2021-03-10, 22:44
Medlem
Konkurrenter till SD.
Citera
2021-03-10, 22:53
Medlem
Ny artikel i DN om Bullentin och nya graverande avslöjanden om usel pressetik:

https://www.dn.se/kultur/opinionsbildare-skrev-artiklar-anonymt-for-bulletin/

Citat:
"Ett annat problem, enligt två oberoende källor, är en speciell överenskommelse med åtminstone en medarbetare. Personen, som är en borgerlig opinionsbildare, ska ha fått möjlighet att skriva nyhetsartiklar anonymt samtidigt som hen opinionsbildade i eget namn utanför tidningen. Detta trots att Paulina Neuding i samband med att hon presenterade Bulletin skrev att man på tidningen skulle skilja på ”news and views”, åsikter och neutral nyhetsrapportering."
Citera
2021-03-10, 22:57
Medlem
mr.demons avatar
Att ha Tino om chef måste bara suga. Han är ju för fan diktatoriskt lagd. Även om jag gillar det han gör så skulle jag aldrig vilja jobba åt honom. Tänk er Arpi ta order av Tino.
Citera
2021-03-10, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Intressant. Så han tänkte uppenbarligen rätt, om man ska tro honom. Synd att hans sociala kompetens är vad den är.
Ja, men varför anställde han då en massa opinionsjournalister?

En förklaring som jag tror ligger nära till hands är att han inte litar på svenska journalister, men han litade på Arpi och Gudmundson eftersom han vet vad de tycker. Alla andra journalister som han inte vet med säkerhet vad de tycker utgår han ifrån är Miljöpartister och Centerpartister hela bunten vilket inte är en orimlig generalisering.

Pga medieovana utgick han sedan också ifrån att en opinionsjournalist kunde göra samma jobb som en nyhetsjournalist på samma sätt som en nationalekonomisk forskare i handelsekonomi utan svårigheter kan börja forska om makroekonomi, och det var här det blev fel.
Citera
2021-03-10, 22:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Om det Sanandaji vill ha är en seriös nyhetssajt, varför handlar konflikten om att han ville ha kvar opinionsartiklar som kamouflerats till osignerade nyhetsartiklar?

Man kan ju diskutera om Bulletin borde ha varit något helt annat, men jag tror inte att någon för oss anonym dansk hade dragit speciellt många läsare till en nystartad sida. Roten till konflikten och själva grundorsaken till om sajten nu inte kommer drivas vidare är ju dock inte att de rekryterade namnen skulle ha fel profil, utan att ägarna inte har någon som helst respekt för journalisternas arbete och integritet. Det sätt på vilket Sanandaji och hans anhang vill styra tidningens innehåll hade varit fullständigt oacceptabelt för någon större mediakanal i Sverige. Så länge de inte förstår detta tror jag skiten hade slutat likadant oavsett vem de anställde.

Konflikten är såvitt jag förstått inte bara ägarna mot journalisterna, utan har tre parter: ägarna, ledarskribenterna och folket på golvet, dvs. nyhetsjournalisterna. De senare anser sig styvmoderligt behandlade av ledarskribenterna, som hellre vill driva en blogg än en nyhetstidning. I denna kritik har de stöd hos ägarna.

Vad gäller en anomym dansk (eller norrman eller finlandssvensk) så behöver man inte vara kändis för att sköta en professionell nyhetsredaktion. Det är ledarskribenter som lever på sitt kändisskap, och ledarskribenter har Bulletin redan så de kan gödsla med.

Citat:
Fan... jag behöver nytt material. Vad kan jag håna högerpopulisterna för att de läser 2021?

De tittar på Newsmax, den enda TV-kanalen som höll på Trump ända till slutet.

Citat:
Dessa människor kommer grina ögonen ur sig varje gång man på något sätt fördömer deras värderingar. Kalla dem främlingsfientliga och de kommer likväl leka martyrer och låtsas att du behandlar dem som Hitler själv.

Man ska kalla en spade för en spade, men ord som nazist och brunhöger reserverar jag för dem som verkligen är det.
Citera
2021-03-10, 23:02
Medlem
Mortsubites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nä, det är någon av de andra som är antisemit för att de förpassat Neuding till ett hörn där hon tydligen hörde hemma. Eller alla är säkert antisemiter. Säkert.
Jösses. Har det varit mycket Heidegger i Bulletin än så länge? Inte mer "komma ut"-bekännelser från män i höga klackar?

Ja, det låter så. Jordan Peterson — kom igen. Han passar väl som hand i handske på Bulletin. Mindre kontroversiell livsstilscoach utanför kvällstidningarnas hälsouppslag finner man knappast i dag. Så det var nog inte så mycket ämnet som formen — recension — som inte föll någon i smaken.

Ja, Hagbergs kritik är bitvis rätt svamlig. Som du är inne på har problemet med Bulletins kultursida inte varit att den gått in för mycket på djupet i smala och komplexa ämnen, utan tvärtom att man mestadels fått ur sig ytligt, kulturradikalt, politiserat skräp. Se min granskning tidigare här i tråden.

Men Hagberg har ändå flera legitima poänger. Deras hållning gentemot bokrecensioner är helt oförståelig. Vad är en kultursida på en dagstidning till för om inte just för aktuella artiklar om kulturella verk?
Citera
2021-03-10, 23:09
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Nästan alla svenska media är beroende av TT och andra nyhetsbyråer. De kan inte ha lokalkorrespondenter överallt som håller koll på vad som händer. Det som avgör om en tidning har kvalitet är hur de följer upp TT-telegram med egna reportage och hur de gräver fram egna nyheter.

Förrut fanns det behov av nyhetsbyråer: Reuters, AFP, AP, UPI, etc. De producerade nyheter som kunde fylla tidningar och lämnade kvar de lokala medierna att göra en fördjupad rapportering. Den modellen gäller inte längre i internetåldern. Reportrar kan till exempel gå vidare till Flashback och hitta grunden för en berättelse.

En skicklig redaktör på Bulletin kunde faktiskt hitta lokala skribenter runt om i landet som skulle vara en alternativ nyhetskälla. De behöver inte få enorma månadslöner. Förr på engelska kallades de "stringers".

Konceptet kan användas idag.
Citera
2021-03-10, 23:13
Medlem
Citat:
Konflikten är såvitt jag förstått inte bara ägarna mot journalisterna, utan har tre parter: ägarna, ledarskribenterna och folket på golvet, dvs. nyhetsjournalisterna. De senare anser sig styvmoderligt behandlade av ledarskribenterna, som hellre vill driva en blogg än en nyhetstidning. I denna kritik har de stöd hos ägarna.
Förutom när Tino glider in för att skälla ut sagda nyhetsjournalister för att de är så jävla kassa?

Att likt Tino försöka utmåla situationen som att "oseriösa ledarskribenter" inte klarar av att driva en tidning, och att bolagets ledning om de bara fick bestämma mer hade skapat en seriös nyhetssajt och en bra arbetsmiljö för journalister, det är en så felaktig analys av situationen som man kan komma fram till.
Citera
2021-03-10, 23:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Förutom när Tino glider in för att skälla ut sagda nyhetsjournalister för att de är så jävla kassa?

Att likt Tino försöka utmåla situationen som att "oseriösa ledarskribenter" inte klarar av att driva en tidning, och att bolagets ledning om de bara fick bestämma mer hade skapat en seriös nyhetssajt och en bra arbetsmiljö för journalister, det är en så felaktig analys av situationen som man kan komma fram till.

Jag har ingen insyn i konflikten, så jag vet inte vem som har rätt. Och Tino är som sagt en buffel. Min poäng var dock att tanken att skapa en seriös nyhetssajt som vågar skriva om olika tabubelagda ämnen är sund. Då skulle man inte behöva gå till Flashback eller alternativmedia för få reda på varför polishelikoptrarna är ute och flyger, eller vem som sköt vem och varför.

Däremot behöver inte Sverige ännu en högerblogg. Det finns redan gott om dessa.
Citera
2021-03-10, 23:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ja, men varför anställde han då en massa opinionsjournalister?

En förklaring som jag tror ligger nära till hands är att han inte litar på svenska journalister, men han litade på Arpi och Gudmundson eftersom han vet vad de tycker. Alla andra journalister som han inte vet med säkerhet vad de tycker utgår han ifrån är Miljöpartister och Centerpartister hela bunten vilket inte är en orimlig generalisering.

Pga medieovana utgick han sedan också ifrån att en opinionsjournalist kunde göra samma jobb som en nyhetsjournalist på samma sätt som en nationalekonomisk forskare i handelsekonomi utan svårigheter kan börja forska om makroekonomi, och det var här det blev fel.

En rimlig teori. Just därför hade det varit smart att plocka in en dansk eller norsk nyhetschef, som inte växt upp i den svenska åsiktskorridoren. Om det stämmer att Sanandaji ville göra det tänkte han som sagt rätt, även om det blev fel.
Citera
2021-03-10, 23:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsubite
Ja, Hagbergs kritik är bitvis rätt svamlig. Som du är inne på har problemet med Bulletins kultursida inte varit att den gått in för mycket på djupet i smala och komplexa ämnen, utan tvärtom att man mestadels fått ur sig ytligt, kulturradikalt, politiserat skräp. Se min granskning tidigare här i tråden.

Men Hagberg har ändå flera legitima poänger. Deras hållning gentemot bokrecensioner är helt oförståelig. Vad är en kultursida på en dagstidning till för om inte just för aktuella artiklar om kulturella verk?
Din granskning av kulturdelen är ypperlig. Tack för den, liksom dina andra fylliga inlägg i tråden.

Har ärligt talat ingen som helst aning vad det är de eftersträvar. Det verkar som Marisol fått i praktiken fria händer, vilket kanske inte var så bra. Den här essäliknande texten om analytisk filosofi och kontinentalfilosofi var väl läsvärd, liksom, men inte heller den fyller någon given funktion i sammanhanget. De har kanske bestämt sig för att bokrecensioner ändå är legio i DN och SvD? Vem vet. Det är så mycket som är obegripligt med Bulletin.
Citera
2021-03-10, 23:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Förrut fanns det behov av nyhetsbyråer: Reuters, AFP, AP, UPI, etc. De producerade nyheter som kunde fylla tidningar och lämnade kvar de lokala medierna att göra en fördjupad rapportering. Den modellen gäller inte längre i internetåldern. Reportrar kan till exempel gå vidare till Flashback och hitta grunden för en berättelse.

En skicklig redaktör på Bulletin kunde faktiskt hitta lokala skribenter runt om i landet som skulle vara en alternativ nyhetskälla. De behöver inte få enorma månadslöner. Förr på engelska kallades de "stringers".

Konceptet kan användas idag.

Så är det. Själv går jag ofta till källan (lokala tidningar, inlägg på sociala media m.m.) när jag försöker sätta mig in i en konflikt eftersom även nyhetsbyråernas rapportering är så politiserad numera (undantag: franska AFP som fortfarande drivs professionellt). Google Translate klarar ju till och med av kinesiska sajter idag.

Men det är förstås tidsödande för en privatperson. En tidning skulle däremot kunna arbeta mer på det sättet och säkert få en del scoop som nyhetsbyråerna missar eller inte vill rapportera om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in