2021-03-09, 01:02
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast det är ju i princip så det ser ut över allt. Hyresområdena är alltid värst. Men majoriteten är ändå laglydiga medborgare som inte ställer till det. Olika nivå och mängd av kriminella/halvkriminella individer men ofta med ett gemensamt att rotar man inte i vad dom gör utan sköter sitt så skiter dom i vad du håller på med. Lägg till en trevlig attityd och lite social intelligens så har man minimerat problemet.

Jajamen . Småkriminella / halvkriminella finns överallt de kommer man inte ifrån men i Väsby / Märsta händer de ju betydligt mer men de är ju en annan kommun

Sollentuna har ju Malmvägen / Edsberg
Citera
2021-03-09, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag berättar bara hur det ser ut. I alla andra förorter finns det områden som är dåliga. Sånt finns inte i Djursholm, Lidingö och Saltsjöbaden.

Fisksätra som ligger alldeles innan Saltsjöbaden, men inte i Saltsjöbaden, är också ett dåligt område.

Lidingö har definitivt mindre trevliga delar. Det har faktiskt varit lite stök i Saltsjöbaden också.

Jag tänkte mer att du kunde bidra med ett lite längre inlägg och ge en mer ingående bild speciellt då när det gäller graden av "farlighet" i dom mer utsatta områdena.
Citera
2021-03-09, 01:07
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Känner igen de där . Förr var de väl Haninge bostäder? Att dom rustar upp och gör de bättre är de bara positivt . Är väl mest 3-4or där ?

Va där för några mån sedan o de kändes fräscht

Jag har haft 5 hyresvärdar genom åren: Haningehem, Haninge Bostäder, Mandamus, Akelius och nu Victoria Park.
Victoria park satsar väldigt stort på Brandbergen, fönsterbyten och styckvisa renoveringar av lägenheterna.
Man gör även helt nya lägenheter av de gamla grovsoprummen samt av vissa tvättstugor (då de nyrenoverade lägenheterna får tvättmaskin i lägenheten).
Ja, området är faktiskt väldigt fräscht, inte massa trasiga lampor eller klotter överallt.

Så jag tycker vi stryker det som kandidat till Stockholms värsta förorter...
Citera
2021-03-09, 01:08
Medlem
De jag tänker på är väl norsborg, Rinkeby, kista, jordbro, hallunda, Alby och Vårby som är de värsta? Samt Husby och Tensta givetvis. Fittja blivit lugnare med åren?
Är Göteborgare.
Citera
2021-03-09, 01:11
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Jag har haft 5 hyresvärdar genom åren: Haningehem, Haninge Bostäder, Mandamus, Akelius och nu Victoria Park.
Victoria park satsar väldigt stort på Brandbergen, fönsterbyten och styckvisa renoveringar av lägenheterna.
Man gör även helt nya lägenheter av de gamla grovsoprummen samt av vissa tvättstugor (då de nyrenoverade lägenheterna får tvättmaskin i lägenheten).
Ja, området är faktiskt väldigt fräscht, inte massa trasiga lampor eller klotter överallt.

Så jag tycker vi stryker det som kandidat till Stockholms värsta förorter...

Kan ändras över en natt . Nä men ja växte upp i Jordbro på 90-00 fast jag var ju bara en liten skit då . Där har jag inte varit på länge men skulle tro de satsas lite där med då var de inte så mycket klotter m m .

Skjutning på Lejla och sen brann café M ner ..alla visste ju att de var rivaler ...

Jordbro är dock värre än Brandbergen .
Citera
2021-03-09, 01:24
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lidingö har definitivt mindre trevliga delar. Det har faktiskt varit lite stök i Saltsjöbaden också.

Jag tänkte mer att du kunde bidra med ett lite längre inlägg och ge en mer ingående bild speciellt då när det gäller graden av "farlighet" i dom mer utsatta områdena.

Jag bor ju inte i dessa områden utan kör bara bil där. Svårt att berätta om graden farlighet då. Men i områden som man bara vill köra utifrån om man har oturen att hamna där är väl Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Husby, Akalla. Ja hela järvaområdet förutom delen som ligger i Järfälla kommun. Tycker inte Barkarby är så farligt som skrevs. Jakobsberg Centrum och Söderhöjden kör man gärna ifrån. Man stannar heller inte och väntar på körningar i Bredäng, Skärholmen, Vårberg, Fittja, Flemingsberg, Tullinge och Södertälje. Inte heller på Malmvägen - Sollentuna och Upplands Väsby Västra, samt vissa delar i Hässelby och Vällingby. Man vill heller inte ha körningar till och från Rissne och Hallonbergen.
Citera
2021-03-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
De jag tänker på är väl norsborg, Rinkeby, kista, jordbro, hallunda, Alby och Vårby som är de värsta? Samt Husby och Tensta givetvis. Fittja blivit lugnare med åren?
Är Göteborgare.

Norsborg, Alby, Vårby, Fittja osv hör man inte så mycket om i den "offentliga diskussionen" men min bild är att det är ungefär i nivå med det mer uppmärksammade Järva. Tycker det är lite väl mycket fokus på Rinkeby i förhållande till storlek/farlighet.

Skarpnäck är ett annat område som seglar lite under radarn som det inte pratas så mycket om men som inte heller är direkt jätte mysigt.
Citera
2021-03-09, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag bor ju inte i dessa områden utan kör bara bil där. Svårt att berätta om graden farlighet då. Men i områden som man bara vill köra utifrån om man har oturen att hamna där är väl Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Husby, Akalla. Ja hela järvaområdet förutom delen som ligger i Järfälla kommun. Tycker inte Barkarby är så farligt som skrevs. Jakobsberg Centrum och Söderhöjden kör man gärna ifrån. Man stannar heller inte och väntar på körningar i Bredäng, Skärholmen, Vårberg, Fittja, Flemingsberg, Tullinge och Södertälje. Inte heller på Malmvägen - Sollentuna och Upplands Väsby Västra, samt vissa delar i Hässelby och Vällingby. Man vill heller inte ha körningar till och från Rissne och Hallonbergen.

Jo jag förstår men det är ju ändå mer än vad många gör. Hur länge har du kört taxi på ett ungefär? Har du drabbats personligen vid något tillfälle av någon form av brott? Tycker du "klimatet" har förändrats mycket över tid?
Citera
2021-03-09, 02:01
Medlem
Östberga då?
Är de bara Östberga nätverket som känns farligt men annars gansks lugnt?
Alby var de mycket tunga Jugoslaver på 70-90 talet.
Citera
2021-03-09, 02:10
Medlem
Så roligt hur många av de här ”ortenkunniga” förmodligen aldrig satt sin fot i en förort.

Rinkeby och Tensta är riktiga hålor tyvärr. Även Akalla, Norsborg, Hallunda, Vårberg, Skärholmen och Bredäng är riktiga hoods. Brandbergen och Hallonbergen är ingenting i jämförelse.
Citera
2021-03-09, 03:16
Medlem
Jag har en släkting som bodde i Vårby gård tills för några år sedan och områdena däromkring är det värsta mest nedslitna jag sett. Sönderslagna fönsterrutor, klotter, allmänt nedgånget och sunkigt både i centrum, utemiljön och i bostadshusen. Skittrist litet centrum vid tunnelbanan med en mataffär, en frisör, ett litet café och ett kebabställe, det var alltid minst en fönsterruta sönderslagen som var provisoriskt lagad med plywoodskiva minst ett halvår innan den byttes ut och rulltrappan var alltid trasig. Att gå ner i släktingens tvättstuga i källaren var som att kliva ner i en skräckfilm.
Man blev inte ens förvånad om det låg en skitig uppskuren madrass slängd utanför porten när man kom dit, det hörde liksom till. En oerhört deprimerande förort och det finns inte ens fin natur som väger upp nackdelarna. En lika nedsliten badplats sen lite industri och motorleder när bostadsområdet tar slut.

Jag bor själv i norrort och passerar ibland Rinkeby för att byta buss eller handla i invandrarbutikerna (Rinkeby matcenter är asbilligt och har bra grönsaker). Det är inte riktigt lika slitet och sunkigt på ytan i Rinkeby/Tensta som i Vårby/Norsborg m.fl förorter längs röda linjen fast det känns farligare, i alla fall tycker jag det. Den allmänna stämningen känns hårdare och det är obehagliga gäng med unga somalier som står och hänger och stirrar ut en. Fast torget i Rinkeby har nog det mest levande folklivet i Stockholm, det är alltid fullt med folk som sitter och pratar och spelar spel och kvinnor som handlar på torget och det känns alltid som en billig liten utlandssemester att ta tunnelbanan dit. På ett sätt kan jag nästan avundas den gemenskapen, bor man där och känner alla så är det nog ganska trevligt på sitt sätt.

Hallonbergen är en sörgårdsidyll i jämförelse.
Senast redigerad av Queenjani 2021-03-09 kl. 03:53.
Citera
2021-03-09, 03:39
Medlem
Folk förstår inte att Tensta är rätt lugnt, därför ett ställe kriminella träffas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in