Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-09, 12:44
  #4657
Medlem
Men hur ska man tolka en nedgång från ath på 40%? Eller den extrema uppgången förra året?
Är det inte bara ett bevis på hur sjukt hela systemet är?
Citera
2021-03-09, 13:03
  #4658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Men hur ska man tolka en nedgång från ath på 40%? Eller den extrema uppgången förra året?
Är det inte bara ett bevis på hur sjukt hela systemet är?
Nja, sjukt och sjukt. Det är ju så här i vissa aktier.. det är en volatil marknad. Framförallt för ”nyare saker” och mindre bolag. Att bra saker tar tid är även sant på marknaden.. tycker själv att sådana innehav max får utgöra 10% av min portfölj för det är risken jag är villig att ta. Förövrigt.. är marknaden för tex coca cola sjuk? Inte direkt..
Citera
2021-03-09, 13:12
  #4659
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Även de mest fanatiska Teslanördarna förstår väl att det är först nu som Tesla börjar få konkurrens i form av Mustang, Id3 och Toyota m.m.

De gamla tillverkarna har stora fördelar med servicenät och återförsäljare som T inte har, alla vill inte köpa bil på nätet, Mustangen kan bli svår för T att knäcka och Toyotas batterier kan T knappast överträffa. Mjukvara kan både japaner och koreaner så T har egentligen inte mycket att komma med om man ser objektivt på saken.
Snarare vill inte alla köpa elbil, åtminstone inte ännu. Men vill de det är det ju snarare Tesla som ligger
långt före i infrastrukturen. Konkurrenterna stressar fram billiga bilar, för de "hinner" inte bygga relevanta charger-nätverk som gör det rimligt med el för bra/dyra bilar. Konkurrenterna stressar fram bilar som inte går att uppdatera remote, för de "hinner" inte fixa det. Konkurrenterna bygger kortsiktiga lidar-lösningar som aldrig kommer bli mer än fancy line keeping, för de "hinner" inte träna upp FSD som konkurrerar med Tesla. Osv.

Huruvida man har massa fysiska återförsäljare ligger verkligen långt ned på den här listan.
Citera
2021-03-09, 13:52
  #4660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Snarare vill inte alla köpa elbil, åtminstone inte ännu. Men vill de det är det ju snarare Tesla som ligger
långt före i infrastrukturen. Konkurrenterna stressar fram billiga bilar, för de "hinner" inte bygga relevanta charger-nätverk som gör det rimligt med el för bra/dyra bilar. Konkurrenterna stressar fram bilar som inte går att uppdatera remote, för de "hinner" inte fixa det. Konkurrenterna bygger kortsiktiga lidar-lösningar som aldrig kommer bli mer än fancy line keeping, för de "hinner" inte träna upp FSD som konkurrerar med Tesla. Osv.

Huruvida man har massa fysiska återförsäljare ligger verkligen långt ned på den här listan.
Långt före i laddinfrastruktur? Av totalt 12000 laddpunkter i Sverige står Tesla för ca 400 st... Jag tror inte någon biltillverkare behöver tänka tanken på att bygga något nätverk. OKQ8 ska ju bygga ut laddare på alla deras mackar nu tex.

Uppdatera remote är knappast en dealbreaker, funkar bilen som den ska från fabrik är det inte ett bekymmer.

Fancy line keeping räcker långt för den normala bilisten, bara en adaptiv farthållare gör långresor till en baggis..

Något som däremot är ett bekymmer är kanske om man ska till service med sin Tesla och bor i Kalmar och därför måste köra till Göteborg, Malmö eller Norrköping med bilen... Eller har Tesla något avtal med andra verkstäder? För det känns om något som ett ganska stort bekymmer.
Citera
2021-03-09, 14:23
  #4661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Långt före i laddinfrastruktur? Av totalt 12000 laddpunkter i Sverige står Tesla för ca 400 st... Jag tror inte någon biltillverkare behöver tänka tanken på att bygga något nätverk. OKQ8 ska ju bygga ut laddare på alla deras mackar nu tex.

Uppdatera remote är knappast en dealbreaker, funkar bilen som den ska från fabrik är det inte ett bekymmer.

Fancy line keeping räcker långt för den normala bilisten, bara en adaptiv farthållare gör långresor till en baggis..

Något som däremot är ett bekymmer är kanske om man ska till service med sin Tesla och bor i Kalmar och därför måste köra till Göteborg, Malmö eller Norrköping med bilen... Eller har Tesla något avtal med andra verkstäder? För det känns om något som ett ganska stort bekymmer.

Återigen skämmer du ut dig genom att visa hur liten koll du har på företaget. Tesla har mobila service team som kommer hem till dig och självklart kan man genomföra fjärrdiagnostik.
Citera
2021-03-09, 15:23
  #4662
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Långt före i laddinfrastruktur? Av totalt 12000 laddpunkter i Sverige står Tesla för ca 400 st... Jag tror inte någon biltillverkare behöver tänka tanken på att bygga något nätverk. OKQ8 ska ju bygga ut laddare på alla deras mackar nu tex.
Det finns så många fel med allt du skrev nu. Hur kan du fortsätta tro att fjuttiga lilla Sverige har någon som helst betydelse för Tesla? Hur många av de 12.000 laddpunkter är snabbladdare? Tror du folk vill sitta nånstans i 12 timmar för att ladda? Vem fan bryr sig om OKQ8? Återigen tänker du på lilla Sverige
Citat:
Uppdatera remote är knappast en dealbreaker, funkar bilen som den ska från fabrik är det inte ett bekymmer.
Hur tänker du här? Självklart är trådlösa uppdateringar viktigt! Det handlar inte om att det är något fel på bilen, det handlar om förbättringar och nya funktioner! Bilen blir ju fan bättre med tiden, till skillnad från alla andra bilar. Hade du inte velat att din iPhone eller Android fick uppdateringar heller? Det är exakt samma sak.
Citat:
Fancy line keeping räcker långt för den normala bilisten, bara en adaptiv farthållare gör långresor till en baggis..
Den normala bilisten i Sverige ja! Du vet att världen är en stor plats va? Långresor i Sverige betraktas som korta sträckor i USA och Kina exempelvis! Du har tidigare nämnt att räckvidd inte heller spelar någon roll för den normala bilisten bara kör några mil om dagen, återigen i Sverige ja!
Citat:
Något som däremot är ett bekymmer är kanske om man ska till service med sin Tesla och bor i Kalmar och därför måste köra till Göteborg, Malmö eller Norrköping med bilen... Eller har Tesla något avtal med andra verkstäder? För det känns om något som ett ganska stort bekymmer.
Återigen kommer du med exempel som berör lilla pissiga Sverige. Som Dristigheten skrev så har Tesla mobil service. Bilen är till och med såpass smart och uppkopplad att du får en notis på din mobil när något inte stämmer med bilen, och du kan boka en servicetid direkt genom appen, utan att behöva ringa dem, välkommen till framtidens bil!
Citera
2021-03-09, 15:55
  #4663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Långt före i laddinfrastruktur? Av totalt 12000 laddpunkter i Sverige står Tesla för ca 400 st... Jag tror inte någon biltillverkare behöver tänka tanken på att bygga något nätverk. OKQ8 ska ju bygga ut laddare på alla deras mackar nu tex.

Uppdatera remote är knappast en dealbreaker, funkar bilen som den ska från fabrik är det inte ett bekymmer.

Fancy line keeping räcker långt för den normala bilisten, bara en adaptiv farthållare gör långresor till en baggis..

Något som däremot är ett bekymmer är kanske om man ska till service med sin Tesla och bor i Kalmar och därför måste köra till Göteborg, Malmö eller Norrköping med bilen... Eller har Tesla något avtal med andra verkstäder? För det känns om något som ett ganska stort bekymmer.
Det hörs att du inte är EV-ägare - åtminstone inte Tesla-ägare. Jag är nybliven Tesla-ägare och inte direkt ensam om ställningstagandet att om jag inte köpte just en Tesla skulle det vara ett antal år bort innan jag ägde EV överhuvudtaget. På sin höjd skulle det bli en hybrid. Kör man ner i Europa med en Tesla går det hur bra som helst, men hela upplevelsen bygger på just teslas egna nätverk. Blir man med eller utan flit stående vid något annat svär man en stund och funderar på varför man kör el. Har själv blivit stående vid manicker gud glömde i både Tyskland och Schweiz. Sen lär man sig att Europa - förutom för just Tesla - inte är redo för EV och planerar sina val av bil (EV = Tesla, inte Tesla = inte EV) och sina resor därefter.

Både remote-uppdatering (pga ny teknik) och chargers (flexibilitet/mobilitet, konstnadskalkyl, upplevelse) är totala dealbreakers. Undantag till detta är såklart om man bor lantligt, fixar egen el och använder det som brukarbil för att endast ta sig till sina invanda A-B (jobb, affär, kusinen i närområdet osv). Därav att konkurrenterna bara kommer in på billiga bilar, klart det finns en sådan marknad för billiga effektiva elbilar man håller på hemmaplan - men man vill inte gärna betala en miljon för den typen av bil (eller för den delen en svensk model 3 för >700 000:-).

Som det ser ut just nu spelar det liksom ingen roll om konkurrenter gör en bättre bil än modell 3/y. Man blir nyfiken i några sekunder innan man kommer på att "äh.. nä, det spelar ju ingen roll".

Om 10 år kanske marknaden är ikapp (eller förbi, menar ju inte att saker är omöjliga), men det bygger ju då på att konkurrenter slutar stressa och gör saker långsiktigt. Därav lidar-kommentaren. Om man håller på att stressa fram gimmicks i flera år medan Tesla bygger FSD är det ju förr eller senare en total återvändsgränd.

EDIT: för att förtydliga har jag själv inte ens köpt FSD då bilen är köpt för Sverige/Europa och det är totalt meningslöst här idag. Så ja, jag håller själv med om att "fancy line keeping" är det enda man behöver idag (eller kanske snarare: det enda man får). Men self driving handlar ju inte så mycket om vart vi är idag, utan vart vi är på väg.

EDIT2: Då vi är i en aktietråd kan jag också förtydliga att jag äger 0 aktier i Tesla. Jag var på väg in på prisnivån 20% av nuvarande ATH, men sen stack det till himlen. Så medan jag själv varit extremt bull för TSLA så har ändå aktien skjutit långt över vad jag förväntade mig. Även nu efter -35% ligger kursen en god bit över vad jag hade som plan att gå in på.
__________________
Senast redigerad av LarryLarry 2021-03-09 kl. 16:15.
Citera
2021-03-09, 18:44
  #4664
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Herregud vilken resa denna aktie gjort. Idag avyttrade jag några aktier till då jag spår i min kristallkula att det kanske ligger en sättning i piplinen.

Fy fan ändå, trodde att det skulle ta flera år att nå dagens nivå. Jag tackar iaf för mig och ska göra mig av med hälften av det jag har kvar sen får vi se om jag köper in mig igen i framtiden eller inte.

Har iaf beställt en model 3 som någon form av tack till Tesla(dock inte privat), rätt taggad på den

Då är vi tillbaka i TSLA, skiftat in mig senaste dagarna
Jag är mest taggad på FSD som jag tycker mig se som rätt kapabel redan nu.
Efter att Musk ropat varg sedan 2016 så tror jag vi strax har anlänt och till destinationen innan året är slut.
Gissar på att aktien når nya galna höjder under vår, och höst.
Tackar för rabatten att ha tankat aktier under 600$
Citera
2021-03-09, 19:21
  #4665
Medlem
Marknaden är helt tokig. Noll rim och reson.
Citera
2021-03-09, 19:31
  #4666
Medlem
Bbobis avatar
Såg ett klipp om Dacias nya elbil. Tråkiga siffror, låg topphastighet, 44 hästar och kort räckvidd. Men som snubben säger är det långt över vad som behövs för 90% av bilresorna som utförs (detta handlade om UK) där medelhastigheten i tex London sägs ligga på 5 mph. Så då spelar det ingen roll att den toppar tråkiga 78 mph.

Alla som kör bensinbilar kör ju inte corvetter bara för att dom är snabbare och starkare. Att ha en bil är en stor ekonomisk börda dom flesta vill hålla nere på. Varför då betala för något man inte behöver? Borde inte elbilsägare vara mer måna om detta än andra? Varför då välja en Tesla?

Klart att Teslor liksom Corvetter kommer säljas för det men är det något som tilltalar massorna? Knappast?
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2021-03-09 kl. 19:34.
Citera
2021-03-09, 19:51
  #4667
Avstängd
Danskarna satsar 34 miljarder dollar på grön el på konstgjorda öar. Blir självförörjande på el och Teslas batteriparker.
https://www.youtube.com/watch?v=2GC3...r8_P0DqxPxYbPI


-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tesla är bara i fosterstadiet och illasinnade "som vill ha resultat NU" måste ha fel i huvudet. Tror ni man kan omställa till el på en dag? - GM/Ford et al är skrynkliga gubbar i framåtstupa sidoläge. - Amazon är Ullared på steroider. Google 'är en sökmotor, ingen jävel kan ens hantera en skruvmejsel på Apple i Kalifornien däremot låtsas de sälja "livsstilar". Om få år får du en mobil med ditt Happy meal på Mc Donalds.

Inom 5 år är Dogecoin en FIAT tack vare Tesla. Teslas hela företagsbeteende är en revolution som bara sker vart 1000 e år. Ut med reklamfolk, bankirer och andra menlösa parasiter i företagen. Jag kommer ihåg när Volvo redan för länge sedan hade 400 miljoner bara i artficiella "växlingsavgifter" varje år och det var länge sedan. Tesla köper och betalar inte för menlöshet. Slut med löneslavar i Kina. Fan Tesla tänker tillverka bilar, solceller och batterier som förpackningsindustrin tillverkar läskburkar. Detta börjar man med utan "barlast" Glöm "IKANO banken". Tesla/folket gör en egen valuta och ännu anar de som trycker och kontrollerar sedlar "monopol-minar" ingenting. Alla Teslas bilar är redo för självkörning när det abonemanget kommer om 2 år.

https://www.youtube.com/watch?v=zB8_HbrxUi8
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-03-09 kl. 20:01.
Citera
2021-03-09, 20:51
  #4668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Såg ett klipp om Dacias nya elbil. Tråkiga siffror, låg topphastighet, 44 hästar och kort räckvidd. Men som snubben säger är det långt över vad som behövs för 90% av bilresorna som utförs (detta handlade om UK) där medelhastigheten i tex London sägs ligga på 5 mph. Så då spelar det ingen roll att den toppar tråkiga 78 mph.

Alla som kör bensinbilar kör ju inte corvetter bara för att dom är snabbare och starkare. Att ha en bil är en stor ekonomisk börda dom flesta vill hålla nere på. Varför då betala för något man inte behöver? Borde inte elbilsägare vara mer måna om detta än andra? Varför då välja en Tesla?

Klart att Teslor liksom Corvetter kommer säljas för det men är det något som tilltalar massorna? Knappast?

Med ditt resonemang kan man tänka varför köper folk mercor, bmw? Köp dacia ist?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback