2021-03-09, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det du framför nu är kärnan i hur man ser på olika kostnader för att åtgärda fel i fastighet. Hur man bedömer om det är olika fel och här har vi inga fel i fastigheten som var dolda då veranda, bilar, tunnor eller annat bråte var fullt synliga och kan förklaras med att fastigheten ägdes av en äldre herre 80+ där orken inte fanns längre.

När vi diskuterar fel i fastighet, är rättspraxis tydlig med att säljaren har en undersökningsplikt. Att Ebba Busch utnyttjat tiden till att undersöka Esbjörns fastighet, och haft hjälp av sakkunniga är inte tvistlgt.

Det är skillnader på fritidshus och permanentboende, där det handlar om vad man köper och inte om vilka planer man har.

Det intressanta är att i fritidshus med utedass med rätt läge, kan kosta mer än en lyxvilla i en stad någonstans i Sverige där inte alla vill bo.
Köparen har en undersökningsplikt menar du väl!
2021-03-09, 13:41
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Tack. Ser det inte riktigt som troligt att det skulle kosta 300 000kr för ovanstående.
Ebba har enligt sin värdering även vägt in renoveringar.

Men iallafall - där står det att Matz var upp för att hämta saker.
OM det är korrekt visste han om avtalet innan allt "exploderade".
Men varför blev han isf upprörd sen?
Varför är han tyst nu?

Eller så skulle han bara hämta saker oavsett och det råkade bli exakt då, vilket självklart de nyttjar i sin inlaga till rätten.

Känns som det borde tryckts på hårdare att Matz visste om köpet... om han visste om det?

Ganska givet att han visste om försäljningen och p.g.a detta åkte upp för att hämta saker han ville ha eller ägde från huset, han har ju bevisligen gjort just som man ska och hämtat bort ”sitt”.
Men dom andra syskonbarnen/barnbarnen har inte dom fått hämta minnessaker från huset.
Varför blev Matz då så rasande i efterhand och medverkade i Expressen en månad senare?
Något är ganska galet nånstans efter 3-5/9 i den här historien.
Sen om Ebba nu talat med Esbjörn i telefon 15/9 och han uppgav att han inte skrev brevet men undertecknat, då visste dom båda också att det inte var Esbjörn som varit in på banken.
Vad hände egentligen?
2021-03-09, 13:42
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Är huset K märkt menar ni ? Ebba och barnen kommer inte att trivas där. . Man får ju inte ändra/bygga om någonting. Ska man måla om däremot måste det målas med exakt färg och kulör. Och det kan ju vara spännande.
Öh, nä. Vad menar du?? Jag nämner inte k-märkning någonstans och utgår från att det inte är det.
2021-03-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Nu kör ni hittepå-argument igen. Ni verkar hålla på med en massa fula saker.

Man behöver inte sota en skorsten som inte används!

För att börja elda krävs det ofta av försäkringsbolag o kommun att man besiktigar innan man börjar elda igen.

Denna sotare som ni hänvisar till - har den sotaren ensamrätt i området? Förr var det så. Numera kan man i många kommuner själv bestämma vilken sotare man anlitar.

Det var nog jag som nämnde en viss sotarfirma vid namn först. Jag tog den från kommunens hemsida som specifikt nämner enbart den här firman för just Uppsala. Annan firma för annan del. Jag undrade lite precis som du om det bara finns en, men antog det eftersom kommunen enbart nämnt en. Fast då undrar jag varför kommunen bara nämner just en....
2021-03-09, 13:45
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag ser att du har gått ifrån dina juridiska ”funderingar” och jobbar mera rakt på sak.

Jag har hela tiden förfäktat en etisk dimension i affären. Bl.a. har jag tidigare skrivit ungefär som återges nedan. Jag har också skrivit ett längre inlägg om upplägget (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Det är denna etiska dimension jag anser vara besvärande för Ebba, "juridiken" är nog det mindre problemet. Det ser inte bra ut att charma fastigheter av en gammal gubbe.

Midsommaruppvaktning?

Ur Ebbas facebookinlägg.
Ebba:Två månader efter första kontakt skriver vi, säljare och köpare, kontrakt. Det sker den 20 augusti 2020.
Två månader gör att vi hamnar i midsommarhelgen.
Ebba: Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten.
Hur många var det som kontaktade Esbjörn? Låter som en hel delegation. Kom de med midsommarblomster?
2021-03-09, 13:54
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är skillnader på fritidshus och permanentboende, där det handlar om vad man köper och inte om vilka planer man har.

Det intressanta är att i fritidshus med utedass med rätt läge, kan kosta mer än en lyxvilla i en stad någonstans i Sverige där inte alla vill bo.
Precis om man köper ett fritidshus är det dumt att förvänta sig villa standard.

Läget är otroligt viktigt för människor. Vare sig det handlar om en lägenhet i stan, eller ett fritidshus. Det är bara att kolla prisskillnader mellan bostadspriser vid Skanstull och vid Gullmarsplan. På fritidshus är det vanligt att sjötomt är kärnan i läget.
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Vilka rörelser blir det i en murstock när man inte eldar i öppen spis/kakelugn?

"Brukar kräva glidgjutning" - bara snömos o hittepå

Du tänker för mycket o det är inte hälsosamt!

Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Murstocken i ett vanligt hus omgärdas av bärande träbalkar och gammal kutterisolering samt vindpapp,
Kommer det ut gnistor från ö-spis/kakelugn via defekt rökkanal med spricka i murstocken får man brand, en av de vanligaste brandorsakerna som brandkåren rycker ut på. Du kan sluta anta-det är fakta !
Hörni kan ni inte flytta över detta byggsnack till någon renoveringstråd. För den saknat ju helt relevans för denna tråd.

Att köparen köper ett hus i befintligt skick måste väll vi vara överens om? Så vilka åtgärder som ska göras eller vilken standard huset ska ha är upp till Ebba och med det får hon göra som hon behagar om hon vinner huset.

Det enda som egentligen ligger på Esbjörn är att få bort skrotet från trädgården. Men det har han ju överlåtit till Ebba att göra och hon har sagt ja. Vad vi då kan diskutera är om 300 tusen är en relevant summa för arbetet.

Vi kan inte här säga att det är irrelevant för Esbjörn gick med på det. Vi kan inte heller säga att 3,9 är en okey summa för att Esbjörn gick med på det. För en av kärnfrågorna är ju just om hans kognitiva funktionsnedsättning påverkar hans förmåga att fatta ett relevant beslut om detta.

Så om vi inte misstänker att Ebba oxå lider av något som påverkar hennes förmåga till att fatta och förstå beslut. Måste vi utgå från att hon förstod att hon köpte ett fritidshus befintligt skick.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-03-09 kl. 14:04.
2021-03-09, 14:00
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
MarryBlunt som tycker att det räcker att renovera till enkel fritidshusstandard har missat hela sammanhanget. Renoverar man enkelt kommer man inte upp till de 8 Mkr som Densia ser som slutstationen. Det är från de 8 (vilket inte är enkel fritidshusstandard) som de räknar sig tillbaka och landar på 4,6.
Det är inte jag som hittat på ett förväntat värde på 8 miljoner om huset renoveras för en budget på 3 miljoner.
2021-03-09, 14:00
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jo men det var för Marielund 312 där Ebbas föräldrar bor, som numera är sammanslagen med Marielund 314 där Ebbas EX bor + ett garage med företagslokal + en mindre stuga med egen tomt, brygga & egen vatten areal allt detta gav han 8.4 milj för.
Men de husen och den tomten är inte ens på samma planet som sommarhuset Ebba köpte.

Tror inte att detta är två sammanslagna fastigheter. Att det finns två gatuadresser till fastigheten är en helt annan sak. Eller har du sett att det varit två olika fastigheter tidigare?
2021-03-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ganska givet att han visste om försäljningen och p.g.a detta åkte upp för att hämta saker han ville ha eller ägde från huset, han har ju bevisligen gjort just som man ska och hämtat bort ”sitt”.
Men dom andra syskonbarnen/barnbarnen har inte dom fått hämta minnessaker från huset.
Varför blev Matz då så rasande i efterhand och medverkade i Expressen en månad senare?
Sen om Ebba nu talat med Esbjörn i telefon 15/9 och han uppgav att han inte skrev brevet men undertecknat, då visste dom båda också att det inte var Esbjörn som varit in på banken.
Vad hände egentligen?

När riktigt korkade människor någon gång i livet har med en fastighetsaffär att göra, så tror de ofta att värdet ligger i att lura någon annan. Egentligen samma med knark. De kan inte nöja sig med 1000% i vinst, utan de vill ha 1200 % genom att blåsa nån.
Om andra har intressen, tex det här dolda avtalet med Matz, så har de antagligen också försökt dölja sin uppskattning av fastighetens verkliga potentiella värde
2021-03-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag ser att du har gått ifrån dina juridiska ”funderingar” och jobbar mera rakt på sak.

Du har upptäckt juristen i Grotius men inte att bakom juristen finns det en människa med humor.

Man vet aldrig vem man möter i en domstol eller hur det kommer sluta. I en tvist kan ett enda ord, ett enda bevis, vara det enda som har betydelse för utgången i den tvist där du bara diskuterar nonsens
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-09 kl. 14:06.
2021-03-09, 14:13
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Hörni kan ni inte flytta över detta byggsnack till någon renoveringstråd. För den saknat ju helt relevans för denna tråd.

Eftersom Densia:s värdering svajar på 4 kakelugnar och en öppen spis som inte nämns i värderingen, har det relevans i denna tråd. Sen att tråden urartar för att folk som inte förstår byggnadsteknik googlar först på byggahus och sen gör bort sig än mer genom att jämföra annan teknik som inte finns i huset, kan jag inte råda över, samtidigt är det till nytta för de andra i tråden och se vilka som går in för att enbart sabotera i tråden med huvudlösa inlägg.
2021-03-09, 14:15
Medlem
Citat:
Vad hände egentligen?

Allt måste inte vara så glasklart om vad visste Matz - DÅ.
Vilket bud som gällde, om han insåg att köpet var klart eller inte tex.

Esbjörn kan endera varit förvirrande och otydlig, eller så har det varit helt glasklart mellan dem.
Oavsett.... man funderar verkligen varför han är så tyst. Inget uttalande alls efter "explosionen" han hade i samtalet med Ebba.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in