2021-03-10, 14:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
”Ingen aning”, ”nog”, ” troligen”, ”kan säkert stämma”.

Men varför inte ta reda på om det är sant eller inte?
Jag har förstått att hela teorin om hans ”förändrade historia” avseende språngmarschen bygger på Yvonne och Lars framträdanden i media, men man kan ju inte fantisera ihop sådana samband om det inte ens finns något stöd om någon förändring i hans berättelse.
Hela poddavsnittet byggs ju upp av denna fantasi, och fångas upp av de lyssnare som helt okritiskt köper resonemanget med ”Ingen aning, men det kan säkert stämma” argument.

Det påstås rakt ut att det finns fyra vittnen som säger att han var på Skandia på måndagen den 3/3 och skrävlade om att han sprungit efter gärningsmannen uppe på åsen, men varför redovisar inte spinndoktorerna på Filter dessa vittnen då?

Spinndoktorerna måste Filter föredrar att vänta så att uppgiftslämnarna är döda innan de lägger ord i munnen på dem verkar det som.
Citera
2021-03-10, 15:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
”Ingen aning”, ”nog”, ” troligen”, ”kan säkert stämma”.

Men varför inte ta reda på om det är sant eller inte?
Jag har förstått att hela teorin om hans ”förändrade historia” avseende språngmarschen bygger på Yvonne och Lars framträdanden i media, men man kan ju inte fantisera ihop sådana samband om det inte ens finns något stöd om någon förändring i hans berättelse.
Hela poddavsnittet byggs ju upp av denna fantasi, och fångas upp av de lyssnare som helt okritiskt köper resonemanget med ”Ingen aning, men det kan säkert stämma” argument.

Det påstås rakt ut att det finns fyra vittnen som säger att han var på Skandia på måndagen den 3/3 och skrävlade om att han sprungit efter gärningsmannen uppe på åsen, men varför redovisar inte spinndoktorerna på Filter dessa vittnen då?
Ja, vad vet man. En vacker dag kanske det kommer någon och lägger fram en ännu bättre teori om palmemordet, en ny teori som vänder upp och ner på allt det här en gång till. Kanske visar det sig då att det faktiskt går att få ihop den här berättelsen som SE själv lade fram, och att han faktiskt gjorde alla de här grejerna som att stämpla ut 23:21, gå åt vänster när han kommer ut, stanna för att titta på klockan en stund så att han inte hinner se när Palme blir skjuten, titta snabbt på Lars J, prata lite med Lisbeth, lägga Olof i framstupa sidoläge, jaga poliser in i gränden osv. osv.

Eller också kommer det kanske en ny och övertygande teori som gör det absolut mest troligt att SE aldrig var där på platsen överhuvudtaget. Och att han då alltså bara var en mytoman som hade läst tidningsartiklar och sedan utifrån det hittat på hela sin berättelse, precis som Thomas Quick gjorde några år senare. Helt säker kan man kanske inte vara här.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-10 kl. 15:31.
Citera
2021-03-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, vad vet man. En vacker dag kanske det kommer någon och lägger fram en ännu bättre teori om palmemordet, en ny teori som vänder upp och ner på allt det här en gång till. Kanske visar det sig då att det faktiskt går att få ihop den här berättelsen som SE själv lade fram, och att han faktiskt gjorde alla de här grejerna som att stämpla ut 23:21, gå åt vänster när han kommer ut, stanna för att titta på klockan en stund så att han inte hinner se när Palme blir skjuten, titta snabbt på Lars J, prata lite med Lisbeth, lägga Olof i framstupa sidoläge, jaga poliser in i gränden osv. osv.

Eller också kommer det kanske en ny och övertygande teori som gör det absolut mest troligt att SE aldrig var där på platsen överhuvudtaget. Och att han då alltså bara var en mytoman som hade läst tidningsartiklar och sedan utifrån det hittat på hela sin berättelse, precis som Thomas Quick gjorde några år senare. Helt säker kan man kanske inte vara här.

Ja, där gled du ju ifrån själva huvudfrågan som handlade om sanningshalten i de påståenden som gjordes i podden.
Jag tolkar det då som att vi är överens i sak - det finns inget stöd i det som de kallar ”utsageanalys”, utan den bygger helt enkelt bara på fantasifulla antaganden utifrån förvrängda utsagor.

Jag blir inte förvånad om någon en vacker dag lägger fram en bättre teori om palmemordet, men det betyder ju inte att vi fram till dess måste hålla till godo med vad vi har, och se mellan fingrarna då upphovsmännen staplar faktafelen på varandra.
Citera
2021-03-10, 15:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, där gled du ju ifrån själva huvudfrågan som handlade om sanningshalten i de påståenden som gjordes i podden.
Jag tolkar det då som att vi är överens i sak - det finns inget stöd i det som de kallar ”utsageanalys”, utan den bygger helt enkelt bara på fantasifulla antaganden utifrån förvrängda utsagor.

Jag blir inte förvånad om någon en vacker dag lägger fram en bättre teori om palmemordet, men det betyder ju inte att vi fram till dess måste hålla till godo med vad vi har, och se mellan fingrarna då upphovsmännen staplar faktafelen på varandra.
Jag tror att det är ett misstag att se de där senaste uppgifterna i Filterpodden som någonting som misstankarna mot SE grundar sig på. Frågan om huruvida det var SE eller någon annan som sköt Palme betraktas nog av de flesta som sedan länge avklarad, helt oavsett om man sedan tror att det var SE eller inte. Den bedömningen måste man ju göra utifrån uppgifter som SE själv och vittnena lämnade i anslutning till själva brottet, och lite nya uppgifter som kommer fram så här långt efteråt gör nog varken till eller från i just den frågan.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-10 kl. 15:56.
Citera
2021-03-10, 16:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag tror att det är ett misstag att se de där senaste uppgifterna i Filterpodden som någonting som misstankarna mot SE grundar sig på. Frågan om huruvida det var SE eller någon annan som sköt Palme betraktas nog av de flesta som sedan länge avklarad, helt oavsett om man sedan tror att det var SE eller inte. Den bedömningen måste man ju göra utifrån uppgifter som SE själv och vittnena lämnade i anslutning till själva brottet, och lite nya uppgifter som kommer fram så här långt efteråt gör nog varken till eller från i just den frågan.
Det där låter ju som KP för det var väl han som var förundersökningsledare, inte TP väl?

Att TP lämnat värdefulla tips går självklart inte att komma ifrån, han hade ju grävt i SE-spåret i drygt 10 år. Förmodligen mer än alla FB-tomtar tillsammans.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-10 kl. 16:24.
Citera
2021-03-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Nu hittar du på igen. Tror du verkligen en mördare har tid att reflektera, att OP ser liten ut, i en super stressad situation. "Teorierna" kommer alltmer bort från verkligheten. Minsta sak ska förklaras med någon konstig förklaring, till SE nackdel, och sen behöver den nya förklaringen förklaras. Det är humor.
Nu var det iofs först en 20-25 minuter efter mordet som SE sade detta till väktaren.
Bilden av den liggande statsminintern kan nog ha etsat sig fast i minnet på honom.
Det är ju DU som hittar på när de lyfter fram detta som ett bevis för SEs oskuld.
SE kan ha gjort denna iakttagelse både som GM och vittne vi kan inte säga någonting alls om i vilken roll han uppfattade OP som "liten".
Var SE bara ett vittne så finns absolut inget som tyder på att han var framme vid OP eller LP heller för den delen,
OM vittne var hans verkliga roll så stod han med all sannolikhet på avstånd och betraktade skeendet.
Ja klart att han då uppfattade någon som liten om man ser denna ligga ner på gatan 20 meter bort.
Fast det var knappast så SE menade utan att han såg personen på nära håll kanske ståendes och tittade ner på den liggande OP.
Vilket han kan ha gjort både som vittne och GM.Även om väldigt lite talar för att han som vittne ens var framme i OPs närhet det är bara ett läsa vittnesmålen för att dra den enkla slutsatsen.Jag har heller inte påstått att detta är en sak som talar för SE som GM jag opponerade mig bara mot din lögn att det bevisar SEs oskuld.
Jag har skrivit det förut och skriver det igen du blir mer trovärdig om du bara skriver att du inte alls tror på SE som GM.
Nu hävdar du istället att det inte var han fast det inte finns nåt i materialet som utesluter honom som GM.
Du ljuger och hävdar att det är bevisat att det inte var SE genom att t.ex som i detta fall felaktigt hävda att det faktum att SE sade till väktaren att OP såg "så liten ut" bevisar hans oskuld trots att så verkligen inte är fallet.
Som sagt häpnadsväckande. direkt felaktigt hittepåtrams är vad DU ägnar dig åt.
Citera
2021-03-11, 01:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tyvärr finns inga som helst bevis för att SE bara var ett vittne.GM dröjde sig sannolikt kvar i ett antal sekunder efter skottet .Då såg han ju den lille Palme ligga på marken .Dina slutsatser är häpnadsväckande ,saknar helt verklighetsförankring och många gånger direkt felaktigt hittepåtrams.

Hur landade Palme när han föll?
Citera
2021-03-11, 01:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Är det verkligen bara de två olika versionerna som finns? Ingen där SE är vittne som överdriver och ger lite vita lögner?
Citera
2021-03-11, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Spinndoktorerna måste Filter föredrar att vänta så att uppgiftslämnarna är döda innan de lägger ord i munnen på dem verkar det som.
Jag känner till identiteten på i vart fall en av dessa och han är förvisso gammal men i högsta grad levande.
Citera
2021-03-11, 09:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Vi vet att skandiamedarbetaren Stig Hemberg (som lär ha jobbat med reklam på samma avdelning som Engström vid tidpunkten) har pratat om att Engströms första story på jobbet; var att han sprang ner på DBG efter GM. Jag har inte hundra koll på när Engström sa detta till Hemberg, kanske framkommer i nya TP-boken.

Detta namn finns inte.
Det fanns en Stig Hemberg född 1911...

Ser man i "nya boken" så finns endast 2 personer som "bekräftar" att SE var på Skandia den 3/3.
Det är person som pendlar från Norrland, samt Praon(som bodde i Jämtland).
Båda två är osäkra kring detta datum, men TP hävdar dessa uppgifter som säkerställda.
(Allt handlar om att SE då skulle ha "planterat" uppgiften om att han jagat GM....)

Pendlaren från Norrland
Sidan 1 "Helt hundra att det var polisen han(Stig) pratade med."
Sidan 2 "ej helt hundra på om det var 3 mars."
https://drive.google.com/file/d/1b_4RJXCB7MoRwxCW_5XPI0LlRLjhhjvk/view

Praon har jag kommenterat tidigare.
Han praktiserade mordveckan, sportlov när SE var i Idre, samt praktiserade veckan efter det då han minns Minnesstunden/Tysta minuten.

SE talade med polisen 10/3 kl.09:52
Citera
2021-03-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta namn finns inte.
Det fanns en Stig Hemberg född 1911...

Ser man i "nya boken" så finns endast 2 personer som "bekräftar" att SE var på Skandia den 3/3.
Det är person som pendlar från Norrland, samt Praon(som bodde i Jämtland).
Båda två är osäkra kring detta datum, men TP hävdar dessa uppgifter som säkerställda.
(Allt handlar om att SE då skulle ha "planterat" uppgiften om att han jagat GM....)

Pendlaren från Norrland
Sidan 1 "Helt hundra att det var polisen han(Stig) pratade med."
Sidan 2 "ej helt hundra på om det var 3 mars."
https://drive.google.com/file/d/1b_4RJXCB7MoRwxCW_5XPI0LlRLjhhjvk/view

Praon har jag kommenterat tidigare.
Han praktiserade mordveckan, sportlov när SE var i Idre, samt praktiserade veckan efter det då han minns Minnesstunden/Tysta minuten.

SE talade med polisen 10/3 kl.09:52
Han heter Sten Hemberg inte Stig.
Citera
2021-03-11, 09:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det verkligen bara de två olika versionerna som finns?
Ja, jag tror det. Åtminstone vad jag vet så finns det bara de här två teorierna om vad SE kan ha sysslat med om han inte är gärningsmannen.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ingen där SE är vittne som överdriver och ger lite vita lögner?
För att räknas som en teori måste den ju göra anspråk på att kunna förklara någonting, och det här som du ofta lägger fram är väl snarare någon slags icke-teori. Du har ju bara en kort mening, och den förklarar inte mer än t.ex. Hans Holmérs beskrivning av SE som "en elefant i en porslinsbutik". Men gör gärna ett försök att beskriva vad SE i så fall skall ha bevittnat, vad han skall ha överdrivit, och vad han skall ha ljugit om.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-11 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in