2021-03-12, 08:58
Medlem
Lambertz är en sosse-apparatskij. Han hade inte haft den karriären i juristkammaren från Perssons dagar om det inte vore för detta. Nu blev det så olyckligt för Sverige att Reinfeldts skitliberalism och sossemakten lappar in och över varandra så Lambertz kunde fortsätta karriären även under Reinfeldt och den allmänna förslappning bland statsförvaltningens höga ämbetsmän och kvinnor fortsätter sprida ut sig ännu mer under Löfven givetvis.

Åter till meritokratins principer!

Om Lambertz våldtagit eller ej? Betänk först metoos inflytande i rättsapparaten.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-03-12 kl. 09:16.
Citera
2021-03-12, 08:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Lambertz blev ett offer för vänsterfeminismen som han själv stöttat hela sin karriär. Lambertz kan vara en ny Kapten Klänning som faller på eget grepp.

Finns där stöd i form av SMS/inspelade samtal blir Lambertz fälld. Blir det ord mot ord får rätten det kämpigt, "fälla" en av sina egna blir inte lätt för domaren.
Själv tror jag att Lambertz är oskyldig till detta. På samma sätt som att jag tror att Virtanen antagligen är oskyldig till Cicci Wallins anklagelser.

Men med detta sagt så kan jag inte direkt tycka synd om någon av dom. Då dessa aktivt & medvetet har bidragit till den samhällsutveckling som sedan kom att bita dom själv i arslet.
Citera
2021-03-12, 08:59
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Är du dum på riktigt eller ?
Visst att han är en betongsosse men vad fan menar du med att tro att han är skyddad från denna typ av tilltag ?
Han är en pedofil som knullar barn .Vad av det är det som du inte fattar ?
Lugn nu.

Han är inte bara en betongsosse, utan tillhör kärnan. De som ingår i den maktbasen skyddar normalt sett varandra vad som än händer.
Citera
2021-03-12, 09:03
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Håller med. En gravad hund här. Varför häkta?
Gem min högra arm på att hans sms innehöll "övertalningsförsök" att släta över, betala eller att hon ska passa sig d han känner alla inom rättsväsendet.. Det ger 100% häktning med "Kollusionsfara"
Citera
2021-03-12, 09:04
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Nej jag förstår heller inte varför han är häktad. Men det är väl kändisfaktorn. Rättsväsendet vill visa upp sig när media intresserar sig för något. Då ska man vara grannlaga. Hade det varit helt vanliga okända människor inblandade hade det knappt ens utretts utan rent av avskrivits med "brott ej styrkt".
Citera
2021-03-12, 09:06
Moderator
Mappings avatar
Citat:

Jag TROR att det kan vara så att åklagaren åberopar kollusions-risken men att det finns en baktanke: en tidigare (vad jag vet) ostraffad person, som får tillbringa ett par veckor i häkte, har nog en tendens att "mjukna" lite och får tid för "självreflektion", så att man på så sätt får mer ur personen i förhören. Men, det är spekulationer från min sida.
Citera
2021-03-12, 09:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
detta skriver han på sin blogg 3 dagar efter den misstänkta våldtäckten.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-292/
Punkt 5 är väl ändå otroligt udda om man 3 dagar vaknat bakfull efter ett en natt man rimligen har duktig ågren över, även om det inte är ”våldtäkt” i ens eget sinne? Vet vi när anmälan kom in?

Lambertz är ju inte obegåvad, även om hans tankar kan vara helt skruvade ibland, så jag är lite förbryllad faktiskt.
Citera
2021-03-12, 09:07
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Gem min högra arm på att hans sms innehöll "övertalningsförsök" att släta över, betala eller att hon ska passa sig d han känner alla inom rättsväsendet.. Det ger 100% häktning med "Kollusionsfara"

Ja, det vore ju graverande, men ändå att en så juridiskt bevandrad skulle gå in den fällan ter ju sig lite märkligt. Men han är ju en "vettvilling" enl Leif GW och kanske tappat det ännu mer på ålderns höst?
Citera
2021-03-12, 09:10
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Själv tror jag att Lambertz är oskyldig till detta. På samma sätt som att jag tror att Virtanen antagligen är oskyldig till Cicci Wallins anklagelser.

Men med detta sagt så kan jag inte direkt tycka synd om någon av dom. Då dessa aktivt & medvetet har bidragit till den samhällsutveckling som sedan kom att bita dom själv i arslet.

Du har alltså en uppfattning om skuld baserat på några andrahandsuppgifter i media?

Menar du att kvinnan ljuger eller att det hon uppger sig varit utsatt för enligt målsägarbiträdet (sex när hon sov och försök att hindra honom) inte uppfyller rekvisiten för våldtäkt?

Eller går du på statistik, att majoriteten av de som häktas för våldtäkt inte döms för brottet?

Eller är det baserat enbart på misogyn grundinställning?
Citera
2021-03-12, 09:13
Medlem
StrawberryTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Punkt 5 är väl ändå otroligt udda om man 3 dagar vaknat bakfull efter ett en natt man rimligen har duktig ågren över, även om det inte är ”våldtäkt” i ens eget sinne? Vet vi när anmälan kom in?

Lambertz är ju inte obegåvad, även om hans tankar kan vara helt skruvade ibland, så jag är lite förbryllad faktiskt.
”En kvinna som faktiskt har våldtagits bör få berätta offentligt vem som gjorde det.”

Vad i hela friden menar han med detta? Han om någon borde väl veta att samhället endast kan avgöra vem som gjort vad genom rättsprocessen. Det är det som är hela poängen med hans yrke. Annars består alla dispyter endast av ord mot ord. Så om det inte finns bevisning för att fälla någon ska denne betraktas som oskyldig, punkt slut. Detta har han inte begripit då han dessutom menade att det är helt i sin ordning att förtala Quick. Men nu slår hans egen dumhet tillbaka på honom, när han själv blir stämplad som våldtäktsman, trots eventuell oskuld.
Citera
2021-03-12, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Allvarligt talat så fattar jag inte varför så många "kändisar/toppmän som kommit långt i karriären" som hamnar i den här situationen.Ta Federley, Paolo Roberto och nu Lambertz mfl som totalt verkar sakna omdöme och förstör både sitt rykte och karriär genom sådana här stolligheter. Helt obegripligt att en toppjurist som hade exakt allt ställer till det och sexuellt förgriper sig på någon annan. Om det nu kliar så mycket i fingrarna på dessa karlar så de måste tafsa på andra människor får de väl skaffa en gitarr att klia och tafsa på eller ratta runt på en kortvågsradio som normala människor gör.
Det kan vara så enkelt att de börjar tro att de är bulletproof med tanke på att karriären varit en hyfsad räkmacka jämfört med gemene Sven som bränner livet bakom disken på en bensinmack.
Citera
2021-03-12, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Tror vi har huvudförhandling är inom 3-5 veckor. Om inte GL tror att han kan komplettera förundersökningen med något som är så avgörande att åklagaren lägger ner förundersökningen har han inget att vinna på att skjuta upp processen. Vid en eventuell ny häktningsförhandling kommer han naturligtvis inte medge häktning. Men vill åklagaren ha honom häktad. Får hon honom häktad. Och så länge han är häktad så är ska målet sättas ut inom två veckor från det åtal väckts.

Sedan tycker jag det egentligen känns meningslöst att häktad Lambertz. Man kan istället belägga honom med kontaktförbud för att minska kollusion. Recidivfara föreligger knappast och att han skulle fortsätta sin brottsliga bana känns inte hållbart.

Min uppfattning att det är regel snarare än undantag att åklagaren efter en häf inkommer med en begäran om fortsatt häktning, så sätter man vid häf 2 ut en ny tvåveckorsfrist. Så kan det bli sådär ett par gånger till med följden att det dröjer ganska mkt längre än två veckor. Häktar gör man nog här för att man initierat den misstänkte i FU och regelmässigt anser att kollusionsrisk föreligger vid brott av detta slag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in