2021-03-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTZic
Någon skrev tidigare om det inlägg GL skrev i sin blogg 3 dagar efter det misstänkta brottet. Det finns också ett annat väldigt intressant inlägg, som gör det extra intressant att det är skrivet exakt en månad efter det misstänkta brottet:

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-296/

Här gör han sig väldigt lik Kapten Klänning, och pratar om hur vidriga andra män är mot kvinnor.

I protokollet från Häktningsförhandlingen mot GL sägs också från GL:s advokat: "Ingenting har skett mot målsägandens vilja". Det förnekas alltså inte att sexuella handlingar skett. Vilket blir att likna väldigt mycket det fall han tar upp i sin blogg, mellan Cissi Wallin och Virtanen. Tycker han även i sitt fall att kvinnan äger sanningen?

Nja jag vet inte, det kanske är ett standardsvar som GLs advokat huggit till med. Alternativt att inte säga något alls. Det kanske inte alls förekom sex, att GL bara kände sig ensam på Julaftonen. Men att han föredrar att lägga upp strategin att han inte minns något. Det vore väl det bästa i de flesta fall.

Men Lambertz om han nu begått övergrepp, kan ju åka dit på att aldrig ha varit i sitsen att vara misstänkt brottsling. Att tänka som en brottsling är inte så enkelt som man kan tro... Det finns enormt många möjligheter att åka dit på.
Misstänker att MÄ är en eskortflicka och att det är något som gått riktigt snett.
Julhelgerna brukar nämligen vara den allra bästa arbetstiden för dessa eskorter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Han har sannolikt goda förbindelser med den Socialdemokratiska nomenklaturan. Det brukar räcka långt i sammanhanget.

Hans goda förbindelser med nomenklaturans tidigare hovadvokat Borgström är ett tecken på detta.

Nu är det ju ett tag sedan som Borgström dog, så det lär ju inte hjälpa. Ger mig fan på att det finns något i kvinnans historia som inte stämmer.
Vet vi var hon bodde, eller bor ?
Var skedde övergreppet och när ?
Ger mig fan på att det finns en taxibeställning som inte
matchar med kvinnans beskrivning av vad som har hänt.
Eller man kan kolla i efterhand.
Dessutom så filmar ju en del taxibolag sina kunder, eller ja ibland hela körningen. Detta som ett skydd mot rån, och hot om rån.
Sedan så finns det möjlighet att ta fram tfn-data ifrån kvinnans tfn.Ibland byter de förstås tfner. Men finns det SMS-logg så finns det nog positionsdata på kvinnans tfn också. Det tar i och för sig lite tid att få fram, efterhand som tfn-bolaget får in begäran från Polisen. Och sedan beroende på prioritetsordning, så kommer de säkert att kunna plocka fram allt av värde. Även vilka chattar och appar hon använt, etc...
Eskorterna som tar jobb i Uppsala finns det listor på dem ?
Polisen har det säkert, men jag tänkte en mera allmän lista...

Det är allmänt förekommande i utlandet med sådana här scams, att beställaren beställer en eskort.
Och sedan vill eskorten ha betalt igen, för att inte ränna till Polisen. Eskortens hallick hör av sig och säger att eskorten var typ minderårig.

Historien verkar ju ha sina brister.
Varför åker Göran Lambertz dit nu ?
Verkar ologiskt alltså, är det någon högre upp som jävlas med honom ?
Kanske att han sitter på något avslöjande som är skadligt för andra ?

Till och med Mona Muslim sade när hon sparkats ur partiet att Sossarna var en "sekt" ?
Det kanske finns någon Internet-logg hemma hos Lambertz där man kan se vad som hände den aktuella dagen och natten ?

Riktiga notoriska sexförbrytare som upprepar sina brott de brukar ju aldrig ta hem BO till sitt hem precis.
Jävligt konstigt tycker man ju ?
Åja man får se vid omhäktningsförhandlingen den 25e mars.
Citera
2021-03-12, 15:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hovrätten är sistainstans för häktningar. Det går således inte rent processjuridiskt att överklaga en häktning till HD.
Nej. Här är ett exempel:

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/ost/mamman-overklagar-haktning-till-hd-misstanks-ha-vallat-dotterns-dod
Ja, du har rätt, och jag hade fått fel för mig. Observera dock att samma krav på prövningstillstånd ställs på överklaganden av häktningar till HD som för överklaganden av domar, så för att ett häktningsbeslut ska kunna ändras i HD, måste det antingen röra en fråga som det är av vikt för rättstillämpningen att HD avgör, alltså en prejudikatfråga, eller att hovrättsbeslutet har fattats genom domvilla eller allvarligt fel. Ytterst få häktningsbeslut är av den naturen.

Vad sedan gäller jävsfrågan, har jag ett tydligt minne av att det i samand med Thorssons sexköp klargjordes att HD alltid är beslutsför, och att den alltså inte kan hindras från att fatta beslut av jäv. Just i fallet Thorsson tror jag dock inte att domstolen verkligen fattade något beslut i den meningen. Den som fattade beslutet att Thorsson skulle kvarstå som justitieråd var ju JK, vilket vid tidpunkten i fråga var - Göran Lambertz.
Citera
2021-03-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyfranA
Läser i media att Lambertz fortsatt innehar ”position i tung rättslig institution”. Väldigt svårt att hitta något sådant engagemang via google. Menar SVT att hans engagemang för UU via alumniförening är positionen i fråga eller rör det sig om något där även en ickejournalist hade kunnat beskriva positionen som ovan citerat? Någon aning?

Han är säkerligen en av de "progressiva jurister" som Anne Ramberg valde ut för deltagande i hennes "stay- behind" nätverk Hilda och Ruben.
Citera
2021-03-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ja, du har rätt, och jag hade fått fel för mig. Observera dock att samma krav på prövningstillstånd ställs på överklaganden av häktningar till HD som för överklaganden av domar, så för att ett häktningsbeslut ska kunna ändras i HD, måste det antingen röra en fråga som det är av vikt för rättstillämpningen att HD avgör, alltså en prejudikatfråga, eller att hovrättsbeslutet har fattats genom domvilla eller allvarligt fel. Ytterst få häktningsbeslut är av den naturen.

Vad sedan gäller jävsfrågan, har jag ett tydligt minne av att det i samand med Thorssons sexköp klargjordes att HD alltid är beslutsför, och att den alltså inte kan hindras från att fatta beslut av jäv. Just i fallet Thorsson tror jag dock inte att domstolen verkligen fattade något beslut i den meningen. Den som fattade beslutet att Thorsson skulle kvarstå som justitieråd var ju JK, vilket vid tidpunkten i fråga var - Göran Lambertz.

Ok, många undrar nog just om jäv, men dom får helt enkelt lägga sina sk kamratskapsrelationer åt sidan och bedöma i sin yrkesroll. Intressant är det i alla fall. HD är alltid beslutsför med andra ord.
Citera
2021-03-12, 15:42
Medlem
qups avatar
GL hade sänkt huvudet i händerna efter förhandlingarna där man kommit fram till att misstankegraden står kvar. Grät han? Lyckades han inte skitsnacka sig ur den här situationen?
Citera
2021-03-12, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Ljuger om vad? Såvitt jag vet har inte mer än hans inställning att han inte är skyldig kommit fram.

Det jag reagerar mot är alla tvärsäkra tyckare som inte vet ett skit men ändå är så säkra på att det inte är en våldtäkt.

Okej. Men då det måste väl vara lika illa med tvärsäkra tyckare som är säkra på att det är en våldtäkt?

Båda sidors resonemang förutsätter ju att den andra sidan ljuger.
Citera
2021-03-12, 15:43
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja fast det är inget särskilt konstigt med att beräkna sannolikheter, det gör man i teoretisk juridik.
Det är fullt rimligt att man gör det i en del fall.
Och den har stor betydelse för tex DNA-prover,

Just gällande Göran Lambertz så pysslade han inte direkt med att jämföra DNA, utan att välja ett litet antal komponenter från varje Quick-fall, ignorera allt som talade emot, sätta egna godtyckliga "poäng" på det han själv valt ut och sedan "räkna ut" att Quick var skyldig till 99,99999 % sannolikhet. På allvar.
Citera
2021-03-12, 15:48
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Hovrätten är sistainstans för häktningar. Det går således inte rent processjuridiskt att överklaga en häktning till HD.
Det går alldeles utmärkt. Hovrätten är inte sista instans.
Citera
2021-03-12, 15:51
Medlem
Monty Python Kaliber detta
" Recklessly eyeballing the white Women " så är det klippt ..

Har inte läst på detta .. Men det låter som att den gamla vitsen får ny Aktualitet var väl 60 talet

I rättssalen Domaren
kan frk Svensson berätta vad hemskt som hände denna Kvällen ??
Jag var på Folkets Park och sedan gick jag hem tillsammans med Fabriksarbetare Larsson till hans
bostad och där våldtog han mig
Hemskt .. vad hände sedan ..frk Svensson ?
Jo Herr Domare vi drack Kaffet rökte en Cigarett sedan Våldtog han mig en gång till ..

NU tror jag I och för sig att GL är en förövare så vitsen har inte aktualitet i detta fallet Men vad jag ser på Kommande

Det verkar vara så att det som jag trodde var våldtäkt i många --år det verkar ha hamnat i det läget
2 st är dyngrak A klämmer B på Brösten - B ( Fyllkärringen ) Skriker våldtäkt --Åker A in 3 år på fängelse .. Någon slags trovärdighetsbedömning skall ske i rättssalen på grunden 2 fyllons beskrivning
Där det ena fyllot är mera trovärdigt än det andra .i en domän utan vittnen .och det första fyllot åker in 3 år..
Han hade ingen aning om vad som hände pga berusningen ( inte förmildrande )
Felbedömde den romantiska situationen som det heter vanvördigt -- " Trodde halva var inne "
hette inte det " Förspelet " i sexualkunskapen på plugget

Klämde på Brösten --> 3 år Fängelse --> Står med Fågelholk VEM / JAG / NÄR / VÅLDTÄKT ??

När de prostituerade kommer på den lätta ..jä..ar anamma är Familjen på Come Back
Det är nämligen tillåtet att sälja sex men inte köpa . Då ropar snart tanten
" Jag skall ha 100 000 cash utan kvitton eller jag stoppar in dig 3 år på Fängelse .. för våldtäkt "
Några stänk likabehandling .. då är det ju slut med Roberto och dom .. Dödar man Prostitution med ett rättsfall..

SENSMORALEN - Vad har lagrådet flummat RUNT med för att hamna här ???
Citera
2021-03-12, 15:52
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamaZotero
Ordinarie domares rättsställning

[K11]7 § Den som har utnämnts till ordinarie domare får skiljas från anställningen endast om

han eller hon genom brott eller grovt eller upprepat åsidosättande av skyldigheterna i anställningen har visat sig uppenbart olämplig att inneha anställningen, eller
han eller hon har uppnått gällande pensionsålder eller enligt lag är skyldig att avgå på grund av varaktig förlust av arbetsförmågan.

han eller hon genom brott eller grovt eller upprepat åsidosättande av skyldigheterna i anställningen har visat sig uppenbart olämplig att inneha anställningen, eller

Svaret på frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Domare får sparken? Du vet att en domare inte kan få "sparken" hur som helst? Kan du ge ett exempel?

Sparken eller sägs upp.

Om du så att säga tagit en kvinna på fittan och hon säger det var ofrivilligt du säger frivilligt då måste en domare döma till kvinnans fördel med dagens feminist politik, annars säger de mycket om domaren. Då kan han åka ut fort, om de verkar som domaren tycker det är OK att ta nån på fittan ofrivilligt.

Blir sådana situationer i ord mot ord idag. Man väljer oftast att gå på kvinnas linje som det heter.

Det är inte Regeringen som prövar om en domare ska skiljas från anställningen. Det är dessutom otroligt ovanligt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/domare-far-sparken

Så vitt jag vet har det hänt vid ett enda tillfälle. Någonsin. Då var det fråga om flagranta och återkommande tjänstefel. Det kan aldrig vara tjänstefel att göra en bevisvärdering på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av EtikHaexan 2021-03-12 kl. 16:02.
Citera
2021-03-12, 15:54
Medlem
Zoom008s avatar
Nu har dom i alla fall gjort en grundlig utredning under lång tid inom polisen så det lär finnas bevis. Därmed häktningen. Det var väl ingen som hade trott att Kapten Klänning heller var så driftig. Han hette väl också Göran?
Citera
2021-03-12, 15:56
Medlem
Hur lång tid är det rimligt att en misstänkt person som Lambertz normalt kan hållas häktad i ett misstänkt brott av den här typen?

Är han häktad med fulla restriktioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in