Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-09, 21:56
  #4669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yemoja
Nja, sjukt och sjukt. Det är ju så här i vissa aktier.. det är en volatil marknad. Framförallt för ”nyare saker” och mindre bolag. Att bra saker tar tid är även sant på marknaden.. tycker själv att sådana innehav max får utgöra 10% av min portfölj för det är risken jag är villig att ta. Förövrigt.. är marknaden för tex coca cola sjuk? Inte direkt..

Upp 20% nu
Kom inte och säg att det inte är sjukt?
Citera
2021-03-09, 22:18
  #4670
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Då är vi tillbaka i TSLA, skiftat in mig senaste dagarna
Jag är mest taggad på FSD som jag tycker mig se som rätt kapabel redan nu.
Efter att Musk ropat varg sedan 2016 så tror jag vi strax har anlänt och till destinationen innan året är slut.
Gissar på att aktien når nya galna höjder under vår, och höst.
Tackar för rabatten att ha tankat aktier under 600$
Well played
Citera
2021-03-10, 04:19
  #4671
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Med ditt resonemang kan man tänka varför köper folk mercor, bmw? Köp dacia ist?

Fast BMW tex har en marknadsandel på knappt 2% så kan vi lägga Tesla där då som ett litet premium märke? Dom flesta köper ju faktiskt mer ekonomiska bilar. Med en bensinbil betalar man inte multim för en extra stor bensintank likt man får göra för batteriet i en elbil? Det är inte en fråga för bensinbilarna, bara för ev's.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2021-03-10 kl. 04:21.
Citera
2021-03-10, 08:07
  #4672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det finns så många fel med allt du skrev nu. Hur kan du fortsätta tro att fjuttiga lilla Sverige har någon som helst betydelse för Tesla? Hur många av de 12.000 laddpunkter är snabbladdare? Tror du folk vill sitta nånstans i 12 timmar för att ladda? Vem fan bryr sig om OKQ8? Återigen tänker du på lilla Sverige

Hur tänker du här? Självklart är trådlösa uppdateringar viktigt! Det handlar inte om att det är något fel på bilen, det handlar om förbättringar och nya funktioner! Bilen blir ju fan bättre med tiden, till skillnad från alla andra bilar. Hade du inte velat att din iPhone eller Android fick uppdateringar heller? Det är exakt samma sak.

Den normala bilisten i Sverige ja! Du vet att världen är en stor plats va? Långresor i Sverige betraktas som korta sträckor i USA och Kina exempelvis! Du har tidigare nämnt att räckvidd inte heller spelar någon roll för den normala bilisten bara kör några mil om dagen, återigen i Sverige ja!

Återigen kommer du med exempel som berör lilla pissiga Sverige. Som Dristigheten skrev så har Tesla mobil service. Bilen är till och med såpass smart och uppkopplad att du får en notis på din mobil när något inte stämmer med bilen, och du kan boka en servicetid direkt genom appen, utan att behöva ringa dem, välkommen till framtidens bil!
Nu är det ändå du som använder exempel som inte kommer sälja 10 miljoner bilar om året, att där finns personer i USA och Kina som pendlar långa sträckor dagligen må så vara men dessa tillhör inte den stora massan. Nu använde jag Sverige som exempel, men om något är Sverige ett land i Europa där man pendlar långa sträckor, om Tesla inte lyckas i Sverige lär dom inte lyckas så väl i resten av Europa heller.

Klart det är en stor grej att OKQ8 bygger snabbladdare på alla sina mackar, dessa finns redan utspridda på bra tankningsställen runt om i landet. Huvudpoängen är att de gamla biltillverkarna knappast kommer vilja bygga ut ett stort laddnät, varför göra det när man kan få andra att göra det åt dem gratis?

Nu utesluter du helt att en bil kan få uppdateringar på sin service, min iphone får typ en bra uppdatering om året resten är saker jag inte ens märker. Tesla blev ju sårbara för bilkapningar genom OTA på sin Model X.. Och åter igen, den stora massan bryr sig inte, dom pallar knappt ta sin bil till service, en bil är för de flesta ett verktyg för att ta sig från A till B, klarar den det är dom nöjda. Toyota Corolla var knappast den mest sålda bilen 2020 för att den sprudlade av körglädje, hade bra prestanda eller fräck infotainment..

Boka tid till service i bilen kan jag göra i min 6 år gamla Volvo... Ifrågasätter fortfarande hur smidigt det är att ha 30 mil till närmsta verkstad, man bytar knappast ut fjäderupphängning eller dylikt på gatan?

Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Det hörs att du inte är EV-ägare - åtminstone inte Tesla-ägare. Jag är nybliven Tesla-ägare och inte direkt ensam om ställningstagandet att om jag inte köpte just en Tesla skulle det vara ett antal år bort innan jag ägde EV överhuvudtaget. På sin höjd skulle det bli en hybrid. Kör man ner i Europa med en Tesla går det hur bra som helst, men hela upplevelsen bygger på just teslas egna nätverk. Blir man med eller utan flit stående vid något annat svär man en stund och funderar på varför man kör el. Har själv blivit stående vid manicker gud glömde i både Tyskland och Schweiz. Sen lär man sig att Europa - förutom för just Tesla - inte är redo för EV och planerar sina val av bil (EV = Tesla, inte Tesla = inte EV) och sina resor därefter.

Både remote-uppdatering (pga ny teknik) och chargers (flexibilitet/mobilitet, konstnadskalkyl, upplevelse) är totala dealbreakers. Undantag till detta är såklart om man bor lantligt, fixar egen el och använder det som brukarbil för att endast ta sig till sina invanda A-B (jobb, affär, kusinen i närområdet osv). Därav att konkurrenterna bara kommer in på billiga bilar, klart det finns en sådan marknad för billiga effektiva elbilar man håller på hemmaplan - men man vill inte gärna betala en miljon för den typen av bil (eller för den delen en svensk model 3 för >700 000:-).

Som det ser ut just nu spelar det liksom ingen roll om konkurrenter gör en bättre bil än modell 3/y. Man blir nyfiken i några sekunder innan man kommer på att "äh.. nä, det spelar ju ingen roll".

Om 10 år kanske marknaden är ikapp (eller förbi, menar ju inte att saker är omöjliga), men det bygger ju då på att konkurrenter slutar stressa och gör saker långsiktigt. Därav lidar-kommentaren. Om man håller på att stressa fram gimmicks i flera år medan Tesla bygger FSD är det ju förr eller senare en total återvändsgränd.

EDIT: för att förtydliga har jag själv inte ens köpt FSD då bilen är köpt för Sverige/Europa och det är totalt meningslöst här idag. Så ja, jag håller själv med om att "fancy line keeping" är det enda man behöver idag (eller kanske snarare: det enda man får). Men self driving handlar ju inte så mycket om vart vi är idag, utan vart vi är på väg.

EDIT2: Då vi är i en aktietråd kan jag också förtydliga att jag äger 0 aktier i Tesla. Jag var på väg in på prisnivån 20% av nuvarande ATH, men sen stack det till himlen. Så medan jag själv varit extremt bull för TSLA så har ändå aktien skjutit långt över vad jag förväntade mig. Även nu efter -35% ligger kursen en god bit över vad jag hade som plan att gå in på.
Missförstå mig inte, att Tesla är här för att stanna och säkert kommer ha en inte obetydlig marknadsandel i framtiden säger jag inte emot. Men ur aktiens värdering är det väldigt högt ställda mål vilket du verkar hålla med om. Tesla kommer inte sälja 10 miljoner bilar om året för att dom har OTA, och även om deras laddnätverk var unikt i början försvinner den fördelen snabbt för varje år som går. FSD håller jag också med dig om, det är ointressant för mig sålänge den inte får köra helt på egen hand med mig som passagerare i baksätet, mest för att jag ska kunna ta några öl och sedan åka hem med bilen. Men då kan man ifrågasätta vad det är värt när en taxiresa löser samma problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Med ditt resonemang kan man tänka varför köper folk mercor, bmw? Köp dacia ist?
Förstår inte riktigt resonemanget, Dacia säljer bilar så uppenbarligen är där folk som tänker så? Såklart gör dom det för den är billig. Varför ska dom tänka annorlunda när det börjar bli dags för elbil? Har man valt bort BMW, Audi, Mercedes i alla år varför ska man plötsligt känna ett sug efter en mer premium-prisad Tesla istället för en billig Dacia?
Citera
2021-03-10, 10:11
  #4673
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu är det ändå du som använder exempel som inte kommer sälja 10 miljoner bilar om året, att där finns personer i USA och Kina som pendlar långa sträckor dagligen må så vara men dessa tillhör inte den stora massan. Nu använde jag Sverige som exempel, men om något är Sverige ett land i Europa där man pendlar långa sträckor, om Tesla inte lyckas i Sverige lär dom inte lyckas så väl i resten av Europa heller.
Men asså snälla, du bara antar saker utifrån ditt perspektiv nu. Hur vet du att långresor inte tillhör den stora massan? Jag pratar inte om roadtrips, vilket du gör antar jag? Som jag förklarade så är det subjektivt, en lång resa för oss är en kort resa för dem.
Jag kan köra vart som helst i Göteborg på under 40 min, som ändå är Sveriges näst största stad. Jag behöver aldrig åka längre än så. I USA måste folk fan köra i timmar varje dag bara för att ta sig till jobbet och hem. De har fan över 300 miljoner invånare, så hur kan du säga att räckvidd inte spelar någon roll? När du säger att "om Tesla inte lyckas i Sverige lär de inte lyckas väl i resten av Europa" måste vara det sjukaste jag har hört, kan du förklara vad du menar med det?
Citat:
Klart det är en stor grej att OKQ8 bygger snabbladdare på alla sina mackar, dessa finns redan utspridda på bra tankningsställen runt om i landet. Huvudpoängen är att de gamla biltillverkarna knappast kommer vilja bygga ut ett stort laddnät, varför göra det när man kan få andra att göra det åt dem gratis?
Ja, visst är det en stor grej, i Sverige! När ska du inse att ingen bryr sig om detta landet? Det är en väldigt liten marknad jämfört med USA, Kina och Tyskland exempelvis. Om Sverige försvann idag så hade Tesla inte ens märkt av det om du kollar marknadsandel.
Citat:
Nu utesluter du helt att en bil kan få uppdateringar på sin service, min iphone får typ en bra uppdatering om året resten är saker jag inte ens märker. Tesla blev ju sårbara för bilkapningar genom OTA på sin Model X.. Och åter igen, den stora massan bryr sig inte, dom pallar knappt ta sin bil till service, en bil är för de flesta ett verktyg för att ta sig från A till B, klarar den det är dom nöjda. Toyota Corolla var knappast den mest sålda bilen 2020 för att den sprudlade av körglädje, hade bra prestanda eller fräck infotainment..
Du motsäger dig själv här. Ingen pallar ta sin bil till service säger du, men de ska palla ta sin bil till service för en uppdatering?? Har du en källa på att att någon Tesla blev kapad genom en OTA?
Snittpriset för en ny bil i USA är $40.000, varför inte välja Tesla som har prestandan som slår valfri sportbil till priset av en vanlig familjebil?
Citat:
Boka tid till service i bilen kan jag göra i min 6 år gamla Volvo... Ifrågasätter fortfarande hur smidigt det är att ha 30 mil till närmsta verkstad, man bytar knappast ut fjäderupphängning eller dylikt på gatan?
En elbil behöver inte servas lika ofta som en bensinbil. Du kanske ska lyssna på en elbilsägare istället för att anta massa saker du inte ens vet något om?
Citera
2021-03-10, 10:54
  #4674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Upp 20% nu
Kom inte och säg att det inte är sjukt?
Nä tycker inte det har ju haft en redig korrektion på grund av att allt varit enormt övervärderat enligt marknaden och då sker sånt här. Det är ett vanligt förekommande fenomen med jämna mellanrum och det är också där som många bränner sig när de försöker träffa toppar och dalar istället för att låta tiden ha sin gång.
Citera
2021-03-10, 12:28
  #4675
Medlem
[quote=David86|


Förstår inte riktigt resonemanget, Dacia säljer bilar så uppenbarligen är där folk som tänker så? Såklart gör dom det för den är billig. Varför ska dom tänka annorlunda när det börjar bli dags för elbil? Har man valt bort BMW, Audi, Mercedes i alla år varför ska man plötsligt känna ett sug efter en mer premium-prisad Tesla istället för en billig Dacia?[/QUOTE]

Du verkar ha missat vad jag citerat, enligt honom så skulle dacia ha 60% av marknadsandelarna bara för att dom gör billiga bilar. Detta är inte endast vad konsumenterna vill ha.
Citera
2021-03-10, 12:55
  #4676
Medlem
Tesla på längre sikt ser ut att bli en bear saga som heter duga. Det här har Musk redan insett och gjort det smarta valet att surra fast sina investeringsrep runt bitcoinen tillsammans med Paypal vilket möjliggör en liten fallskärm när planet störtar.
Citera
2021-03-10, 12:58
  #4677
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Du verkar ha missat vad jag citerat, enligt honom så skulle dacia ha 60% av marknadsandelarna bara för att dom gör billiga bilar. Detta är inte endast vad konsumenterna vill ha.

Nej, jag sa inte någonting om vilka marknadsandelar Dacia "ska" ha. Vart fick du 60% ifrån? Citera mig eller sluta ljug.

Det jag säger är att dom flesta vill ha en relativt billig, driftsäker bil. Dom flesta pendlar några mil dom dagen. Dom behöver varken 400hp eller 60 mil räckvidd. Dom sitter i köer några mil tur/retur. Till skillnad från en bensinbil ska ju batteriet in och betalas för oavsett hur många mil du sen använder.

Visst, man tittar på värstingbilar och drömmer om att köra en sån likt Corvetten men det är för dom flesta inte ekonomiskt försvarbart. Där skulle en Dacia passa bättre in för dom flesta. Med det säger jag inte att det inte finns en marknad för det. Beror på vad för slags ekonomi man har. Men nu talar jag om dom stora massorna, aka "vanligt folk". Vanligt folk köper inte bmw, dom köper Toyota/Vw osv. Svårt att tro dom kommer välja en Tesla i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2021-03-10 kl. 13:07.
Citera
2021-03-10, 13:45
  #4678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nej, jag sa inte någonting om vilka marknadsandelar Dacia "ska" ha. Vart fick du 60% ifrån? Citera mig eller sluta ljug.

Det jag säger är att dom flesta vill ha en relativt billig, driftsäker bil. Dom flesta pendlar några mil dom dagen. Dom behöver varken 400hp eller 60 mil räckvidd. Dom sitter i köer några mil tur/retur. Till skillnad från en bensinbil ska ju batteriet in och betalas för oavsett hur många mil du sen använder.

Visst, man tittar på värstingbilar och drömmer om att köra en sån likt Corvetten men det är för dom flesta inte ekonomiskt försvarbart. Där skulle en Dacia passa bättre in för dom flesta. Med det säger jag inte att det inte finns en marknad för det. Beror på vad för slags ekonomi man har. Men nu talar jag om dom stora massorna, aka "vanligt folk". Vanligt folk köper inte bmw, dom köper Toyota/Vw osv. Svårt att tro dom kommer välja en Tesla i framtiden.

60% kom ifrån där du sa den stora massan alltså majoriteten, enkel matte. Nu vidare till det du säger att ingen är intresserad av en tesla pga av många hästar? Det du verkar missa är att en bil är något som man lever med varje dag. Vill du leva med något som gör dig glad eller får dig på dåligt humör? Det hela började med att man ville ha välbyggda bilar och detta erbjöd tyskarna. Nu är det ett skifte och den nya generationen är inte inteesserade av välbyggda bilar utan denna generation är uppvuxen bland datorer. Dessa vill ha roliga bilar —> man är redo att kompromissa byggkvalite för att få en rolig bil som förhöjer din levnandstandard. Vad är det du missar? Erbjuder dacia dessa kriterier?
Citera
2021-03-10, 15:28
  #4679
Medlem
Powrs avatar
Nu förhandlas det att LG också ska börja producera Teslas egna 4680 batterier:
https://electrek.co/2021/03/09/tesla...l-new-factory/
Tesla making moves!! De bygger nya fabriker runt hela världen, rampar upp batteriproduktionen, slår rekord varje kvartal och folk här tror att det inte finns en efterfrågan??
Citera
2021-03-10, 17:46
  #4680
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
60% kom ifrån där du sa den stora massan alltså majoriteten, enkel matte. Nu vidare till det du säger att ingen är intresserad av en tesla pga av många hästar? Det du verkar missa är att en bil är något som man lever med varje dag. Vill du leva med något som gör dig glad eller får dig på dåligt humör? Det hela började med att man ville ha välbyggda bilar och detta erbjöd tyskarna. Nu är det ett skifte och den nya generationen är inte inteesserade av välbyggda bilar utan denna generation är uppvuxen bland datorer. Dessa vill ha roliga bilar —> man är redo att kompromissa byggkvalite för att få en rolig bil som förhöjer din levnandstandard. Vad är det du missar? Erbjuder dacia dessa kriterier?

60%? Är det bara Tesla och Dacia som tillverkar bilar helt plötsligt? Sluta fåna dig.

Det du säger om att ha en bil man trivs med stämmer. Men man trivs bättre med något som inte är en börda. Det finns många sätt man kan njuta av något. Orosfrihet kanske är något du underskattar här i livet? Det är minst lika mycket värt som lite extra acceleration i sin bil. Att betala 3x för en bil är inget som nödvändigtvis gör livet bättre. Framförallt om du bara kör 5mil t/r till jobbet vilket dom flesta gör. Du talar som en entusiast som inte förstår att dom flesta inte ser på en bil som du.

Som sagt, åter igen, en Tesla fyller säkert i dessa kriterier för någon med extra mycket pengar att kasta för ingen nytta men är det något som gäller för gemene man? Jag tvivlar.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2021-03-10 kl. 17:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback