2021-03-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Men snälla nån. Läs min text igen! Vilka konstiga paralleller du drar. Var skrev jag att jag inte tycker att våldtäktsmän ska dömas?
Så du menar å andra sidan att en man ska anses vara våldtäktsman och dömas för det bara utifrån att en kvinna säger det?
Så hur många oskyldiga karlar ska vi offra då per faktiskt våldtäkt? Vad tycker du är rimligt, 50/50 eller t om 70/30 (oskyldigt dömda/ skyldiga alltså)?
Om domstolen gör sitt jobb och bevisvärderar vittnesmål korrekt behöver ingen oskyldig dömas.
Men jag förstår att ingen kvinna ska kunna få upprättelse mot brott som begås mot henne om det saknas vittnen eller teknisk bevisning, i din värld.
Du är inte bättre än shariaislamisterna i Pakistan. Men det fattar du inte.
Citera
2021-03-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nja, det är ett undermåligt instrument med begränsad tillförlitlighet, men det är inte pseudovetenskap. de används internt inom underrättelsetjänster etc men anses inte tillräckligt tillförlitligt för att kunna användas som bevis i rättegångar.

Det är en pseudovetenskap. Att underrättelsetjänster fått för sig att de är användbara betyder noll för vetenskapen om deras claim. Finns otroligt många studier på att de inte fungerar.
Citera
2021-03-11, 20:52
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre
Hur politisk är inte den här arresteringen?
Inte ett dugg. Lambertz var sosseslyngel i ungdomen, beter sig som en sosse i vuxen ålder, blir häktad på sannolika skäl.
Citera
2021-03-11, 20:53
Medlem
Jofs avatar
Inte ens min fru, som är hardcore feminist, går på hennes story. Hennes ord: Hon är en narcissist som vill göra karriär.
Jag tänker. Hon är 30 och har kläderna på, han 70 och ingen he-man. Hur ska han kunna klara våldta henne - rent fysiskt?

Hur fick rätten ihop till häktning? Skulle Göran avvika, undanröja spår våldta andra juridikstudenter?
Citera
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Trådsanning. Han "hjälpte henne med juridik", vilket kan betyda precis vad som helst. Att det sedermera övergick till "vägledning i livet" vittnar snarare om att han hjälpte henne med rent "praktisk" juridik...
I Oisin Cantwells krönika skriver han uttryckligen att offret är juriststudent.

Citat:
En ung kvinna, juriststudent, har i förhör berättat att hon såg upp till mannen, en slags vänskap uppstod, de pratade om juridik, han stöttade henne.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/BlkPVe/vad-ar-egentligen-en-toppjurist
Citera
Medlem
Jag var inte där men jag tror personligen inte att GL gjort något som han trodde var fel varken moraliskt eller juridiskt.

Problemet idag är - menar jag - att i och med utvidgningen av våltäktbegreppet till att även omfatta ”oaktsam våldtäkt”, så krävs det så oerhört lite för att någon ska anses skyldig i teknisk mening.

Var jag kan förstå måste båda parter försäkra sig om ett otvetydigt samtycke vid varje nytt steg i sexakten. Det är dessutom inte klarlagt hur detta samtycke ska ta form - vad är godkänt. Men om man ställer GL frågan: På vilket sött samtyckte hon till detta? Då måste svaret vara att hon otvetydigt visade att hon ville.

Sedan har vi maktfrågan. I Sverige - som annars är världens mest jämställda land - så anses inte en vuxen kvinna kunna ta egna självständiga beslut som hon får stå för. Men en vuxen man måste alltid stå för sina beslut. HON kommer aldrig avkrävas frågan hur HON säkerställde att HAN ville varje steg. Mannen förutsätts alltid vara låt och kvinnan helt ointresserad av allt (i efterhand).

Jag kan se en vändning på detta och det skulle vara att GL anmäler MÄ för samma brott. Det är nog det enda försvar som kan fungera.
Citera
2021-03-11, 20:54
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Men kvinnor kan vara pilska på ett fett skadestånd. Det brukar väl bli ett par hundra tusen i skadestånd för påståd våldtäkt.
Schablonersättningen för medvetet oaktsam våldtäkt är väl 75 000 kronor?
Citera
2021-03-11, 20:55
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasektomi
Om domstolen gör sitt jobb och bevisvärderar vittnesmål korrekt behöver ingen oskyldig dömas.
Men jag förstår att ingen kvinna ska kunna få upprättelse mot brott som begås mot henne om det saknas vittnen eller teknisk bevisning, i din värld.
Du är inte bättre än shariaislamisterna i Pakistan. Men det fattar du inte.

Kul att du nämner just sharialagar. Det är just i länder där man förespråkar sharialagar som det inte behövs bevis eller vittnen.

Jag har inte mycket till övers för karln Lambertz, men det måste ju finnas något annat gå på än, att en tjej ångrar sig efter sex efter övertalning av väninna - för att få en fällande dom i våldtäkt, eller?
Citera
2021-03-11, 20:55
Medlem
T7-FFs avatar
Så Görans identitet döljs trots att han är en känd figur men inte de två advokater som misstänks för att ha läckt information? Kan någon förklara detta?
Citera
2021-03-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T7-FF
Så Görans identitet döljs trots att han är en känd figur men inte de två advokater som misstänks för att ha läckt information? Kan någon förklara detta?
Enkelt: De där advokaterna är vanliga blattar medan GL är en etnisk svensk.
Citera
2021-03-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Kul att du nämner just sharialagar. Det är just i länder där man förespråkar sharialagar som det inte behövs bevis eller vittnen.

Jag har inte mycket till övers för karln Lambertz, men det måste ju finnas något annat gå på än, att en tjej ångrar sig efter sex efter övertalning av väninna - för att få en fällande dom i våldtäkt, eller?
Och i de länderna har karlarna alltid rätt, så det skulle aldrig anmälas. Anmäldes det skulle han aldrig fällas.
Citera
2021-03-11, 20:58
Medlem
T7-FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasektomi
Enkelt: De där advokaterna är vanliga blattar medan GL är en etnisk svensk.
Precis vad jag tänkte. Och folk tror att media är antirasistisk och håller blattar om ryggen, jo tjena
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in