Citat:
Ursprungligen postat av
mediekrati
Jag förstår att vissa vill vara som en motvikt i tråden. Men att jämföra känslan i innerstan mot typ Tensta/Rinkeby...? Jag har varit i i princip alla sunkiga förorter i stockholm (Rinkeby, Vällingby, Vårby gård, Tensta, norsborg, fittja, Botkyrka,Hässelby, Husby,Dalen osv). De är rätt lika, svårt att urskilja det sämsta området. En sak som är säker är att jag inte skulle gå runt på kvällstid i en vinterjacka för 8-12 tusen eller en klocka för +30k oavsett hur lite jag planerade att blänga på andra.
Mitt på ljusa dagen är de flesta orter OK om du inte sticker ut. Men risken ökar avsevärt om du har någonting som någon annan vill ha och särskilt om du framstår som ett lätt offer (ej vuxen eller en kvinna).
Fast nu pratar du ju om känslor och väger in vad du upplever som sunkigt. Man agerar inte motvikt för att man inte tycker som du. Man kan helt enkelt tycka att människorna i förorten generellt är avsevärt varmare och trevligare och faktiskt även till viss del gilla miljonprogramsarkitekturen och miljön runt den mer än innerstan.
Det är ingen klok idé att gå runt med kläder och klockor för 40-50.000 någonstans mitt i nätterna men personligen har jag känt mig minst lika trygg/otrygg utanför Mc Donalds på Vasagatan som på Malmvägen i Sollentuna.
Utkanterna av Östermalm, Rålis på Kungsholmen, Tanto och stora delar av Söder är inte heller direkt några höjdare på nätterna om man känner sig otrygg.