2021-03-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Du får väl kontakta Esb och ge honom en reprimand för att han inte tog med sig någon.

Köpekontrakt behöver inte vara bevittnade (Jordabalken 4:1). Däremot ska säljarens namnteckning vara bevittnad på köpebrevet. Eftersom köpebrevet i detta fall skulle undertecknas på banken så fanns det där hur många som helst som skulle ha kunnat bevittna Esbs namnteckning.

Hur många gånger har nu detta upprepats i tråden?
Hade man nu av anledning bevittnat köpekontraktet så hade hon kunnat få en lagfart! men det är inte vanligt.
2021-03-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Som vanligt förstår du inte ens vad du själv skriver. Än mindre det jag skrev, nämligen att han inte har frånskrivit sig något ansvar. Att han inte kan göra det är vad vi Ebba-fantaster sagt hela tiden, och det är också därför han heller inte gjort det. Men det förstår du inte heller, kan noteras.
Fast nu är du lite dum.
Han har skrivit ngt i avtalet som han inte kan avskriva sig.
Tycker du det är ett professionellt kontrakt då? Eller att det är professionellt agerande från mäklarens sida då?

Det jag ifrågasätter är varför han överhuvudtaget skriver in något sådan, och varför han inte vill ha ansvar i detta.

Man måste givetvis skriva in när det är ett skrivuppdrag att det inte är ett förmedlingsuppdrag men man kan inte avskriva sig allt ansvar som mäklare när man gör något i sin profession som just mäklare.
2021-03-10, 09:25
Medlem
Citat:
Vem är Mäklare X menar du?

Det framgår klart och tydligt i mitt inlägg att det är sju vittnen som skall listas, och det är sju vittnen jag listat. Vad av det är det du inte förstår.

Sedan har jag lagt till möjligheten för ett åttonde vittne, så långt klarade du kanske inte att läsa, än mindre klura ut vem det vittnet skulle vara. Men, ännu en gång, det visste vi redan att du och övriga Ebba-hatare aldrig skulle förstå. Det är en av de saker vi sitter och garvar åt, här på andra sidan, att ni är så tröga att ni inte ens fattar det.

Du har ju själv skrivet att det finns två värderingar o Ebba har skrivit att hon haft två mäklare som värderat. Notar vet vi - mäklare X vet vi inte (än)

Litar du inte på vad Ebba skriver?
2021-03-10, 09:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Medellivslängden för män i Sverige är drygt 81 år. Så Esbjörn lever på "övertid"
ca 20% av alla som är 80 år har kognitiva funktionsnedsättningar i form a demens i olika skeden.

På vilket sett har Ebba gjort vad hon kan för att vara schyst? När mäklaren inte ens vill ta i detta med tång, och avskriver sig allt ansvar? Ingen har haft någon omsorg om Esbjörn och hans intressen i detta. Han har varit helt själv. Och Ebba har kört på och haft noll intresse att Esbjörn skulle ha någon som hjälpte honom se efter hans intressen.

Dessutom har han dokumenterade kognitiva funktionsnedsättningar sedan 2010.

Hur ska Ebba ha koll på Esbjörns medicinska historia/diagnoser? Om en person verkar vara vid sina sinnes fulla bruk, så brukar man nöja sig med det, eller hur?
2021-03-10, 09:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Hade man nu av anledning bevittnat köpekontraktet så hade hon kunnat få en lagfart! men det är inte vanligt.

Nej, det hade inte haft någon som helst betydelse för lagfarten om avtalet bevittnats, eftersom avtalet är villkorat med köpebrev.
2021-03-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur ska Ebba ha koll på Esbjörns medicinska historia/diagnoser? Om en person verkar vara vid sina sinnes fulla bruk, så brukar man nöja sig med det, eller hur?
Hur kommer det sig att hon kallar honom "lite egen" kan det vara för att han är lite virrig och snurrig och upprepar sig eller säger olika saker? Varför går man ut och benämner en farbror som "lite egen"

Så uppenbart har hon ju fått intrycket om honom att han inte är som alla andra?

Nej men hade en seriös mäklare varit inblandad så hade det blivit utrett.
2021-03-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Fast när jag kollade häromdagen var det fortfarande ingen som var skriven i lgh 1002 på Humlegatan 10 A i Västerås.

Det finns en länk som visar detta i ett av mina inlägg för ett par dagar sedan. Annars kan man söka på adressen i Ratsit så kommer alla boende på adressen upp. Kollar man lgh-numren så fattades just 1002 (för några dagar sedan).

Och som ytterligare info hade Esb varit skriven i lgh 1002 på Humlegatan 10A i Västerås i mer än 45 år när han flyttade. Dessa uppgifter fanns då på MrKoll men har nu försvunnit efter att han skrev sig i Uppsala. Påståendena som florerat i tråden om att det inte varit hans BR motsägs både av hans långvariga boende i lägenheten och av de uppgifter han själv lämnade i undersökningarna hos psykologen BK.
Det finns föreningar som hyr ut bostadsrätter som hyresrätter,,,,,,,,,,Detta är HSB går att kolla upp.
2021-03-10, 09:29
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Du har ju själv skrivet att det finns två värderingar o Ebba har skrivit att hon haft två mäklare som värderat. Notar vet vi - mäklare X vet vi inte (än)

Litar du inte på vad Ebba skriver?

Kan du vänligen ge din referens till ditt påstående om att "Ebba har skrivit att hon haft två mäklare som värderat". Det har jag inte sett, och jag tror nog jag läst det mesta som skrivits i saken. Jag har efterfrågat den referensen många gånger, men den bortförklarar eller duckar ni bara, i ert spridande av lögner och trådsanningar.
2021-03-10, 09:31
Medlem
Citat:
Nej, det hade inte haft någon som helst betydelse för lagfarten om avtalet bevittnats, eftersom avtalet är villkorat med köpebrev.
Hon har faktiskt sökt lagfart två ggr. och det är bevittningen som stoppar.
2021-03-10, 09:31
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
har jag skrivit om hans Demens?, vad som framgår av inlagt till tingsrätten är ju att han inte ens är utredd för demens. Men att det är fastslaget att han har minnesstörningar, lindrig kognitiv funktionsnedsättning

Det var inget som rätten eller polisen under förundersökningen till trafikmålet kunde upptäcka, trots säkert spenderade timmar tillsammans. Således handlar det om en mycket lindrig svikt som inte ens noteras av personer som gör detaljförhör med Esb.
2021-03-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det var inget som rätten eller polisen under förundersökningen till trafikmålet kunde upptäcka, trots säkert spenderade timmar tillsammans. Således handlar det om en mycket lindrig svikt som inte ens noteras av personer som gör detaljförhör med Esb.
Tingsrätten i trafikmålet kom fram till följande:

"omedveten bristande uppmärksamhet"

Varför fastslog dom det om han nu är så klar i huvudet som ni anser? då borde det väl inte varit en omedveten brist i uppmärksamheten? utan bara bristande uppmärksamhet.

Skulle du vilja möta honom i trafiken? Eller möta ditt ev barn vid ett övergångsställe?
2021-03-10, 09:35
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Så du menar på allvar att du lägger ansvaret på Esbjörn att han ska informera Ebba om att han har kognitiva nedsättningar?

Undrar vem som har kognitiva nedsättningar eller rent av saknar något helt?

Menar du på allvar att du inte förstår att någon av alla de som påstår att Esbjörn är en virrpitt kunde ha gjort det redan dagen efter att avtalet skrevs under, när han ångrar sig?

Men eftersom det visat sig att Esbjörn själv är fullt medveten om saken, samt också att han är väl medveten om och har medgivit att han skrivit på avtalet, så, ja, självklart lägger jag det ansvaret på Esbjörn, i detta fallet. Till skillnad från dig så nedvärderar inte jag Esbjörn till en grönsak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in