Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Mörbyleden i Danderyd.
Går ni mest på hur området ser ut nu? Mörbyleden/Mörbyhöjden är ju en avstjälpningsplats för gamla Djursholms änkor etc med nästan innerstads kvadratmeter priser.
Citat:
Ursprungligen postat av
framtidaledare
Vad händer på Malmvägen?
Inte mycket vid den här tiden på året. I princip helt dött och folktomt efter 23.00 som alla andra förorter som räknats upp i tråden. Vill du se det ur en positiv synvinkel är det i övrigt en livlig gata med folk som umgås möts är glada och samtalar. Många snabbmatställen, kiosker osv. Ligger i ett socioekonomiskt svagt område så såklart är risken för personrån större än bland villorna i Edsviken. Och har du problem med människor med mörkare hudton är det nog också bättre att åka långfärdsskridskor med folket i Edsviken.
Citat:
Ursprungligen postat av
nudelfan
Tack för ett av de vettigaste inläggen jag någonsin läst på detta forum.
Befann mig i en av Stockholms "lugna fina förområden" på en lugn gata och skulle lasta in saker i en bil. Tanter kom förbi och frågade vad jag höll på med, ett ungt vitt högutbildat "nu har vi också skaffat barn!

"- par med barnvagn stod och "höll på med saker" 5 meter ifrån mig i fem minuter medan de stirrade på vad jag gjorde och folk stod säkert i fönstren och stirrade.
I N G E N erbjöd sig att hjälpa till. Typiskt svenskar.
Tack!

Ja i dom områdena kan man verkligen börja prata om klanliknande strukturer, egna regler, egna "poliser" och "gäng" som stirrar och är framme och försöker mota bort främlingar osv.
Har varit i exakt samma situation du beskriver. Riktigt tråkig utveckling att samhället delas upp och rädslor utan grund frodas på det här sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sicari0
De flesta förorterna som många här i tråden anser som farliga förorter var ganska stökiga en gång i tiden för ett par år sedan, Polisen har faktiskt lyckats sätta dit en massa kriminella som gjort att stöket i dessa förorter minskat en aning och många stora profiler som styrt har fått långa fängelsestraff vilket gjort att nätverk har krossats och det har lett till att allt fler kriminella flyr ifrån förorterna för att söka efter större pengar i innerstaden.
Stämmer! En hel del hyr i andra hand och bedriver verksamheten från innerstan för att komma undan trycket ute i förorten.
Citat:
Ursprungligen postat av
hahahohoyrsovane
Bromma- Nockeby/hov, Äppelviken, Judarnområdet. Täby- Hägernäs. Trångsund - Nytorp. Sigtuna - Sigtunadelen (inte Märsta!). Danderyd - Stocksund och Svalnäs, Gamla Enskede. Nacka - Kummelnäs och Saltsjö-Duvnäs, Vaxholm - trädgårdsstaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Popolino
Vad är detta för lista? Har du rent random hävt ur dig de områden du känner till i respektive kommun?Eller menar du att Äppelviken, Svalnäs, Nockebyhov, etc kvalar in på listan över värsta områdena i Sthlm?
Vänligen
Mathias
Det beror ju på vad man avser med "värsta", syftar man på den typen av tungt kriminella som ägnar sig åt ekonomisk brottslighet, insideraffärer, välfärdsplundring, skalbolagshärvor, storskaligt momsfusk osv, kanske även en hel del sexualbrott och framförallt att ha huvudansvaret för att påverka hur samhället utvecklas är nog dom uppräknade områdena dom största no-go zonerna. Bromma tex har förmodligen mest media chefer/capita i hela Sverige. Generellt bor det mycket sånt där skräpfolk i hela Bromma som slår i kopparspik i träd på allmänningar för att få bättre sjöutsikt osv. Sådana där som Doktor Brasa, som eldade upp en en fin gammal anrik stocksunds villa, som har en fin fasad utåt men mest har fuskat och myglat sig fram, berikat sig på andra.