Citat:
Ursprungligen postat av
GritGrit
Jag har genom åren haft kontakt med många kändisar (om nu Tino kan klassas som en sådan). Han är lätt den otrevligaste. Han är ett vandrande åskmoln, stingslig, grälsjuk och missförstår allt som man säger. Killen är smart, hans bok är balanserad och relativt välskriven, men hans sätt gör honom omöjlig att ha med i några som helst sammanhang. Att ha honom som chef måste vara en ren mardröm.
Jag kan bara hålla med efter att också haft kontakt med honom ett hyfsat tag och det du skriver speglar exakt min upplevelse. Han är som du säger stingslig och extremt grälsjuk och han misstolkar ofta saker till att utgöra påhopp eller negativa omdömen om honom själv. Får han minsta (upplevda) reella mothugg i frågor som går utanför hans åsiktkorridor blir han rabiat och går direkt till personangrepp.
Vidare är han otroligt arrogant och tror att han vet allt om allting bara för att han har koll på vad som är en otroligt liten del av den samlade mänskliga kunskapen, nämligen ekonomi, entreprenörskap och vissa aspekter rörande svensk invandringspolitiks påverkan på Sverige. De enda som utmanat honom har dessutom varit som bäst midwits med vänstersympatier som kommit med idiotiska argument som vilken intelligent och insatt person som helst skulle kunna avslöja som osanna argument.
I hans ögon är han dock ofelbar vad gäller närmast alla ämnen, även sådana där intelligenta människor kan ha rationellt underbyggda uppfattningar som står i total kontrast mot varandra, t ex förutspåelser om framtiden av komplex karaktär. Ja, ibland ter han sig till och med som om han tror att han är en närmast allvetande halvgud - men här har vi väl de tydliga skillnaderna mellan svensk folksjäl och mellanösternfolks folksjäl - som dessutom själv, ensam, för egen kraft förde upp invandringens negativa påverkan på svensk ekonomi och brottsutveckling så att dessa ämnen hamnade i den ungefärliga mitten av det svenska Overtonfönstret.
Sanandaji saknar dock helt vetskap om att han är en dvärg på giganters axlar och är ojämförligt mycket mindre insatt i ämnet invandringen till Sverige som helhet än t ex den mängd debattörer som skrev om detta redan på 90-talet som t ex Jan Milld och Anders Sundholm på tidningen Blågula Frågor, Jonathan Freeman et al som skrev Exit Folkhemssverige samt t ex Kenneth Sandman på organisationen Folkviljan och Massinvandringen med mera, samt väl in på 2000-talet sådana som Gunnar Sandelin, Karl-Olof Arnstberg, Joakim Andersen och Jan Tullberg för att nämna ett par nytillkomna namn.
De kulturbiologiska skillnaderna mellan den svenska mannens folksjäl respektive mellanösternmannens folksjäl blir extremt uppenbar i denna soppa där Tino tror att han kan vinna konflikten som uppstått genom att aldrig erkänna fel, vara extremt arrogant och aldrig (I sina egna ögon) tappa ansiktet samt tror, vidare på sedvanligt mellanöstermaner, att man vinner konflikter genom att brusa upp, gå till personangrepp och överrösta den andre och aldrig tappa ansiktet. Tyvärr är vi i Sverige nu och Sanadaji har valt att röra sig i en svensk kulturkontext med framförallt svenska supporters.
Dessutom kan sägas att Sanandaji, som alltså är en av huvudägarna av Bulletin, för vad som nu är två och ett halvt år sedan samlade in enorma 600000 kr genom crowdfunding för att skriva en utlovad bok om kompetensutflyttning ur Sverige pga invandringens negativa effekter där han alltså skulle ta hela inkomsterna av boken trots att han efter försäljningssuccén med sin tidigare bok Massutmaning borde haft ett väl tilltaget kapital att bekosta sitt eget leverne med när han skrev denna nya bok, så som normala författare gör, men varför inte lura till sig 600000 från lättlurade "liberalkonservativa" svennar (som inte ens förstår att det finns avsevärda biologiska skillnader mellan människor från mellanöstern och svenskarna) när man kan?
Han har flera gånger under dessa två och ett halvt år fått frågor om när projektet ska bli klart men inga klara svar har givits av Sanandaji, det är alltid ett par månader till ett halvår fram som boken ska vara klar, och på vägen har boken dessutom förvandlats från en bok till en 40-sidig rapport. Den senaste uppdateringen på Kickstarter (Se
https://www.kickstarter.com/projects/2079803541/risken-for-talangutvandring-and-foretagarflykt-fra/comments ) lyder som följande
Citat:
Tino Sanadaji Three months ago
God jul, och en kort uppdatering: manuset är nu äntligen färdigskrivet, dock inte korrekturläst, språkredigerat eller typsatt ännu. Efter att Bulletin har lanserats hoppas jag kunna skicka er boken om ett par månader, och tackar som vanligt för ert enorma tålamod.
Notera att ett par månader har nu gått sedan Bulkletin lanserades och att arbetet med boken som återstår sannolikt ej ska utföras av Sanandaji själv och självklart börjar hans egna donatorer nu tröttna och detta är det sista som skrevs på crowdfundingsidans kommentarsfält
Citat:
Christoffer Svensson 25 days ago
Då detta har dragit ut något enormt önskar jag pengarna tilllbaka.
Hur går jag tillväga?
Ovanstående kommentar skrevs för 25 dagar sedan och har naturligtvis inte fått något svar av Sanandaji. Om han lämar tillbaka en krona utan en tvist i tingsrätt blir jag mycket förvånad med tanke på den interaktion jag har haft med honom.
För egen del skulle jag aldrig i livet låtas mig involvereras i någon som helst verksamhet, näringsverksamhet eller annan, där Sanandaji har en roll. En mer falsk, än mer först passiv-aggressiv och sedan utåtagerande aggressiv (när det förstnämnda inte fungerar) person får man leta efter, som dessutom ter sig oerhört självisk, elitistisk på ett oerhört osympatiskt sätt och därtill snarstucken och arrogant person som kan röra sig bland svenskar får man leta efter. Under skallbenet vilar självklart dock en kurdisk mellanösterhjärna.
Dessutom, vad gäller Bulletin verkar han inte överhuvudtaget förstå hur ägarstyrning i en tidning fungerar. Den fungerar genom att ägarna tillsätter en chefredaktör som de vet kommer kommer utföra ägarnas vilja genom en implicit eller explicit överenskommelse och genom att ägare och chefredaktör har samma värdegrund (Ordet här använt i neutral bemärkelse), inte genom att ägarna går in och närvarar på redaktionsmöten och ger direkta order till journalister. Detta är rent neutral information skriven av en stolt journalisthatare. Så det är inte konstigt att journalisterna där reagerar och att Bulletin har blivit den menlösa slappa flopp som alla som övergivit borgerligheten kunde förstå att det skulle bli. För övrigt, hur smart är det att starta en tidning idag när tidningsdöden är ett faktum utan att ha en miljardär i ryggen som kan ge möjligheten att utföra djupt grävande journalistik med ett solklart högerperspektiv som definitivt måste ligga någonstans långt bortom det liberalkonservativa perspektivet för att kunna få en tillräckligt stor publik som är tillräckligt entusiastisk för att vilja betala för materialet.
Det är synd på Arpi bara, som verkar ha någon känsla av att det pågår ett kulturkrig där den vita rasen är målet, därskilt den vita mannen, och att han nu kanske neutraliserats.
PS:
Förslag till gravsten för Bulletin
Här vilar Bulletin
Saknad av ingen
Ett projekt med potential
Drivet i graven
av en kurd
PPS. Är det inte dags att vi börjar diskutera kurdfrågan på allvar nu?