Citat:
Tino är med andra ord en riktig hedersman — dock inte som gubben Noak, utan mer på det kurdiska sättet. Har du läst den här antologin om bl.a. hederskultur, Klanen, red. Johan Lundberg och någon annan? En vädigt intressant historisk exposé över ett för oss främmande ämne. Den forn- och medeltida ätten har som sagt få beröringspunkter med den utomeuropeiska klanen.
Nåja. Kan skriva under på allt du framför här, och vore det inte för det här med "rasistiskt dravel" skulle jag lika gärna kunna passa på och flika in att liknande beteende märks hos många "välintegrerade" invandrare från andra kulturer än den kurdiska.
Nåja. Kan skriva under på allt du framför här, och vore det inte för det här med "rasistiskt dravel" skulle jag lika gärna kunna passa på och flika in att liknande beteende märks hos många "välintegrerade" invandrare från andra kulturer än den kurdiska.
Jag har läst den och det finns en del bra kapitel i den, men jag har själv skrivit om hederskulturen i ett antropologiskt perspektiv, det vill säga skillnader mellan skam och skuldkulturer. Nu ska man inte skryta men på svenska så har jag nog lagt ner mer arbete på fenomenet än någon annan, och appropå Bulletin har jag inget behov av att hålla mig väl med etablissemanget.
Du hittar det via min signatur om du vill lära mer om fenomenet. Tror jag har flera texter på temat.
Sista stycket, ja det har med skillnader mellan skam- och skuldkulturer att göra. Beteckningen avser hur man uppfostrar sina barn, det finns också så kallade rädslokulturer och de är än mindre kompatibla med svensk kultur. De problem vi har haft med coronaspridning i invandrargrupper har sitt ursprung i att de är skamkulturer och inte självständiga informationssökande/mottagande. Tvärtom finns en misstänksamhet mot skriven text.
Nu är Tino högutbildad och vissa saker är inte applicerbara men en del av hederskulturen är han ju enligt egen utsago.