2021-03-11, 20:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Detta ditt svar är mycket intressant! Menar du att det är etiskt och moraliskt försvarbart att göra allt som inte är förbjudet?

Varför måste man göra allt? Finns det någon som gjort allt? Vad har alla förbud med den här fadäsen att göra?
2021-03-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Annan finansteori: Marknadsvärdet av en tillgång som förvärvas i en budgivning är näst bästa budet. Detta eftersom det är först till detta pris som tillgången omedelbart sedan kan realiseras av den vinnande budgivaren. Det är den stor anledning till att mäklare hatar när budgivningar faller ihop, framför allt om det varit två som krigat högre och högre. Tappas mycket provis då.

Det är säljaren som hatar den situationen, för han eller hon förlorar stort. Mäklaren, som ju är den som borde förhindrat situationen, går oftast skadeslös, provisionen blir ungefär lika. Säljaren kan tappa flera hundratusen, mäklaren tusenlappar.
2021-03-11, 20:56
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Nu har du missförstått HELT.
Marknaden styr, absolut. Men då "marknaden" som du syftar till här inte ens vet om att huset ska säljas så är Ebba marknaden. Säljaren väljer då om denne vill sälja till det pris som marknaden (Ebba) är villiga att betala.

Att huset är värderat till några hundra tusen kronor mer än vad Ebba nu köpte det för skulle jag säga inte ens är ovanligt. Bara senaste månaden har jag gjort 2 sådana köp, där priset jag betalade var ca 3-500tkr (och då pratar vi om köpeskillingar som inte ens är hälften av Ebbas köp) under vad det marknadsmässiga priset skulle vara om de gick vidare till öppen visning.
Säljare vill ibland ha en enkel o smidig affär och värderar det högre än summan som de "går miste om".

Tycker faktiskt det hela är riktigt löjligt, det har fått mycket större publicitet än vad som är rimligt.
Tänvad man kan se saker olika. Jag tycker att bara för det faktumet att Ebba, genom sin slughet var ända köparen. Borde hon inte utnyttjar detta till att bjuda underpris. Faktumet att Esbjörn inte reagerade tyder enligt mig på att han inte var insatt på fastighetsmarknaden.

Det faktumet att Ebba använder faktumet att det står två skrot bilar i trädgården och att hon ska stå för bortfraktningen till en summa av 300 tusen är ju helt barok.
2021-03-11, 20:57
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men sluta, jag pallar inte det står där och nu lägger vi ner. Eller tycker du att vi ska leka Jo-nä-jo-nä leken länge till.

Nej, du pallar inte därför att du inte orkar kontrollera fakta eller för att du vet att du har fel men vill inte erkänna. Möjligen kan det vara så att du i din utmattade hjärna tänkt att när värderingsmannen sagt att en renovering kostar 2,5 - 3,0 miljoner så innebär det att han måste ha uttryckt sig om ett korresponderande intervall när han uttalar sig om själva värdet. Så ligger det emellertid inte till. Det står bara 4 600 000 kr. Inget intervall. Men jag vill så gärna att du skall låta de små grå arbeta lite istället för att bara mala på i Ebba-hatande autopilot-mode.

Varför finns det inget intervall i Densias värdering? Sandraso har inte klarat av det. Eftersom ni båda har väldigt starka åsikter om allt annat vore det förtjänstfullt om ni faktiskt ansträngde er lite. Annars bevisar ni ju att er egentliga kapacitet bara består av mer eller mindre välunderbyggt tyckande.
2021-03-11, 20:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Jag har en fråga till er som säger Ebba kommer att vinna. Hon har lagen på sin sida och lagen är alltid rätt.
Rent hypotetiskt om Esbjörn vinner
Är lagen fortfarande rätt då och då hade Ebba fel?
2021-03-11, 20:59
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Det är säljaren som hatar den situationen, för han eller hon förlorar stort. Mäklaren, som ju är den som borde förhindrat situationen, går oftast skadeslös, provisionen blir ungefär lika. Säljaren kan tappa flera hundratusen, mäklaren tusenlappar.

Säljaren har huset kvar, mäklaren måste börja om arbetet på nytt. Procentuellt sett är mäklaren den större förloraren.
2021-03-11, 21:02
Medlem
Citat:
Tänvad man kan se saker olika. Jag tycker att bara för det faktumet att Ebba, genom sin slughet var ända köparen. Borde hon inte utnyttjar detta till att bjuda underpris. Faktumet att Esbjörn inte reagerade tyder enligt mig på att han inte var insatt på fastighetsmarknaden.

Det faktumet att Ebba använder faktumet att det står två skrot bilar i trädgården och att hon ska stå för bortfraktningen till en summa av 300 tusen är ju helt barok.

Bara det att du skriver "ända" säger en hel del.
Esbjörn hade all möjlighet att prata med mäklare eller göra en värdering innan om han ville. Att försöka kalla Ebba "slug" för att hon 'eventuellt' sparat 2-300 tkr när hon köpte en fastighet tyder mer på hur dåligt insatt du är i fastighetsköp.
Kan lova att jag kan gå in på hemnet idag, ta kontakt med en mäklare och hitta ett hus som jag kan göra en lika "bra" affär på utan att ens svettas. Och då pratar vi till och med en affär där ett hus legat på öppna marknaden, värderats av en mäklare och säljaren väljer ändå att sälja 2-300tkr under vad de KANSKE kan få vid en budgivning.
2021-03-11, 21:02
Medlem
Allt kokar egentligen ner till en enda sak. Det är när Esbjörn i Tv4 intervjun säger:

”-Jag har ju brutit avtalet, fattar hon inte det?”

Han är fullt medveten om att han har skrivit på ett avtal, han har sagt i rätten att det skedde frivilligt. Det finns inga åsikter om priset. Det enda argument han framför är att det sågades ner träd på tomten.

https://www.tv4.se/artikel/2wc3XqvsdbbyUx35xkzWZH/esbjoern-81-talar-ut-om-husstriden-med-ebba-busch-hon-vill-inte-foersta

Det finns ingen ångervecka eller månad på fastighetsaffärer, inte för någon orsak, inte ens för nersågade träd.

Det förs fram en massa olika versioner i tråden för Esbjörns ånger, det finns bara en enda. Det sågades ner träd.

Så det enda tvisten handlar om är huruvida det finns en rätt för en säljare att ångra sig om den nya ägaren gör något på tomten som säljaren inte acepterar.
2021-03-11, 21:04
Medlem
Citat:
Säljaren har huset kvar, mäklaren måste börja om arbetet på nytt. Procentuellt sett är mäklaren den större förloraren.

Helt fel. Säljaren är i realiteten oftast tvungen att ta nästa anbud. Oftast är det två kvar de sista dagarna, de andra har gått vidare. Så mäklaren ringer upp den förlorande, men då har det gått en vecka eller mer, eftersom anledningen till att vinnaren kan tacka nej är ett hängande villkor av något slag. Så nr 2 är i bästa förhandlingsläge, och kan pressa priset.
2021-03-11, 21:05
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Tänk jag tycker det är en trådsanning att han inte är dement.
För min del förstår jag inte detta upprepande av "demens" i tråden. Diagnosen har ju aldrig varit aktuell och så vitt jag vet har Esbjörns ombud inte heller hävdat att Esbjörn skulle vara dement. Vad får du och andra ut av att diskutera Esbjörns icke-existerande demens?
2021-03-11, 21:07
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Allt kokar egentligen ner till en enda sak. Det är när Esbjörn i Tv4 intervjun säger:

”-Jag har ju brutit avtalet, fattar hon inte det?”

Han är fullt medveten om att han har skrivit på ett avtal, han har sagt i rätten att det skedde frivilligt. Det finns inga åsikter om priset. Det enda argument han framför är att det sågades ner träd på tomten.

https://www.tv4.se/artikel/2wc3XqvsdbbyUx35xkzWZH/esbjoern-81-talar-ut-om-husstriden-med-ebba-busch-hon-vill-inte-foersta

Det finns ingen ångervecka eller månad på fastighetsaffärer, inte för någon orsak, inte ens för nersågade träd.

Det förs fram en massa olika versioner i tråden för Esbjörns ånger, det finns bara en enda. Det sågades ner träd.

Så det enda tvisten handlar om är huruvida det finns en rätt för en säljare att ångra sig om den nya ägaren gör något på tomten som säljaren inte acepterar.
Fast det är ju inte sant, han kan bryta avtalet och kan då bli skadestånds skyldig. Men Ebba stämmer för Bättre rätt.

Och kom igen det heter fan inte bara så.

Bättre rätt betyder att Ebba tycker att hon har bättre rätt att bo i det där huset än vad Esbjörn har. Hon tycker det inte för att hon lagt handpenning. Utan för att det är en bra och smidig lösning som passar henne och barnen.
Annars hade hon stämt för avtalsbrott. Men det vet hon att hon inte kan. Så det gör hon inte.
2021-03-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ni som tror att huset är värt 6 miljoner, vad grundar ni det på? Särskilt med beaktande av att den auktoriserade värderingsmannen inte värderat det högre än till 4,6 i februari 2021 och att villapriser stigit med 12,5 % de senaste 12 månaderna i Uppsala kommun.

Det är bara Zlatan som kan göra en Zlatan. Det kallas för att Zlatanera. Zlatan var god för 300 Mkr då han köpte huset för 30. Tror du att Ebba är god för 39 Mkr??? Uppsök i så fall närmaste hjärnröntgenavdelning.
Binninge som inte ens har en egen bostad fabulerar han har inte en susning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in