2021-03-11, 12:07
Medlem
Det verkar aldrig ta slut? Brinkemos rep har redan fått kritik för att vara väldigt likt ett reportage som gick i Filter för ett tag sedan.

Att skriva om samma ämne eller samma person innebär så klart inte att det är ett plagiat. Men reportagen är väldigt lika, kan jag konstatera efter att ha läst båda. Innehåll, formuleringar med mera. Tyvärr ligger Filters bakom betalvägg:

https://magasinetfilter.se/samtal/vissa-tycker-att-det-ar-lite-skumt/
Citera
2021-03-11, 12:09
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Salt 2.0?

Gardet på anabola.
Citera
2021-03-11, 12:13
Medlem
RonHowards avatar
Jag har kanske missat en del av det här bråket, men varför har inte personer som Thomas Gür eller Paulina Neuding tagit bladet från munnen och redogjort sin version eller åtminstone visat var lojaliteten ligger?

Deras tystnad finner jag direkt märklig, har de inte valt sida, vill de inte hänga på drevet i det offentliga och hellre hantera det internt (det är ju rimligen för sent nu?).

Funderar...
Citera
2021-03-11, 12:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Salt 2.0?
Salt viktig och bra tidskrift. Bulletin publicerar mästerverk som detta på ledarplats:
Jag tycker personligen att det är berikande med nya kulturer och att möta människor som kommer från andra länder. Men invandringens betydelse för Sverige är bredare än att det är kul att resa och träffa folk. Det måste man våga se.

Om makthavare har en alltför trallande inställning kan vi tyvärr landa i ett läge där invandringen fortsätter att vara kostsam. Det skrämmer därför hur en tjänsteman i kommunen försöker få migrationen att framstå som enbart superduper. Det är allvarligt när en statsminister är så rädd för att låta som SD att han blundar.
Dahlman: Önsketänk inte om invandringens konsekvenser

Carolin Dahlman drar ett tungt lass i nuläget.
Citera
2021-03-11, 12:27
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Salt 2.0?

Nej, den utvecklades i nån slags antisemitisk riktning av Jonas de Geer.
Citera
2021-03-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag vet inte särskilt mycket om just Tino. Men typen du beskriver låter som någon som låst in sig själv i cognitive bias. Det händer även intelligenta och begåvade personer. Ofta uttalar de sig högljutt med absolut säkerhet baserat på magkänsla. När något påtalar att de har helt fel. Då reagerar de med vrede och personangrepp snarare än logisk argumentation.

I min erfarenhet så är det väldigt svårt att nå fram till den typen av individer.
En ganska dålig analys. Nu är jag verkligen inget "fan", tvärtom. Det är ganska få i svensk debatt som är så faktastyrda som Tino. Såklart att han blir jättejobbig & intimederande när han vägrar att ge sig i diskussioner. Det tråkiga är att han lider av ett slags "obildningsförakt" & inser inte att om han såg förbi detta skulle han hitta mycket mer rättframma, ärliga & lojala personer, än den diaspora fejk-intellektuella han rör sig bland....

Med detta sagt är det patetiskt med denna "Otis Smith" (eller whatever) & div sanningssägare som han själv refererar till som "vittnen"... i denna soppa.
Senast redigerad av Raven2.0 2021-03-11 kl. 13:19.
Citera
2021-03-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kravatt-Politruck
Att skriva om samma ämne eller samma person innebär så klart inte att det är ett plagiat.

Punkt. Filter hade inga problem med sina reportage om Per-Ove Carlsson eller Skandiamannen.
Citera
2021-03-11, 12:54
Medlem
"Bullentin" är en gift that keeps on giving. "Journalisten" har en ny artikel i dag som egentligen bara är en uppdatering, men innehåller ett antal verkliga pärlor:

https://www.journalisten.se/nyheter/bulletins-ledning-vi-arbetar-pa-en-konstruktiv-losning

Notera särskilt denna skrattretande formulering ur ett mejl från delägaren och VDn Tholin (som representant för bolagsledningen):

Citat:
"...att tidningens ledning, TILL SKILLNAD FRÅN DESS REDAKTIONSLEDNING, med största allvar arbetar på en konstruktiv lösning i syfte att värna bolagets anställda, TIDNINGENS VARUMÄRKE samt framför allt Bulletins prenumeranter." (Min kapitalisering)

Tholin och Sanandaji har alltså helt uppenbart grävt ner sig i de djupaste skyttegravarna och vägrar kompromissa. De begriper inte att om stjärnorna Arpi, Teodorescu och Neuding (som ännu står som utgivare) packar och går så finns ingenting kvar. Den falsettskrikande agitatorn Thomas Gür räcker inte ensam som dragplåster. Tholin förstår heller inte att "varumärket" efter de senaste dagarnas storbråk är komplett utraderat och i det närmaste värdelöst.

Läget för Bullentinen är nu mycket allvarligt och de blöder stora pengar varje dag.

Man kan förutsätta att prenumerationstillströmningen efter de senaste dagarnas offentliga storbråk tangerar noll. Samtidigt har de utgifter för löner och overhead på MINST 1 - 1.5 Mkr/månad. Startkapitalet var 8 Mkr och de har fått in lika mycket på prenumerationer. De har redan kört i fyra månader och har haft stora kostnader för uppstart. En rimlig skattning är nu att den första kontrollbalansräkningen behöver upprättas senast i maj-juni, om inte huvudägarna (mot förmodan) skjuter till nytt kapital. Och därefter kommer konkursansökan inom någon månad. Eftersom löne- och pensionsskulder är prioriterade i konkursen betyder det också att de som dumdristigt köpt årsprenumerationer torde kunna se sig blåsta på sina pengar.
Citera
2021-03-11, 13:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Jag har kanske missat en del av det här bråket, men varför har inte personer som Thomas Gür eller Paulina Neuding tagit bladet från munnen och redogjort sin version eller åtminstone visat var lojaliteten ligger?

Deras tystnad finner jag direkt märklig, har de inte valt sida, vill de inte hänga på drevet i det offentliga och hellre hantera det internt (det är ju rimligen för sent nu?).

Funderar...

Ibland är det bättre att tiga än att tala. Särskilt då på Facebook.
Citera
2021-03-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totallynotarobot
Punkt. Filter hade inga problem med sina reportage om Per-Ove Carlsson eller Skandiamannen.

Som sagt, det är inte etiskt klandervärt. Men definitivt upprörande SLAPPT att göra exakt samma grundstory och samma vinkel igen. Jag hade kastat det som redaktör.
Citera
2021-03-11, 13:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Nu vet jag att den nuvarande konflikten är på annat håll. Men rent allmänt, att anställa en drös fd. chefredaktörer till att samsas på en & samma redaktion. Är inte det lite som att ha en drös sopran-divor på samma operahus. Funkar det i längden?
Citera
2021-03-11, 13:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag tolkade det som ett exempel på hur redaktionsledning och företagsledning kunde ha olika åsikter om vad som skulle vara med i Bulletin. Inte som att det var krönikan som hade publicerats och sedan avpublicerats. Team Sanandaji menar ju att konflikten inte alls har att göra med krönikan som avpublicerades, utan att den bara är ett vapen i en annan konflikt.

Det är försent för det nu. Ingen riktig nyhetsjournalist kommer vilja ta i Bulletin med tång nu, oavsett vad som är sant. De kan ju rekrytera ett heldanskt team... som då ska skriva på svenska... Bara att ha en chefsredaktör som är dansk hade nog blivit problem. Svenskar och danskar låtsas ibland som om de behärskar varandras språk men det är ju rent trams.

Det hade möjligen kunnat fungera om man hade gjort det från början. Haft en erfaren nyhetsredaktion som var helt frånskild från opinionsjournalisterna. Men nu var ju opinionsjournalisterna hela dragplåstret och man gav dem massa ansvar för andra saker än opinionsbildning.

Sen måste jag nog ändå säga att Sanandaji knappast står skuldlös vad gäller att man verkar ha olika åsikter kring vad för material tidningen ska syssla med. Thomas Gür har ju av team Sanandaji refererats till som "spindeln i nätet" hos team Arpi. Så vi får nog anta att Gür står på Arpis sida. Vidare var ju Neuding den chefsredaktör och ansvarig utgivare som avpublicerade krönikan i fråga och bytte uppdrag. Så hon tycks ju också vara team Arpi även om hon kanske inte är lika insyltad.

Vi har i alla fall två medgrundare och hela jävla redaktionsledningen och ens dragplåster som har en uppfattning. Och Sanandaji, Tholin och några andra ägare som har en annan. En så djup splittring över bilden av projektet uppstår ju inte i tomma intet. Man har ju uppenbarligen dragit igång detta utan en klart definierad idé om vad tidningen ska vara.

Sen tror jag ingen är oskyldig i den här soppan. Arpi kan mycket väl ha varit en ganska dålig chefsredaktör. Han är ju opinionsjournalist och har nog mycket begränsade erfarenheter kring nyhetsjournalistik. Lägg sedan till att han varit pappaledig en massa, vi har en ansvarig utgivare (det verkar om att Neuding iaf officiellt är det fortfarande) som varit frånvaranda. Någon annan chef som varit sjukskriven en massor och då någon som helt plötsligt varit den praktiska chefen. Sen har nyhetsjournalisterna, som kanske var ovana, haft stor press på sig att fylla nyhetsdelen med material, lägg på icke fungerande ukrainsk mjukvara på det hela och att vem som helst kan publicera. Som grädde på moset har dessutom företagsledningen, som då haft en annan bild av vad tidningen ska vara än redaktionsledningen, utfört redaktionsarbete och även de kunnat publicera. Givet de här förutsättningarna är det fan klart det blir kaos. Och när någon som är så jävla envis, grälsjuk, bufflig, socialt kass och totalt oförmögen till att erkänna egna tillkortakommanden som Sanandaji är chef så är ju katastrofen ett faktum.

Jag håller med om att Bulletin sannolikt är kört som projekt. Mitt inlägg handlade om vad man borde ha gjort.

Vad gäller danskar, så är de iofs bättre på svenska än vice versa eftersom de flesta danskar bor nära Sverige och träffar svenskar ofta. Men en norrman eller finlandssvensk skulle förstås ha det lättare att klara jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in