2021-03-12, 00:34
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tino är med andra ord en riktig hedersman — dock inte som gubben Noak, utan mer på det kurdiska sättet. Har du läst den här antologin om bl.a. hederskultur, Klanen, red. Johan Lundberg och någon annan? En vädigt intressant historisk exposé över ett för oss främmande ämne. Den forn- och medeltida ätten har som sagt få beröringspunkter med den utomeuropeiska klanen.

Nåja. Kan skriva under på allt du framför här, och vore det inte för det här med "rasistiskt dravel" skulle jag lika gärna kunna passa på och flika in att liknande beteende märks hos många "välintegrerade" invandrare från andra kulturer än den kurdiska.

Jag har läst den och det finns en del bra kapitel i den, men jag har själv skrivit om hederskulturen i ett antropologiskt perspektiv, det vill säga skillnader mellan skam och skuldkulturer. Nu ska man inte skryta men på svenska så har jag nog lagt ner mer arbete på fenomenet än någon annan, och appropå Bulletin har jag inget behov av att hålla mig väl med etablissemanget.

Du hittar det via min signatur om du vill lära mer om fenomenet. Tror jag har flera texter på temat.

Sista stycket, ja det har med skillnader mellan skam- och skuldkulturer att göra. Beteckningen avser hur man uppfostrar sina barn, det finns också så kallade rädslokulturer och de är än mindre kompatibla med svensk kultur. De problem vi har haft med coronaspridning i invandrargrupper har sitt ursprung i att de är skamkulturer och inte självständiga informationssökande/mottagande. Tvärtom finns en misstänksamhet mot skriven text.

Nu är Tino högutbildad och vissa saker är inte applicerbara men en del av hederskulturen är han ju enligt egen utsago.
Citera
2021-03-12, 01:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Men bara sluta!
Det menas inte att Tino är svagbegåvad, det är skitsvårt att lära sig en kulturs sociala koder.

Gäsp. Den bortförklaringen försökte ju skribenten jag svarade på också med, men om man granskar hans övriga alster på Flashback är det tämligen klart vad han står för. Påhoppet på Sanandaji var rasistiskt, det finns ingen tvekan om det.

Sanandaji har för övrigt växt upp i Sverige (han kom hit när han var nio år) så han behöver inte lära sig våra sociala koder. Hans familj var sekulär och bildad överklass med västerländska värderingar, alltså så långt från islamsk fundamentalism som man kan komma i Iran. Det var därför som de flydde till Sverige.
Senast redigerad av Regulus 2021-03-12 kl. 01:22.
Citera
2021-03-12, 01:22
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Gäsp. Den bortförklaringen försökte ju skribenten jag svarade på också med, men om man granskar hans övriga alster på Flashback är det tämligen klart vad han står för. Påhoppet på Sanandaji var rasistiskt, det finns ingen tvekan om det.

Sanandaji har för övrigt växt upp i Sverige (han kom hit när han var nio år) så han behöver inte lära sig våra sociala koder. Hans familj var sekulär och bildad överklass, alltså så långt från islamsk fundamentalism som man kan komma i Iran. Det var därför som de flydde till Sverige.

Det är ju flera som förklarat för dig vad som avsågs.
Ska jag tolka in allt du skriver som kommunistiskt och hänvisa till dina andra inlägg?
Ge dig.

En kulturs moralkod lärs in före 8 års ålder.
Personligheten i fråga om hur man hanterar känslor och relaterar till andra före 3 års ålder.
Som påpekats så är det här inga konstigheter.
Jag har inte pratat om Islam över huvud taget.
Läs på om kulturer så du blir mer nyanserad, istället för att styras av dina hjärnspöken hela tiden.

Försök också att vara vuxen och bemöta det som skrivs istället för att klistra etiketter på människor.
Det är inte människors åsikter som avgör om det som står i en text är sant eller inte.
Det avgörs om det är baserat på fakta eller inte.
Skilj på sak och person, det är det minsta man kan begära av en användare.
Senast redigerad av Gertrud1 2021-03-12 kl. 01:24.
Citera
2021-03-12, 01:22
Medlem

Det där förklarar ju varför Neuding stoppade artikeln. Hon har ett extremt TDS komplex sedan tidigare och hatar verkligen Trump.
Citera
2021-03-12, 01:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det är ju flera som förklarat för dig vad som avsågs.
Ska jag tolka in allt du skriver som kommunistiskt och hänvisa till dina andra inlägg?
Ge dig.

Nu är jag liberal, inte kommunist, men jag dömer även kommunister efter vad de skriver. Vad ska man annars gå på på ett anonymt nätforum? Se min diskussion här med en av Flashbacks stalinister:

(FB) Var Josef Stalin verkligen så dålig?

Citat:
En kulturs moralkod lärs in före 8 års ålder.
Personligheten i fråga om hur man hanterar känslor före 3 års ålder. Som påpekats så är det här inga konstigheter.
Jag har inte pratat om Islam över huvud taget.
Läs på om kulturer så du blir mer nyanserad, istället för att styras av dina hjärnspöken hela tiden.

Du har många fördomar. Barn kan lära sig att tala ett nytt språk utan brytning upp till tolv års ålder. Det är klart att de också kan lära sig våra sociala koder om de växer upp i Sverige och går i svensk skola.
Citera
2021-03-12, 01:37
Medlem
ragnarokkrs avatar
Men snälla, kan de inte ta det här internt? Jag undrade från början varför de tagit in så många ledarskribenter och krönikörer. Det verkar vara en felrekrytering om det huvudsakligen är nyheter de ska syssla med. Då har de felprioriterat. Startart man nytt tar man erfarna chefer eller särskilda uppstartare. Namn som Neuding, Arpi och Teodoresci tar man i så fall in tillfälligt i början så alla får känna på. Trodde det var erfarna entreprenörer med i bilden. Nu har de skjutit sig själva i foten.
Citera
2021-03-12, 01:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch

Det där förklarar ju varför Neuding stoppade artikeln. Hon har ett extremt TDS komplex sedan tidigare och hatar verkligen Trump.

Jag skulle kalla det sunt förnuft att inte vilja förknippas med en artikel som försvarar Trump och bagatelliserar stormningen av kongressen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag att Neuding ansåg att Bulletin inte behöver den albatrossen runt halsen just nu.
Citera
2021-03-12, 01:45
Medlem
Citat:
Jag skulle kalla det sunt förnuft att inte vilja förknippas med en artikel som försvarar Trump och bagatelliserar stormningen av kongressen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag att Neuding ansåg att Bulletin inte behöver den albatrossen runt halsen just nu.

Visst är det så, när man inte vet vad som hände och bara går på vad CNN rapporterar runt det hela.
Citera
2021-03-12, 01:51
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:

Framförallt var det en direkt usel artikel i övrigt. Mattias Lindberg är en tredjerangens tyckonom-wannabe som fått in ett par klickisar i Expressen. Fullt förståeligt att Paulina som hade lite mer högfärdiga ambitioner inte ville publicera skräpet.
Citera
2021-03-12, 02:00
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Du har många fördomar. Barn kan lära sig att tala ett nytt språk utan brytning upp till tolv års ålder. Det är klart att de också kan lära sig våra sociala koder om de växer upp i Sverige och går i svensk skola.
Börjar du argumentera mot vetenskap nu också, eller är du bara okunnig?

Barn lär sig moralkodexen rätt och fel av sina föräldrar genom uppfostran. De gränser jag gav dig är väl fastlagda inom utvecklingspsykologin. Sociala koder lärs inte in medveten det är bara något vi lär oss genom att läsa av omvärldens reaktioner på vad vi gör. Barn blir bekräftade när de gör rätt och får någon form av reaktion när de gör fel enligt vår kultur. Man fostras in i en kulturs normer och värderingar av föräldrarna. När de väl börjar umgås med andra barn är det försent.
Antingen har de lärt sig hur man fungerar i grupp, eller inte. Tino klarar det inte, det har vi sett flera exempel på.

Nalin själv har berättat att man i hennes kultur inte ställer krav på barnen innan de blir tonåringar.

Det är alltså 8 år av utebliven uppfostran som krockar med 8 års uppfostran att "passa in" i den svenska flocken. Det är ju det här som blir fel för aspiesar eftersom de av någon anledning inte förstår sociala signaler.
De sociala signalerna blir obegripliga för hederskultursmänniskorna eftersom våra signaler är dels subtila och dels eftersom de aldrig lärt sig reglerna, eftersom kulturen heller inte är självreflexiv så slår man tillbaka och säger sig vara utsatt för rasism.
Mest för att skydda sig mot skammen att ha gjort fel.

Du är ganska hjärntvättad som går emot alla vetenskaper, inte bara psykologi, antropologi och etnografi utan även neurobiologi.

Hjärnan behöver vissa stimuli för att utvecklas och dessa stimuli behöver den i så kallade kritiska fönster. Det är en hel del som är försent efter 3 års ålder, annat som är försent efter 8 års ålder. Konsekvenserna ser vi över hela den västerländska världen

Sluta hitta på en egen verklighet bortom vetenskapen. Annars riskerar du att hamna i samma fack som flat earthers och anti vaxers och andra hysterikor. Jag räknar de tokkristna dit, rasisterna också.

Utifrån det senaste materialet som kommit fram så verkar det också vara Tino som är problemet. (det största) En kulturkrock de lux.
Du kanske inte stöter på dem så ofta, det hindrar inte att det finns "hederskulturmänniskor".

Jag har bekanta som jobbar med introduktion av nyanlända, det går inte bra kan man säga.
De fungerar inte, men det är off-topic.
Tinos dysfunktion och dess genes är däremot en del av problemet på Bulletin.
Senast redigerad av Gertrud1 2021-03-12 kl. 02:14.
Citera
2021-03-12, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borglab
Tino skriver som en kratta, talar som en kratta, tänker som en kratta, beter sig som en kratta. Rent generellt är han helt enkelt en kratta.

Vid närmare eftertanke var det missvisande att kalla Tino en kratta. Han är helt enkelt bara en jävla pajas och om man är så IQ-befriad att man inte fattar att det är han som skjuter projektet i sank har man väl bevisat att man inte har något att göra i intellektuella sammanhang utan bör förpassas till tyckonani och ryggdunkande på twitter (syftar på Tinos uppenbarligen hjärnbefriade lakej Lindberg)
Citera
2021-03-12, 02:35
Medlem
Ridnes avatar
Bulletin är lika mycket vänsterliberal smörja som DN och Expressen. Fattar inte att någon hade hopp om den blaskan. Skönt att dess saga verkar vara all snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in