2021-03-10, 14:48
Medlem
Douche-chills avatar
Trots min tidigare kritik så tycker jag ändå att Bulletin bättrar sig. Gudmundsson bidrar med en hel del artiklar som på allvar är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det visar bara att han inte bryr sig. Intelligenta människor är inte sällan arroganta.
Sant. Men det går en skiljegräns mellan att inte bry sig och vara självdestruktiv. Tino destabiliserar sin egen skapelse med sitt labila beteende. Sedan spelar det mindre roll om han är intelligent eller inte.
Intelligenta människor har inte alla samma personlighet. Det finns många intelligenta idioter, hur märkligt det än må låta.
Citera
2021-03-10, 14:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är lite för många sådana här berättelser för att sammanfattas så.

https://www.facebook.com/christian.palme.1/posts/10159290928348675

Kan hända, men att vara manisk och snarstucken är inte heller ett tecken på låg intelligens, vilket är var vad inlägget jag svarade på insinuerade.
Citera
2021-03-10, 14:54
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Kan hända, men att vara manisk och snarstucken är inte heller ett tecken på låg intelligens, vilket är var vad inlägget jag svarade på insinuerade.

Snacka först och tänka sen är ointelligent. Tino har ej tänkt igenom sina Facebook-inlägg innan utan skriver i affekt.
Citera
2021-03-10, 14:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det senare förstod jag inte heller. Det kom någon krystad förklaring om att uppmärksamheten gjorde att de behövde starta upp tidigare än de planerat, men det verkar ju märkligt.

Jo, Sanandaji hade kunnat sköta det tidigare men det var väl ändå redaktionen via Arpi som gick ut offentligt först?

Tydligen hade de ett stormöte på Bulletin där bråket kom i öppen dager. Och som det står i Havamal: Det tre vet, vet världen. Särskilt om det är journalister.
Citera
2021-03-10, 14:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Hur skulle det rimligen kunna vara intelligent att förstöra för sig själv genom att skämma ut sig ytterligare inför publik? Ett tänkbart skäl till att Tino håller på så här just nu är att han tycker att han försvarar sin heder. Han anser uppenbarligen att det skadar hans ställning och anseende att någon ljugit eller anklagat honom för lögner med "personalen" (!) närvarande. Det kan inte uteslutas att det bara är han själv som uppfattat kritik på det sättet.
Citera
2021-03-10, 15:04
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Har åtminstone besökt bulletin nu, blev mest intresserad av vad jag förknippade Bulletin-fonten med. New York Times var svaret.
Det är ju en vanligt Old English-typsnitt. Även kallat Blackletter. Var nog det vanligaste tidningstypsnittet för dagstidningar på 1900-talet. Le Monde, Washington Post och Daily Mail, med flera, kör ju också med olika variationer på samma typsnitt i sina rubriker och tidningsnamn.

Alltså ingenting specifikt för New York Times.
Citera
2021-03-10, 15:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Sant. Men det går en skiljegräns mellan att inte bry sig och vara självdestruktiv. Tino destabiliserar sin egen skapelse med sitt labila beteende. Sedan spelar det mindre roll om han är intelligent eller inte. Intelligenta människor har inte alla samma personlighet. Det finns många intelligenta idioter, hur märkligt det än må låta.

Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Snacka först och tänka sen är ointelligent. Tino har ej tänkt igenom sina Facebook-inlägg innan utan skriver i affekt.

Jag skulle kunna ge många exempel på intelligenta personer som skrivit okloka saker i affekt. Klokhet och intelligens är inte samma sak.

Håller för övrigt med om att Facebookinlägget var självdestruktivt. Det var därför jag undrade om han var nykter när han skrev det.
Citera
2021-03-10, 15:05
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Ett svenskt NYT? Vi har ju redan DN.

Efter att, ur en annan infallsvinkel, ha funderat på projektet förefaller det mig sannolikt att Bulletin var avsett att konkurrera ut DN på DNs egen planhalva, det vill säga en produkt som vänder sig till managerklassen. Det förklarar en del drag som ur konservativ/SD/alt-högersynvinkel ser ut som rena tokerier, tex en transa som kulturchef och Leijonborg som krönikör. Det förklarar också DNs hätska attacker mot produkten (och en del shill-verksamhet).

DN/Bonniers är ju de facto den informations/moralkanal som styr landet, eftersom det är från DN som hela managerklassen får sin världsbild.

Det är självklart att ingen från Bulletin kommer att erkänna detta (och större delen av redaktionen är säkert inte informerad om detta).
Citera
2021-03-10, 15:06
Medlem
Ägarna verkar inte ens fatta att de inte får lägga sig i det redaktionella arbetet. Påtryckningar och t.o.m gå in och publicera något över redaktionens huvud, skälla ut journalisterna osv - no no no.
Sandanaji, Tarki, host host - får man spekulera lite i kulturkrockar? Tidningar kanske funkar på ett annat sätt i deras hemländer?
Hur som kan man konstatera en annan sorts kulturkrock. Den mellan publicistiska ideal med en viss intellektuell rörlighet, självständighet och mångtydighet å ena sidan, och enklast tänkbara marknadstänk å den andra. Alltså Sandanaji verkar odla idén om en slimmad produkt som är helt målgruppsanpassad efter en på förhand given läsare. "Ge läsarna vad dom vill ha!" Men i själva verket är det ekonomiska muskler han hänvisar till.
Jag tycker det är bra om Bulletin kraschar. Dels för att det inte finns någon enhetlig höger i Sverige, då ska man inte låtsas det. Och dels för att de intressantaste bland deras skribenter gör sig bättre på andra forum.
Citera
2021-03-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
För den uppmärksamme och/eller erfarne FB-läsaren vore den typ av gaslighting som du ägnar dig åt i det närmaste skrattretande, om den inte vore just så försåtlig för så många människor.

En "högertidning" som i sitt sk. "försvar" av det fria ordet publicerar den typ av text som Bulletin valde att publicera i samband med det tystande av dissidentröster som YouTubes permanenta raderandet av SwebbTV utgjorde kan helt enkelt inte sägas försvara det fria ordet. En "högertidning" vars kommentar på denna typ av kommunistisk censur är "Gråt inte över att de tystar dig! Det är en fjäder i hatten!" fyller ingen som helst funktion som "högertidning", helt enkelt därför att dess position inte är det minsta höger.

Precis som flera skribenter, både i denna och den andra tråden om Bulletin, redan påpekat är (var) Bulletin blott ännu ett försök att hålla kvar de svenskar som identifierar sig som just höger / konservativa i den "liberalkonservativa fålla" som i själva verket bara är ännu en variant av den socialliberalt totalitära (kommunistiska) sörja som präglar varenda institution i hela landet. Samma skit, fast i annan förpackning. Ju förr de svenskar som trots allt förmår tänka litet fritt inser detta, ju förr kan vi som land och folk få rätsida på denna sjunkande skuta som vi kallar Svea rike.

För att svara på din (ytterst medvetet) fånigt ställda fråga om vem som kontrollerar den kontrollerade opposition som Bulletin är en del av: Vad sägs om samma krafter som driver på den globala typ av censur som Bulletin försvarar?

Ok, det var bra formulerat och jag är delvis enig med dig men jag tror redaktionens fega och principlösa hållning till yttrandefrihet generellt och Swebtv mer specifikt handlar om självcensur och att det för vissa från högern är otroligt viktig att ta avstånd från SD, Trumpism och annat som de uppfattar som "trash" för att fortfarande ha en dörr på glänt till de fina salongerna än att det indikerar att de styrs av mörka krafter på bakrummen. De är fega snarare än köpta.
Citera
2021-03-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ingen förstod hur stor kulturskillnaderna var tills Özz blev konfronterad av Janne Josefsson. Nu har jag sett Tino bete sig efter exakt samma mönster ett flertal gånger. Istället för att diskutera så attackerar han och svartmålar diskussionsmotståndaren.
Han är ännu en hederskurd.
Han tar direkt kontakt med den som kritiserar honom på facebook.
Han säger själv att han alltid svarar upp ger igen, exakt hur han formulerade sig minns jag inte, men han var stolt över detta för oss främmande sätt att "stå upp för sig" genom att attackera andra.

Han tog kontakt med mig och dikterade hur jag skulle skriva om massutmaning. Det var inte ett påpekande om en felaktighet det var en attack.

Det är ju inte så att attackerna numera består av argument, det är halmdockor och oförskämdheter. Han brassar med hela kanonen på ett sätt som gör att han verkar förryckt, men det är identiskt med vilken kränkt narcissist som helst.
Problemet är att det är norm i hederskulturen. Det är så man försvarar sin heder.
Fasaden är allt.

Vi måste fatta det nu.

Du är definitivt något på spåren. De agerar lite mer civiliserat än utländska killarna i förorterna som mordhotar direkt istället. Man kan placera en kurd igenom Chicago Uni eller vad fan han läst ekonomi eller skriva hyllningsartiklar i största tidningar till en rolig kurd men man kan aldrig ta blattementaliteten ifrån dom ändå! Medärvd essens? Nja,,, kanske lite mer koleriska exempel bara men jävlar i mig bra analyserar
Citera
2021-03-10, 15:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Du tolkar formuleringen, att "de lever i en helt annan verklighet" som en insinuation om låg intelligens. Det är inte ngn självklar tolkning. Det finns kulturella ramar för vad ngn varseblir, betraktar som viktigt resp. mindre viktigt osv. Men, det här är nog utagerat nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in