Citat:
Mattias Karlsson. K.E. kom in senare.Det jag fetat är ju det Jomshof sa. Varför blev det krig i de länderna? Varför flydde folk från de länderna? Krig, korruption, vanskötsel, improduktivitet, är inte virus som av någon märklig anledning alltid drabbar muslimska länder.
Ja t.ex. syrianer har klantraditioner men gemensamt med sådana kulturer är att de är från muslimskt dominerade länder. De kristna och andra i Mellanöstern var tvungna att anpassa sig när araberna erövrade för 1400 år sedan. När det Östromerska riket styrde innan med en romersk/grekisk kultur så tror jag inte Syrianer och kurder var likadana. Det har araberna implanterat.
Men jag tycker också han uttryckte sig felaktigt även om det objektivt är sant. Islamism är Islam, Islam är muslimer. Utan muslimer finns inget Islam och utan Islam finns ingen Islamism. Man kan inte separera det.
Ja t.ex. syrianer har klantraditioner men gemensamt med sådana kulturer är att de är från muslimskt dominerade länder. De kristna och andra i Mellanöstern var tvungna att anpassa sig när araberna erövrade för 1400 år sedan. När det Östromerska riket styrde innan med en romersk/grekisk kultur så tror jag inte Syrianer och kurder var likadana. Det har araberna implanterat.
Men jag tycker också han uttryckte sig felaktigt även om det objektivt är sant. Islamism är Islam, Islam är muslimer. Utan muslimer finns inget Islam och utan Islam finns ingen Islamism. Man kan inte separera det.
Jag bor och arbetar, sedan tidigt 90-tal, i dessa områden. Jag har en hyfsad insikt i islamska samhällen.
Men om man gör religionen Islam till sin "huvudfiende" så skjuter man faktiskt bredvid målet. En mycket stor del av dessa länder har klantraditioner och dessa klaner brukar religionen som ett verktyg för att styra och stärka klanen.
Ger man sig på Islam så gör man även sekulära och moderata muslimer till måltavlor.
Det rätta hade varit om Jomshof och andra kraftigt gav sig på klantraditionerna som har massimporterats till Sverige.
Gängkriminalitet, balkongflygningar, kvinnliga könsstympningar, tvångsgiftermål, etc. har inte ett skit med Islam att göra utan beror helt och hållet på klantraditioner.
Och nej, jag försvarar inte på något sätt religionen. Men skall Jomshof få något gjort så är det klantraditionerna som han skall attackera. Dessa ständiga demonstrationerna av olika gruppers våldskapital visar att Sverige inte kan hantera klantraditionerna.
Citat:
Ja är det så att SD vill att S får fortsätta att köra landet i botten i ytterligare en mandatperiod så skall Jomshof fortsätta med att skrämma bort marginalväljarna.