2021-03-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlestad
Precis! Som i alla liknande fall. Det går aldrig att veta 100% om det har hänt eller inte. Stämpeln slår hårt i bordet oavsett

What goes around comes around...
Citera
2021-03-11, 14:39
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Och där släpper vi HMF-diskussionen, tack!
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2021-03-17 kl. 16:59.
Citera
2021-03-11, 14:40
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
"Min klient har kommit i kontakt med honom angående juridik, hon har textat honom och frågat honom om en sak han skrivit om, säger advokat Clea Sangborn som är kvinnans målsägandebiträde till Aftonbladet."

Ok. Låt oss google lite: "göran lambertz kontakt kvinna"

Check: "Göran Lambertz trivs som pensionär – Ekuriren" https://ekuriren.se/nyheter/goran-lambertz-trivs-som-pensionar-sm5344104.aspx

Vad hittar vi där? Jo följande:

"Lambertz ställer gärna sin kompetens till förfogande, fast numera bara i samband med det som för tillfället väcker hans intresse. För närvarande hjälper han en kvinna som har åtalats för förtal i samband med metoo. Hon kontaktade honom efter att han skrivit på sin blogg om en annan förtalsåtalad kvinna, Cissi Wallin, och uttryckt kritik mot resonemanget i domen mot henne. - Jag vet inte om hon skulle ha friats eller inte, men de resonerade fel tycker jag. Det är orimligt att kvinnor som faktiskt har blivit våldtagna inte ska kunna ropa högt, ’han gjorde det mot mig’. Det är därför jag går igång på det här."

Ajdå! Det verkar inte HELT otroligt att detta är samma kvinna som nu anmält GL? Flera frågor infinner sig:

- GL har sagt här att "Det är orimligt att kvinnor som faktiskt har blivit våldtagna inte ska kunna ropa högt, ’han gjorde det mot mig’. Det är därför jag går igång på det här"

- Den kvinna som GL "hjälper" var alltså åtalad för förtal av en man i samband med metoo! (Ringer det inga varningsklockor här för GL?)

- Nu har han således själv råkat ut för samma sak möjligen? Jag var inte där så jag vet inte. Men kvinnan upplever EN sak och männen (i båda fallen med samma kvinna) verkar uppleva något annat.

Nu kommer GL själv få uppleva rättssystemet som anklagad man. Det kommer inte att bli lätt oavsett vad han säger. Oavsett vad som inträffat.

För egen del - och jag vet inget om GL utan bara om hur Sverige verkar fungera i detta avseende - tror jag att GL är oskyldig. Samtidigt KAN han ju vara en våldtäksman.

Intressant kuriosa: Av artikeln om GL framgår: "Senast läst: ”Utan nåd” av Fredrik Virtanen", som handlar om när FV hängs ut som våldtäktsman av en instagramkändis (CS - ytterligare en koppling här).

På frågan om GL tror på rättsväsendet säger han att det kan bli tokerier ibland med att han i det stora hela tror på det.

Frågan jag ställer mig nu: Den här artikeln kom 20 februari 2021. Visste GL att detta skulle komma då? Är det därför han skriver "Utan Nåd", recenserar rättsväsendet, och berättar att kvinnan tidigare varit åtalad för förtal? Var det ett sätt att - lite "ovetandes" och utan förtalsrisk själv läcka denna information?

Spännande!

/DAEN

Detta!

Ska bli mycket intressant det här med hans protegés förtalsmål. Det kommer säkert att nagelfaras av försvaret, sanna mina ord.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Häktningsförhandlingen per se är "alltid" bakom lyckta dörrar

På länken står det dock

Citat:
Ett begränsat antal åhörarplatser kommer att finnas för allmänheten. Ingen föranmälan kan göras till dessa platser.

Får man gå ut när Lambertz ska tala, menar du? (Eller hans advokat, det har ju stått både att han har en och avsagt sig den)
Senast redigerad av Takpapp 2021-03-11 kl. 14:42.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Stämmer det att målsäganden tidigare varit inblandad i ett rättsfall om förtal under metoo?
Var det som brottsoffer även då?
Citera
2021-03-11, 14:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Media förnekar sig inte utan hjälper hjälper till: man skriver om och om igen att han är 70 år och att anmälaren är en "ung student". Så att man automatiskt ska tycka att åldersskillnaden talar till hennes utsagas fördel...
Jepp. En 30-årig "student" borde väl snarare benämnas som "överliggare".
Citera
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Media förnekar sig inte utan hjälper hjälper till: man skriver om och om igen att han är 70 år och att anmälaren är en "ung student". Så att man automatiskt ska tycka att åldersskillnaden talar till hennes utsagas fördel...

Ålder är grundläggande uppgifter som alltid används av media när de beskriver personer de inte vill lämna ut namnet på. Ska de enligt din mening frångå det för att det är stor åldersskillnad?

Och ja, det talar för att de inte hade frivillig sex rent statistiskt, men är förstås ingen bevisning i sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Häktningsförhandlingen per se är "alltid" bakom lyckta dörrar

Läs innan du postar. Journalister och allmänhet har tillträde och mobil och datorer är tillåtet, dock inte fotografering.
Citera
Medlem
Citat:

Jo, jag noterade också att media önskar få henne att framstå som en liten skolflicka som bor hemma hos mamma och pappa.

Kvinnan är 30 år och studerande.
Citera
2021-03-11, 14:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Stämmer det att målsäganden tidigare varit inblandad i ett rättsfall om förtal under metoo?
Var det som brottsoffer även då?
Så framstod det i den tidningsartikel som länkades tidigare.
Citera
2021-03-11, 14:43
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Ålder grundläggande uppgifter som alltid används av media när de beskriver personer de inte vill lämna ut namnet på. Ska det enligt din mening frångå det för att det är stor åldersskillnad? Och ja, det talar för att de inte hade frivillig sex rent statistiskt, men är förstås ingen bevisning i sig.
Nja, men "mannen är 70 år, kvinnan 30 år" hade varit neutralt, tycker jag. Nåväl, skit i det, det blir spännande att få besked inom kort: kvarstanna i häkte eller försättas på fri fot (jag tror faktiskt på det senare)...?
Citera
2021-03-11, 14:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
På länken står det dock

Får man gå ut när Lambertz ska tala, menar du? (Eller hans advokat, det har ju stått både att han har en och avsagt sig den)
Ja, åskådarna skickas ut då så ingen större mening att närvara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in