2021-03-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om det är sant att SOA fick reda på det, infon kom då den kom och HD visste det i rappet efter, så kan jag bara se att informationen kommit från ett håll.
Då med stor risk för avsändarens skull men vissa har svårt att hålla inne på så här het info kan man tänka. Polishus läcker väl hela tiden. Men att läcka så att en misstänkts familj får infon gör att man ändå måste tvivla nånstans på att det är sant. Men å andra sidan...
Syskonen som hittade LW förstod såklart på en gång att det var LW tänker jag. Ordet kan ha spridits i området relativt omgående om jag får gissa. Men det är en dålig förklaring i kombination med den kollektiva minnesförlusten hos SD/HD/SOA som i min värld tyder på att de vet att de inte borde ha fått informationen till sig ännu vid denna tidpunkt. Mitt stalltips är också att det är polisen själv som läckt informationen till dem.
Senast redigerad av Zymbal 2021-03-12 kl. 00:11.
Citera
2021-03-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hade hon sin mobil kvar? Eller en smartklocka? Kanske pappsen messat?

Dålig koll på beslag där men den infon kör man nog inte i mobilen om man är lite vettig.
Citera
2021-03-12, 00:12
Avslutad
Citat:
Var nog lite brist på stora IT-knapprare. Och när se skickar till NFC och NOA så blev det vägs ände.
Nån snubbe på Flashback behöver plocka fram mobilnumret till en ryss bara för att NOA sitter och skickar påminnelser per mail till nån som inte svarar.
Nu är han dock inte så samarbetsvillig och det är fullt förståeligt då det blir tokigt om det blir känt att de lämnar ut kunders uppgifter.
Men NOA, NFC och IT i Örebro hade kunnat ta det ett par steg längre.

Jag har berättat för dem vad NOA mer hade kunnat göra med inloggningarna på LW:s Instagram. Ni kan tanka hem er egen Instagramhistorik så kan ni se själva att man hittar mer än IP-nummer.
Där framfår vilken typ av enhet, mobil(iphone/android osv) eller dat or och operativsystem och lite geolocation också om jag minns rätt.
Frustrerande att "facit" över vad som skett i cyberspace, inloggningar, platser, meddelanden, "måsten" osv lades åt sidan inledningsvist. UW beställde etn kopia av mobilkortet, för barnens skull att höra mammas röst. Han erbjöd polisen att logga in i Lenas mejl, men det sket de i pga dataintrångskitsnack. Vad hade inte varit bättre än att kunna fastställa att Lenas mördare åkt dit för mord pga dataintrång, det stämmer inte. UW gjorde vad han kunde, men av någon anledning blundade polisen.
UW bad SD om namn och kontakt till geovännerna, men hoppsan, SD hade inte kontakterna?! Så urbota dumt. Som taget ur en Kalle Anka utredning!
Citera
2021-03-12, 00:12
Medlem
Citat:
Om det är sant att SOA fick reda på det, infon kom då den kom och HD visste det i rappet efter, så kan jag bara se att informationen kommit från ett håll.
Då med stor risk för avsändarens skull men vissa har svårt att hålla inne på så här het info kan man tänka. Polishus läcker väl hela tiden. Men att läcka så att en misstänkts familj får infon gör att man ändå måste tvivla nånstans på att det är sant. Men å andra sidan...

Polisradion vidgar möjligheterna ....
Citera
2021-03-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är väl ingen i trion SD, HD och SOA som minns när de fick vetskap om att det var en kropp hittad som visadexsig vara Lena? Hon var så illa skadad att det dröjde flera dagar innan de kunde konstatera att det var Lena som hittats.
SD älskar att busa och vara klurig, talar i gåtor om vad han tror har hänt, men visar ingen oro över att en av hans bästa vänner, som dessutom var skön att vara med, var försvunnen.
Våldtagen, utdragen misshandel, sparkad, finns inte mer, sä varför ens leta? Lika bra att radera de chattarna och smsen som man har.
Uttrycket "raderar löpande" är det fler än SD som använder sig av. Har ni tänkt på det?
Han väljer att leta burkar, de är lite mer fyrkantiga, precis som han gillar. Bjuder inte på tjat och motstånd, utan de väntar så fint vid sin gömma.

Appråpå gömmor, har utredarna ens letat efter Lenas kommande casher? De var istort sett klara, redo att placeras ut. Hennes tidigare my six-string, blev vandaliserad. Jag har en gissning, en D*vidsson

Så långt har jag fattat att själva gåtan kan vara avancerad men själva gömman typ vara en burk.
Alltså kan de här avancerade cacherna ha varit enkla i sin utformning på plats men att det var nåt avancerat för att lösa. Exemplet Six String är ju att man måste hålla på med tvåtusen foton på LW:s fingrar för att klura ut nåt med ackord eller vad det är.

Där är även själva gömman avancerad. Men geocaching går väl ut på att gömma saker. Inte hänga upp en typ uppstoppad påfågel i ett träd.
LW lärde sig nog en läxa med den sönderslagna snickrade ”dunderklumpen” för Six String och gick nog på nåt diskretare.

Anledningen till det är nog att just den förr iögonenfallande konstruktionen blev upptäckt av ”murvlare” och vandaliserad.
Om jag minns rätt så satt det ett kodlås på och någon hade öppnat taket på holken?
Blir det lite spring vid de här cacherna i snön så vill man nog ”murvelsäkra” med en diskret gömma. Den läxan lärde sog nog LW oavsett vem som vandaliserat...
Men en klurig gåta hade hon säkert på G men den var nog så klurig att inte ens IT-forensikerna hittade spår av den. Ligger kanske nån text i slasken nånstans.
Citera
2021-03-12, 00:21
Avslutad
Citat:
Dålig koll på beslag där men den infon kör man nog inte i mobilen om man är lite vettig.
Nej, men det finns så mycket olika kommunikationsmedel nuförtiden. walki-talkie?
Eller så har SOA kännedom om vad som hänt och genom en hemlig signal, likt Queen Elizabeths olika maneer, påvisa sina undersåtar vad hon vill ha utfört.
Jag vet inte längre vad jag ska tro. Detta är värre än den sliskigaste tantdeckare som skrivits.
Jag tror att Davidsson och Axelssons var medvetna om vad som skett, bara en fråga om hur lång tid det skulle ta innan Lena hittades, men då skulle ju SD och HD vara på andra sidan jorden..
Senast redigerad av Mumsbulle 2021-03-12 kl. 00:28.
Citera
2021-03-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
SOA och HD bör ha haft ett samtal/sms när hon kom ut efter förhöret där hon meddelat att hon var klar och att han kunde hämta henne. Om SOA då redan vet, eftersom någon har meddelat honom så kan han ju ha sagt det då till henne.

Sen kan hennes väntan därefter ha varit ganska lång och ett flerta samtal/sms/telegrammeddelanden kan har delats mellan olika personer. JS. SD.

Larmet inkom 14:33. Förhöret avslutas 14:49.

EDIT: Det stämmer även med JS vittnesmål om att HD väntar på sin far, men att hon har fått uppgiften från honom om att man har hittat LW.

Klockan 14:41:01 skrivs följande i "HR"
29-3900 HAR HITTAT EN KROPP, KAN VARA SAKNADE L*NA,
LIGGER RÄTT I TID

EDIT 2: Jag tänker att på kvällen 15 maj så var SD borta ganska många timmar pga förhör så de vet att det kan vara svårt att uppskatta tiden. Har svårt att tro att SOA satt utanför en stängd polisstation en solig och fin lördageftermiddag i maj. Mer troligt att han väntade hemma i bostaden i Örebro eller uträttade några ärenden medan förhöret pågick. Han hade kanske till och med smugit förbi brottsplatsen en gång redan på väg TILL polisstationen.

Stora nyheter färdas snabbt. Fanns nog utrymme för både det ena och det andra där ja.
Citera
2021-03-12, 00:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Så mellan det att EE vänder tillbaka till tjänsterummet och HD blir upplockad av SOA ringer hon JS och säger att LW är hittad. Makes no sense. När skulle hon ha fått det bekräftat och av vem? Mötte hon analytiker AS, PW eller TM på parkeringen eller?
Stämmer väl iofs även med det SD skriver till JO om att HD förmedlat att de hittat LW (i samband m förhör).
Citat:
Några skärmdumpar från HD eller hennes berättelse kring detta med kontrollen hade smällt lite högre än deras korrespondens ja. Den nyligen skilda som ondgör sig över sitt ex. Hur trovärdiga är såna ord utan bevis på dessa i loggningar och koll i mejl osv? Inte särskilt va.

Ja alltså åklagarens ”uppsving” vad gäller den tekniska biten, JS mejl, LW inte bytt lösenord på länge och nån kille från Telia som ska reda ut begreppen kring master gör nog varken till eller från.
Att SD hade kontrollbehov gentemot LW är vä väl förankrat i tingsrätten redan.

Varför Telia måste reda ut begreppen om master?
Joo det är delvis för att polisens operative analytiker AS inte hade koll på den tekniska biten och inte kunde svara på frågor från försvarsadvokat CO angående de redovisade mastuppkopplingarna och om datasession bryts eller ej när du får samtal, mms osv.

Det framgår av Excel-listorna att datasessionerna bryts vilket advokat CO uppmärksammade. En miss att plocka in en analytiker och inte Telia direkt. Framförallt när övrig bevisning är svag. Blir intressant att se om Telia kan utmana polisens analys eller lyfta fram nåt annat intressant.
Förvisso ger det inte så mycket men kanske nån bättre syn på hur LW:s mobil hanterats.
Nyligen skilda?
Hon slänger fram skilsmässopappret 19 feb och därav visade jag datum.
Hon är otrogen sen nov/dec och har gjort samma skräp som hon gnäller om själv.
Hon är inte trovärdig för fem öre.
Senast redigerad av develi 2021-03-12 kl. 00:44.
Citera
2021-03-12, 00:39
Medlem
Citat:
Så långt har jag fattat att själva gåtan kan vara avancerad men själva gömman typ vara en burk.
Alltså kan de här avancerade cacherna ha varit enkla i sin utformning på plats men att det var nåt avancerat för att lösa. Exemplet Six String är ju att man måste hålla på med tvåtusen foton på LW:s fingrar för att klura ut nåt med ackord eller vad det är.

Där är även själva gömman avancerad. Men geocaching går väl ut på att gömma saker. Inte hänga upp en typ uppstoppad påfågel i ett träd.
LW lärde sig nog en läxa med den sönderslagna snickrade ”dunderklumpen” för Six String och gick nog på nåt diskretare.

Anledningen till det är nog att just den förr iögonenfallande konstruktionen blev upptäckt av ”murvlare” och vandaliserad.
Om jag minns rätt så satt det ett kodlås på och någon hade öppnat taket på holken?
Blir det lite spring vid de här cacherna i snön så vill man nog ”murvelsäkra” med en diskret gömma. Den läxan lärde sog nog LW oavsett vem som vandaliserat...
Men en klurig gåta hade hon säkert på G men den var nog så klurig att inte ens IT-forensikerna hittade spår av den. Ligger kanske nån text i slasken nånstans.

Ja, en synnerligen avancerad mystery cache troligen. Då är det själva texten som är det "hot stoff" snarare än cachen i sig!
Citera
2021-03-12, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Min fetning.
Det där stämmer väl inte? Åtminstone inte gällande förutsättningar (kunskap).
Ställföreträdande avdelningschefen hos Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband hade också den kunskap som du listar ovan.

Den du syftar på hade admin-rättigheter till webbhotellet hos One. För det är han som äger domänen w*esstrom.se och delar ut mejladresser till nära och kära.

Och som du påpekar så jobbar han med IT. Varför då bekymra sig om att stöka runt i LW:s kök/dator när han kan ratta det från huvudkudden?
Senast redigerad av Avel 2021-03-12 kl. 00:52.
Citera
2021-03-12, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har funderat mycket på vad som hände med uppgifterna från den person som ev. trodde att dennes dator hade använts till att logga in på LWs konto 2018-10-07 (om jag minns rätt, jag hittar inte uppgiften igen i fup). Tog man in den datorn för analys eller konstaterade man bara återigen att man inte kunde spåra IP-numret?

SD var på konsert i Sthlm 7/10 där. Minns uppgifterna men inte i detalj. Var väl nåt om att personen hade ComHem. Men borde varit en baggis att kolla IP och sen avfärda kan man tycka.
Citera
2021-03-12, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Syskonen som hittade LW förstod såklart på en gång att det var LW tänker jag. Ordet kan ha spridits i området relativt omgående om jag får gissa. Men det är en dålig förklaring i kombination med den kollektiva minnesförlusten hos SD/HD/SOA som i min värld tyder på att de vet att de inte borde ha fått informationen till sig ännu vid denna tidpunkt. Mitt stalltips är också att det är polisen själv som läckt informationen till dem.

Man får gå till sig själv. Hade man haft koll på minnet kring en sån här stor nyhet? Att en person har lite dimmigt minne, men alla tre?

Massa annan skit minns de ju. Skyddar de inte sig själva så skyddar de källan som de alla tre är bekanta med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in