2021-03-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Vem är offret? Linnea Claeson. Hon har väl rätt ålder och rätt profil för att drabbas av detta?
Ålder stämmer och hon är juridikstudent. Om så är fallet är både MGM och BO kända för hög svansföring. Undrar just när MSM kommer att lätta på förlåten?
Citera
2021-03-12, 09:44
Medlem
Han har varit justitiekansler och chef över alla i Advokatsamfundet . Inte första gången som de höga cheferna inte lever som dom lär.
Citera
2021-03-12, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du har alltså en uppfattning om skuld baserat på några andrahandsuppgifter i media?

Menar du att kvinnan ljuger eller att det hon uppger sig varit utsatt för enligt målsägarbiträdet (sex när hon sov och försök att hindra honom) inte uppfyller rekvisiten för våldtäkt?

Eller går du på statistik, att majoriteten av de som häktas för våldtäkt inte döms för brottet?

Eller är det baserat enbart på misogyn grundinställning?

Rent statistiskt så är det ungefär 50/50 om det går till åtal att bli fälld.

Från Brås undersökning "De senaste åren har omkring 5 av 100 anmälda våldtäkter resulterat i en fällande dom. År 2016 anmäldes 4 549 våldtäkter mot person som var minst 15 år. Samma år ledde 384 fall av våldtäkt till åtal och det utdömdes 194 fällande domar.

Så enligt rättsväsendet får man säga att det minst 50+ procent chans att han är just nu juridiskt oskyldig ut i från statistiken. Då han bara är häktad.

Ingen av oss var där och vi har inte sätt bevisen. Så vi vet inte vad som har hänt. Det är rättsväsendets uppgift få fram.
Citera
2021-03-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Va , nej klart dom får skriva att en person sitter häktad och är misstänkt...det kan dom inte blir skadeståndsskyldiga för.
De får inte skriva ut personens namn,
Citera
2021-03-12, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
De får inte skriva ut personens namn,
Vad baserar du detta på? Är det din egen tanke eller finns det nån lag om detta? är det respektive tidning som har dessa regler?
Citera
2021-03-12, 09:53
Medlem
Ja tror så här att han kommer att frias, hon har visserligen sparat sms/ inspelade samtal dem imellan och jag tror att hennes vän har varit mycket drivande i detta att anmäla Göran. kan och vara så att de planerade att anmäla honom och att kvinnan sms eller ringde upp Göran för att stärka sitt bevis. Typ exempel... det var inte rätt av dig att ha sex med mig när jag var full och låg däckad. Han svarar att det var inte hans mening ... jag var också full och visste inte vad jag gjorde och jag tycker att du är attraktiv. Ja något sådant tror jag att de har haft en konversation men detta var bara ett exempel. Om jag ville sätta dit någon för en våldtäckt så hade nog jag stärkt mitt bevis och sms eller spelat in samtal innan jag gjorde anmälan.
Citera
2021-03-12, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Vad baserar du detta på? Är det din egen tanke eller finns det nån lag om detta? är det respektive tidning som har dessa regler?
jag tror att tidningarna har sin egen regel.
Citera
2021-03-12, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Likhunden Sampo gav mycket poäng vill jag minnas.
GL är en sjuk människa minst sagt.

Mer om hunden Zampo mm.

https://www.aftonbladet.se/a/0EgQqE
Citera
2021-03-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryTea
”En kvinna som faktiskt har våldtagits bör få berätta offentligt vem som gjorde det.”

Vad i hela friden menar han med detta? Han om någon borde väl veta att samhället endast kan avgöra vem som gjort vad genom rättsprocessen. Det är det som är hela poängen med hans yrke. Annars består alla dispyter endast av ord mot ord. Så om det inte finns bevisning för att fälla någon ska denne betraktas som oskyldig, punkt slut. Detta har han inte begripit då han dessutom menade att det är helt i sin ordning att förtala Quick. Men nu slår hans egen dumhet tillbaka på honom, när han själv blir stämplad som våldtäktsman, trots eventuell oskuld.
Men, problemet är ju att inte alla rättsprocesser objektivt sett kan fastslå skuld ENKOM genom bevis, utan ibland också utdömer skuld baserat på vad som är rimligt i fallet.

Gissar att Lambertz ångrar sitt inlägg!
Citera
2021-03-12, 09:57
Medlem
Låter väldigt överdrivet att häkta någon för ett sexuellt övergrepp som skett på julafton. Har svårt att tro att GL skulle vara en farlig person.

Förmodligen har den unga damen umgåtts med GL för att få kontakter och karriärsfördelar och när dessa inte infriats efter samlag så har hon valt att hämnas. Inte direkt ovanligt att kvinnor går sängvägen med gamla män.
Citera
2021-03-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Finns redan en pod om fallet på Dagens Juridiks hemsida.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/poddspecial-om-fallet-med-den-valdtaktsmisstankte-toppjuristen/
Ang att förhandlingen höll på ovanligt länge "troligt att juristen har hållit låda utan att blivit avbruten" ja man kan tänka sig hur det lät i rätten när han på nått sjukt sätt försöker förklara med olika poängsystem hur detta bevisar hans oskuld.
Citera
2021-03-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
jag tror att tidningarna har sin egen regel.
Så du tror detta, du skrev det som att det VAR på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in