Citat:
Jag härjar mest för att hålla temat lite aktuellt. Men har påpekat så långt jag kan för åklagaren varför detta är viktigt. Får följa spelets regler.
För IT-avdelningen blir det lite som att en annan snickare kommer in och och undrar vad fa-an har de gjort här vid tidigare renovering typ.
Tror inte det landat så bra med tanke på vad de missat.
Det är lite av envägskommunikation. De har fått materialet och kan inte berätta vad de gör med det. I värsta fall får vi se delar av det i HD. I bästa fall så kommer det i åklagarens sakframställan där hon har rätt att lägga fram bevis. Hellre då än att bekräfta för allmänheten vad de pysslar med nu.
Man får leva med att det tar tid. Vi minns hur lång tid det tog att öppna LW:s mejl osv.
På det stora hela så går metoden ut på att skapa en fil av den fil de har av de inblandades datorer. Det kan ta ett par dagar för datorn stär och bygger en fil som kan öppnas av ett speciellt program. Från det programmet skapar man sen en fil som går att läsa i ett annat program som liknar Excel.
Har de inte erfarenhet så tar det någon arbetsdag att sätta sig in i hur det funkar. Sen får de in nåt annat som måste prioriteras. Sen på’t igen och filerna ska tugga klart. Sen ska de redovisa och analysera och dubbelkolla hit och dit. Skriva PM. Meddela åklagaren om fynd som ska värdera och hit och dit. Några veckors jobb inom myndighet. Några arbetsdagar om man får frifräsa lite.
Så jag hetsar lite här för jag har ingen annanstans att hetsa på just nu. Syftet är att med nåt medel till ligga på då jag vet att materialet kan komma till nytta.