2021-03-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Istället för en vallgrav har man omringat sthlm med en ring av nogo-zon

Vilket är säkraste vägen in på cykel?

Det är förorterna som ÄR Stockholm. Räknar vi ihop det som kommit upp i tråden är vi bara där uppe i mer än en kvarts miljon innevånare.
Citera
2021-03-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Jag förstår att vissa vill vara som en motvikt i tråden. Men att jämföra känslan i innerstan mot typ Tensta/Rinkeby...? Jag har varit i i princip alla sunkiga förorter i stockholm (Rinkeby, Vällingby, Vårby gård, Tensta, norsborg, fittja, Botkyrka,Hässelby, Husby,Dalen osv). De är rätt lika, svårt att urskilja det sämsta området. En sak som är säker är att jag inte skulle gå runt på kvällstid i en vinterjacka för 8-12 tusen eller en klocka för +30k oavsett hur lite jag planerade att blänga på andra.

Mitt på ljusa dagen är de flesta orter OK om du inte sticker ut. Men risken ökar avsevärt om du har någonting som någon annan vill ha och särskilt om du framstår som ett lätt offer (ej vuxen eller en kvinna).

Fast nu pratar du ju om känslor och väger in vad du upplever som sunkigt. Man agerar inte motvikt för att man inte tycker som du. Man kan helt enkelt tycka att människorna i förorten generellt är avsevärt varmare och trevligare och faktiskt även till viss del gilla miljonprogramsarkitekturen och miljön runt den mer än innerstan.

Det är ingen klok idé att gå runt med kläder och klockor för 40-50.000 någonstans mitt i nätterna men personligen har jag känt mig minst lika trygg/otrygg utanför Mc Donalds på Vasagatan som på Malmvägen i Sollentuna.

Utkanterna av Östermalm, Rålis på Kungsholmen, Tanto och stora delar av Söder är inte heller direkt några höjdare på nätterna om man känner sig otrygg.
Citera
2021-03-09, 15:14
Medlem
Krickerts avatar
Jag har ingen större koll på söderort,men i västerort skulle jag säga Husby.

Jag ser att många nämner Malmvägen,jag rör mig ofta där och upplever i alls att det är otryggt där.
Citera
2021-03-09, 15:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Går ni mest på hur området ser ut nu? Mörbyleden/Mörbyhöjden är ju en avstjälpningsplats för gamla Djursholms änkor etc med nästan innerstads kvadratmeter priser.

Man ser mycket på ett område vad det är för typ av människor som bor där. Vilket stämmer med Mörbyleden. För nåt år sen hade jag en körning dit och gubben luktade fan som han hade bott på gatan i åratal.
Citera
2021-03-09, 15:34
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Vad händer i Brandbergen?

Pundare
Citera
2021-03-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast nu pratar du ju om känslor och väger in vad du upplever som sunkigt. Man agerar inte motvikt för att man inte tycker som du. Man kan helt enkelt tycka att människorna i förorten generellt är avsevärt varmare och trevligare och faktiskt även till viss del gilla miljonprogramsarkitekturen och miljön runt den mer än innerstan.

Det är ingen klok idé att gå runt med kläder och klockor för 40-50.000 någonstans mitt i nätterna men personligen har jag känt mig minst lika trygg/otrygg utanför Mc Donalds på Vasagatan som på Malmvägen i Sollentuna.

Utkanterna av Östermalm, Rålis på Kungsholmen, Tanto och stora delar av Söder är inte heller direkt några höjdare på nätterna om man känner sig otrygg.
söder och centralen wasagatan är no go zon på kvällen
Citera
2021-03-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
På dagen: Husby.

På natten: Rinkey/Husby.

Är verkligen Rinkeby säkrare på dagen? Tänker på det utrikiska nyhetsbolaget som var där och blev attackerade för några år sen.
Citera
2021-03-09, 16:17
Medlem
Tack för många bra och utförliga svar!

Det är ingen kul läsning att så många förorter har det tufft. Det innebär ju att många barn, ungdomar och vuxna lever ett tufft liv med dåliga förutsättningar att lyckas i livet.

Någon skrev om en kvarts miljon människor sammanlagt i de områden som räknats upp, det är 2,5% av Sveriges befolkning.
Citera
2021-03-09, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Jag har en släkting som bodde i Vårby gård tills för några år sedan och områdena däromkring är det värsta mest nedslitna jag sett. Sönderslagna fönsterrutor, klotter, allmänt nedgånget och sunkigt både i centrum, utemiljön och i bostadshusen. Skittrist litet centrum vid tunnelbanan med en mataffär, en frisör, ett litet café och ett kebabställe, det var alltid minst en fönsterruta sönderslagen som var provisoriskt lagad med plywoodskiva minst ett halvår innan den byttes ut och rulltrappan var alltid trasig. Att gå ner i släktingens tvättstuga i källaren var som att kliva ner i en skräckfilm.
Man blev inte ens förvånad om det låg en skitig uppskuren madrass slängd utanför porten när man kom dit, det hörde liksom till. En oerhört deprimerande förort och det finns inte ens fin natur som väger upp nackdelarna. En lika nedsliten badplats sen lite industri och motorleder när bostadsområdet tar slut.

Jag bor själv i norrort och passerar ibland Rinkeby för att byta buss eller handla i invandrarbutikerna (Rinkeby matcenter är asbilligt och har bra grönsaker). Det är inte riktigt lika slitet och sunkigt på ytan i Rinkeby/Tensta som i Vårby/Norsborg m.fl förorter längs röda linjen fast det känns farligare, i alla fall tycker jag det. Den allmänna stämningen känns hårdare och det är obehagliga gäng med unga somalier som står och hänger och stirrar ut en. Fast torget i Rinkeby har nog det mest levande folklivet i Stockholm, det är alltid fullt med folk som sitter och pratar och spelar spel och kvinnor som handlar på torget och det känns alltid som en billig liten utlandssemester att ta tunnelbanan dit. På ett sätt kan jag nästan avundas den gemenskapen, bor man där och känner alla så är det nog ganska trevligt på sitt sätt.

Hallonbergen är en sörgårdsidyll i jämförelse.

Som en erfaren person inom dessa områden kan jag säga att detta inlägg är spot on!

Järva området är mycket mycket finare på utsidan och är inte slitet alls, mycket natur finns i området men klimatet är mycket mycket tuffare än på röda linjen.

Röda linjen mycket slitet, man har inte rustat upp området lika mycket som man har gjort på Järvafältet. Röda linjen känns som Stockholms tidigt 90tal.
Citera
2021-03-09, 16:25
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Visst är det konstigt att det kan skilja så mycket när det rent geografiskt skiljer så lite?

Samma sak med Saltsjöbaden och Fisksätra? Det är inget fenomen direkt utan finns lite överallt i världen stora blandningar mellan riktigt fattiga och riktigt välbärgade människor som lever sida vid sida.
Citera
2021-03-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Samma sak med Saltsjöbaden och Fisksätra? Det är inget fenomen direkt utan finns lite överallt i världen stora blandningar mellan riktigt fattiga och riktigt välbärgade människor som lever sida vid sida.

Visst är det så men jag tycker ändå att det är både häftigt och konstigt att det blir så.
Citera
2021-03-09, 16:31
Avslutad
Fittja.
Rinkeby.
Vårby gård.
Skärholmen.
Akalla.
Brandbergen.
Flemingsberg.
Hallonbergen.

Riktiga paradis!