2021-03-11, 23:07
Medlem
Jofs avatar
Ska bli spännande att höra hur han med med våld klarade att våldta henne. Hon kanske bara hävdar att hon var medvetslös nästan och därför inte kunde göra motstånd. Eller ännu "bättre" drogade henne.
Varför åkte hon inte hem? Bodde i Uppsala. Hade han hon med sig tandborste kanske.
Klart att det kan ha varit något åt våldtäktshållet. Går inte att utesluta. Var Göran känd för sånt? Historik? Dold talang? Hon kanske var fysiskt mycket svag? hade ALS?
Citera
2021-03-11, 23:08
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisse26
Från Mellansverige, det är ca Sundsvall. Om journalisterna är kunniga.

Med Mellansverige avses landskapen kring sjöarna Mälaren, Hjälmaren, Vänern och Vättern.

Ibland anges även Dalarna och Gävleborgslän dit.
Citera
2021-03-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det som vi har fått reda på hittills är en i detta avseende närmast perfekt historia, som är helt vattentät och oåtkomlig för invändningar från den utpekade.

Hon har alltså gått hem till honom för julfirande och middag. De drack sprit till maten och efteråt. Enligt hennes historia har hon "tuppat av" och när hon vaknade var övergreppet redan fullbordat (om än inte fullbordad våldtäkt) då han enligt henne skulle ha tagit för sig medan hon var "avtuppad".

Det här gör att hon inte behöver gå in på detaljer om hur hon kunde hamna i en situation utan kläder med den utpekade, som ofta våldtäktsanklagande kvinnor måste göra i rätten, för att förklara varför de inte var med på det hela som den utpekade påstår.
Om GL till sitt försvar och för att hävda frivilligt sex skulle lyfta detaljer som att "hon tog av sig trosorna själv" eller "hon tog min *** i sin hand och …" så behöver hon inte bemöta detta – med lögn eller sanning – utan kan bara säga att hon var avtuppad hela tiden, eller så borta att hon inte minns.
Risken vid en sådan här historia att blanda in sig i motsägelser och minnas olika vid olika tillfällen är obefintlig.

Just att historien är så perfekt för en rättegång, gör att jag ställer mig tveksam.

Intressant reflektion.

Sen är det två ganska tydliga gränser att passera för en man om nu situationen hade varit så som den beskrivs.

1. Säga vad man vill om Lambertz men jag tycker inte riktigt att han stämmer in med den grupp män som inte hejdar sig och sina behov när kvinnan är helt utslagen. Någonstans inbillar jag mig att även han har en moral som säger nej där och inte minst bör han väl vara så uppkopplad mot verkligheten att han förstår att han skulle ta en enorm risk.

2. Om nu inte moral och riskmedvetande hindrar honom inbillar jag mig att det är en ganska lite grupp män som tycker det rent njutningsmässigt skulle ge något att ha sex med något som mer påminner om en livlös docka. Kanske om man är 16 men det här är ju en förmodat sexuellt erfaren man. Vad ger det honom att ha sex med en helt avdomnad kvinna?

Är det inte också lite märkligt att man är idrottsaktiv på så hög nivå och har ett så välfungerande intellekt att man läser den utbildningen och samtidigt super sig bortom redlöshet. Tycker inte riktigt dom personlighetsdragen går ihop.
Citera
2021-03-11, 23:19
Medlem
Håll med om att detta är Kul
Lambertz satt på sin slappa russinstjärt och gjorde inte ett j..a något annat än spela topp och skydda
HD Buset och Sossarnas hopplösa Myndigheter + kassa korrupta felmedicinerade Domstolar

jfr https://www.jk.se/tillsyn/

Tillsyn
Vad omfattar Justitiekanslerns tillsynsverksamhet?

Justitiekanslern har till uppgift att granska att de som utövar offentlig verksamhet efterlever lagar och andra författningar och att de även i övrigt fullgör sina uppgifter.

Snuten / Arbetsförmedlingen / Försäkringskassan You name it skall ngn in

Släppte han lös detta monster och se där ---det sprang iväg och haffade honom själv

Det hade " The Ruling Sosse Classes " Aldrig tänkt sig att det kunde gå på detta viset
Lite flyt blir han flugen i Orange Overall till Jänkarnas tortyrläger i Egypten .. fixar skinnskallen .
Han med Öppna Hjärtan ..Har han varit i Vetlanda ..Stötta lokalsamhället ...

Man ser SD skruvar på sig ---När en typisk våldtäktsman dyker upp Igen .Dock inte på Pravda TV
eller Hasse Aros Program --inte ett vitt ansikte sedan 1989 Samma stil sedan Geijer .. vi snackar ingen lärande Organisation

Nu skall svetsarn försöka klara rädda denna " Wegschauen " Brunnäsan Eliasson style
Och behålla väljarna på F--Stimmet som Stig Skulle säga ..Kan bli knepigt utan att skrattsalvorna dånar
Får skylla sig själv ..
Änkeman Göran kör Barry White på bergsprängaren Eller var det Teddy Pendergrass
sedan är det dags Klippa Biljetten så att säga.

Är han skyldig ??? det lär bli svårt bevisa -- Skall han ha det .. JAJAMENSAN .. har samlat ihop till detta..
Hela den korrupta apparatjik sektorn ser nu i Taikons spåkula hon sitter väl själv inne på snutens Zigenare lista
" Det kommer en stor stark man med mässing på kläderna bilar med blåa lampor på taket skall se över Lambertz ärenden "
Svetsarn lär rädda honom men det går nog inte tjejerna på Bakom det gröna skynket valdagen
Citera
2021-03-11, 23:20
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Nej, jag följde diskussionerna som föregick lagförändringen. Det fanns emellertid fler fora än i tv och tidningar. Den var bekantad av stora missförstånd och mer inriktad på singnalpolitik. Det största missförståndet var att vissa friande domar handlade om lagtexten när det egentligen handlade om bevisvärdering. Att den skulle ändras var inte alls upp för diskussion. Tyvärr är den vilgära debatten fortsatt på samma nivå. Utgångpunkten är hela tiden någon form av typfall där en man tvingar en kvinna till sex. Han vet att hon inte vill men gör det ändå. Verkligenheten är så mycket mer komplex. Skalan går från överfallsvåldtäkter till rena falskanmälningar. Däremellan finns det fall där målsägande anser att hon utsatts för ett övergrepp men den tilltalade har aldrig haft för avsikt eller anser att han begått ett övergrepp. Han anser att han tydligt fått samtycke. Ingen av dem ljuger utan berättar sin sanning. Det är inte straffbart och skall inte vara straffbart. Det innebär inte att målsäganden inte har varit med om ett övergrepp.

Du verkar mena att Lambertz skulle ha påverkat sexualbrottlagstiftningen, synen eller tillämpningen på ett mildare sätt än vad lagstiftaren velat. Har du några exempel på det?

Förövrigt får man nog anse att Lambertz i sin roll som rättschef var närmare lagstiftningsarbetet än när han satt i HD.
I verkligheten handlade debatten om mål som Tumbamålet där en kvinnainte befanns vara i ett hjälplöst tillstånd eftersom HD km fram till att hon berusad gladeligen hade gruppsex med för henne okända män NJA 2004 s. 231.
Domen uppfattades som stötande i debatten. Observera att detta var före Lambertz tid i HD och före skiftet i bevisvärdering. Tingsrättsdomen 2016 där flera män friades för gruppvåldtäkten i Fittja är ett annat exempel på stötande domar.

Jag skrev "jurister som Lambertz pensioneras", innebärande att jag tänker att synen på sexualbrott inom domstolsväsendet till en del beror på att det till största delen var äldre män från en svunnen era som dömde. För ja, domare påverkas också av tiden de verkar i.

Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Det är ju ganska ointressant om det är vanligt eller inte i bevishänseende. Om det inte är fullständigt uteslutet så måste det ju prövas i det enskilda fallet. När man prövar en sak i domstol tror jag inte någon vill att man skall se till hur det vanligtvis är eller göra en bedömning av hur de inblandade ser ut. Hur skulle det se ut om om en snygg kille stod åtalad för våldtäkt av en ful tjej och motiveringen var att de flesta tjejer skulle vara intresserade att ligga med en sådan snygg kille. I synnerhet en ful tjej. Och varför skulle han våldta någon, han kan ju få ligga med någon som vill. Eller varför inte exemplet att eftersom de flesta inte är otrogna mot sin partner så kan en man som är gift eller i förhållande inte begå en våldtäkt eftersom de flesta inte är otrogna. Eller varför inte den bästa av allt: eftersom de flesta aldrig våldtar någon så kan den tilltalade inte gjort det. För det är ju nästan ingen som gör så.
Återigen, jag svarade Ohshit.Cuntwell som menade att det var vanligt att 30-åriga kvinnor är sexuellt attraherade av ålderspensionerade män. I det här fallet är åldersskillnaden 40 år. Diskussionen gällde vad som kan ha föregått julafton och vilken relation MÄ och Lambertz kan tänkas ha. Det är du som börjar diskutera bevisning. Inte jag.

Jag tycker att det är märkligt att det skulle ha funnits ömsesidig fysisk attraktion och en ömsesidig önskan om sexuell samvaro med tanke på det som rapporterats. Det torde vara ovanligt att den ena parten är redlöst berusad när den andre utför sexuella handlingar och det ändå är föreligger samtycke. Man kan fråga sig hur Lambertz I så fall försäkrade sig om hennes samtycke. Om det nu är så det hela gick till.

Jag har inte skrivit att Lambertz skulle vara ful eller särskilt oattraktiv. Jag skulle tro att han varken är mer eller mindre fysiskt tilldragande jämfört med andra män i hans ålder. Vad har otrohet med saken att göra? Det har jag heller inte skrivit något om. Menar du att MÄ hade en partner eller sambo?
Citera
2021-03-11, 23:20
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det som vi har fått reda på hittills är en i detta avseende närmast perfekt historia, som är helt vattentät och oåtkomlig för invändningar från den utpekade.

Hon har alltså gått hem till honom för julfirande och middag. De drack sprit till maten och efteråt. Enligt hennes historia har hon "tuppat av" och när hon vaknade var övergreppet redan fullbordat (om än inte fullbordad våldtäkt) då han enligt henne skulle ha tagit för sig medan hon var "avtuppad".

Det här gör att hon inte behöver gå in på detaljer om hur hon kunde hamna i en situation utan kläder med den utpekade, som ofta våldtäktsanklagande kvinnor måste göra i rätten, för att förklara varför de inte var med på det hela som den utpekade påstår.
Om GL till sitt försvar och för att hävda frivilligt sex skulle lyfta detaljer som att "hon tog av sig trosorna själv" eller "hon tog min *** i sin hand och …" så behöver hon inte bemöta detta – med lögn eller sanning – utan kan bara säga att hon var avtuppad hela tiden, eller så borta att hon inte minns.
Risken vid en sådan här historia att blanda in sig i motsägelser och minnas olika vid olika tillfällen är obefintlig.

Just att historien är så perfekt för en rättegång, gör att jag ställer mig tveksam.

Han kanske använde en "rape" drog?
Citera
2021-03-11, 23:21
Medlem
Borde bli ord mot ord och en duktig advokat mal ner henne tills hon svarar fel och historien faller isär.

Men man vet aldrig i svensk domstol.
GL torde ha fiender som vill ta ner honom.
Jag betraktar honom som en knallkork men det har ingen bäring på hans eventuella skuld.
Man ska inte bli inspärrad bara för att man är en knallkork (fråga T Quick).
Citera
2021-03-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Trevligt. Några restriktioner månne?

Vem skulle ha problem med det? De är far och dotter. Då är det per definition en viss skillnad.

My bad Melania då, är väl 24 års skillnad iaf.
Citera
2021-03-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Var finner du belägg för att nästan alla kvinnor i Sverige har psykiska problem och knappast är stabila människor? Då du är expert på detta hur stor del av alla män har då psykiska problem och inte är stabila människor , inga? Är det något fel på din kvinnosyn?

Han syftar nog på den stora andelen akademiker och blivande akademiker som har psykiska problem. Hos resten av befolkningen är inte psykiska problem lika utbredda.
Citera
2021-03-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Håll med om att detta är Kul
Lambertz satt på sin slappa russinstjärt och gjorde inte ett j..a något annat än spela topp och skydda
HD Buset och Sossarnas hopplösa Myndigheter + kassa korrupta felmedicinerade Domstolar

jfr https://www.jk.se/tillsyn/

Tillsyn
Vad omfattar Justitiekanslerns tillsynsverksamhet?

Justitiekanslern har till uppgift att granska att de som utövar offentlig verksamhet efterlever lagar och andra författningar och att de även i övrigt fullgör sina uppgifter.

Snuten / Arbetsförmedlingen / Försäkringskassan You name it skall ngn in

Släppte han lös detta monster och se där ---det sprang iväg och haffade honom själv

Det hade " The Ruling Sosse Classes " Aldrig tänkt sig att det kunde gå på detta viset
Lite flyt blir han flugen i Orange Overall till Jänkarnas tortyrläger i Egypten .. fixar skinnskallen .
Han med Öppna Hjärtan ..Har han varit i Vetlanda ..Stötta lokalsamhället ...

Man ser SD skruvar på sig ---När en typisk våldtäktsman dyker upp Igen .Dock inte på Pravda TV
eller Hasse Aros Program --inte ett vitt ansikte sedan 1989 Samma stil sedan Geijer .. vi snackar ingen lärande Organisation

Nu skall svetsarn försöka klara rädda denna " Wegschauen " Brunnäsan Eliasson style
Och behålla väljarna på F--Stimmet som Stig Skulle säga ..Kan bli knepigt utan att skrattsalvorna dånar
Får skylla sig själv ..
Änkeman Göran kör Barry White på bergsprängaren Eller var det Teddy Pendergrass
sedan är det dags Klippa Biljetten så att säga.

Är han skyldig ??? det lär bli svårt bevisa -- Skall han ha det .. JAJAMENSAN .. har samlat ihop till detta..
Hela den korrupta apparatjik sektorn ser nu i Taikons spåkula hon sitter väl själv inne på snutens Zigenare lista
" Det kommer en stor stark man med mässing på kläderna bilar med blåa lampor på taket skall se över Lambertz ärenden "
Svetsarn lär rädda honom men det går nog inte tjejerna på Bakom det gröna skynket valdagen

Tror du drar lite väl stora sosse-växlar här. Kan aktiva moderater våldta och köpa sex på löpande band och Littorin beställa horor från riksdagens datorer och Borg veva med kuken på fyllan utan att det påverkar väljarsympatierna nämnvärt är det nog inte många som bryr sig om vad en pensionerad gubbe utan aktiva partikopplingar gör.
Citera
2021-03-11, 23:30
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Han kanske använde en "rape" drog?
Ja, det är möjligt att detta kommer att dyka upp i historien – sant eller inte.

Men jag reagerade faktiskt på att åklagaren inte nämnde någonting sådant, vilket förstås kan vara mycket smart och genomtänkt, för att inte anklagelserna ska spåra ur och bli osannolika. Smartare är då bara att uttala sig vagt om att hon "tuppade av" för att få folk i allmänhet – som du – att tänka "rape drug" medan den anklagande kvinnan och åklagaren bara insinuerar det.

Just det med "rape drug" har ju nästan försvunnit ur rapporteringar, enligt mig för att det alltför ofta var uppenbart att det var unga kvinnor som supit sig fulla på egen hand och sedan ville frånsäga sig ansvar även för det, som kom med den typen av förklaringar som en möjlighet. Att sådan har använts har påvisats i ytterst få fall.
Citera
2021-03-11, 23:33
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamaZotero
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/psykisk-halsa-och-suicidprevention/statistik-psykisk-halsa/

* Ung kvinna
* Student
Som i målet med Göran Lambertz, då ökar sannolikheten att hon har psykiska problem till ungefär 50 till 75 procent.

"För de allra flesta handlade det om lätta besvär, men 6 procent angav att de haft svåra besvär. Kvinnor uppgav besvär i större utsträckning än män och det gällde både lätta och svåra besvär. Det var 49 procent av kvinnorna och 33 procent av männen som 2020 svarade att de haft lätta eller svåra besvär av ängslan, oro eller ångest. Besvären var vanligare bland yngre; i gruppen 16–29 år svarade 66 procent att de haft sådana besvär" - Folkhälsomyndigheten

"Psykiska besvär bland högskole- och universitetsstudenter är vanligt förekommande. Det finns systematiska litteraturöversikter som bygger på enkätundersökningar bland studenter från olika delar av världen, och enligt dem rapporterar 27–34 procent av studenterna att de har depressiva symtom (9-11)." - Folkhälsomyndigheten

"Under 2014–2016 uppgav i genomsnitt 25 procent av studenterna och 16 procent av de yrkesverksamma att de har nedsatt psykiskt välbefinnande. I båda grupperna förekom besvären oftare bland kvinnor än bland män." - Folkhälsomyndigheten
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/p/psykisk-ohalsa-bland-hogskole--och-universitetsstudenter-kan-forebyggas/?pub=53659

Så ingen attack på kvinnor men bruden som Göran Lambertz knulla har sannolikt psykiska problem liksom de flesta andra kvinnor.

När blev 49 % "de flesta"?

Läser man på sidan ser man också att det är ganska små skillnader mellan män och kvinnor. För att ta ett exempel så skiljer det en procentenhet i andelen kvinnor respektive män som haft svåra psykiska besvär. Även om det alltså är korrekt, som du skriver, att fler kvinnor än män har svåra psykiska besvär är det ju lätt att i sammanhanget få uppfattningen att det skulle röra sig om en så liten skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in