2021-03-11, 13:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
den damen, om vi tänker på samma, är väl redan etablerad advokat numera
Jag tror det.

Men vad fan vet jag. Han kanske hade en hel drös med protegéer.
För det bör ju vara någon han känner om hon kommer hem & festar med honom över julen.

Dessutom är tydligen hon vi tänker på även kampsportare, så en gammal gubbe borde hon nog kunna däcka, även på fyllan.
Citera
2021-03-11, 13:16
Medlem
JustZlatans avatar
Vad kan straffet bli för detta sosseäckel?
Citera
2021-03-11, 13:18
Medlem
LatexJockes avatar
Här är det utan tvekan något som inte stämmer. Det ska bli intressant att se vart det här slutar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Det här är jävligt konstigt. Varför vill han inte ha en försvarare? Skäms han såpass att han bara vill få det överstökat? Eller är han så arrogant att han tror att han kan föra sin egen talan i rätten?

Inte alls konstigt i mina ögon. Gubben är så äckligt övertygad om sin egen förträfflighet att han aldrig skulle låta någon annan företräda honom. Han kan ju inte låta sig företrädas av vad han ser som en junior klåpare som inte alls är så erfaren som han själv, som står över allt och alla.
Citera
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Att hon inte minns betyder att hon inte vet vad hon gjorde. Hon uppfattar det efteråt som att hon däckade. Men hon kan ju varit vaken.

Hon kan ha flirtat på honom. En del raggar ju på allt som rör sig med alkohol i kroppen.

Det låter fortfarande inte bra för Lambertz att försvara sig med att kvinnan var för full att komma ihåg när hon gav sitt samtycke. Eller att han uppfattade det som att hon var vaken medans hon uppfattade det som att hon däckat.
Citera
2021-03-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abadonna
Tack för klargörande! Jag bor och arbetar i samma universitetsstad som GL. Min erfarenhet av hur man inom akademin behandlar kvinnor som talar ut/anmäler är just den att de ofta blir märkta av detta resten av sin karriär.

Jag förstår vad du menar med att många som talat ut i media i samband med metoo hyllats av etablissemanget, och i samma veva har de utpekade fått sina karriärer förstörda (lex Wallin/Virtanen). Jag tror dock att just de exempel som blivit mediala inte är särskilt representativa för hur livet faktiskt blir för vanligt folk, oavsett samhällsskikt, som väljer att anmäla tex en kollega eller en chef.

Vi måste också komma ihåg att det är stor skillnad på att tala ut offentligt och att anmäla, även om det senare oundvikligen kommer att bli offentligt förr eller senare.

Kan också tillägga att jag har lite insyn i GL:s förehavanden: dels via vänner som varit aktiva och engagerade juriststudenter, och det har nog varit allmänt känt där att GL är lite av en sleeze, dels via gemensamma bekanta, där ingen verkar särskilt förvånad över det som nu utspelar sig, vilket jag tycker säger en del.

Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Det handlar om en Uppsala-jurist, den akademiska miljön där är ganska tillåtande med äcklerier och gubbar som härjar fritt. Tror att det kan vara svårt om man som ung kvinna vill befinna sig i det sammanhanget att anklaga någon för något sånt här. Nä, bäst hålla tyst!

Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Jurist-världen är rätt konservativ om man säger så... Känner flera jurister som berättar om samma sak, både yngre och äldre.

Det kan mycket väl stämma det ni säger. Jag har klart begränsad egen yrkeserfarenhet från den akademiska världen på den här absoluta toppnivån. Men jag är väl bekant med att akademiker generellt ofta säger en sak utåt, tänker något helt annat och i aktiv handling gör det rakt motsatta. Det har ju präglat hela samhällsklimatet och PK-ismen dom senaste årtiondena.

Det var väl just i den akademiska världen i Uppsala man slog knut på sig själva när man stängde av en akademiker för att hon sagt "neger" när hon undervisade i att man inte fick säga "neger".

Jag har fått en känsla av att just Lambertz i alla fall tidigare haft integritet och mod att stå emot galenskaper av det slaget men i det stora hela är det lite roande när det uppstår härdsmältor på det här sättet i PK-maskineriet.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-03-11 kl. 13:25.
Citera
Medlem
Avlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Just nu bor han i arresten hos polisen i Uppsala och sedan blir det väl i en häktescell om domstolen häktar han.

”Häktad i sin frånvaro”
Citera
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengwar
"Mannen tilldelades en offentlig försvarare efter gripandet i måndags.

”Den misstänkte har gett uttryck för att han inte önskar någon försvarare. Den misstänkte är dock enligt min uppfattning i behov av offentlig försvarare”, står det i ett dokument från tingsrätten." (Källa: SVT)

Oavsett om han är skyldig eller inte så är han en otroligt korkad narcissist.
”Den som försvarar sig själv är antingen idiot eller har en idiot som klient.”
Henning Sjöström
Citera
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightcr4wler
Kan inte tänka mig något mer underhållande än att GL entledigar sin försvarare och försvarar sig själv i domstol. Det hade varit helt underbart att se.

Jo, säkerligen. Som det brukar heta: "Den som försvarar sig själv, har en dåre till klient." En god jurist borde verkligen veta att man särskilt som jurist bör ha en försvarare som mera objektivt kan betrakta sakläget. Låter inte som ett tecken på gott omdöme.
Citera
2021-03-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightcr4wler
Kan inte tänka mig något mer underhållande än att GL entledigar sin försvarare och försvarar sig själv i domstol. Det hade varit helt underbart att se.
Det är inte möjligt i dessa fall enligt svensk rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Uppfattade det som att anmälan kom 1-2 månader efteråt. Av hennes kompis.
Stämmer ej, med hänsyn till det låga målnumret hos tingsrätten har begäran om målsägandebiträde inkommit omedelbart efter nyårshelgen.
Citera
2021-03-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swayways
En kvinna i attraktiv ålder som frivilligt går i säng med en som ser ut som Göran Lambertz måste vara tvingad. Antingen det eller så betalade han henne vilket fortfarande är brottsligt. Inte en chans att Gollum kan lyckas ragga upp en 30-åring på naturlig väg.

Säg aldrig aldrig. Det finns folk till allt. Det finns olika sorters horor som horar för pengar, droger, karriär, social status, meetoo fame, instagramföljare, sola sig i stjärnglans mm. Sedan finns det de med mer psykiska specialiteter som dras till äldre mer mentalt vuxna, pappasyndrom, underkastelse, förnedring, Utöver det klassiska honeytraps som mycket väl kan rikta sig mot en högt uppsatt jurist.

Den vanliga facebookande, instagrammande MSM läsande 30 åringen not so much kanske men säkerligen 3-4% av 30 åringarna kan nog nappa på betydligt äldre av olika orsaker.
Citera
2021-03-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Dessutom är tydligen hon vi tänker på även kampsportare, så en gammal gubbe borde hon nog kunna däcka, även på fyllan.

Jag tänkte skriva det redan innan du berättade detta, att hon är kampsporter.

En skinntorr akademiker på 70år i 60kg klassen är ju inte direkt världens tuffaste motstånd rent fysiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in