2021-03-11, 15:41
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sedan några år tillbaka, av politiska skäl och helt i strid med alla föreställningar om rättssäkerhet och bortom all sans och balans. Numera kan det till och med vara straffbart att sprida vidare vem målsäganden är också. Råttorna dansar på bordet i svenskt rättsväsende numera. Opportunister utan varje form av moral styr och har i praktiken upphävt den offentliga rättegången som är en förutsättning för rättvisa.
Sedan några år tillbaka? Bestämmelser om sekretess som kan omfatta målsägandens identitet fanns i vart fall redan i 1980års sekretesslag... säkert tidigare än så också. Men du kanske är född på 1800-talet och har en annan tidsuppfattning än oss andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja en tjej kan vara 32 år, duttidutti.

Du verkar ha problem med matematik. Är 32 och 72 närmast 24 och 38 eller 18 och 67? Hur lyckas man läsa något och totalt missa kontexten? Hade Lambertz lyssnat på mitt råd om gubbar som skall skärpa till sig hade han inte befunnit sig i den här situationen.

Lambertz har en lång rad av studentskor som han varit/är mentor åt som de villigt ställer upp på. Står i kö för.
Uppenbarligen vill han befinna sig i den situationen.
Den har gången slog det bakut.
Citera
Medlem
Bör väl finnas något som gör att åklagaren gått vidare med det här? Ett ursäktande mejl från Lambertz kanske? Oavsett vad som händer nu så är det personligt haveri för honom. Den kraftiga sluttningen som fanns tidigare har förvandlats till ett stup.
Citera
2021-03-11, 15:43
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Gissar på "oaktsam våldtäkt".
Helt ärligt, vad förväntade hon sig? Detta är följden av att umgås med en gubbe 40 år äldre.
Att de dessutom drack alkohol tyder på hennes intentioner. Inte konstigt att Lambertz misstog signalerna. Dock hade han kunnat vara lite mer diskret...
Citera
Medlem
fendadens avatar
Har inte läst på mig vidare om fallet, vet någon om vi pratar om ”våldtäkt” eller våldtäkt här?
Citera
Medlem
Otroligt vad lång tid det tar för dem att fatta beslut. Två timmar för en häktning i ett våldtäktsärende med en gärning. Måste vara nytt rekord. De längsta överläggningar jag varit med om har varit runt 20 min i sådana ärenden. Framställan av åklagaren brukar ta 15-20, max.
Citera
2021-03-11, 15:44
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
GL är körd!
När en Åklagare begär ett f.d. Justitieråd i Högsta Domstolen häktad på sannolika skäl, då har Åklagaren bevis som räcker och blir över.
Lägg till att brottsoffret studerar juridik (doktorand?), vilket betyder att hon mycket väl vet vilka bevis som behövs och hur hon ska formulera sin anmälan. Kanske har de haft kontakt efteråt och pratat om det som hände på julafton? Lambertz kan ha gjort vissa medgivanden och bett om ursäkt.

Ja, det ser illa ut för Lambertz.
Citera
2021-03-11, 15:44
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
detta skriver han på sin blogg 3 dagar efter den misstänkta våldtäckten.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-292/

Citat:
Ursprungligen postat av TheCallOfKtulu
Lite intressant. I första hand p. 5 och i viss mån även p. 20.
Ja jisses, kanske kvinnan ifråga läste hans blogg och fick inspiration till att gå till verket. Det var ju ett slags samtycke till följderna GL i sin blogg visade till "julaftonfirandet"
Senast redigerad av kubun 2021-03-11 kl. 15:47.
Citera
2021-03-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sedan några år tillbaka, av politiska skäl och helt i strid med alla föreställningar om rättssäkerhet och bortom all sans och balans. Numera kan det till och med vara straffbart att sprida vidare vem målsäganden är också. Råttorna dansar på bordet i svenskt rättsväsende numera. Opportunister utan varje form av moral styr och har i praktiken upphävt den offentliga rättegången som är en förutsättning för rättvisa.

Sedan när, enligt dig?
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Otroligt vad lång tid det tar för dem att fatta beslut. Två timmar för en häktning i ett våldtäktsärende med en gärning. Måste vara nytt rekord. De längsta överläggningar jag varit med om har varit runt 20 min i sådana ärenden. Framställan av åklagaren brukar ta 15-20, max.
Ja, dom verkar ha riktigt mycket att prata om...
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så framstod det i den tidningsartikel som länkades tidigare.

Det är ju lite speciellt.

Julian Assange, nån?
Citera
2021-03-11, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Sedan några år tillbaka? Bestämmelser om sekretess som kan omfatta målsägandens identitet fanns i vart fall redan i 1980års sekretesslag... säkert tidigare än så också. Men du kanske är född på 1800-talet och har en annan tidsuppfattning än oss andra.

Personligen tycker jag att sekretessen borde avskaffas för målsäganden så länge som frikända måste skylta med namn. Men det får vara en de lege ferenda diskurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in