2021-03-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Hej!

Vilken förort är värst i huvudstaden? Motivera varför!

Mvh

Vårby gård får min röst. Det kanske har blivit ”fräschare” dom senaste åren. men om du råkar ta fel avfart till närliggande mcd, och svänger in så kommer du vilja vända illa kvickt.
Citera
2021-03-09, 12:10
Medlem
Phil.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Åkerbyvägen i Täby och Mörbyleden i Danderyd.
Bor ju ju inte många skummisar i Mörbylund direkt. Många äldre, men få stenkastande individer som bränner bilar.

Hyrehusen vid Rinkeby Norra skulle vara en bättre kandidat. Eller parkeringsdäcket vid Mörby c.
Citera
2021-03-09, 12:22
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Åkerbyvägen i Täby och Mörbyleden i Danderyd.

De kan inte jämföras med de riktigt dåliga områdena i Stockholm. De ligger inte ens under stockholmsnittet.
Citera
2021-03-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Mitt tycke brandbergen ocentralt å stökigt.Rinkeby är ju lätt i alla fall å komma därifrån.

Rinkeby har man bara hört illa om
Citera
2021-03-09, 13:00
Medlem
Citat:
Vad är största skillnaden på Rinkeby och övriga som hamnar efter på listan?

Det är såklart inga stora skillnader. Och det går ju såklart som "utomstående" att åka till Rinkeby. Helst dagtid då förstås. Men Rinkeby är, enligt min bedömning, den 08-förort som gått ner sig allra mest de senaste typ 30 åren. De gånger jag varit där det senaste året har jag inte sett en enda människa som sett "traditionellt svensk" ut, och de ungdomsgäng som hänger i anslutning till torget tillhör garanterat inte de mer skötsamma i landet. Även polisen vittnar med jämna mellanrum om de svåra förutsättningar de har att göra sitt jobb i Rinkeby. Det finns helt enkelt en alldeles för stor och stark kärna av kriminella där som hela tiden försöker tysta och skada alla goda krafter. Det är möjligt att det finns andra 08-förorter som är precis lika jävliga som Rinkeby, men jag har svårt att se något ställe som skulle vara värre.
Citera
2021-03-09, 13:27
Medlem
BlueBarrels avatar
h
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Som sörlänning slås jag av hur ofta Märsta nämns i samband med brott.
Jag vet att det ligger en bit från stockholm men jag betraktar det som förort.

Ja, det händer extremt mycket skit i Märsta men det är ju ingen "riktig" förort. Pendeln går ju iofs dit.

Hässelby Gård? Varit lite tyst om det på sistone iofs.
Senast redigerad av BlueBarrel 2021-03-09 kl. 13:29.
Citera
2021-03-09, 13:33
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fernandoboy
Det är såklart inga stora skillnader. Och det går ju såklart som "utomstående" att åka till Rinkeby. Helst dagtid då förstås. Men Rinkeby är, enligt min bedömning, den 08-förort som gått ner sig allra mest de senaste typ 30 åren. De gånger jag varit där det senaste året har jag inte sett en enda människa som sett "traditionellt svensk" ut, och de ungdomsgäng som hänger i anslutning till torget tillhör garanterat inte de mer skötsamma i landet. Även polisen vittnar med jämna mellanrum om de svåra förutsättningar de har att göra sitt jobb i Rinkeby. Det finns helt enkelt en alldeles för stor och stark kärna av kriminella där som hela tiden försöker tysta och skada alla goda krafter. Det är möjligt att det finns andra 08-förorter som är precis lika jävliga som Rinkeby, men jag har svårt att se något ställe som skulle vara värre.

Bra sammanfattat.
Det är rätt illa när till och med araberna kör
deras variant av "white" flight.
Citera
2021-03-09, 13:37
Medlem
IceEyess avatar
Rinkeby i all ära, men situationen i dagsläget verkligen värre där än i exempelvis Husby, Rågsved eller Hallunda?
Citera
2021-03-09, 13:40
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Mitt tycke brandbergen ocentralt å stökigt.Rinkeby är ju lätt i alla fall å komma därifrån.
Grannen Jordbro är nog snäppet värre då.

Sen kan väl Nackas värsta område nämnas. Fisksätra. Kan inte bland det värsta totalt dock.
Senast redigerad av Steff83 2021-03-09 kl. 13:56.
Citera
2021-03-09, 13:42
Medlem
Gesaffelsteins avatar
På dagen: Husby.

På natten: Rinkey/Husby.
Citera
2021-03-09, 14:11
Medlem
Citat:
Mörbyleden i Danderyd.

Går ni mest på hur området ser ut nu? Mörbyleden/Mörbyhöjden är ju en avstjälpningsplats för gamla Djursholms änkor etc med nästan innerstads kvadratmeter priser.

Citat:
Vad händer på Malmvägen?

Inte mycket vid den här tiden på året. I princip helt dött och folktomt efter 23.00 som alla andra förorter som räknats upp i tråden. Vill du se det ur en positiv synvinkel är det i övrigt en livlig gata med folk som umgås möts är glada och samtalar. Många snabbmatställen, kiosker osv. Ligger i ett socioekonomiskt svagt område så såklart är risken för personrån större än bland villorna i Edsviken. Och har du problem med människor med mörkare hudton är det nog också bättre att åka långfärdsskridskor med folket i Edsviken.

Citat:
Ursprungligen postat av nudelfan
Tack för ett av de vettigaste inläggen jag någonsin läst på detta forum.

Befann mig i en av Stockholms "lugna fina förområden" på en lugn gata och skulle lasta in saker i en bil. Tanter kom förbi och frågade vad jag höll på med, ett ungt vitt högutbildat "nu har vi också skaffat barn!"- par med barnvagn stod och "höll på med saker" 5 meter ifrån mig i fem minuter medan de stirrade på vad jag gjorde och folk stod säkert i fönstren och stirrade. I N G E N erbjöd sig att hjälpa till. Typiskt svenskar.

Tack! Ja i dom områdena kan man verkligen börja prata om klanliknande strukturer, egna regler, egna "poliser" och "gäng" som stirrar och är framme och försöker mota bort främlingar osv.

Har varit i exakt samma situation du beskriver. Riktigt tråkig utveckling att samhället delas upp och rädslor utan grund frodas på det här sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sicari0
De flesta förorterna som många här i tråden anser som farliga förorter var ganska stökiga en gång i tiden för ett par år sedan, Polisen har faktiskt lyckats sätta dit en massa kriminella som gjort att stöket i dessa förorter minskat en aning och många stora profiler som styrt har fått långa fängelsestraff vilket gjort att nätverk har krossats och det har lett till att allt fler kriminella flyr ifrån förorterna för att söka efter större pengar i innerstaden.

Stämmer! En hel del hyr i andra hand och bedriver verksamheten från innerstan för att komma undan trycket ute i förorten.

Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Bromma- Nockeby/hov, Äppelviken, Judarnområdet. Täby- Hägernäs. Trångsund - Nytorp. Sigtuna - Sigtunadelen (inte Märsta!). Danderyd - Stocksund och Svalnäs, Gamla Enskede. Nacka - Kummelnäs och Saltsjö-Duvnäs, Vaxholm - trädgårdsstaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Popolino
Vad är detta för lista? Har du rent random hävt ur dig de områden du känner till i respektive kommun?Eller menar du att Äppelviken, Svalnäs, Nockebyhov, etc kvalar in på listan över värsta områdena i Sthlm?

Vänligen
Mathias

Det beror ju på vad man avser med "värsta", syftar man på den typen av tungt kriminella som ägnar sig åt ekonomisk brottslighet, insideraffärer, välfärdsplundring, skalbolagshärvor, storskaligt momsfusk osv, kanske även en hel del sexualbrott och framförallt att ha huvudansvaret för att påverka hur samhället utvecklas är nog dom uppräknade områdena dom största no-go zonerna. Bromma tex har förmodligen mest media chefer/capita i hela Sverige. Generellt bor det mycket sånt där skräpfolk i hela Bromma som slår i kopparspik i träd på allmänningar för att få bättre sjöutsikt osv. Sådana där som Doktor Brasa, som eldade upp en en fin gammal anrik stocksunds villa, som har en fin fasad utåt men mest har fuskat och myglat sig fram, berikat sig på andra.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-03-09 kl. 14:22.
Citera
2021-03-09, 14:33
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden kommer sluta precis som alla andra bästa/sämsta området-trådar.

Kan känna exakt samma känsla i innerstan. Fast här är det akademiker som glor så att ögonen håller på att ploppa ut ur huvudet så fort man råka avvika en millimeter från akademiker-klanens normer.

Sen är det väl lite upp till dig själv också. För att veta att du var konstant iakttagen antar jag att du själv också iakttog dom konstant och det är väl lika provocerande för dom som för dig.

Sköter man sitt, inte beter sig som om man är på ett zoo och snubblar runt och blänger på allt och alla vågar jag nog påstå att dom flesta förorter är helt ok.
Jag förstår att vissa vill vara som en motvikt i tråden. Men att jämföra känslan i innerstan mot typ Tensta/Rinkeby...? Jag har varit i i princip alla sunkiga förorter i stockholm (Rinkeby, Vällingby, Vårby gård, Tensta, norsborg, fittja, Botkyrka,Hässelby, Husby,Dalen osv). De är rätt lika, svårt att urskilja det sämsta området. En sak som är säker är att jag inte skulle gå runt på kvällstid i en vinterjacka för 8-12 tusen eller en klocka för +30k oavsett hur lite jag planerade att blänga på andra.

Mitt på ljusa dagen är de flesta orter OK om du inte sticker ut. Men risken ökar avsevärt om du har någonting som någon annan vill ha och särskilt om du framstår som ett lätt offer (ej vuxen eller en kvinna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in