundin kom ju med uppgifter som var "snaskiga" på riktigt jämfört med SE. Skillnaden ligger ju också i att AL korresponderade och utvecklade sin story mot polisen (ej media), SE kommunicerade i första hand med media. AL försökte ju aldrig få rampljus (förutom från polisen), SE från media. SE's agenda (oavsett om han var gm eller värdelöst vittne) var ju att befästa sin roll som "betydelsefullt vittne" till varje pris. AL var ju uppe i det blå jämfört med SE.
Det är svårt att veta hur mycket krut SE la på att få synas i media, vi känner ju bara till de fall där han
fick komma till tals. Inte omöjligt alls, snarare troligt, att han låg på tidningar och tv rätt hårt under några månader att "få vara med", han kanske blev avvisad ett tiotal ggr. Och för att få vara med i tidningen än en gång, drog han till med små förändringar för att bli intressant (som "polisen var brysk mot Lisbeth"), då fick han napp än en gång. Och så fortsatte det. Om han gjorde detta som vittne pga sjuklig vilja att få rampljus, eller för att nagla sig fast och plantera sig som vittne (som gm) är ju nästan omöjligt att veta. I min värld kan han vara både vittne/gm. Det enda man (nästan) med säkerhet kan slå fast, är ju att han inte var så nära LOP och de övriga vittnen/poliser han (lyckades) tuta i folk.
Som gm, är ju min teori att han sprang söderut på Regeringsgatan efter DBG, sedan väster ner på Brunnsgatan, korsar Malmskillnadsgatan och springer ner på Apelbergsgatan, står kvar i hörnet på huset och blickar mot mp. Då ser han att ambulanserna är på plats, ser hur polis och Lisbeth agerar. Kanske går han Sveavägen norrut mot mp på östra delen när ambulanserna åkt, går förbi platsen, kanske uppehåller sig där några minuter innan han återvänder till Skandia (snappar upp vad folk säger). Han kan ju även ha korsat Sveavägen och ställt sig på västra sidan (på samma sida vittnet IM stod parkerad) och iakttagit några minuter innan han återvände. Enligt mina beräkningar gällande "flykten" ska det inte ha varit några problem för SE alls att ha hunnit till Apelbergsgatan innan ambulansen med LOP åkte iväg, om än med snäva marginaler.
Tillägg, personligen tror jag det är mer troligt att SE (i rollen som värdelöst och ljugande vittne) står just söderut på Sveavägen (såg på långt håll), kanske just i hörnet vid Apelbergsgatan (eller lite längre mot Kungsgatan), än att han stod någonstans längs just Skandiahuset (då hade han iakttagits av vittnen/poliser, de sistnämnda hade antagligen gått fram till honom efter att ambulansen åkt, för att höra vad han sett).