2021-03-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Den här striden fick hon dock utan att ha bett om den. Hade hon gett upp direkt hade hon framstått som svag och undfallande, en som backar vid minsta motstånd. Hur ska det gå på det politiska slagfältet om hon blir snuvad på affären av Esbjörn, 81år?

Hon hade haft sitt förtroendekapital i stort sett intakt om hon dragit sig ur detta i tid. Att gå all in som hon gör mot en 81-åring (!) är nog inget bra drag om man företräder ett parti som säger sig värna de äldre medborgarna. Jag kan tänka mig att det sticker en del i ögonen på kärnväljarna. EB måste vara antingen korkad som själv inte ser hur detta får henne att framstå, som hjärtlös, och/eller ha jordens sämsta rådgivare. Huset kanske hon till sist vinner men bara glöm att hon kan vara kvar som partiledare särskilt länge till.
2021-03-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Om jag minns rätt uppgav båda parterna vid den muntliga förhandlingen att de ville kalla sju vittnen, alltså fjorton totalt. (Stackars tingsrätt att behöva höra så många.) Troligen ingår de vi nu talat om i den skaran.
Ebba 7 vittnen och Esbjörn 7 till 10 vittnen är jag ganska säker att jag minns det som.
2021-03-09, 18:14
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det var nog jag som nämnde en viss sotarfirma vid namn först. Jag tog den från kommunens hemsida som specifikt nämner enbart den här firman för just Uppsala. Annan firma för annan del. Jag undrade lite precis som du om det bara finns en, men antog det eftersom kommunen enbart nämnt en. Fast då undrar jag varför kommunen bara nämner just en....

Åke har andra mindre lokala sotarföretag som jobbar under honom och har egna distrikt.
Den kommunen har huvudavtalet med är Åkes, dom har huvudavtal i flera kommuner.
2021-03-09, 18:17
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det var nog jag som nämnde en viss sotarfirma vid namn först. Jag tog den från kommunens hemsida som specifikt nämner enbart den här firman för just Uppsala. Annan firma för annan del. Jag undrade lite precis som du om det bara finns en, men antog det eftersom kommunen enbart nämnt en. Fast då undrar jag varför kommunen bara nämner just en....

Ja just, sotningen är det upphandling på och monopol råder, om man inte fått tillstånd sota själv.
2021-03-09, 18:17
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Och detta är ännu ett exempel på hur olämpligt Binninge är som ombud.

"Är din klient medveten om att det här kan bli mycket kostsamt med en formell process om han förlorar målet mot Ebba Busch?

–Jag har fått uppfattningen att han vet det. Om han tagit till sig detta kan jag inte svara på."

Han har alltså inte ens säkerställt att hans klient har förstått att detta kan bli en mycket kostsam formell process om han förlorar. Och han medger öppet i massmedia att han inte säkerställt detta.
Ja, vad jag förstår erbjöd Ebba Esbjörn 200000 kronor mer samt att båda står för sina egna rättegångskostnader. Så kan det vara vid en förlikning. Men om ärendet går till huvudförhandling i höst och avgörs av tingsrätten så finns det ingen anledning att vara så generös.

Esbjörn riskerar att få betala både sina egna och Ebbas rättegångskostnader. Priset 3,9 miljoner kommer att gälla. Nästa steg för Esbjörn blir att komma in med en samlad bevisuppgift om varför kontraktet skulle vara ogiltigt. Binninge verkar vilja kalla många vittnen och Esbjörn har redan gjort utredningar, bl.a. hos en privat psykolog. En sak är säker, det här kommer att kosta Esbjörn mycket pengar och det kommer nog inte att finnas mycket kvar att ärva för brorsonen Matz när Esbjörn kilar runt hörnet.
2021-03-09, 18:21
Medlem
Baisers avatar
Någon som har källa på att Hyresgästföreningen betalar 250'000 till Esbjörns rättegångskostnader.
2021-03-09, 18:22
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Tror inte att detta är två sammanslagna fastigheter. Att det finns två gatuadresser till fastigheten är en helt annan sak. Eller har du sett att det varit två olika fastigheter tidigare?

Jepp!
Sålda av två olika mäklare men ganska nära i tiden och nu existerar bara Marielund 314, Marielund 312 finns inte som egen fastigheten med egen adress längre.
Därför alla tjatar att Ebba är skriven hos sin EX, men det är ett annat hus hennes föräldrar bor i.
2021-03-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur vet du att det inte är som mannen säger att hon drev på honom hårt att underteckna kontraktet? Hon är jurist och han är det inte. Det är precis så dörr/telefonförsäljare uppför sig att hetsa till avtal. Han borde naturligtvis skaffat en mäklare som la ut egendomen till försäljning till högstbjudande. Detta handlar dock inte längre om juridik utan om EB trovärdighet som äldrepolitiker!

Mitt fetade.

Alldeles rätt. Så bedömer jag också att det är. Hela planen var, och är fortfarande, att EB ska smutskastas i media med alla till buds stående medel. Att hon agerat helt riktigt och juridiskt korrekt är inte intressant för de individer som driver detta, som ett rent politiskt drev. Det intressanta är att få gamle Esb att framstå som ett stackars offer för EB. Vilket han faktiskt inte alls är. Han bestämde själv att han inte ville ha mäklare. Han hade lång tid på sig att backa ur affären om han inte velat sälja. Han visste fuller väl vad han gjorde. Och det vet han fortfarande. I TV4-intervjun (Marcus Oscarssons version) säger han helt öppet att EB ska bort som partiledare för KD. Esb verkar faktiskt vara helt införstådd med att det är fråga om en komplott mot EB.

Bara för att man är en gammal man har man inte rätt att bete sig skurkaktigt mot en yngre person och smutskasta henne i media.
2021-03-09, 18:29
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Någon som har källa på att Hyresgästföreningen betalar 250'000 till Esbjörns rättegångskostnader.
Obekräftat.
2021-03-09, 18:31
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, vad jag förstår erbjöd Ebba Esbjörn 200000 kronor mer samt att båda står för sina egna rättegångskostnader. Så kan det vara vid en förlikning. Men om ärendet går till huvudförhandling i höst och avgörs av tingsrätten så finns det ingen anledning att vara så generös....

Så i princip sockrade hon då inte budet utan följde den allmänna prisutvecklingen som varit från aug2020 tills idag Mars 2021...? ( om vi tar hänsyn till minus 300k för skrot/bortforsling etc i gamla avtalet)

Fråga:
Hur ligger nu juridiken till ang huset, är Esbjörn fortfarande ägare till huset, eller anses Ebba vara ägare nu tills det finns ett domslut som vunnit laga kraft ?

Huset i sig tickar ju pengar i el, försäkringar m.m
Om vi leker med tanken att någon granne till slut gör en anmälan på fastigheten till kommunen, är det Esbjörn eller Ebba som anses ansvarig just nu ?

Angående Hyresgästföreningen och Bostadsrätts-ägare.
Det är känt sen i våras 2020 att HGF vill satsa på att få in BrF-medlemmar, det finns flera projekt på gång, man hade en motion om detta i våras, anledningen är enkel, i många brf-föreningar finns det hyresgäster kvar som inte velat vara med på en ombildning.

https://www.hemhyra.se/nyheter/motion-hyresgastforeningen-foretrada-folk-bostadsratt/
Möjlig kandidat kan vara framtidspotten: https://hyresgastforeningenstockholm.se/wp-content/uploads/2020/02/Bidrag-för-lokal-verksamhet__A4__VERSION-2.2.pdf
Senast redigerad av absolut-justice 2021-03-09 kl. 18:54.
2021-03-09, 18:32
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Jag skulle bedöma det som helt osannolikt. Varför skulle de betala av andra medlemmars pengar till en pensionär i ett ärende som ligger utanför Hyresgästföreningens angelägenheter?
2021-03-09, 18:33
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Det här var verkligen inget hon ens hade kunnat tänka sig skulle hända för då hade hon aldrig ens försökt
Ja, hon kommer ses som undfallande och svag om hon backar./Hon kommer ses som arrogant och elak om hon inte backar. Skägget i brevlådan hur hon än gör.

Men min åsikt är att Esb vill sälja och det är hans anhäng som är delat i två läger som vill att han inte säljer, de som inte tycker om Ebba och vill ärva Esb /Den som är brorson till Esb och trodde han skulle få ärva, men seså ta emot pengarna då!
Ja synd att han ska få detta på sig under ålderns höst, och inte få en lugn stund, båda läger är skyldiga till det, men någon skam finns inte. Och Ebbas ungar får bo i tält ett år framåt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in