Citat:
Jag kan anknyta till det här, när jag ändå tänkte skriva helt oberoende att det måste vara en j-a mardröm att hamna i konflikt med Tino Sanandaji.Sanandaji är ju som en karikatyr av en dålig chef. Fladdrig, aggressiv och helt utan ledaregenskaper. Han må vara skärpt och duktig inom sitt akademiska skrå men är som en fisk på land när det gäller allt utanför den.
Helt oavsett vem som har "rätt eller fel" så gör man inte som TS gör.
Helt oavsett vem som har "rätt eller fel" så gör man inte som TS gör.
Han är å ena sidan grymt kompetent och samlad i sitt akademiska värv, och bildad inom en mängd relevanta områden, särskilt ekonomi.
Å andra sidan är han väldigt slängig och kan lätt gå utanför vad som hör till god ton – särskilt när han känner sig trängd – och kan brusa upp och spåra ur totalt. Men samtidigt är han i alla denna slängighet och aggressivitet ändå så pass skärpt att han alltid har rätt i påhoppen och vet att han har rätt – OCH talar om det för den han pratar med.
En j-a mardröm alltså.
Minns t.ex. när han skrev på sin bok om invandringens konsekvenser att han blev angripen från en rad håll med anklagelser om hur han hade fel i sak – vilket inte stämde – och hur han gjorde fel moraliskt – vilket förstås inte stämde – och blev inblandad i flera olika heta ordväxlingar (bl a på twitter) där han förstås alltid vann i sak, men förlorade i anseende, för att han framstod som en hätsk buffel.
Med det sagt, så måste jag säga att jag verkligen tycker om Tino för vad han skriver och de strider han tar. Men att ha honom som vän eller kollega, måste vara en j-a mardröm, då man troligen måste tassa på tå för att undvika att säga något obetänkt och drabbas av en överkörning från hans sida – lika rättmätig som obefogad.