2021-03-07, 14:34
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
För att föräldrarna inte heller kan.
Vad har länken med tråden att göra?

Därför 90 % av alla deltagare har maxat sina konsumtionskrediter eller finansierat onödiga köp med blancolån!
Citera
2021-03-07, 14:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Därför 90 % av alla deltagare har maxat sina konsumtionskrediter eller finansierat onödiga köp med blancolån!
På vilket sätt är det ett svar på min kommentar?
Citera
2021-03-08, 09:35
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Allt fler gnäller om att privatekonomi borde vara ett eget ämne i skolan. Men varför uppfostrar inte dagens föräldrar sina barn att planera och inte handla för pengar som man inte har!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det enkla och troligen rätta svaret är att många föräldrar sitter i en lånesits som inte är bra att förmedla till nyare generationer, även om det i dom flesta fall gått inte gått så långt som till lyxfällans nivåer.
Dagens ungdommar måste lära sig att leva mer på sin lön än lätta krediter samt att spara mer än vad tex jag har behövt göra, om min pension kommer att bli dålig så blir deras troligen obefintlig.
Skolan borde tex i hemkunskap eller i delar av matten kunna visa på olika sparalternativ och hur man räknar ut en hållbar hushållsbudget. I dagens samhälle där allt skall gå snabbt och vara tillgängligt just nu så har man tappat långsiktigheten lite, uppfattningen 200 kr är ju ändå ingenting är tyvärr större än kunskapen om att 200 kr i månaden i en helt vanlig fond kan bli bra mycket pengar under ett arbetsliv.
Citera
2021-03-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddev
Dagens ungdommar måste lära sig att leva mer på sin lön än lätta krediter samt att spara mer än vad tex jag har behövt göra, om min pension kommer att bli dålig så blir deras troligen obefintlig.
Skolan borde tex i hemkunskap eller i delar av matten kunna visa på olika sparalternativ och hur man räknar ut en hållbar hushållsbudget.

Från den centrala innehållet för hem- och konsumentkunskap för åk 7-9:
Citat:
Konsumtion och ekonomi
Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller avbetalning och att teckna abonnemang.
Hushållets ekonomi och att beräkna kostnaden för boende, konsumtion, resor och krediter.
Konsumenters rättigheter och skyldigheter.
Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor.
Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
Jämförelser av produkter utifrån några olika aspekter, till exempel pris och kvalitet.

Det ingår alltså redan. Frågan är om det borde få än större betydelse i ämnet än vad det redan har. Samtidigt är möjligen högstadiet lite för tidigt för eleverna. Det är trots allt ett tag kvar innan de tar ev konsumtionslån och börjar bli potentiella deltagare i Lyxfällan.
Citera
2021-03-08, 14:09
Medlem
Citat:
Allt fler gnäller om att privatekonomi borde vara ett eget ämne i skolan. Men varför uppfostrar inte dagens föräldrar sina barn att planera och inte handla för pengar som man inte har!

Sant, men vitsen med skolan är att alla ska ha en chans att få lära sig oavsett hur korkade föräldrar dom har.
Jag har inga problem med min ekonomi men skulle gärna haft det ämnet i skolan ändå. Tror de flesta har betydligt mer nytta av det än en annan massa onödig skit man blir påtvingad i skolan.
Citera
2021-03-08, 21:57
Medlem
uddevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Från den centrala innehållet för hem- och konsumentkunskap för åk 7-9:

Det ingår alltså redan. Frågan är om det borde få än större betydelse i ämnet än vad det redan har. Samtidigt är möjligen högstadiet lite för tidigt för eleverna. Det är trots allt ett tag kvar innan de tar ev konsumtionslån och börjar bli potentiella deltagare i Lyxfällan.

Ok. då får jag backa, tycker mig inte höra ifrån mina ugdommar att dom får så mycket med sig i detta. Men o andra sidan så är mina inte riktigt framme i den åldern du pratar om så jag får se vad deras skola har i bagaget kring detta framöver. Jag hoppas att du har mer rätt än jag i vilket fall som helst.
Citera
2021-03-09, 00:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Varför länkar du till Aftonbladets Coronabevakning i ett inlägg som handlar om Lyxfällan?
Citera
2021-03-10, 18:14
Medlem
Nyfiken prickigs avatar
Lite kul ändå att tjejen i senaste avsnittet hade skaffat sig ett tält och sovsäck ifall att hon skulle bli bostadslös.
Citera
2021-03-10, 20:24
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken prickig
Lite kul ändå att tjejen i senaste avsnittet hade skaffat sig ett tält och sovsäck ifall att hon skulle bli bostadslös.

Ok hon kanske inte är en tia men vad i helvete gör hon med den mongoloide skuldsatta dvärgen?!?
Citera
2021-03-10, 20:46
Medlem
Nyfiken prickigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Ok hon kanske inte är en tia men vad i helvete gör hon med den mongoloide skuldsatta dvärgen?!?

Vi talar nog om olika avsnitt, Jag tänker på det som kom i går på Viaplay.
Citera
2021-03-10, 21:00
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken prickig
Vi talar nog om olika avsnitt, Jag tänker på det som kom i går på Viaplay.

Ok inte sett hela av det jag kollar på. Tänker på Örebroparet där han lånat som en vilde.
Citera
2021-03-10, 21:46
Medlem
Etta.Places avatar
Bara jag som tycker avsnittet med Örebro-paret var konstigt? Alltså man får ju inte veta vad snubben lagt pengarna på alls. Han har alltså lånat sinnessjukt mycket pengar i krediter och blancolån i princip varenda månad i några år, och lånat på sig en dryg miljon kronor. Men den enda "lyxkonsumtionen" han har är ett par MCn, som han dessutom fått sålda. Hans tjej som han bott med under tiden säger sig inte ha ngn aning om var pengarna tagit vägen, kan inte unna sig att gå till frisören, och de handlar kläder för 100 kr i månaden.

Normalt brukar väl lyxfällan handla om att gotta sig i vilken skit folk bränt pengarna på. Men här får man inte veta? De hade 8000 i matkostnad och visst, det är väl högt för ett par, men inte tillräckligt högt för att förstå var 65 000 kr i nya lån i månaden gått till, särskilt inte som de hade en rätt bra inkomst och faktiskt hade kunnat käka för den summan och gått runt.

Ska man förstå att det är nått snuskigt de inte vill visa i TV han bränt slantarna på? Sexköp? Stulna konstföremål? Hundhetsning? Något icke-rumsrent samlande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in