Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-10, 10:16
  #337
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Bull rusningen på bitcoin har gjort att nu är de dubbelt så mycket värda som senast när jag skrev här.
Hade varit fascinerande med fler berättelser hur ni gjorde er första miljon, måste ju vara fler här på forumet som inte berättat än.

Har du skattat något på vinsten eller hur tänker du med den biten när det är dags för uttag? Försöka tvätta pengarna genom små överföringar eller hur tänkte du gå tillväga?

Min första miljon är genom sparande och investeringar, främst aktier i bolag som jag anser har bra vinst och vinsttillväxt samt sunda finanser, inga bolag med skyhöga värderingar.
Citera
2021-03-10, 10:50
  #338
Medlem
Jordgubbes avatar
Det bör ta sju år (om man lägger 10 000 i månaden), kolla själv här.
Citera
2021-03-10, 13:20
  #339
Avstängd
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det bör ta sju år (om man lägger 10 000 i månaden), kolla själv här.
Idiotiskt att ha med börsen som variabel när den är så extremt oförutsägbar. Måste vara några riktiga idioter till kodapor som skrivit in detta amatörskitet.
Citera
2021-03-10, 15:57
  #340
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Idiotiskt att ha med börsen som variabel när den är så extremt oförutsägbar. Måste vara några riktiga idioter till kodapor som skrivit in detta amatörskitet.

Oförutsägbar på kort tid, men ju längre tid desto mer blir den kortsiktiga variansen försumbar. Så länge man förstår sånt så är ju ett verktyg som hjälper en att räkna alltid bra.

Att inte ha pengarna investerade över lång tid är ju om något väldigt amatörmässigt. Och om man har dom investerade så känns det ju vettigt att räkna med något slags genomsnitt, att räkna med 0 är ju mer fel än 8%.
__________________
Senast redigerad av lfh 2021-03-10 kl. 16:06.
Citera
2021-03-10, 19:54
  #341
Medlem
CelenoIIs avatar
12 år efter att jag satte ett mål och formulerade en plan så har det gått exakt som förväntat.

Nästan kusligt hur min utveckling från fattig till FIRE har funkat precis som alla likasinnade hävdade där och då 2009.

Under dessa år har jag fått höra att det inte går, det är omöjligt, i framtiden blir det ingen avkastning, börsen kraschar när som helst, index suger du ska köpa dyra Kina-fonder eller bear-certifikat, guld och hagelgevär etc.

Tja, de kan ju fortfarande få rätt.
Citera
2021-03-10, 21:21
  #342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
12 år efter att jag satte ett mål och formulerade en plan så har det gått exakt som förväntat.

Nästan kusligt hur min utveckling från fattig till FIRE har funkat precis som alla likasinnade hävdade där och då 2009.

Under dessa år har jag fått höra att det inte går, det är omöjligt, i framtiden blir det ingen avkastning, börsen kraschar när som helst, index suger du ska köpa dyra Kina-fonder eller bear-certifikat, guld och hagelgevär etc.

Tja, de kan ju fortfarande få rätt.

Under resan hur har du lagt upp sparandet?
Endast index fonder?

Har du haft sparande för övriga utgifter på sparkonto?

Funderar själv på hur mycket som jag ska spara för bil,sparkonto och hur mycket som ska in på börsen
Citera
2021-03-10, 21:52
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Har du skattat något på vinsten eller hur tänker du med den biten när det är dags för uttag? Försöka tvätta pengarna genom små överföringar eller hur tänkte du gå tillväga?

Min första miljon är genom sparande och investeringar, främst aktier i bolag som jag anser har bra vinst och vinsttillväxt samt sunda finanser, inga bolag med skyhöga värderingar.

Finns trådar om skatteplanering med bitcoin, i mitt fall blir det bland annat ett sabbatsår eller två i Portugal inom snar framtid var skatt på krypto existerar inte.
Citera
2021-03-10, 22:00
  #344
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Under resan hur har du lagt upp sparandet?
Endast index fonder?

Har du haft sparande för övriga utgifter på sparkonto?

Funderar själv på hur mycket som jag ska spara för bil,sparkonto och hur mycket som ska in på börsen
De första åren försökte jag att analysera företag och köpte tex HM, NCC, Fortum, Kungsleden etc. Jag lärde mig dock tre viktiga läxor: analysera bolag är astråkigt, jag lyckades inte slå index, och det hjälper inte hur mycket jag analyserar när de döljer skatteskulder och annat fiffel.

Så jag kör enbart indexfonder. Jag har Asien, USA, Global, Avanza Zero och Småbolag. Jag ombalanserar när jag känner för det.

Tjejen har enbart Global och Avanza Zero och har aldrig brytt sig eller ombalanserat överhuvudtaget.

Hennes utveckling är nästan identisk med min, fram tills förra veckan och nu slår hon mig med någon procent.

Så passiv vinner igen.

Jag hade 2 års utgifter likvida när jag slutade jobba men har inte fyllt på i takt och ligger nu i princip 100% på börsen och säljer av ungefär en gång i kvartalet. Inget jag egentligen rekommenderar och var ren tur att jag inte behövde sälja mitt i värsta raset förra året.
Citera
2021-03-10, 22:20
  #345
Medlem
Köpte aktier för 400k som steg i värde till 1 MKR, belånat bostaden till max och köpt värdepapper regelbundet.

Att komma upp i en miljon i sparande tog ca 6 år, ett halvår efter det nästan 2.

Våga ha en lång placeringshorisont, spara regelbundet. Tillykke 😁
Citera
2021-03-10, 22:41
  #346
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Rubriken talar för sig själv!
Det blir lite förvirrande här angående definitionen av miljonär. Du definierar inte NÄR detta sker. Om man placerar sitt kapital på börsen så får man en dubblering var 7:e år. Det innebär att prestationen som idag innebär att du blivit miljonär är lika mycket värde som att fått ihop 100000 kkr för 20 år sedan. Själv fick jag ihop min första miljon runt år 95 (då var jag 27 år gammal). Nuvärdesjusterat är det mer än 10 miljoner.
Citera
2021-03-10, 22:54
  #347
Medlem
In med pengar på börsen
Skriv en bok
Panta burkar
Starta en insamling
Jobba stenhårt
Citera
2021-03-10, 22:55
  #348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingvinenPelle
När jag fyllde 18 fick jag mitt sparkonto och vipps så hade jag 1,1 miljon. Skulle dock ALDRIG få för mig att spendera de på skit utan vill lära mig mer om hur jag kan investera det. Äcklas av hur många i min ålder spenderar sina pengar på skit utan att bry sig


Bra tänkt grabben! Tänk om alla unga idag kunde resonera som du gör. Cred till dig. Hur går ditt sparande idag??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback