2021-03-10, 04:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tack. Läste något om sprängmedel i tråden, får hoppas att det bara är snack.

Trådsanning skapad pga. att bombskydd säkrade fyndplatsen. Vi får nog aldrig veta exakt hur DA avled. Om det var självmord och (1) polisen har säkrat fynd som stödjer detta (typ vapen och hylsor/kula) samt att (2) anhöriga väljer att gå ut med det, kan vi möjligen få veta. Jag tror dock att DA halkade och slog sig så pass illa att han inte klarade sig, men jag är öppen för självmordsteorin.
Citera
2021-03-10, 04:51
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Trådsanning skapad pga. att bombskydd säkrade fyndplatsen. Vi får nog aldrig veta exakt hur DA avled. Om det var självmord och (1) polisen har säkrat fynd som stödjer detta (typ vapen och hylsor/kula) samt att (2) anhöriga väljer att gå ut med det, kan vi möjligen få veta. Jag tror dock att DA halkade och slog sig så pass illa att han inte klarade sig, men jag är öppen för självmordsteorin.

Tror du att han hade lämnat sin mobil hemma då, om det rör sig om en olycka...? Tveksamt va.

Fanns det inte tecken/spår av att han redan hade varit där innan?

Det här är ingen halkningsolycka, han valde platsen noga och ville sådels försvinna.

Jag undrar fortfarande till hans motiv för allt detta "besvär" han gjort sig.
Citera
2021-03-10, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworld77
kan ngn dela platsen på google maps?

Inlägg 16868

(FB) Officeren Deniz Arda försvunnen i Stockholm sedan 2020-11-12
Citera
2021-03-10, 05:30
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Enligt rykten skall dödsfallet ha att göra med att Dennis var böckling.
Är detta bara nonsens eller ska det betyda något?
Citera
2021-03-10, 06:02
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
folk här är ju pantade.. Finns inget som talar för självmord.. Ge mig nått som skulle kunna tyda på att så är fallet? Har nån i hans närhet sagt att han mådde dåligt? Jag vet att det kan vara lätt att dölja depression men varför ska vi bara anta att han gjort det?
Det är välkänt inom suicidologin att det finns en grupp självmordskandidater med mycket hög risk, där omgivningen ingenting anar. Tvärtom. När personen väl fattat sitt beslut att dö, kan det komma en känsla av upprymdhet och lättnad. Närstående ser ett yttre lugn, vilket gör ett självmord ännu mer ofattbart.
Strax efter försvinnandet, så talade jag med ett par personer som jobbat med Deniz inom det militära. De uttryckte stor förvåning över en sak. Deniz hade sagt att han skulle springa fem mil, men det var inte alls hans stil. Han skall ha varit känd för att hålla sig till mycket kortare sträckor. Jag minns att de jag talade med var förbryllade över just den detaljen och själv reagerade jag med stor förvåning. Min bild av en jägarsoldat är att det är någon som är extremt uthållig på alla vis, även långdistanslöpning. Deniz hade ju dessutom flera jägarutbildningar.
Senast redigerad av CROSS-i-taket 2021-03-10 kl. 06:05.
Citera
2021-03-10, 06:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dmaniok11
Man blir ju helt bedrövad när man läser många inlägg här!

Deniz är död och respektera det! Sluta spekulera om han sprängde sig eller inte. Oavsett dödsorsak så är det tragiskt.

Om han valde att begå självmord pga psykisk ohälsa så är det jobbigt för anhöriga! Vi får tända ett ljus för Deniz och säga vila i frid.

Tänk på hans familj som nog är inne här och läser inläggen.

Vila i frid Deniz
Det är av yttersta vikt viktigt att veta var sprängämnena kommer ifrån ifall han sprängt sig själv. Då jag är delägare till sprängämnena vill jag inte att de stjäls av en turk hur som helst. För isåfall måste vi ändra på rutinerna. Och det vore sjukt ifall hans familj skulle vara här inne o läsa, de vet ju redan att han är död - livet går vidare
Citera
2021-03-10, 06:22
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Via TV4as hemsida trollade jag fram sändningen, hörde ingen säga att explosiva ämnen hittats

Jag har också hört alla sändningar men aldrig hört explosiva ämnen nämnas. De ska däremot hittat någon teknisk detalj som kunde hjälpa till med identifieringen. Där tänkte jag på hans Garminklocka.

Det är svårt att hitta bland alla inlägg men i ett skriver en person att DA led av dåligt balanssinne, vilket skulle ha bekräftats av brodern. Om han hade dålig balans KAN det bero på hjärtproblem. Jag säger inte att det är så i det här fallet men kom att tänka på alla de vältränade orienterare som plötsligt föll ned döda i skogen. (Det kallades orienteringsdöden). En bakterie som angrep hjärtat. Vältränade elitidrottsmän bara dog..

Jag utsluter inte att det hade med hans hjärta att göra. Det är farligt att ens träna med en infektion i kroppen. Vem vet? En del har haft Covid-19 utan att känna av någon symptom.
Citera
2021-03-10, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
att jag tror det mycket väl kan ligga annat bakom,sådant som allmänheten aldrig kommer veta.O nej,media skriver aldrig sånt som de ej får skriva

Så som t.ex. agenter från Turkiet? Det mest troliga är en olycka eller att han tagit livet av sig.
Citera
2021-03-10, 07:14
Medlem
Oavsett varför han har dött så är detta väldigt trist. Han hade ett helt liv framför sig men av någon anledning tog det slut och jag tror fortfarande på självmord, som jag har gjort från början.

Det här med att man skriver att det inte finns några misstankar om brott ger mig känslan av att det är självmord det handlar om, för de brukar väl skriva så när det rör sig om självmord. Om folk dör i olyckor så brukar de kanske skriva det, eller kanske det står samma sak då, att det inte finns några brottsmisstankar?

Det kan ju vara en olycka/plötslig sjukdom, eller mord, även fast polisen ej misstänker brott, men jag tror fortfarande på självmord. Varför?

För det första så lämnade han mobilen hemma, vilket låter jättemärkligt om man ska långt bort från bostaden för att springa fem mil mitt i skogen. Han om någon borde väl ha vetat att säkerhet är a och o.

För det andra så hade han googlat på hur man köper SL-biljett, trots att han hade ett fulltankat SL-kort hemma. Det kan man ju också fundera kring..

Han hade varit på platsen tidigare (i Tyresta nationalpark) och tagit bilder men sedan raderat bilderna. Detta kan betyda att han var där och fotograferade för att han hade bestämt sin dödsplats och ville planera allt noggrant. Han kanske helst inte ville bli hittad.

Jag vet inte men allt sammantaget ger mig känslan av självmord. Vi vet inte och frågan är om vi ens kommer att få veta, det är väl i sådana fall om anhöriga väljer att gå ut med det.

Synd att självmord ska vara så tabubelagt. Elitsoldat eller ej, det är omöjligt att veta exakt vad som försiggår i huvudet på en annan människa, trots diverse tester. Han kan mycket väl ha lidit av psykisk ohälsa i det tysta och istället hållit upp någon slags fasad. Det är särskilt vanligt bland män att lida i det tysta och dra sig för att söka hjälp och känslomässigt stöd.

Varför han i sådana fall har mått dåligt vet jag inte men det går inte alltid att säga varför en människa drabbas av psykisk ohälsa. Varken han eller någon annan är förskonad från psykisk ohälsa. Han var ingen robot, han var en människa, precis som oss.
Citera
2021-03-10, 07:23
Medlem
Returpappers avatar
Självmord är den vettigaste förklaringen. Vid mord släpar man inte inte offret i obanad terräng det är mindre jobbigt att gräva en grop. Han vara antagligen smygbög det finns flera som man inte vet om de är asexuella eller bögar. Har känt några sådan och leva extrema friluftsliv med långa expeditionslikande äventyr är vanligt.

Jag tror han på ett sätt vara en stark kille psykiskt på ett annat sätt vek och olycklig. Han bestämde sig helt enkelt för att han inte ville leva som han gjorde och det fixade han lätt.
Citera
2021-03-10, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Tror du att han hade lämnat sin mobil hemma då, om det rör sig om en olycka...? Tveksamt va.

Fanns det inte tecken/spår av att han redan hade varit där innan?

Det här är ingen halkningsolycka, han valde platsen noga och ville sådels försvinna.

Jag undrar fortfarande till hans motiv för allt detta "besvär" han gjort sig.

Räcker till att peka på den ursprugliga misstanken om "människorov" och att det är i det fallet någon annan som gjort detta besväret (några andra?).
Varifrån kom den misstanken i början att han rövats bort? Har man verkligen inte hittat han på någon övervakningskamera på väg från sin bostad till Tyresta? Vad var hans mänskliga kontakter det sista dygnet med någon kompis, kollega, släkt mm.?
Senast redigerad av cactaceae 2021-03-10 kl. 07:32. Anledning: Felstavning
Citera
2021-03-10, 07:48
Medlem
GW spekulerar just NU på tv4 om dödsfallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in