2021-03-10, 16:18
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men herregud, Christian Palme verkar minst lika störd som någonsin Tino S.
Palme verkar dessutom ha någon form av psykisk störning modell Arnstad om han tycker att Gudmundsson och Arpi mfl är högerradikala?
Om MSM är fyllt av den här typen av vänsterextrema så förstår jag varför rapporteringen ser ut som den gör.
Han kan ryska. Har jobbat på DN.
Är han nån form av kommunist?

För övrigt lider han av Trump derangement syndrome. Har betett sig riktigt underligt. Jag undrar om han kan ha problem med hälsan. Vissa tappar det på ålderns höst.
Senast redigerad av Gertrud1 2021-03-10 kl. 16:20.
Citera
2021-03-10, 16:22
Medlem
Mortsubites avatar
Lundaprofessorn Oskar Hagberg riktar svidande kritik mot Bulletins kultursida.

Citat:
Bulletins kulturdel har gjort det fatala misstaget att programmatiskt stå över det dagsaktuella. Med häpnadsväckande världsfrånvändhet skriver man i programförklaringen: "En text på Bulletins kultursida ska i stället vara lika aktuell i februari som i augusti." Bulletin kultur blir en fritt svävande satellit som ingen annan i kultursverige någonsin har anledning att kommentera. (Vilket de förstås då heller inte gör. En nykomling ska inte tro att han är något.)

Recensioner ska man inte ha. (Den passusen hade jag missat när jag började skriva.) Kulturdebatter ignorerar man med blicken stadigt fäst vid himlapällen, där en Thomas Bernhard, en Heidegger, en Borges och några transor zoomas in utan annan synbar anledning än att någon hade lust att skriva just om den saken.

Länk till hela inlägget: https://www.facebook.com/story.php?s...00005215355023
Citera
2021-03-10, 16:25
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsubite
Lundaprofessorn Oskar Hagberg riktar svidande kritik mot Bulletins kultursida.

Länk till hela inlägget: https://www.facebook.com/story.php?s...00005215355023
Det intressanta är att han skriver: "Jag läser att mitt försök att publicera en recension av Jordan Petersons nya bok i Bulletin figurerar i utkanten av den hör sorgliga historien", senare "blev tydligen ett slagträ i ett bråk om vem som skulle bestämma":

https://twitter.com/lindbergpolemik/...64879645360129

Är det den recensionen Neuding avpublicerade? Låter ju nästan så.
Senast redigerad av baggebo1 2021-03-10 kl. 16:28.
Citera
2021-03-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommygold
Sen om Arpi i det här läget o går ut i media o klagar på ägarna, så förstör han för bolaget. Då är det bara att omedelbart stänga av honom, åtminstone från den cheftedaktör tjänsten, beroende på även sparken från bolaget.

Fattar ej varför ägarna inte gjorde det.
Och självklart ska inte förra chefredaktören , Neuding, stoppa en artikel som en av ägarna skrev o ville publicera. Men ägarna lät henne göra det.

Dessa policys borde vara glasklara från början.

Du verkar ha oklara idéer om vad journalistiskt oberoende är...
Ägarna har ingen rätt att diktera villkoren. De kan inte köra över redaktionen och publicera sitt eget grejsimojs.
Citera
2021-03-10, 16:32
Medlem
Reguluss avatar
DN har en ny artikel om Bulletin. Tydligen har en "borgerlig opinionsbildare" skrivit anonyma nyhetsartiklar för Bulletin, något som Ivar Arpi nu satt stopp för:

Opinionsbildare skrev artiklar anonymt för Bulletin

DN har varit i kontakt med flera personer med insyn i Bulletins interna arbete, som berättar om en otrevlig företagskultur där företagsledningen saknar erfarenhet om hur journalistiskt arbete bedrivs. Flera medarbetare är eller har varit sjukskrivna och har i vissa fall helt lämnat Bulletin.

Ett annat problem, enligt två oberoende källor, är en speciell överenskommelse med åtminstone en medarbetare. Personen, som är en borgerlig opinionsbildare, ska ha fått möjlighet att skriva nyhetsartiklar anonymt samtidigt som hen opinionsbildade i eget namn utanför tidningen. Detta trots att Paulina Neuding i samband med att hon presenterade Bulletin skrev att man på tidningen skulle skilja på ”news and views”, åsikter och neutral nyhetsrapportering.

– Att då säga att man skiljer på news och views, det är en rak lögn, säger en person med insyn.

Nuvarande chefredaktören Ivar Arpi bekräftar att det funnits en person med en sådan överenskommelse, men vill inte kommentera vem det rör sig om. Enligt Ivar Arpi skriver personen inte längre för Bulletin och han säger att personen i fråga endast skrev så kallade rewrites av utländska medier.

https://www.dn.se/kultur/opinionsbil...-for-bulletin/
Citera
2021-03-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Klart de är det. Det är en "högerextrem" konkurrent som gick upp som en sol och ner som en pannkaka på några veckor.

Det är bara i tecknad film som man kan samla alla superhjältar i ett gäng och de blir starkare. Att Pewdiepie blev världens största youtuber är resultatet av något naturligt. Att Stefan Molyneux blev så enormt populär skedde naturligt. Att Bianca Ingrosso blev populär skedde naturligt.

Det som har hänt nu är att Pewdiepie, Molyneux och Ingrosso har gått ihop och med buller och bong proklamerat att de nu kommer starta en gemensam superkanal på Youtube som ska sopa banan med alla andra.

Och sen blir människor förvånade över att det inte fungerade?

Ge det hela ett par år. Hela västra Europa börjar titta mot högerkanten igen. Bruna skjortor börjar ses som ett nödvändigt ont. Snart kanske räddningen för hela Europa ska börja synas i horisonten.
Citera
2021-03-10, 16:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Du verkar ha oklara idéer om vad journalistiskt oberoende är...
Ägarna har ingen rätt att diktera villkoren. De kan inte köra över redaktionen och publicera sitt eget grejsimojs.

Så klart har du rätt i det.

Men också: Ägaren i fråga var ju även VD och medarbetare. Att han lägger ut en artikel är så klart fel och visar på att han inte förstår sig på hur medier och journalister fungerar.

Skulle det bara varit denna enskilda företeelse så tror jag inte att det vore så stor grej. Antagligen kände dock Neuding att hon behövde sätta ned foten - visa vem som bestämmer över det redaktionella innehållet. Att ägarna sedan reagerade som de gjorde bekräftar bara att Neudings markering var befogad.

Tror alltså att man måste se det som något större än bara den specifika händelsen.
Citera
2021-03-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Bulletin är ett ypperligt exempel på vad som brukar kallas kontrollerad opposition. Mer kontrollerad opposition behövs inte i Sverige.

Ju förr shill-blaskan går i graven desto bättre!

Känner också så. Tycker inget av de borgerliga partierna (som Bulletin företräder indirekt) erbjuder något seriöst alternativ till s-mp-v. Alla vill bjuda in hela världen att kalasa på svensk välfärd. Good riddance.
Citera
2021-03-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det intressanta är att han skriver: "Jag läser att mitt försök att publicera en recension av Jordan Petersons nya bok i Bulletin figurerar i utkanten av den hör sorgliga historien", senare "blev tydligen ett slagträ i ett bråk om vem som skulle bestämma":

https://twitter.com/lindbergpolemik/...64879645360129

Är det den recensionen Neuding avpublicerade? Låter ju nästan så.
Ja, så verkar det vara. Han skriver att han kanske publicerar den på Nyheter Idag.

Att Neuding plockade bort den berodde troligen på att det var någon annan som publicerat den. En annan förklaring kan vara den som författaren är inne på, nämligen att Jordan Peterson inte passar ihop med kultursidans ambition att bli etablissemang.
Citera
2021-03-10, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elac
Ge det hela ett par år. Hela västra Europa börjar titta mot högerkanten igen. Bruna skjortor börjar ses som ett nödvändigt ont. Snart kanske räddningen för hela Europa ska börja synas i horisonten.
Problemet är inte de som personer, även om de är lite för mycket mellanmjölk för mig, men projektet Bulletin var dödfött. Ska bli intressant att se vad som händer när tidningen kollapsar och de ska försöka komma tillbaka till sina respektive tidningar. Morgon med Svegot hade en rätt bra take på det imorse.
Citera
2021-03-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så klart har du rätt i det.

Men också: Ägaren i fråga var ju även VD och medarbetare. Att han lägger ut en artikel är så klart fel och visar på att han inte förstår sig på hur medier och journalister fungerar.

Skulle det bara varit denna enskilda företeelse så tror jag inte att det vore så stor grej. Antagligen kände dock Neuding att hon behövde sätta ned foten - visa vem som bestämmer över det redaktionella innehållet. Att ägarna sedan reagerade som de gjorde bekräftar bara att Neudings markering var befogad.

Tror alltså att man måste se det som något större än bara den specifika händelsen.

Håller helt med om det. Han även medarbetare förvisso, men om han lagt ut en artikel på eget bevåg, utan samförstånd med redaktionen, hade det kanske inte behövt bli så stor sak om han sagt ok sorry, jag fattar att jag inte är envåldshärskare. Det funkar inte så att en vd och ägare kan köra in sitt eget, rakt av. Men ägarnas reaktion visar ju på ett djupgående problem, att det inte rörde sig om en lapsus.
Jag svarade en annan postare som verkade mena att en redaktion ska gå i ägarens ledband.
Citera
2021-03-10, 16:52
Medlem
Kvillebacken1s avatar
ETC har pratat med journalister på Bulletin som berättar om kaos.

https://www.etc.se/ledare/bulletin-e...et-hogerhaveri

Även Samnytt har pratat med anställda.

https://samnytt.se/bulletin-medarbet...som-ett-troll/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in