2021-03-10, 14:22
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Komplexa resonemang och sammanhang". Samspel med andra människor är komplexa sammanhang, vilket Tino S inte kan hantera, eftersom han inte fullt ut verkar begripa sociala sammanhang.
Ingen förstod hur stor kulturskillnaderna var tills Özz blev konfronterad av Janne Josefsson. Nu har jag sett Tino bete sig efter exakt samma mönster ett flertal gånger. Istället för att diskutera så attackerar han och svartmålar diskussionsmotståndaren.
Han är ännu en hederskurd.
Han tar direkt kontakt med den som kritiserar honom på facebook.
Han säger själv att han alltid svarar upp ger igen, exakt hur han formulerade sig minns jag inte, men han var stolt över detta för oss främmande sätt att "stå upp för sig" genom att attackera andra.

Han tog kontakt med mig och dikterade hur jag skulle skriva om massutmaning. Det var inte ett påpekande om en felaktighet det var en attack.

Det är ju inte så att attackerna numera består av argument, det är halmdockor och oförskämdheter. Han brassar med hela kanonen på ett sätt som gör att han verkar förryckt, men det är identiskt med vilken kränkt narcissist som helst.
Problemet är att det är norm i hederskulturen. Det är så man försvarar sin heder.
Fasaden är allt.

Vi måste fatta det nu.
Senast redigerad av Gertrud1 2021-03-10 kl. 14:24.
Citera
2021-03-10, 14:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, har man tillgång till Facebook säger Tino Sanandajis inlägg (och kanske än mer de repliker han har i kommentarsfältet) en del om hur tilltrasslat det verkar vara. I en replik slår han dels fast följande "Skribenter har helt enkelt inte styrts av ägare, det är ett falskt anklagelse. En chefredaktör måste sköta sin roll i fred, men kan inte gå bortom sin roll, eller ljuga om ägarpåverkan."

Sedan skriver han att skribenterna krävt att "både styrelse och VD ska bestämmas av skribenter" vilket låter rätt märkligt - skribenterna på tidningen är ändå rätt erfarna publicister.

Efter att ha slagit fast att redaktionen ska stå fri från direkt ägarinflytande kommer sedan detta:

För mig blir detta väldigt motsägelsefullt.
Tino S. tycker att en nättidning med utgivarbevis skall styras som en valfri mindre ägarledd mekanisk verkstad eller byggbolag.
Nu är inte en tidning ett vanligt företag, har man som andra påpekat i tråden dessutom plockat in högprofilerade skribenter och journalister som jobbat i medias finrum, då skär det sig rätt rejält.
Klanterierna på nyhetsdelen har Tino S. och ägarna all rätt att vara förbannade på.
Men det hade han kunnat sköta mycket snyggare, dock gör hans personlighet att han är lika smidig som en elefant i en porslinsbutik.

Sen förstår jag inte varför man var tvungen att stressa igång Bulletin? Eller var det de höga personalkostnaderna som var orsaken?
25 miljoner är ingenting med den redaktionen? Det tar inte många månader att köra bolaget i KK om inte intäkterna börjar att komma tämligen omedelbart.
Citera
2021-03-10, 14:23
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Just att han är så galen och osmidig tycker jag tyder på att han har rätt i sak. Han är för "oslug" för att ljuga. Av samma anledning tror jag faktiskt inte att det är han som ligger bakom Omid Smith. Det känns lite "out of character".

"Av barn, fyllon och Sanandaji får du höra sanningen"

Fick mig att börja garva i alla fall.
Citera
2021-03-10, 14:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravatt-Politruck
Tino och den här Tholin ska tillsammans ha gått in med ungefär en miljon, dvs inte mycket alls. Men de äger ihop med mr Tarki tillsammans 70% av aktierna.

De utomstående investerarna har tillsammans puttat in 8 mille och för det fått 30% av aktierna, vilket skulle innebära att hela bolaget är värt cirka 25 miljoner. Efter de senaste dagarna är dock värdet snarare nära noll. Möjligen skulle de utomstående ägarna kunna ge Tino & co 1 krona och ta över bolaget, men det skulle ju innebära en jävla massa jobb för dessa investerare. De har nog annat för sig.

Tror nog att ≈500 000 kan vara ganska mycket för TS.
Citera
2021-03-10, 14:26
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror nog att ≈500 000 kan vara ganska mycket för TS.

Han fick in 600 tusen kr på crowdfunding för en bok som sedan ej blev av.

Så var kommer hans Bulletin-pengar ifrån? Och Gucci-väskor till EU-parlamentariker?
Citera
2021-03-10, 14:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tino S. tycker att en nättidning med utgivarbevis skall styras som en valfri mindre ägarledd mekanisk verkstad eller byggbolag.
Nu är inte en tidning ett vanligt företag, har man som andra påpekat i tråden dessutom plockat in högprofilerade skribenter och journalister som jobbat i medias finrum, då skär det sig rätt rejält.
Klanterierna på nyhetsdelen har Tino S. och ägarna all rätt att vara förbannade på.
Men det hade han kunnat sköta mycket snyggare, dock gör hans personlighet att han är lika smidig som en elefant i en porslinsbutik.

Sen förstår jag inte varför man var tvungen att stressa igång Bulletin? Eller var det de höga personalkostnaderna som var orsaken?
25 miljoner är ingenting med den redaktionen? Det tar inte många månader att köra bolaget i KK om inte intäkterna börjar att komma tämligen omedelbart.
Det senare förstod jag inte heller. Det kom någon krystad förklaring om att uppmärksamheten gjorde att de behövde starta upp tidigare än de planerat, men det verkar ju märkligt.

Jo, Sanandaji hade kunnat sköta det tidigare men det var väl ändå redaktionen via Arpi som gick ut offentligt först?
Citera
2021-03-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ytterligare ett exempel på att Sveriges samlade vänsterextremism tar de "konservativa" journalisternas sida mot Sanandaji.
Tycker iofs citaten i intervjun ställer Ivar Arpi i en ganska dålig dager.

Vad är grejen med att två av de mest framträdande värvningarna (Arpi och Teodorescu) verkar ha varit föräldralediga från start?
Citera
2021-03-10, 14:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Ett svenskt NYT? Vi har ju redan DN.

Min första tanke också. Inte precis den förnyelse av svensk journalistik som man pratade om när Bulletin lanserades.
Citera
2021-03-10, 14:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det visar bara att han inte bryr sig. Intelligenta människor är inte sällan arroganta.

Det är lite för många sådana här berättelser för att sammanfattas så.

Citat:
Jag lämnade ut mitt telefonnummer och han ringde omedelbart upp mig. Samtalet var mycket märkligt och bestod till största delen av en rörig och närmast manisk monolog av Sanandaji. Jag blev misstänksam eftersom jag är mycket skeptisk mot individer med maniska tendenser, men lyckades ändå skjuta in i ordmassorna att jag som tidigare nämnt kunde tänka mig att pro bono leverera enstaka texter om Centraleuropa. Han var mycket positiv till detta. När samtalet verkade omöjligt att avsluta, tvingades jag slutligen att själv avbryta det tämligen bryskt. Det hade då pågått i 39 minuter.

Någon vecka senare och efter att ha läst en del oroväckande information om projektet, skrev jag till Sanandaji igen. Jag uttryckte i ett kort meddelande en förhoppning om att hans projekt skulle markera en skarp gräns mot den identitära högern och nämnde några exempel på nyhetssajter i denna krets.

Svaret från Sanandaji var direkt chockerande. I en skur av meddelanden påstod han att jag "anklagade" honom och projektet för att vara jämförbara med undervegetationen av konspiratoriska alt-höger-sajter, och att jag led av "insinuanta tvångstankar". Det fanns ingenting av detta i mitt första meddelande. Det var omöjligt att få slut på hans meddelandeström, som fortsatte med ännu grövre anklagelser. Jag insåg efterhand att jag hade att göra med en individ med djupa personlighetsstörningar och meddelade därför kort att jag inte längre var intresserad av att medverka i hans projekt.

https://www.facebook.com/christian.palme.1/posts/10159290928348675
Citera
2021-03-10, 14:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommygold
Sen om Arpi i det här läget o går ut i media o klagar på ägarna, så förstör han för bolaget. Då är det bara att omedelbart stänga av honom, åtminstone från den cheftedaktör tjänsten, beroende på även sparken från bolaget.

Fattar ej varför ägarna inte gjorde det. Och självklart ska inte förra chefredaktören , Neuding, stoppa en artikel som en av ägarna skrev o ville publicera. Men ägarna lät henne göra det.

Dessa policys borde vara glasklara från början.

Neuding var som chefredaktör och ansvarig utgivare juridiskt ansvarig för tidningens innehåll. Ägarna kan inte gå in och publicera artiklar utan hennes godkännande, lika lite som du kan ta ett lån eller skriva ett kontrakt i någon annans namn (om du inte har en fullmakt).

Det ägarna kan göra om de inte gillar chefredaktörens arbete är att sparka vaderbörande.
Citera
2021-03-10, 14:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Han fick in 600 tusen kr på crowdfunding för en bok som sedan ej blev av.

Så var kommer hans Bulletin-pengar ifrån? Och Gucci-väskor till EU-parlamentariker?

Gucci-väskan kanske var en kopia?
Citera
2021-03-10, 14:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det visar bara att han inte bryr sig. Intelligenta människor är inte sällan arroganta.
Jag skulle säga att intelligenta människor rannsakar sig själva och är öppna för möjligheten att de själva har fel. Att gräla offentligt känns lite lågintelligent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in