2021-03-10, 21:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merdive
Tack. En sak förvirrar mig lite: Arpi understryker vikten av att ha en "rågång mellan ägare och redaktionen" men hade alltjämt inga problem med att Neuding tidigare var båda ägare och chefredaktör..? Eller har jag missförstått någon aspekt av denna soppa?

Som tidigare noterats ingår samtliga grundare (Sanandaji, Gür, Tholin, Neuding) tillsammans med redaktionsmedlemmarna i "Bulletin-teamet" så som det förtecknas på sajten. Inga titlar, befogenheter eller uppgifter anges, utan alla står listade i bokstavsordning. Känns lagom flummigt och knappast vad man skulle kalla rågång...

Hur som helst är det en trist och generande affär. Om det hela går åt helvete - vilket känns extremt sannolikt - så hoppas jag att någon annan snart anställer Arpi. Saknar hans podcasts på SvD.
Redan från början var det ärligt talat svårt att se någon skarp gräns mellan personer som Gür, Neuding, Sanandaji och de övriga (alltså redaktionen). Ägarna har väl inte precis gjort något väsen av sig fram till nu, så vitt jag vet. Om resterande personal vet man snart sagt ingenting.

Man kunde lika gärna tänka sig att detta är ett kompisprojekt med en kärna som håller ihop. Tino och Neuding verkar dock inte funka.
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Min gissning: Han ville göra något som tar upp samma typ av nyheter som förekommer i alternativmedia. Liknande ämnen och liknande vinklar, men med ett neutralt och stramt tonläge. Det skulle bli en rumsren sajt som tar upp relevanta nyheter som mainstreammedia vägrar skriva om.

Det var orealistiskt, förstås. En sajt som belyser det etablissemanget vill mörklägga kommer aldrig att undgå att smädas och frysas ut. Och det går definitivt inte att driva en sådan sajt med skribenter som Arpi, Gür, Gudmundsson och Teodorescu, vilka alla är en del av etablissemanget och vill fortsätta att vara det.
/.../
Det finns det ingen anledning att beklaga. Bulletin har från dag 1 varit en tandlös, tråkig sajt där både opinions- och nyhetsmaterial hållit låg nivå.
Tror inte att du har fel.

Var just inne och kikade på Bulletin, och de kämpar på än så länge och uppdaterar. Men herre min skapare vilken tunn, vattnig välling.
Citera
2021-03-10, 21:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Att det fortfarande refereras till Bulletin (och andra högersajter) som brunblå sörja gör mig beklämd. Förstår de inte att liknelsen går åt andra hållet också? Det man då säger är att nazismen inte var värre än en krönika av exempelvis Arpi.

En viktig poäng. Brunsmetning av folk som inte är nazister legitimerar de riktiga nazisterna.
Citera
2021-03-10, 21:38
Avstängd
Citat:
Det här var en skarp text som definitivt hade uppskattats av Bulletins målgrupp. Men den avpublicerade alltså Neuding. Och hon fick stöd av Arpi, Teodorescu, Gudmundson, Gür och hela det övriga mellanmjölksgänget.

Artikeln hade i och för sig behövt en del bearbetning innan den publicerades, men jag tror inte att det är vad som gav upphov till bråket. Konflikten verkar inte bara handla om en enskild text utan om tidningens inriktning. Tino och Tholin är tydligen beredda att ta strid med etablissemanget, åtminstone när de själva angrips. Medan Neuding, Arpi med flera vill fortsätta skriva sina fega, ointressanta mellanmjölkstexter och kopiera TT. Och lyfta sina enligt uppgift rekordhöga löner i lugn och ro.

Wolodarski är storebror och Neuding är Goldstein. Tusen gånger upprepat: kontrollerad opposition. Klassiskt exempel.

/Johan
Citera
2021-03-10, 21:41
Medlem
Det här kommer ju rasa ihop. När röken lagt sig så kommer en ny tidskrift ta form, med valda medarbetare från gamla Bulletin. Andra göre sig icke besvär. Vad tror ni om ”Bulletino”? Eller kanske ”Bulletholin”?
Citera
2021-03-10, 21:43
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag förstår vad du menar. Ett slags Fria Tider, fast utan rasistiska artiklar om afrikaners IQ och hets mot muslimer.

Ett nobelt syfte i så fall, eftersom det skulle behövas en trovärdig svensk tidning som vågar skriva om samhällsproblem och dess orsaker utan att hela tiden ängsligt snegla över axeln för att kolla att man inte lämnat åsiktskorridoren.

Men svårt att genomföra i praktiken, och definitivt fel folk man rekryterat i så fall. Inte därför att de skulle vara fega, det är inte någon av dem, men därför att de inte är nyhetsjournalister utan opinionsbildare.

Ägarna till Bulletin tycks inte ha tänkt igenom det här.

De högprofilerade "högerskribenter" Bulletin rekryterat är fega hela bunten. Vem av dem har någonsin vågat avvika på allvar från den av etablissemanget påbjudna linjen i någon viktigare fråga? Har någon av dem med skärpa kritiserat exempelvis justitiemordet på Assange, alla bisarra konspirationsteorier om Ryssland, den systematiskt snedvridna rapporteringen om konflikterna i Ukraina och Syrien, techjättarnas monopol på åsiktsbildningen, den alltmer inskränkta yttrandefriheten, den tilltagande massövervakningen, och så vidare?

Nej, det har ingen av dem gjort. Det enda de har ägnat sig åt är att nosa lite försiktigt på invandringsproblematiken. Detta sagt med viss reservation för Arpi, han har vågat sticka ut hakan ibland.

Det grundläggande felet är att tro att det skulle gå att göra en "rumsren" nyhetssajt som publicerar det makten vill mörklägga. Att vara väldigt korrekt, stram och seriös hjälper definitivt inte. Om sajten har hög trovärdighet kommer den att upplevas som ännu farligare och angripas desto hårdare.

En av mina favoriter inom amerikansk alternativmedia är Aaron Maté på Grayzone, som alltid är väldigt påläst, saklig och korrekt. Hans rapportering om Russiagate var utan tvekan den bästa i världen. Likväl smädades han och utmålades som rysk agent.

Det går kort sagt inte att ta strid mot etablissemanget och fortsätta vara en del av det. En sajt som på allvar tar strid mot makten hamnar ofelbart ute i kylan.
Senast redigerad av Stabskapten 2021-03-10 kl. 22:05.
Citera
2021-03-10, 21:54
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar. Ett slags Fria Tider, fast utan rasistiska artiklar om afrikaners IQ och hets mot muslimer.

Ett nobelt syfte i så fall, eftersom det skulle behövas en trovärdig svensk tidning som vågar skriva om samhällsproblem och dess orsaker utan att hela tiden ängsligt snegla över axeln för att kolla att man inte lämnat åsiktskorridoren.

Men svårt att genomföra i praktiken, och definitivt fel folk man rekryterat i så fall. Inte därför att de skulle vara fega, det är inte någon av dem, men därför att de inte är nyhetsjournalister utan opinionsbildare.

Ägarna till Bulletin tycks inte ha tänkt igenom det här.
Problemet tycks ju dock vara det motsatta, även om bulletins dragplåster är mest kända som ledarskribenter så har de iallafall en uppfattning om vad journalistisk integritet innebär. Att faktiskt sätta någon som helst betydelse vid de journalistiska metoder som är brukliga omkodas dock i högerpopulisternas språk till att man är en del av "etablissemanget".

Vad Bulletins ledning ville ha var nog till att börja med inte någon särskilt genomtänkt vision, och jag misstänker att individer som Neuding och Sanandaji har sett helt olika saker framför sig. Ska man titta på vad Sanandaji med anhang önskade sig var det nog inte ens realistiskt till att börja med; De ville ha något som skulle åtnjuta samma respekt och trovärdighet som en dagstidning, men samtidigt en plattform där de kan publicera sina kompisars dåligt skrivna blogginlägg för en bred läsarskara.

Om Bulletins ägare skulle köra skiten i botten nästintill omedelbart kommer det vara det roligaste jag sett på länge. Förhoppningsvis dröjer det ett bra tag innan nästa gång någon ger sig på att starta en svensk filial av Breitbart.

Citat:
En viktig poäng. Brunsmetning av folk som inte är nazister legitimerar de riktiga nazisterna.
Jag tror inte "brunblå sörja" ska förstås som ett konstaterande av att någon bokstavligt talat skulle vara nazist.
Citera
2021-03-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fru-Justitia
Från 15 januari finns en text som Tino hintar är av Mattias. Kan inte hitta någon annan som stämmer in på beskrivningen I kommentarerna på Facebook.

Det är definitivt en av artiklarna som konflikten gäller.

Flera kommentarer hävdar att Bulletin-länken inte fungerar och en har lagt upp screenshot. Inledningsvis svarar Tino att det verkar vara tekniska problem och postar artikeln som en kommentar. Sedan verkar det som att han raderat länken till Bulletin (i samband med att den blev raderad?) och publicerade texten i sin helhet i inlägget.

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10158063937913231

Gör man en sökning på Bulletin idag så existerar inte artikeln.
Citera
2021-03-10, 22:16
Medlem
Här är länken:

https://bulletin.nu/kronikorer/all/wolodarskis-agendasattande-journalistik-har-inget-med-sanningen-att-gora
Citera
2021-03-10, 22:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Problemet tycks ju dock vara det motsatta, även om bulletins dragplåster är mest kända som ledarskribenter så har de iallafall en uppfattning om vad journalistisk integritet innebär. Att faktiskt sätta någon som helst betydelse vid de journalistiska metoder som är brukliga omkodas dock i högerpopulisternas språk till att man är en del av "etablissemanget".

Vad Bulletins ledning ville ha var nog till att börja med inte någon särskilt genomtänkt vision, och jag misstänker att individer som Neuding och Sanandaji har[ sett helt olika saker framför sig. Ska man titta på vad Sanandaji med anhang önskade sig var det nog inte ens realistiskt till att börja med; De ville ha något som skulle åtnjuta samma respekt och trovärdighet som en dagstidning, men samtidigt en plattform där de kan publicera sina kompisars dåligt skrivna blogginlägg för en bred läsarskara.

Håller med om problembeskrivningen. Dock tycks det som om det var Neuding och de andra man rekryterat till Bulletin som ville skapa en plattform för opinionsbildning snarare än en nyhetstidning utan skygglappar, medan Sanandaji möjligen hade det senare i åtanke.

I så fall tror jag att Sanandaji tänkte rätt, men som den buffel han är var han fel person att sätta det i verket. De hade behövt rekrytera en erfaren och orädd nyhetsjournalist som chefredaktör i stället för en massa ledarskribenter. Kanske någon från våra nordiska grannländer, där det är högre i tak.

Citat:
Om Bulletins ägare skulle köra skiten i botten nästintill omedelbart kommer det vara det roligaste jag sett på länge. Förhoppningsvis dröjer det ett bra tag innan nästa gång någon ger sig på att starta en svensk filial av Breitbart.

Breitbart var en one man show. Tror inte att många läser den efter det att Bannon fick sparken.

Citat:
nte "brunblå sörja" ska förstås som ett konstaterande av att någon bokstavligt talat skulle vara nazist.

Kanske inte, men det viktiga är inte vad folk menar utan hur andra tolkar det. Risken att man normaliserar nazismen finns där om ordet reduceras till ett epitet i den politiska debatten.
Citera
2021-03-10, 22:33
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
De hade behövt rekrytera en erfaren och orädd nyhetsjournalist som chefredaktör i stället för en massa ledarskribenter. Kanske någon från våra nordiska grannländer, där det är högre i tak.

Sanadaji på Facebook:

Citat:
Opinionsskribenter får gärna skriva i Bulletin, men har krävt att utöver detta styra tidningen, avsätta VD och styrelse samt konstant bråka. Jag är såklart heller ingen nyhetsjournalist, och ville rekrytera en erfaren nyhetschef från danska kvalitetstidningar, vilket också stoppades, liksom nästa alla initiativ.

https://www.facebook.com/560498230/posts/10158197114408231/
Citera
2021-03-10, 22:41
Medlem
Citat:
Håller med om problembeskrivningen. Dock tycks det som om det var Neuding och de andra man rekryterat till Bulletin som ville skapa en plattform för opinionsbildning snarare än en nyhetstidning utan skygglappar, medan Sanandaji möjligen hade det senare i åtanke.

I så fall tror jag att Sanandaji tänkte rätt, men som den buffel han är var han fel person att sätta det i verket. De hade behövt rekrytera en erfaren och orädd nyhetsjournalist som chefredaktör i stället för en massa ledarskribenter. Kanske någon från våra nordiska grannländer, där det är högre i tak.
Om det Sanandaji vill ha är en seriös nyhetssajt, varför handlar konflikten om att han inte fick ha kvar vilka opinionsartiklar han ville på sidan?

Man kan ju diskutera om Bulletin borde ha varit något helt annat, men jag tror inte att någon för oss anonym dansk hade dragit speciellt många läsare till en nystartad sida. Roten till konflikten och själva grundorsaken till om sajten nu inte kommer drivas vidare är ju dock inte att de rekryterade namnen skulle ha fel profil, utan att ägarna inte har någon som helst respekt för journalisternas arbete och integritet. Det sätt på vilket Sanandaji och hans anhang vill styra tidningens innehåll hade varit fullständigt oacceptabelt för någon större mediakanal i Sverige. Så länge de inte förstår detta tror jag skiten hade slutat likadant oavsett vem de anställde.

Citat:
Breitbart var en one man show. Tror inte att många läser den efter det att Bannon fick sparken.
Fan... jag behöver nytt material. Vad kan jag håna högerpopulisterna för att de läser 2021?

Citat:
Kanske inte, men det viktiga är inte vad folk menar utan hur andra tolkar det. Risken att man normaliserar nazismen finns där om ordet reduceras till ett epitet i den politiska debatten.
Dessa människor kommer grina ögonen ur sig varje gång man på något sätt fördömer deras värderingar. Kalla dem främlingsfientliga och de kommer likväl leka martyrer och låtsas att du behandlar dem som Hitler själv.
Senast redigerad av Disciplina 2021-03-10 kl. 22:48.
Citera
2021-03-10, 22:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Sanadaji på Facebook:

Intressant. Så han tänkte uppenbarligen rätt, om man ska tro honom. Synd att hans sociala kompetens är vad den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in