2021-03-10, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GritGrit
.....

Det här är ungefär lika dumt som bidragsfabriken och swish-eländet Dagens ETC, men med Tino i rollen som Johan Ehrenberg.

Skillnaden är bara att Johan Ehrenberg som ansvarig utgivare av ETC har all rätt att lägga sig i, medan Tino som ägare inte har någon rätt alls att lägga sig i, är han inte nöjd så får han byta ut chefredaktör och ansvarig utgivare.

Uppenbarligen finns det väldigt många här som aldrig passerat svensk grundskola!
Citera
2021-03-10, 04:50
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merdive
Ursäkta att jag upprepar frågan, men vet någon hur stor Tino Sanandajis ägarandel är? Arpi hävdar att konflikten initierats av "majoritetsägarna" - ska det uppfattas som en referens till Sanandaji specifikt eller till honom med flera? Vilka är de andra ägarna förresten?

Expressen ger en ledtråd:

Citat:
Åtta miljoner kronor satsas av externa finansiärer.

Det är fem utomstående personer som backar upp projektet med pengar till den konservativa nyhetssajten:

Gustaf Rentzhog: Vd för finansiella rådgivningsföretaget Söderberg & Partners.

Atta Tarki: Managementkonsult som driver en rekryteringsfirma i Kalifornien.

Jonas Wiwen-Nilsson: Grundare av finanssajten Realtid.

Lovisa Wester: Driver smyckesdesignföretaget Sahara Silversmycken, gift med IT-miljardären Fredrik Wester.

Kjell Arvidsson: Techmiljardär som var med och startade CLX.
...
Investerarna förvärvar cirka 12 procent av aktierna i bolaget, medan grundarna, det vill säga Pontus Tholin, nationalekonomen Tino Sandandaji, Paulina Neuding och journalisten och författaren Thomas Gür, kontrollerar resten av företaget.

https://www.expressen.se/dinapengar/de-finansierar-den-konservativa-sajten/

Så Tino Sanandaji har om ägarskapet är jämnt fördelat (100%-12%)/4 = 22%. Problemet för honom är som andra påpekat att de uteblivna prenumeranterna kräver att det skjuts till pengar som han knappast har. Även om de andra ägarna är missnöjda med Ivar Arpi så måste Tino tigga mera pengar av dem.

Jag tolkar Malcom Kyeyunes svar på Mattias Lindbergs tweet som att de andra ägarna är missnöjda över Tinos facebookutspel och antingen tänker köpa ut honom (och sparka Mattias Lindberg) eller så låter de bli att kasta pengar i slukhålet och Bulletin går i konkurs:

Citat:
Anglo Distruster 20K
@Tinkzorg
alltså. hade du haft mer vett hade du inte dragit lans för den här skiten. gropen du och tino befinner er i är redan djup. sluta gräv.

jag säger detta utan någon som helst illvilja.

Anglo Distruster 20K
@Tinkzorg
Svarar
@SpookyHooga
arpi är lugn som en filbunke, det är ju tino som gör just tino things.
https://mobile.twitter.com/lindbergpolemik/status/1369360896972193793
Citera
2021-03-10, 04:52
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Skillnaden är bara att Johan Ehrenberg som ansvarig utgivare av ETC har all rätt att lägga sig i, medan Tino som ägare inte har någon rätt alls att lägga sig i, är han inte nöjd så får han byta ut chefredaktör och ansvarig utgivare.

Uppenbarligen finns det väldigt många här som aldrig passerat svensk grundskola!

Så han har rätt att byta ut chefsredaktör och ansvarig utgivare men han har inte rätt att lägga sig i för att säga hur han vill ha det?

Är det inte bättre att han först lägger sig i innan han börjar avskeda och byta ut folk?
Citera
2021-03-10, 05:07
Medlem
Det är alltid människan som är problemet. Byt ut människorna och problemet är löst. I det här fallet borde man börja med den där Timo, han har gjort sitt. Han har säkerligen läst några ledarskapskurser på sina fina utbildningar men verkar ha varit för arrogant för att ha tagit till sig kunskapen.
Citera
2021-03-10, 05:20
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Så han har rätt att byta ut chefsredaktör och ansvarig utgivare men han har inte rätt att lägga sig i för att säga hur han vill ha det?

Är det inte bättre att han först lägger sig i innan han börjar avskeda och byta ut folk?
Då får Tino Sanandaji ta på sig rollen som ansvarig utgivare. Ingen annan kommer gå med på att stå som ansvarig för det han vill publicera på sidan.
Citera
2021-03-10, 05:32
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Då får Tino Sanandaji ta på sig rollen som ansvarig utgivare. Ingen annan kommer gå med på att stå som ansvarig för det han vill publicera på sidan.

Nej visst, men att lägga sig i och ha synpunkter borde såklart vara helt i sin ordning dock.
Citera
2021-03-10, 05:40
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsubite
En tuff strid utspelar sig i detta nu på Twitter. Sanandajis överstelöjtnant Mattias Lindberg har blivit attackerad av Oikos-profilen Malcom Kyeyune. Också Nyheter idags skutjärnsreporter Johannes Nilsson har dykt upp till Kyeyunes understöd.

Ta lite tilltugg och slå er ner, mina vänner. Här kommer länken till showen: https://twitter.com/lindbergpolemik/status/1369360896972193793
Mattias Lindberg repeterar åtminstone 7 gånger att det var fel av ledningen att gå ut offentligt. Det gör att den poängen försvinner och istället blir det en komisk effekt.

Citat:
Kossii
@kbelogorcev
Är du 8 år? ”Han slog först!”

Mattias Lindberg
@lindbergpolemik
Är du 2 år?

"Bara jag får slå".

Grejen är den att om den ena parten går ut i media måste väl den andra parten också göra det?
Blir väl jättekonstigt om den andra parten bara är tyst då?

Kossii
@kbelogorcev
Du är otroligt naiv om du tror att världen och framförallt den professionella näringslivet fungerar så. Men jag ska inte stoppa dig från att dö på ditt egna svärd
Senast redigerad av Prempion 2021-03-10 kl. 05:44.
Citera
2021-03-10, 05:45
Medlem
Madagascars avatar
Vilka äger och har satsat de stora pengarna i Bulletin? Är Sanandaji en av dem? Har han så mycket pengar!?
Citera
2021-03-10, 05:46
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravatt-Politruck
Negar Josephi.
Hon var ju också den som först gick ut och började gnälla på Bulletin. Hon förnekade också att det skulle ha varit hon som plagierade texterna, vilket jag redan då tänkte tydde på att det var hon som hade gjort det. Det är alltid märkligt när folk börjar förneka saker ingen (offentligt) har anklagat dem för.

Sanandaji är som Trump. "Jag ska förändra världen": Anställer en miljard judar som är helt beroende av att systemet upprätthålls för att bevara sin privilegierade position. Korkat och oseriöst.
Citera
2021-03-10, 06:03
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanMan
Sanandajis "försvarstal" på FB är så förvirrat att han verkar tigga om ett vårdintyg. Det är väl sannolikt att hela redaktionen vandrar rakt ut efter detta och att sajten stänger inom några dagar.
Lika bra. Jag gillar Ivar Arpi, men han borde vetat bättre än att ingå i ett mediaprojekt som Tino Sanandaji (av alla människor) är delägare i. Har inte följt eller läst något av Bulletin överhuvudtaget, bara noterat den här tråden lite snabbt när den var ny. Fick häromdagen höra att Sanandaji hade skällt ut Arpi, och tänkte "wtf?" Sedan får man reda på att Sanandaji är delägare i Bulletin, lol. Bara där förstod jag ganska direkt att Bulletin var ett oseriöst projekt från dag ett.
Citera
2021-03-10, 06:31
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Fan vad dålig hans svenska är.

Textmassan ser ut som ett tattarläger. Han borde låta någon korrekturläsa texterna innan han lägger ut dom.
Citera
2021-03-10, 06:33
Medlem
”Kaotisk arbetsmiljö och publicistiska påtryckningar från ägarnas sida har fått Bulletins redaktionsledning att kräva att deras VD Pontus Tholin avgår. Samtidigt vill Bulletins ägare ersätta chefredaktör Ivar Arpi” (https://www.svt.se/kultur/bulletins-redaktionsledning-vill-att-tidningens-vd-ska-avga)

Vad vet vi om den här VDn och ägaren Pontus Tholin? Hur bra fungerar han som VD? De kanske byter ut Arpi, men något säger mig att även nästa chefredaktör kommer vilja byta ut VD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in