Citat:
Ursprungligen postat av
Ghrister.Clenning
Nu jublar vänstern.
Om Bulletin kraschar så har några av dom vassaste borgerliga debattörerna/journalisterna neutraliserats tillfälligt.
Men handen på hjärtat, oavsett om man gillar idén så vem fan vill betala för det?
Nog dömt att misslyckas från början.
Lite så ja. Jag trodde när jag först hörde om det att Bulletin skulle leverera opionionsbildning. Typ tankesmedja eller liknande. Varför så högtflygande planer på nyhetsrapportering? Även om man kan ha åsikter om nyhetsrapporteringen som sker i DN, PS, AB osv - vinklar, selektion av material osv - så är det ingen brist på nyhetsbevakning i Sverige. Svårt att slå sig in i nyhetsbranchen mot de stora, särskilt när det råder tidningskris mer eller mindre konstant.
Utrymmet som fanns för Bulletin att tugga i sig var möjligen vinklar på kända nyheter som inte "gammelmedia" tog tag i, i lite mer akademisk form än "alternativmedia". Vara lite mer rumsrena än skitiga Nyheter Idag, som visserligen levererar en del bomber men som såklart inte duger i de fina salongerna. Alternativt ren opinionsbildning, och där hade de ju värvat in ett konservativt dreamteam i Arpi, Neuding, Gudmundson, Teodorescu, Boscanin, Brinkemo, Dahlman och Gür.
Så har det inte blivit. Plagiat-grejen sabbade trovärdigheten, att Neuding blev ersatt efter 2 månader på jobbet, att Arpi nu fäktas för redaktionens integritet mot ägarna offentligt är ett jävla blodbad. Man har knappt hunnit lyfta planet och nu kraschar man med brinnande vingar och passagerare som slåss.
När så pass tunga namn ändå valde att säga upp sig från trygga anställningar från viktiga jobb för att satsa på detta funderade jag vad de såg som jag inte såg. Erfarna människor som lever på sin trovärdighet, villiga att riskera den på en startup. Lämna sin plattform med stort genomslag, för en nystart som ingen hört talas om.
Nu får samtliga som deltagit i detta en stor näsbränna för att ägarna inte verkar veta skillnaden mellan ägarskap och redaktörsskap. Alla som varit på Bulletinbåten ser dåliga ut, även om det inte var deras fel att det blev som det blev. Deras omdöme för att de valde att hoppa på kommer ifrågasättas.
Väldigt tråkigt för oss som tycker nämnda skribenter säger mycket vettigt. Att istället för en stabil konservativ åsiktsfabrik, ett konservativt blodbad där man bråkar internt. Allt medan vänstern och liberaler inte kan dölja sin skadeglädje, så de har önskat att det här ska hända.
Säker på att dessa skribenter kommer hitta nya platser att synas på, men lika säker på att vänstern och liberalerna aldrig kommer låta dem glömma Bulletinfiaskot. De hatar deras konservativa åsikter SÅ mycket, att de helst såg att hela detta gäng emigrerade och aldrig mer försökte dryfta en åsikt.