2021-03-11, 19:11
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Ja, det är en ren slump. Jurister stiftar inte lagar.
Det utredning som låg till grunden för den nuvarande sexualbrottslagstiftningen var ganska dålig. Hade #metoo inte kommit hade proppen legat kvar på departementet i väntan på en ny utredning, Lagrådet avstryrkte lagen. Den forcerades igenom av politruckerna för att vinna politiska poäng. Det är en bedrövlig lagstiftningsprodukt. Dels för att praxis redan förutsatte frivillighet men också för att man införde straffbarhet för oaktsamhet (vilket normalt sett brott kräver) Om du läser proppen så kan den inte definiera hur samtycke skall komma till uttryck, den radar upp ett antal fall och lägger sedan till "eller på annat sätt". Det är inte minst problematiskt ur ett legalitetsperspektiv.
Göran Lambertz var justitieråd I Högsta domstolen mellan 2009 och 2017. Som bekant är HD:s huvuduppgift att skapa vägledande avgöranden, ie det är HD som beslutar om hur lagstiftningen ska tillämpas.
Så jo, Göran Lambertz har under lång tid haft stort inflytande på hur rättsväsendet ser på sexualbrott.
Citera
2021-03-11, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lefty`
Verkar då ha varit rätt så goda vänner en månad efteråt

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10159003112707929&id=58196792 8&anchor_composer=false

När blev GL informerad om att han var polisanmäld av henne?

Var det idag eller?

Om det varit nyligen då kan ju tjejen måsta spelat med under utredningen och inte avslöja att han var polisanmäld?
Citera
2021-03-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Sedan Julian Assange-fiaskot så tror jag inte på dylika anklagelser förrän jag ser det bevisat.
Vi har ingen aning! Den här bruttan kan lika gärna ha känt sig missledd och dissad och gör såhär p g a egna motiv.
Eller så kan det finnas politiska krafter bakom, likt Assange-fallet.

Jag säger inte att jag tror att det är si eller så, i det här läget, men det kan vara precis vad som helst. Att han är anklagad av en brud och häktad behöver inte betyda att han är skyldig.
Det fetade: Du vill kanske att det ska vara som i sharialänder, fyra män ska vittna om att de såg våldtäkten, annars ska kvinnan dömas för horeri?
Självklart ska en kvinna kunna få rätt mot en våldtäktsman. Eftersom sådana dåd plägar ske i enskildhet ska hennes vittnesmål kunna räcka.
Vi bor inte i musseland. Inte än i alla fall.
Citera
2021-03-11, 19:12
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Etiska avväganden kan uppfattas som gummibegrepp av vissa. Men det är oftast de som saknar dylika kompass.

Vilket är allmänintresset här som överväger menar du? Och allmänintresse är inte samma sak som att folk i allmänhet är nyfikna.

Alltså, jag avvisar ju hela begreppsapparaten. Det är nog bara att konstatera att vi inte connectar.
Citera
2021-03-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men nu har det gått så långt som häktning. De har mer än vad de säger utåt alltså. Mer än ord vr ord.

Men klart litet ok inte för att försvara gubben men fylla på julfest och är ju ingen ung studentska. Han trodde kanske halva var inne.

Nu är det ju inte speciellt svårt att bli häktad. Häktningar sker på löpande band. Skyldig som oskyldig. Domstolarna var betydligt mer restriktiva förr och framförallt ställde de högre krav på bevis.
Citera
2021-03-11, 19:14
Medlem
hängballens avatar
Någon som vet vem bruden är?
Vore kul att se om GL har smak..
Citera
2021-03-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här KAN väl inte vara sant? Jag misstänker starkt att det är någon av GL:s många fiender sedan förr, som har hyrt in den här kvinnan att ställa sig in hos honom, och få komma hem till honom. Så att hon kunde ljuga ihop historien på ett trovärdigt sätt. Jag ser det som uteslutet, att en så erfaren jurist skulle ta en sådan risk. Han är ju ingen ungtupp heller - i ungdomen kan det "bara hända" saker på fyllan och villan, men inte när man är 70+...

Håller helt med dig!! Tror aldrig att en så högt uppsatt person skulle smutsa ner sig o våldta ngn..Nej nej..Han kommer att bli friad var så säker. Han hade samlag med henne när hon sov....hmm
Citera
2021-03-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Någon som vet vem bruden är?
Vore kul att se om GL har smak..

^ viktig fråga är utseendet för att bedöma om GL även har någon chans i domstolen äre ett fetto blir d friande dom
Citera
2021-03-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Göran Lambertz var justitieråd I Högsta domstolen mellan 2009 och 2017. Som bekant är HD:s huvuduppgift att skapa vägledande avgöranden, ie det är HD som beslutar om hur lagstiftningen ska tillämpas.
Så jo, Göran Lambertz har under lång tid haft stort inflytande på hur rättsväsendet ser på sexualbrott.

"Lambertz beslutade i maj 2005, i egenskap av justitiekansler att inte yrka avsättning av justitierådet Leif Thorsson, som genom ett strafföreläggande bötfällts för brott mot sexköpslagen.[5][6][7]"
Citera
2021-03-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Sedan Julian Assange-fiaskot så tror jag inte på dylika anklagelser förrän jag ser det bevisat.
Vi har ingen aning! Den här bruttan kan lika gärna ha känt sig missledd och dissad och gör såhär p g a egna motiv.
Eller så kan det finnas politiska krafter bakom, likt Assange-fallet.

Jag säger inte att jag tror att det är si eller så, i det här läget, men det kan vara precis vad som helst. Att han är anklagad av en brud och häktad behöver inte betyda att han är skyldig.

Vi kan ju spekulera hur mycket som helst.

Några tänkbara alternativ (om man vill ge GL lite rimligt tvivel i skuldfrågan).

De är hemma. De blir lite packade. Göran gör ett närmande. Hon hakar på. De sätter i gång. Helt plötsligt får hon någon form av uppvakande. Vad fan håller jag på med. En gammal gubbe. Usch. Men säger inget. Dagarna efter berättar hon för en kompis hur hon var full och hade sex med Göran. Henne skompis säger då att Göran borde ha låtit bli eftersom hon var så full. Naturligtvis ingen tanke på Görans tillstånd eller hennes agerande i situationen. Göran har våldtagit dig. Anmälan görs.

Ett annat scenario är att ligger. Inga konstigheter. Båda är packande och visst, hon kanske inte hade legat med honom om hon varit nykter. Men hur ska Göran veta det. Hon berättar det: "Jag var så full och så låg jag med Göran...det känns jättejobbigt". Kompisen, som förmodligen också läser juridik men kanske inte har tagit sigigenom straffrätten än och tänker så klart menar att det är en solklar våldtäkt. Anmälan görs.

Vi får nog ge oss till tåls några veckor innan vi får mer klarhet i vad som påstås hänt och vad som kan bevisas. Det tror jag är bäst för både MÄ och GL.

Men vi får nog ge oss till tåls några veckor.
Citera
2021-03-11, 19:19
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamaZotero
Manliga domare är oroliga för att göra som du säger, då framstår det som att dom inte ser några problem med det hela. Och då får dom sparken.
Domare får sparken? Du vet att en domare inte kan få "sparken" hur som helst? Kan du ge ett exempel?
Citera
2021-03-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingevald
Nej, hon måste väl vara för gammal.

Kan vara korrekt att hon är för gammal. Enligt kvinnans advokat är Lambertz minst 40 år äldre än kvinnan. Det är i så fall max 31 år. Karin är 36...

Doktorander skall dock inte per automatik räknas bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in