2021-03-10, 12:17
Medlem
Tino och den här Tholin ska tillsammans ha gått in med ungefär en miljon, dvs inte mycket alls. Men de äger ihop med mr Tarki tillsammans 70% av aktierna.

De utomstående investerarna har tillsammans puttat in 8 mille och för det fått 30% av aktierna, vilket skulle innebära att hela bolaget är värt cirka 25 miljoner. Efter de senaste dagarna är dock värdet snarare nära noll. Möjligen skulle de utomstående ägarna kunna ge Tino & co 1 krona och ta över bolaget, men det skulle ju innebära en jävla massa jobb för dessa investerare. De har nog annat för sig.
Citera
2021-03-10, 12:21
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kan väl vara så att ägarna tyckt att de inhyrda knektarna skall lyda order, när det blir andra turer och danser så blir man frustrerad. Trots allt kommer alla profilerade från etablerad media där man kunnat dansa runt lite som man vill inom givna ramar. Här är kopplet kortare vilket ingendera sida riktigt insett.
Ja, har man tillgång till Facebook säger Tino Sanandajis inlägg (och kanske än mer de repliker han har i kommentarsfältet) en del om hur tilltrasslat det verkar vara. I en replik slår han dels fast följande "Skribenter har helt enkelt inte styrts av ägare, det är ett falskt anklagelse. En chefredaktör måste sköta sin roll i fred, men kan inte gå bortom sin roll, eller ljuga om ägarpåverkan."

Sedan skriver han att skribenterna krävt att "både styrelse och VD ska bestämmas av skribenter" vilket låter rätt märkligt - skribenterna på tidningen är ändå rätt erfarna publicister.

Efter att ha slagit fast att redaktionen ska stå fri från direkt ägarinflytande kommer sedan detta:
Citat:
I små tidningar i Sverige är ofta ägarledda, dvs. att ägare har roller i företaget, som Pontus roll som VD. Att en ägare som dessutom är VD eller dessutom är skribent gör sitt arbete är inte att styra skribenter. Ett nystartat företag måste få ha VD och affärschefer som bygger strukturerna, hur ska organisationen annars byggas?

För mig blir detta väldigt motsägelsefullt.
Citera
2021-03-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Thomas Gür har skrivit mycket gott om kulturchefen och verkar ha stått bakom rekryteringen. Jag tolkade för övrigt alltid "driva HBTQ-frågor" som att man skulle göra det, men från ett annat perspektiv än vänstern. Ser inget fel med det.
Varför är inte det fel? Alla sunda människor fattar ju identitetspolitiken bara är universitetskvinno-trams.
Citera
2021-03-10, 12:23
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Definitivt så efter Sanandajis Facebookinlägg. Undrar om han var nykter när han skrev det.
Det är inte det mest sammanhängande av verk... om man ska uttrycka sig milt. Sedan vet jag inte om det spelar någon roll om en Sanandaji i affekt är nykter eller onykter, misstänker att resultatet blir detsamma.
Citera
2021-03-10, 12:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Definitivt så efter Sanandajis Facebookinlägg. Undrar om han var nykter när han skrev det.

Tyvärr, så är det väl inte alls uteslutet att han var nykter. Han verkar ju ha en lite.. speciell personlighet.
Citera
2021-03-10, 12:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det senare kan jag skriva under på - med tanke på vilka som är involverade är det nog en rättvisande beskrivning.

Sedan är det ju jättesvårt att förstå sig på vad som pågår. Traditionellt är det väl ändå så att man som ägare bidrar till att skapa en robust redaktionsledning för en tidning och sedan tar ett steg tillbaka. Kanske bidrog den framtvingade tidigarelagda uppstarten av Bulletin till att ledningen för tidningen ej hann etableras och att ägarna på grund av detta varit fortsatt involverade i hur tidningen ska drivas.

Jag kan förstå om Neuding gick i taket när Tholin publicerade en krönika som hon inte godkänt som chefredaktör och ansvarig utgivare. Det gör man bara inte, inte ens om man äger en tidning.

Det som är mystiskt är dock att Neuding avgick som chefredaktör men sitter kvar som ansvarig utgivare. Det är ju snarare den senare posten som hon i så fall borde ha lämnat.

Något säger mig att vi inte har hela bilden än. Det vore intressant att veta vem som skrev den omstridda krönikan och vad den handlade om.
Citera
2021-03-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det verkar som att grundarna ville starta en sajt för konservativ opinionsbildning, men när det gått någon månad kom medarbetarna och sa att de ville driva en tidning.
Jag tror det handlar om att ägarna möjligtvis var lagda åt det mer konservativa hållet, men sedan dyker södertörn-arbetarna upp & levererar HBTQ-lättmjölk & andra kvasi-intellektualla haverier.

Man undrar ju varför många av dess rekryterades i första taget? Kanske för att Tino + "en del andra" (folk)-föraktar rakt & enkelt språk. Något ingen av skribenterna på Bulletin kan leverera. Å andra sidan är ju dessa kvasi-intellektuella liberaler & då blir krönikorna/språket därefter...
Citera
2021-03-10, 12:28
Moderator
Tinuviels avatar
Att döma av Sanandajis inlägg på Facebook är i alla fall konflikten mellan Sanandaji och Arpi olöslig. En av dem kommer att behöva lämna projektet.
Citera
2021-03-10, 12:33
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag kan förstå om Neuding gick i taket när Tholin publicerade en krönika som hon inte godkänt som chefredaktör och ansvarig utgivare. Det gör man bara inte, inte ens om man äger en tidning.

Det som är mystiskt är dock att Neuding avgick som chefredaktör men sitter kvar som ansvarig utgivare. Det är ju snarare den senare posten som hon i så fall borde ha lämnat.

Något säger mig att vi inte har hela bilden än. Det vore intressant att veta vem som skrev den omstridda krönikan och vad den handlade om.
Du tror inte det var Tholin själv då? I den post av Sanandaji som jag citerade i ett tidigare inlägg skrev han ju:
Citat:
I små tidningar i Sverige är ofta ägarledda, dvs. att ägare har roller i företaget, som Pontus roll som VD. Att en ägare som dessutom är VD eller dessutom är skribent gör sitt arbete är inte att styra skribenter. Ett nystartat företag måste få ha VD och affärschefer som bygger strukturerna, hur ska organisationen annars byggas?
Nu är som sagt Sanandajis utbrott svåra att tolka, men frågan är om han talar om en teoretisk situation där VD också är skribent eller om det var detta specifikt som skedde.

Håller fö med att det är märkligt att hon sitter kvar som ansvarig utgivare.
Citera
2021-03-10, 12:34
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Just att han är så galen och osmidig tycker jag tyder på att han har rätt i sak. Han är för "oslug" för att ljuga. Av samma anledning tror jag faktiskt inte att det är han som ligger bakom Omid Smith. Det känns lite "out of character".

"Av barn, fyllon och Sanandaji får du höra sanningen"

Behöver inte betyda att han har rätt i sak, bara för att han är oförställt uppriktig. Han kan ha fullständigt fel även om han är uppriktigt övertygad om sin rättfärdighet i sin okunnighet. Han menar inget illa, vill alla väl, men har inte förstånd att veta hur han ska agera för att få det att fungera.
Citera
2021-03-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Att döma av Sanandajis inlägg på Facebook är i alla fall konflikten mellan Sanandaji och Arpi olöslig. En av dem kommer att behöva lämna projektet.
Skulle de inte kunna streama en boxningsfight på Bulletins hemsida & på så sätt locka fler/nya prenumeranter?
Citera
2021-03-10, 12:38
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Skulle de inte kunna streama en boxningsfight på Bulletins hemsida & på så sätt locka fler/nya prenumeranter?

Det kanske är just vad detta är: Marknadsföring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in