Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 18:52
  #1
Medlem
Rubriken talar för sig själv!
Citera
2015-05-21, 18:55
  #2
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Rubriken talar för sig själv!

Gör den?

Jag är inte där på långa vägar, men om några år så kommer svaret på frågan vara "hårt praktiskt slit och sparande."
Citera
2015-05-21, 19:00
  #3
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Gör den?

Jag är inte där på långa vägar, men om några år så kommer svaret på frågan vara "hårt praktiskt slit och sparande."


Det tycker jag att den gör
Blir ingen miljon för TS.....
Citera
2015-05-21, 19:03
  #4
Medlem
bithaxs avatar
Hyrde en lägenhet i ett hus som ombildades till bostadsrättsförening.
Citera
2015-05-21, 19:04
  #5
Medlem
Celenos avatar
Hur? Sparade i 4 år.

Insåg efter skilsmässa att allt skit jag ägde bara tyngde ner mig och gjorde mig olycklig. Började leva minimalistiskt och då blev det utan ansträngning 10 till 15 tusen över varje månad trots att jag inte snålade på nånting eller räknade kronor. Började läsa på lite och sänkte utgifterna ytterligare.

Hittade först http://earlyretirementextreme.com/ och sedan http://www.mrmoneymustache.com/

Har idag 6 år senare ca 1.650.000 (var uppe i 1.8 för nån månad sen dock ) och lever fantastiskt gott på ca 100.000 om året, inklusive 2-4 månaders utlandsresor varje år.

Att ha rejäl marginal på lönen har gjort stora skillnader i livet, även bortsett från det växande kapitalet. Att aldrig behöva bekymra sig om nåt, att inte behöva spara till saker som kostar upp till 20.000 utan man köper det direkt med lönen, aldrig behöva snåla eller räkna kronor. Att kunna bjuda kompisar på öl utan att ens fundera över att pengarna skall räcka månaden ut.

Tja, livet är gött helt enkelt. Hade jag bara kommit på det 10 år tidigare...
Citera
2015-05-21, 20:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deniso
TJÄNADE????
Vad menar du ditt as!
Sitta och direkt nervärdera andra ! TOtalt utan respekt???
Vet du vad ordet RESPEKT INNEBÄR???
NADA

Varför denna ilskna ton?
Och om du vill veta vad respekt innebär kan du starta en egen tråd, eller googla!
Citera
2015-05-21, 20:43
  #7
Medlem
Köpte en osatd o vips var jag multimiljpnär . när jag sålde den! Så enkelt var det!
Citera
2015-05-21, 20:57
  #8
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hur? Sparade i 4 år.

Insåg efter skilsmässa att allt skit jag ägde bara tyngde ner mig och gjorde mig olycklig. Började leva minimalistiskt och då blev det utan ansträngning 10 till 15 tusen över varje månad trots att jag inte snålade på nånting eller räknade kronor. Började läsa på lite och sänkte utgifterna ytterligare.

Hittade först http://earlyretirementextreme.com/ och sedan http://www.mrmoneymustache.com/

Har idag 6 år senare ca 1.650.000 (var uppe i 1.8 för nån månad sen dock ) och lever fantastiskt gott på ca 100.000 om året, inklusive 2-4 månaders utlandsresor varje år.

Att ha rejäl marginal på lönen har gjort stora skillnader i livet, även bortsett från det växande kapitalet. Att aldrig behöva bekymra sig om nåt, att inte behöva spara till saker som kostar upp till 20.000 utan man köper det direkt med lönen, aldrig behöva snåla eller räkna kronor. Att kunna bjuda kompisar på öl utan att ens fundera över att pengarna skall räcka månaden ut.

Tja, livet är gött helt enkelt. Hade jag bara kommit på det 10 år tidigare...

Bra jobbat, men känner du dig trygg med det beloppet? Det förutsätter ju att du lyckas skrapa ihop ca 8.5% ränta varje år; visst har börsen snittat något sånt över lång tid, men det varierar ju kraftigt. Som jag förstår det jobbar du inte alls nu.

Edit: Räknade med 30% kapitalvinstskatt, men det är klart, på ISK det blir lägre.
__________________
Senast redigerad av svampgaffel 2015-05-21 kl. 21:02.
Citera
2015-05-21, 21:01
  #9
Medlem
Loquitas avatar
Sålde huset med 3.5 miljoner plus
Citera
2015-05-21, 21:21
  #10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Bra jobbat, men känner du dig trygg med det beloppet? Det förutsätter ju att du lyckas skrapa ihop ca 8.5% ränta varje år; visst har börsen snittat något sånt över lång tid, men det varierar ju kraftigt. Som jag förstår det jobbar du inte alls nu.

Edit: Räknade med 30% kapitalvinstskatt, men det är klart, på ISK det blir lägre.
Jo, jag jobbar. Därav bara 2-4 månaders resor

Jag behöver 2,5 miljoner:
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag lever gott på 100.000 om året och behöver alltså 2,5 miljoner kronor för att leva på det uppräknat med inflationen i resten av mitt liv, enligt omfattande studier.

Sparar allt i breda billiga indexfonder.
Citera
2015-05-21, 21:21
  #11
Medlem
Benziinas avatar
Bostadsköp länge sedan i huvudstaden.
Tiden gick och värdet steg.
Så blev miljonär utan ens att tänka på det.
Citera
2015-05-21, 21:34
  #12
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Celeno: härlig läsning!

Du hade allt investerst i breda indexfonder skrev du. Men i länken till trinitystudien står ju även bonds som en del av portföljen. Det motsvarar väl obligationer.

Min fråga är därför hur du resonerar kring olika tillgångsslag. Tar du bara en global börsnedgång med kanske 50% med en axelryckning eller har du investerat i några slags fallskärmar? Som dämpar ett ev kraftigt börsfall. Ja du vet ju vad jag menar... :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback