2021-03-10, 12:39
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Varför är inte det fel? Alla sunda människor fattar ju identitetspolitiken bara är universitetskvinno-trams.
Jag har ingen aning om på vilket sett man tänkt täcka HBTQ-frågor, men om vi utgår ifrån att det skulle gå i hyfsad linje med tidningens konservativa inriktning kan jag t.ex. tänka mig den här typen av reportage:

- Är det en bra idé att minderåriga flickor, ofta med asperger, genomgår könsbyten? Det är en HBTQ-fråga, men förutsatt att man antog en kritisk hållning tycker jag att det skulle fungera väl inom vad jag uppfattar som Bulletins inriktning.

- Hur är det att leva som homosexuell i förorten? Att komma ut som homosexuell i en konservativ muslimsk familj? Gissningsvis inte bra. En sån fråga är en HBTQ-fråga.

- Är det rimligt att transkvinnor ska delta på samma villkor som biologiska kvinnor i fysiska tävlingssporter? Här vore Bulletin gissningsvis skeptiska.

Det finns gott om människor inom HBTQ-sfären som dessutom skulle dela Bulletins linje, men de skulle aldrig få något större utrymme i vänstermedia och dessutom riskera att bli helt utfrysta.

Ja. Du kan tänka dig.

Edit: Att lyfta den här typen av frågor skulle dessutom vara betydligt lättare om man har en transperson som kulturchef.
Citera
2021-03-10, 12:41
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravatt-Politruck
Tino och den här Tholin ska tillsammans ha gått in med ungefär en miljon, dvs inte mycket alls. Men de äger ihop med mr Tarki tillsammans 70% av aktierna.

De utomstående investerarna har tillsammans puttat in 8 mille och för det fått 30% av aktierna, vilket skulle innebära att hela bolaget är värt cirka 25 miljoner. Efter de senaste dagarna är dock värdet snarare nära noll. Möjligen skulle de utomstående ägarna kunna ge Tino & co 1 krona och ta över bolaget, men det skulle ju innebära en jävla massa jobb för dessa investerare. De har nog annat för sig.
Thomas Gür och Paulina Neuding är väl också delägare?
Citera
2021-03-10, 12:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du tror inte det var Tholin själv då? I den post av Sanandaji som jag citerade i ett tidigare inlägg skrev han ju:

Nu är som sagt Sanandajis utbrott svåra att tolka, men frågan är om han talar om en teoretisk situation där VD också är skribent eller om det var detta specifikt som skedde.

Håller fö med att det är märkligt att hon sitter kvar som ansvarig utgivare.

Nej, jag tror att om det var Tholin själv som skrev krönikan så hade det sagts tydligt av de inblandade vid det här laget.

Kritiken mot Neuding tycks ha gått ut på att hon låg på artiklar för länge. Lite märkligt när det handlar om en nystartad tidning, men kanske ägarna ansåg att det var extra viktigt med snabba ryck när man fortfarande höll på att etablera sig.

Jag tolkar det därför som att Tholin lade ut vad han ansåg vara en bra och viktig artikel när Neuding inte fick ändan ur vagnen. Kanske var det så att Neuding inte gillade krönikan och inte alls ville publicera den. Därför skulle det vara intressant att veta vad den handlade om.
Citera
2021-03-10, 12:45
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron

Alltså är detta inte en konflikt med ägare på ena sidan och redaktionen på andra sidan, som det tidigare framställts som.
Citera
2021-03-10, 12:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Dessa fem äger om jag förstått rätt 78% av bolaget, men vissa ägare kan ju skjutit till mer kapital än andra.
Citera
2021-03-10, 12:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, jag tror att om det var Tholin själv som skrev krönikan så hade det sagts tydligt av de inblandade vid det här laget.

Kritiken mot Neuding tycks ha gått ut på att hon låg på artiklar för länge. Lite märkligt när det handlar om en nystartad tidning, men kanske ägarna ansåg att det var extra viktigt med snabba ryck när man fortfarande höll på att etablera sig.

Jag tolkar det därför som att Tholin lade ut vad han ansåg vara en bra och viktig artikel när Neuding inte fick ändan ur vagnen. Kanske var det så att Neuding inte gillade krönikan och inte alls ville publicera den. Därför skulle det vara intressant att veta vad den handlade om.

Enl. Tino S så är det en förvanskad berättelse. Tholin tidigarelade bara texten i fråga till fredag i stället för måndag, som Paulina Neuding planerat.
.. det är medveten förvanskning.

Du förstår heller inte skillnaden mellan små och stora tidningar, det finns olika arbetsrutiner som alla är korrekta.

VD Pontus Tholin som la upp artikeln hade redan lagt upp massor med artiklar på ungefär samma sätt (till exempel på helger), då chefredaktören delegerade honom denna roll.

VDn la heller inte bara upp artikeln, det skickades först till en annan redaktör för korrektur, och gjorde det för att artikeln redan var godkänd för publicering måndag av chefredaktören.
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10158197114408231?comment_id=10158197267298231&rep ly_comment_id=10158197653898231
Citera
2021-03-10, 12:52
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Jag kan förstå om Neuding gick i taket när Tholin publicerade en krönika som hon inte godkänt som chefredaktör och ansvarig utgivare. Det gör man bara inte, inte ens om man äger en tidning.

Det som är mystiskt är dock att Neuding avgick som chefredaktör men sitter kvar som ansvarig utgivare. Det är ju snarare den senare posten som hon i så fall borde ha lämnat.

Något säger mig att vi inte har hela bilden än. Det vore intressant att veta vem som skrev den omstridda krönikan och vad den handlade om.
Hon står som ansvarig utgivare på hemsidan, men i Bulletins egen artikel om att Ivar Arpi tar över så står det att han även tar över som ansvarig utgivare.

https://bulletin.nu/ivar-arpi-ny-chefredaktor-for-bulletin
Citat:
Ivar Arpi tillträder som chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Bulletin.

Men det måste väl vara det som står på hemsidan som gäller? Eller? Det här är så jävla oklart.
Citera
2021-03-10, 12:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Hon står som ansvarig utgivare på hemsidan, men i Bulletins egen artikel om att Ivar Arpi tar över så står det att han även tar över som ansvarig utgivare.

https://bulletin.nu/ivar-arpi-ny-chefredaktor-for-bulletin

Men det måste väl vara det som står på hemsidan som gäller? Eller? Det här är så jävla oklart.

OK. Kanske det helt enkelt är så att det tar några dagar att byta ansvarig utgivare eftersom det måste registreras hos myndigheterna.
Citera
2021-03-10, 12:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Vi kör en konspirationsteori i tre steg, ta den för vad den är, personligen håller jag den inte för otrolig:

Negar Josephi plagierade medvetet artiklar så uppenbart att det skulle upptäckas och sänka Bulletin, som sågs som ett hot från ZOG. Nästa steg: Hon anställdes av Neuding med denna uppgift. Det handlar om en judisk konspiration för att sänka en möjlig konservativ kraft. Galaxhjärnesteget: Det var någon från deras ZOG-avdelning som avslöjade plagiaten här i tråden.

Hm.. rimmar rätt väl med ett tidigare inlägg jag gjorde, jag har haft dessa misstankar från början:

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Håller med. Man håller fortfarande på & slår knut på sig själv för att balansera på den "anständiga" sidan av åsiktskorridoren & kunna umgås med Wollo & Co privat.

Känns lite som "Mord på 31:a våningen" av Per Wahlöö. Där Bonniers, lätt maskerade, är bovarna.
Men koncernen köpte upp alla konkurrenter. De "kritiska" journalisterna erbjöds jobb på utvecklingsavdelningen. De lockades med till synes mycket fördelaktiga villkor.

Deras uppgift var att göra en ny kulturtidskrift. De arbetade på den obefintliga "31:a våningen". De fick göra många provnummer och lovordades för dessa men det fanns alltid någon brist som måste åtgärdas innan utgivning kunde ske.

De höll på under lång tid varunder de anställdas skuld till företaget växte lavinartat eftersom ingen tidning såldes. Till sist förstod han avsikten med utvecklingsarbetet. Att hindra kulturjournalisterna från att publicera sig. Sluta hade de inte råd med.
Det hade nog varit kul att gräva lite djupare bakom Bulletins finansiärer.
Citera
2021-03-10, 12:58
Medlem
Ju fortare skiten läggs ner desto bättre. Finns inget osexigare än mjukhöger
Citera
2021-03-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Du beskriver svag eller frånvarande opposition hur den blir "kontrollerad" är fortfarande oklart. Ivar Arpi skriver det han menar. Han utger sig för att vara "main stream" konservativ och det er dessa synpunkter han basunerar ut.
Problemet med att du och många med dig ser och hävdar konspirationer överallt är att faktiska konspirationer till slut inte blir tagna på allvar. Nu kan man avfärda att Epstein blev mördad i häktet med att "-Ja men det säger ju samma tokstollar som tror på Q-annon".

För den uppmärksamme och/eller erfarne FB-läsaren vore den typ av gaslighting som du ägnar dig åt i det närmaste skrattretande, om den inte vore just så försåtlig för så många människor.

En "högertidning" som i sitt sk. "försvar" av det fria ordet publicerar den typ av text som Bulletin valde att publicera i samband med det tystande av dissidentröster som YouTubes permanenta raderandet av SwebbTV utgjorde kan helt enkelt inte sägas försvara det fria ordet. En "högertidning" vars kommentar på denna typ av kommunistisk censur är "Gråt inte över att de tystar dig! Det är en fjäder i hatten!" fyller ingen som helst funktion som "högertidning", helt enkelt därför att dess position inte är det minsta höger.

Precis som flera skribenter, både i denna och den andra tråden om Bulletin, redan påpekat är (var) Bulletin blott ännu ett försök att hålla kvar de svenskar som identifierar sig som just höger / konservativa i den "liberalkonservativa fålla" som i själva verket bara är ännu en variant av den socialliberalt totalitära (kommunistiska) sörja som präglar varenda institution i hela landet. Samma skit, fast i annan förpackning. Ju förr de svenskar som trots allt förmår tänka litet fritt inser detta, ju förr kan vi som land och folk få rätsida på denna sjunkande skuta som vi kallar Svea rike.

För att svara på din (ytterst medvetet) fånigt ställda fråga om vem som kontrollerar den kontrollerade opposition som Bulletin är en del av: Vad sägs om samma krafter som driver på den globala typ av censur som Bulletin försvarar?
Citera
2021-03-10, 12:59
Medlem
Imirons avatar
Citat:
OK. Kanske det helt enkelt är så att det tar några dagar att byta ansvarig utgivare eftersom det måste registreras hos myndigheterna.
Den artiklen kom 12e februari. Nu är det 10e mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in