2021-03-10, 15:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är lite för många sådana här berättelser för att sammanfattas så.

https://www.facebook.com/christian.palme.1/posts/10159290928348675
Men herregud, Christian Palme verkar minst lika störd som någonsin Tino S.
Palme verkar dessutom ha någon form av psykisk störning modell Arnstad om han tycker att Gudmundsson och Arpi mfl är högerradikala?
Om MSM är fyllt av den här typen av vänsterextrema så förstår jag varför rapporteringen ser ut som den gör.
Citera
2021-03-10, 15:16
Medlem
baggebo1s avatar
Samnytt har också talat med en anonym medarbetare:
Citat:
Men det är inte bara Tino Sanandaji som skriker åt andra, vi får namn på flera personer som uppges bete sig illa mot sina kolleger. Situationen har varit så infekterad att en intern chatt, som användes av Bulletin-medarbetarna, fylldes av hat och påhopp.

– Den var tvungen att stängas ned till slut, berättar medarbetaren.

Folk kallade varandra antisemiter och anklagade varandra för att ljuga. Man började bråka om designen på hemsidan. Man bråkade om allt.
Hmm...

https://samnytt.se/bulletin-medarbetaren-berattar-tino-har-betett-sig-som-ett-troll/
Citera
2021-03-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanMan
Är det ingen som har slagits av det grovt amatörmässiga upplägget för "Bulletin"? Det är tämligen uppenbart att projektet är ekonomiskt djupt osunt.

Bulletin har enligt egna uppgifter ett startkapital från ägarna på 8 miljoner kronor och har fått 8000 prenumeranter under sina första månader, vilket har levererat lika mycket.

Man bör observera att prenumeranterna betalar bara obetydligt mindre än vad det kostar att hålla en digital utgåva av en stor dagstidning, men får för detta egentligen inte mycket mer än en kvalificerad insändarsida och ett kompilat av allmännyheter, med TT som främsta nyhetsleverantör,

Dagstidningen, som bara är obetydligt dyrare har ett stort eget nyhetsmaterial, omfattande listningar (börskurser, nöjeskalendrar etc.), aktuellt kulturmaterial, bok-, film-, konst- och teaterrecensioner, sport- och nöjesnyheter, serier, korsord och inte minst annonser, som har ett stort läsvärde. Bulletin har inga annonser och saknar dessutom en bra betalningslösning. Webbplatsen är ungefär lika primitiv som en wordpressblogg.

Bulletin listar dock en redaktion på 22 personer. Samtliga arbetar troligen inte heltid, några kanske bara halvtid, medan några kan ha avtal om arvode per artikel. Om man ändå uppskattar att det rör sig om minst 22 halvtidstjänster till en lön på minst 25.000 per månad, så sitter de ändå med en lönebudget på över 8 miljoner per år. Till detta kommer förstås lokaler, syndikeringsavgifter (TT och Project Syndicate), bildavgifter, backoffice, administration, och teknisk plattform. Utgifter kring 12-14 miljoner för det första året mot ett tillgängligt kapital på 16 miljoner är en rimlig uppskattning. Det betyder, i sammanfattning, att kapitalet håller på att brännas bort mycket snabbt och att den första kontrollbalansräkningen inte kan dröja särskilt länge.

Om inte den nu pågående striden knäcker dem är det ganska säkert att den bistra ekonomiska verkligheten gör det.

Ivar Arpi har uppgett att Bulletin har 30 anställda (vet ej fördelningen heltid-deltid). Vissa av de profilerade skribenterna har dessutom mycket höga löner (det pratades t.ex. om att Gudmundson hade 100k/mån), så din kalkyl är nog i underkant.
Citera
2021-03-10, 15:17
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Så här i efterhand (jag utgår ifrån att ingen vill fortsätta att jobba under någon som beter sig som Tino), kan man ju undra om redaktionen förstått att risken för ett sånt här haveri var hög och därför bara levererade lättmjölk för att ha en chans att gå tillbaka till gammelmedia efter haveriet.

Det är väl en farhåga så god som någon? Ingen vill bränna sina broar..
Men ändå, dessa journalister har hög integritet och hängivna publicistisk sed. Att hålla detta högt stärker deras anseende vid nyanställningar. Tråkigt att många lämnat fasta tjänster på redaktioner och sedan kommit till ett ställe mad kaos, där ägarna ska kunna publicera material utan redaktionens vetande, att ägarna i själva verket ville ha journalisterna som verktyg för ägarnas politiska agenda.

Att amerikanisera svensk journalistik känns väldigt avlägset, måste jag säga
Citera
2021-03-10, 15:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men herregud, Christian Palme verkar minst lika störd som någonsin Tino S. Palme verkar dessutom ha någon form av psykisk störning modell Arnstad om han tycker att Gudmundsson och Arpi mfl är högerradikala? Om MSM är fyllt av den här typen av vänsterextrema så förstår jag varför rapporteringen ser ut som den gör.

Palme skrev att Bulletin borde markera en skarp gräns mot den identitära högern. Varken Gudmundsson eller Arpi tillhör den identitära högern, och det tror jag inte heller att Palme menade.
Citera
2021-03-10, 15:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Men herregud, Christian Palme verkar minst lika störd som någonsin Tino S.
Palme verkar dessutom ha någon form av psykisk störning modell Arnstad om han tycker att Gudmundsson och Arpi mfl är högerradikala?
Om MSM är fyllt av den här typen av vänsterextrema så förstår jag varför rapporteringen ser ut som den gör.

MSM är lika trogen värdegrunden som förkunnelsen i Vakttornet (Jehovas vittnen).

Bild på svenska MSM-journalisters inställning till den statliga värdegrunden och staten

https://assetsnffrgf-a.akamaihd.net/assets/m/2019562/univ/art/2019562_univ_lsr_lg.jpg
Citera
2021-03-10, 15:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kokar det inte ned till en skillnad i synsätt?

Ägarnas vision var INTE opinionsmedia. De ville ha en stark nyhetsredaktion som inte rapporterar ur det grundläggande vänsterperspektiv som idag råder inom svensk media. Det som istället vuxit fram är just en opinionssida med Sveriges tongivande högerviktade skribenter som ledar-, kulturskribenter samt krönikörer + en nyhetssida med plagiat från TT.

Tycker själv det är lite synd att nyhetsdelen inte varit starkare - och nu lär de ha mycket svårt att rekrytera folk dit.
Tror att problemen på nyhetsredaktionen kan spela in, och det är också nyheterna på Bulletin många kritiserat i bl.a. den andra, långa tråden om projektet. Det tycks inte ha blivit bättre av att man rivstartade för tidigt, att Neuding haft svårt att få tummen ur och att mycket skräp hamnat på sidan i stället för seriös nyhetsjournalistik. Inte ett reportage eller en intervju i sikte. Var är Bulletins eget "content"?

Min uppfattning är att tanken var att lansera en nyhetskälla fri från de dumheter på DN och SvD som gammelmoderater o.dyl. retar sig på. I stället har det blivit idel opinionstexter, kort och gott för att det är det Arpi, Neuding, Gudmundsson, Gür etc. vill hålla på med.

Tholin har publicerat en text som Neuding satt och höll på. Redaktionen tyckte att det var fel av honom att ta över redaktionskapet — men så visar det sig att texten i fråga är godkänd av annan redaktör, men inte korrad. Vad håller de på med? Resten är historia och utspelar sig i sandlådan, i närheten av klätterställningen och grävskopan.
Citat:
Iofs kan väl Tino S. ha helt rätt om nyhetsdebaclet.
Sen att han blåser upp det till jättedimensioner pga sin personlighet är väl en annan femma.
Genom sin halsstarrighet så framstår han i dålig dager.
Tyvärr är väl hela projektet felplanerat från start.
Han kan mycket väl ha rätt i att nyhetsredaktionen misskött sig med besked. Det har vi alla märkt. Men jag tror att det var ett stort misstag av honom att börja härja så att Arpi fick gå till Journalisten med detta. I skrivande stund verkar det otroligt att Bulletin repar sig efter holmgången denna vecka.
Citera
2021-03-10, 15:23
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Tanken är snarare att ZOG oroades över vad ägarna och finansiärerna skulle kunna göra för skada med en god produkt, och såg till att bearbeta sina pjäser på insidan (Neuding, Josephi etc) så att dessa skulle se till att produkten blev ett fiasko. "Bulletin was an inside job". Min konspirationsteori är lite mindre grandios.

Som jag skrev i den andra tråden, Bulletin riktar sig till samma marknad som DN: managerklassen. Det har jag inte tänkt på tidigare men det förklarar mycket, bland annat deras strävan efter legitimitet inom denna klass, med val som ter sig förbryllande ur ett högerperspektiv. Någon som konkurrerar med DN om verklighetsbeskrivningen och skuldpåförandet är förstås inte acceptabel för Bonniers, för den som styr managerklassen, den styr Sverige.

Vi får väl se om Neuding och Josephi får jobb på någon ny digital Bonnierssatsning snart.
Citera
2021-03-10, 15:30
Medlem
Tino: ”Givetvis har jag en jobbig ton, är aggressiv och kan låta obehaglig att hamna i gräl med, men det relevanta är substans, inte ton”...

Ingen pratar om sig själv på det där sättet. Tino måste vara grav autist.
Citera
2021-03-10, 15:33
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag skulle kunna ge många exempel på intelligenta personer som skrivit okloka saker i affekt. Klokhet och intelligens är inte samma sak.

Håller för övrigt med om att Facebookinlägget var självdestruktivt. Det var därför jag undrade om han var nykter när han skrev det.

Det är möjligt det finns sådana personer. Sanandaji är dock inte intelligent.
Citera
2021-03-10, 15:34
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Skittrist med en sån utveckling i en tidning som VERKLIGEN behövs i PK-Sverige!! Vi får hoppas det bara är inkörningsproblem.

https://www.expressen.se/nyheter/konflikt-pa-bulletin-oppet-brak-mellan-agarna-och-ledningen/
Behövs till vad? Är ju inte som rassarna härjar fritt på GP med flera ledarsidor, eller rassarna är med i varenda agenda oemotsagda sen hedenhös, eller att ni inte redan har alla era ryss-styrda SD-bloggar med Putilovs och Changs och Luais and whatevs.

Vad skulle ännu en antiintulektuell blogg med utgivarbevis tillföra, egentligen? Ingen rimlig människa kommer gå dit och läsa ändå, utom möjligen för att peka och skratta.
Citera
2021-03-10, 15:36
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tholin har publicerat en text som Neuding satt och höll på. Redaktionen tyckte att det var fel av honom att ta över redaktionskapet — men så visar det sig att texten i fråga är godkänd av annan redaktör, men inte korrad. Vad håller de på med?

Enligt Samnytts reportage har de en ganska primitiv publiceringsplattform. Det kan förklara ganska många av de problem som sajten/publiceringarna haft, inklusive detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in