Citat:
Ursprungligen postat av
sneerv
folk här är ju pantade.. Finns inget som talar för självmord.. Ge mig nått som skulle kunna tyda på att så är fallet? Har nån i hans närhet sagt att han mådde dåligt? Jag vet att det kan vara lätt att dölja depression men varför ska vi bara anta att han gjort det?
Det är välkänt inom suicidologin att det finns en grupp självmordskandidater med mycket hög risk, där omgivningen ingenting anar. Tvärtom. När personen väl fattat sitt beslut att dö, kan det komma en känsla av upprymdhet och lättnad. Närstående ser ett yttre lugn, vilket gör ett självmord ännu mer ofattbart.
Strax efter försvinnandet, så talade jag med ett par personer som jobbat med Deniz inom det militära. De uttryckte stor förvåning över en sak. Deniz hade sagt att han skulle springa fem mil, men det var inte alls hans stil. Han skall ha varit känd för att hålla sig till mycket kortare sträckor. Jag minns att de jag talade med var förbryllade över just den detaljen och själv reagerade jag med stor förvåning. Min bild av en jägarsoldat är att det är någon som är extremt uthållig på alla vis, även långdistanslöpning. Deniz hade ju dessutom flera jägarutbildningar.