2021-03-10, 15:36
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Tino: ”Givetvis har jag en jobbig ton, är aggressiv och kan låta obehaglig att hamna i gräl med, men det relevanta är substans, inte ton”...

Ingen pratar om sig själv på det där sättet. Tino måste vara grav autist.
Inte grav, men mycket troligt drag åt det hållet. Nog därför jag gillar honom trots allt. Och därför jag inte tror att han ljuger. "Drag åt autism" = svårare att ljuga.
Citera
2021-03-10, 15:36
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Samnytt har också talat med en anonym medarbetare:

Hmm...

https://samnytt.se/bulletin-medarbetaren-berattar-tino-har-betett-sig-som-ett-troll/
Kallar varandra antisemiter.

Det finns en viss grogrund för etniska konflikter på Bulletin, om vi säger så...
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Som jag skrev i den andra tråden, Bulletin riktar sig till samma marknad som DN: managerklassen. Det har jag inte tänkt på tidigare men det förklarar mycket, bland annat deras strävan efter legitimitet inom denna klass, med val som ter sig förbryllande ur ett högerperspektiv. Någon som konkurrerar med DN om verklighetsbeskrivningen och skuldpåförandet är förstås inte acceptabel för Bonniers, för den som styr managerklassen, den styr Sverige.

Vi får väl se om Neuding och Josephi får jobb på någon ny digital Bonnierssatsning snart.
Bulletin riktar sig med största sannolikhet till människor som prenumererar på DN eller SvD men svär över svart identitetspolitik, etc. Om man skalar bort allt sådant men behåller synen på Trump som terrorist och klimathotet som överhängande har man Bulletin i ett nötskal. Och så ett par krönikor om friskolor och invandringsrelaterat våld på det.
Citera
2021-03-10, 15:40
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Gucci-väskan kanske var en kopia?

Han visade bilder på när han köpte väskan så det var ingen Kina-kopia han hittat på nätet eller Turkiet-semestern.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Enligt Samnytts reportage har de en ganska primitiv publiceringsplattform. Det kan förklara ganska många av de problem som sajten/publiceringarna haft, inklusive detta.
Kan så vara. Och det skulle stått "redaktörskapet" i mitt inlägg. Hur som helst en skrattretande röra i nuläget.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kallar varandra antisemiter.
"Kallar varandra antisemiter", översatt: "Va. Du tycker det är fel att jag har plagierat 20 artiklar bara för att jag är jude, eller hur din jävla antisemit!"
Citera
2021-03-10, 15:59
Medlem
Mycket bra och informativ artikel av Mattias Albinsson på Samnytt. Troligtvis det bästa som skrivits om konflikten i någon media.

Plagiaten var alltså till stora delar ett mjukvaruproblem, i kombination med att ägarna aldrig prioriterade egna nyheter. Och nu sitter man med en chefredaktör som är opinionsjournalist utan något intresse för nyhetsjournalistik, vad det verkar.

Så ambitionen tycks hela tiden ha varit att konkurrera med Det Goda Samhället eller Ledarsidorna, och inte, som jag hoppades på att bli en svensk nyhetsdriven tabloid på högerkanten som Daily Mail. Hoppas att denna inriktning förändras och att tidningen överlever.
Citera
2021-03-10, 15:59
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommygold
Sen om Arpi i det här läget o går ut i media o klagar på ägarna, så förstör han för bolaget. Då är det bara att omedelbart stänga av honom, åtminstone från den cheftedaktör tjänsten, beroende på även sparken från bolaget.

Fattar ej varför ägarna inte gjorde det.
Du missförstår styrkeförhållandena. Arpi, Teodorescu och Gudmundsson har visserligen lämnat säkra och gissningsvis välbetalda tjänster för detta, men de är stora namn inom opinionsjournalistik. De kan få nya gig även om det går åt skogen med Bulletin. Men vad ska ägarna göra utan personer som dem? Eller personer som Gür och Neuding? Ska Tino Sanandaji, Pontus Tholin, Atta Tarki och Gustaf Rentzhog producera texterna? Vem fan vill läsa det? Den enda av dem som har någon slags följarskara är Sanandaji.

Om de hade satsat på att från början skapa en riktigt jävla vass nyhetsredaktion med duktiga journalister som gjorde bra gräv hade man kunnat få läsare så, och vinna sakta men säkert vinna över den konservativa publiken med nya, okända, men duktiga ledarskribenter. Men det var inte vad man valde. Istället tog man in de tynga konservativa opinionsbildarna i Sverige. Det är upppenbart att selling pointen just var Arpi, Teodorescu, Gür, Gudmundsson och några enstaka till. Vad fan är man utan dem? Då har man en tidning men ingen selling point. Arpi kan få ett bra jobb på typ GP och garva. Men vad ska Sanandaji göra utan kända namn? Ingen hade brytt sig om Bulletin om de inte hade rekryterat kända konservativa opinionsbildare.

Och nu. Vilken journalist kommer vilja jobb där? Ska Sanandaji sätta ihop ett danskt team som ska sitta och gräva istället?

Citat:
Och självklart ska inte förra chefredaktören , Neuding, stoppa en artikel som en av ägarna skrev o ville publicera. Men ägarna lät henne göra det.
Det är precis vad en ansvarig utgivare gör. De är nämligen juridiskt ansvariga för innehållet. Om ägarna inte är nöjda med det får de själva stå som ansvarig utgivare. Dessutom är (var?) Neuding delägare.

Citat:
Dessa policys borde vara glasklara från början.
Det finns inte en enda seriös ansvarig utgivare eller redaktionsvan journalist som hade accepterat det i Sverige.
Citera
2021-03-10, 16:00
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
"Kallar varandra antisemiter", översatt: "Va. Du tycker det är fel att jag har plagierat 20 artiklar bara för att jag är jude, eller hur din jävla antisemit!"

Enligt Samnytt har en del av "plagiaten" berott på en underutvecklad publiceringsplattform, som man köpt av en ukrainsk firma, en plattform där det är svårt/omöjligt att ange byline till annat än "Nyhetsredaktionen" eller sig själv. Det är inte omöjligt att det är så. Det är heller inte omöjligt att detta är information som ges ut av den anonyma källan för att skydda den som plagierat.

Dock ger Ockham att plattformen antagligen suger på flera sätt, eftersom de inblandade knappast är skickliga på att välja tekniska plattformar, det är vanligt med kassa tekniska plattformar (speciellt i Sverige), och mediabranschen historiskt sett har varit dåliga på att välja tekniska plattformar. Det är alltså en fullt plausibel förklaring.
Citera
2021-03-10, 16:03
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Enligt Samnytt har en del av "plagiaten" berott på en underutvecklad publiceringsplattform, som man köpt av en ukrainsk firma, en plattform där det är svårt/omöjligt att ange byline till annat än "Nyhetsredaktionen" eller sig själv. Det är inte omöjligt att det är så. Det är heller inte omöjligt att detta är information som ges ut av den anonyma källan för att skydda den som plagierat.
Plagiaten var ju plagiat oavsett vilken byline som användes. Och det verkar ha varit en specifik individ som gjort sig skyldig till dem. Jag betvivlar inte för en sekund att plattformen var värdelös, men jag tror inte det var den som plankade texter rakt av från andra tidningar.
Citera
2021-03-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Det är ju en vanligt Old English-typsnitt. Även kallat Blackletter. Var nog det vanligaste tidningstypsnittet för dagstidningar på 1900-talet. Le Monde, Washington Post och Daily Mail, med flera, kör ju också med olika variationer på samma typsnitt i sina rubriker och tidningsnamn.

Alltså ingenting specifikt för New York Times.

Finns ju olika varianter, tycker det är betydligt mer lik NYT än de du listar.
Visst, WP är ju ungefär samma, bara det att det är någon sorts 3d-variant, vilket gör den väldigt olik. (Typ samma typsnitt, men olika fonts)

Los Angeles Times och Boston Globe är däremot "samma" som NYT.
Så kan väl konstatera att man valt en vanlig amerikansk font. Intrycket var väl egentligen att man valt något inlånat.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-03-10 kl. 16:56.
Citera
2021-03-10, 16:07
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Du är definitivt något på spåren. De agerar lite mer civiliserat än utländska killarna i förorterna som mordhotar direkt istället. Man kan placera en kurd igenom Chicago Uni eller vad fan han läst ekonomi eller skriva hyllningsartiklar i största tidningar till en rolig kurd men man kan aldrig ta blattementaliteten ifrån dom ändå! Medärvd essens? Nja,,, kanske lite mer koleriska exempel bara men jävlar i mig bra analyserar
Jag vet inte om det sitter i generna och även om så är det ointressant.

Vad Mathias klantigt försökte uttrycka är det psykologiska arvet.
Hundratals ja tusental år av kultur suddar man inte bort.
Vår kultur har skapats i begynnelsen grundat i hur vi skaffat föda. Det är en avgrund mellan nomadfolk och bofasta i värderingar om vad som är hedervärt beteende.
Tino bråkar med allt och alla utifrån vårt synsätt.
Men hederskulturen har helt andra värderingar där det han görs inte bara ses som normalt utan är vad som krävs av honom.

Jag fattar inte att nån gav sig ilag med honom från första början.
Senast redigerad av Gertrud1 2021-03-10 kl. 16:25.
Citera
2021-03-10, 16:17
Medlem
baggebo1s avatar
Lite mer angående den här mystiska texten som Neuding avpublicerade. DN citerar ur ett mejl från Pontus Tholin till Neuding:
Citat:
”Att avpublicera en krönika måste publicistiskt försvaras; det räcker inte att säga att du egenrådigt gjort detta, och att alla måste vara nöjda med det då du är juridiskt ansvarig. Ingen har pressat dig att publicera en problematisk artikel av pr-skäl eller andra skäl; att du däremot har avpublicerat en artikel trots att den var godkänd av en redaktör framstår snarare som ett maktspel”, skriver Pontus Tholin i ett mejl till Paulina Neuding, som DN tagit del av.
https://www.dn.se/kultur/opinionsbildare-skrev-artiklar-anonymt-for-bulletin/

1. Neuding delar privat mejl med DN.
2. Artikeln var godkänd och publicerad, Neuding tar bort den utan att motivera varför.

Den krönikan vore intressant att läsa, helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in