2021-03-09, 14:33
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Träffar jag dig först och sen går på fest, inte blir du retroaktivt smittad av mig.
Fast att både att gå på fest och träffa gamla är förkastligt. Vi ska ju inte bara skydda våra gamla i denna pandemi genom att undvika att hångla med dem om vi utsatt oss för en högrisk situation.
Vad säger att inte Ebba festa loss fler gånger under sommaren?
Jag menar hon har ju påvisat väldigt ansvarslöst agerande bara genom dessa två exempel.
2021-03-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Du lägger upp en straffspark igen? Du är en partiskt liten tomte, som inte kan läsa eller förstå enkla saker. Huvudlösa inlägg?

Detta är vad jag skrev/citerade
"En traditionell tegelskorsten har lång livslängd och kan, om den underhålls, användas i flera generationer. "

Kan du läsa det fetmarkerade? Jag förstår mycket väl underhållsbiten.
Hur är det med din läsförmåga?

Ok, det andra citat var fel, var lite snabb när jag gjorde mitt klipp.
Block är inte samma sak som tegel. Vet det.
Du som är skortensexpert, det finns en bild på skorstenen i Densias rapport. Tror du att det är möjligt att ansluta en kamin, en kökspanna och fyra kakelugnar till den. Går det att ha sex eldstäder i samma murstock?

Enligt Densias beskrivning så finns det tre sovrum på övervåningen, en av dessa kanske hade två kakelugnar? Hur lyckas man få fyra kakelugnar i tre sovrum anslutna till samma skorsten?

Jag frågar dig eftersom du verkar kunnig i ämnet.

https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf
2021-03-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Eftersom Densia:s värdering svajar på 4 kakelugnar och en öppen spis som inte nämns i värderingen, har det relevans i denna tråd. Sen att tråden urartar för att folk som inte förstår byggnadsteknik googlar först på byggahus och sen gör bort sig än mer genom att jämföra annan teknik som inte finns i huset, kan jag inte råda över, samtidigt är det till nytta för de andra i tråden och se vilka som går in för att enbart sabotera i tråden med huvudlösa inlägg.

Tråden urartar därför att ett troll har framfört till ett annat troll, där andra troll nappar på det som trollet förmedlar i domstol, för att försvara ett underpris och vedervärdiga värderingar.

Allt som har med fastighetens skick var utrett när avtalet skrevs under. Det finns efter det inget som kan ge prisreduktion. Köparen har undersökningsplikt och är fri att anlita en besiktningsman som kan se olika fel på fastigheten av de slag du debatterar.

Min slutsats av det du och andra Ebba Busch anhängare framför om alla svårigheter hon kommer få i Esbjörns hus, är att Ebba Busch inte ska köpa hus. Hon har det bättre i hyreslägenhet. Som politiker har hon gräddfil i bostadsbristens Sverige. Riksdagen har lägenheter, och det finns köer där politikerna kan smita före vanligt folk till fina lägenheter på Östermalm, ett stenkast från Stureplan.

Ebba Busch kan vara i Marielund hos sina föräldrar när hon är ledig. Som modern kvinna kan hon överlämna vårdnaden till pappan för att statuera ett gott exempel. Då kan hon koncentrera sig på uppgiften som jämställdhetsminister. Om hon nu får vara kvar som KDs partiledare.

https://www.expressen.se/nyheter/busch-darfor-vill-jag-bli-jamstalldhetsminister/
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-09 kl. 14:38.
2021-03-09, 14:38
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag förstår att man tycker att 700 tusen är lite pengar om man tycker 300 tusen är en rimlig summa för att frakta bort några bilar.

Så synd att Ebba inte var lite slug och betalade en rimlig slant för fritidshuset hon köpte då, så hade ju iallafall det ligga som ett stort frågetecken över denna affär, då hade det ju bara handlat om huruvida alla parter är tillräckliga eller inte.

Orkar inte gå tillbaka i den här tråden för att leta efter svar. En av nackdelarna med flashback. Det svämmar över snabbt.

Vilka är dina belägg för att Ebba inte betalat just en rimlig slant? Försök vara saklig och bygg gärna upp ditt resonemang med länkad fakta. Min erfarenhet av tvister i allmänhet är att 9 % (4,2 (före avstädning) och 4,6 inte är uppenbart ofördelaktigt. Att sedan slippa ta hand om eländet när man får 3,9 fräscha i handen var det kanske värt för Esbjörn. Densias värdering tar bara hänsyn till skick och kostnad för att ställa huset i ordning för att uppnå modern standard för permanentboende. Att städa av en hel tomt med vit arbetskraft som inte dumpar i närmsta bästa skogsdunge utan får betala för att lämna på återvinningen kostar pengar. Jag tog in förslag från ett par dödsbotömmare när min mor gick bort. De gav mig en kostnad på 60 tkr och då skulle de även ta hand om och sälja det bohag som släkten ville lämna kvar. Det bohaget sålde jag sedan själv på olika auktioner för 130 tkr. Då handlade det inte om en massa bråte spritt över hela tomten eller tunnor med okänt innehåll utan om en källare och ett uthus samt en del skåp och garderober fyllt med 40 års undanstoppningar. Med det i hyfsat färskt minne så förefaller 300 för uppstädning in och utvändigt som en fullt rimlig peng. Det gäller att komma ihåg att egen arbetskraft har ett värde. Det är inte alla som gör det.
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ok, det andra citat var fel, var lite snabb när jag gjorde mitt klipp.
Block är inte samma sak som tegel. Vet det.
Där har du lite av kärnan i Ebbaisternas argumentation teknik. Att inte bemöta helheten i ett inlägg, utan att bita nagla sig fast vid detaljer och försöka underminera argumenten på det sättet.
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
En skorsten är tät betydligt längre än 10-20 år. Thats it.
.
Vi talar enbart tegelskorsten-inget annat eftersom kåken är från 1909.
Garantitid på glidgjutning utförd av proffs ligger på 10 år.
Rekommendationerna är att provtrycka skorstenen 9 år efter senaste glidgjutning.
En del skippar återkommande glidgjutning och trycker in inoxslang istället, förutsatt att arean inte påverkas för mycket så att det blir för stort motstånd i rökgången.

Nu får du googla på inoxslang dumbfuck...
2021-03-09, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tråden urartar därför att ett troll har framfört till ett annat troll, där andra troll nappar på det som trollet förmedlar i domstol, för att försvara ett underpris och vedervärdiga värderingar.

Allt som har med fastighetens skick var utrett när avtalet skrevs under. Det finns efter det inget som kan ge prisreduktion. Köparen har undersökningsplikt och är fri att anlita en besiktningsman som kan se olika fel på fastigheten av de slag du debatterar.

Min slutsats av det du och andra Ebba Busch anhängare framför om alla svårigheter hon kommer få i Esbjörns hus, är att Ebba Busch inte ska köpa hus. Hon har det bättre hyreslägenhet. Som politiker har hon gräddfil i bostadsbristens Sverige. Riksdagen har lägenheter, och det finns köer där politikerna kan smita före vanligt folk till fina lägenheter på Östermalm, ett stenkast från Stureplan.

Ebba Busch kan vara i Marielund hos sina föräldrar när hon är ledig. Som modern kvinna kan hon överlämna vårdnaden till pappan för att statuera ett gott exempel. Då kan hon koncentrera sig på uppgiften som jämställdhetsminister. Om hon nu får vara kvar som KDs partiledare.

https://www.expressen.se/nyheter/busch-darfor-vill-jag-bli-jamstalldhetsminister/
Men nu pågår det ju en tvist, tråden handlar om den. Esbjörns ombud Binninge har beställt en värdering med anledning av den tvisten. Han har enligt rapporten bidragit med information till den värderingen, är det inte inom trådens ämne att fråga sig om den information han lämnat är korrekt?

På samma sätt som det är inom trådens ämne att fråga sig om Majkgårds information till Barry Karlssons utredning om Esbjörns kognitiva funktioner var korrekt.

Man måste få analysera motiv och möjliga bevekelsegrunder för varför beskrivningen av huset haltar mot vad Esbjörn och Matz tidigare har berättat. Det känns som att det även kan finnas annat som bör granskas närmare. Det kanske hade varit bättre om Densia hämtat sina informationer från annat håll.

Samma sak gäller även Majgårds roll som ”närmast anhörig” till Esbjörn Bolin. Barry Karlsson kanske inte skulle ha sökt sin information från Esbjörns hyresvärd.

Särskilt inte när alla trådar i spindelväven centreras kring Rättssäkerhetsorganisationen, nätverket som bildades av tidigare brottsdömda personer.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-03-09 kl. 14:52.
2021-03-09, 14:49
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nedervåningen har dom sett genom fönstren och inte övervåningen, annars hade dom nog sett öppenspisen i salongen och räknat kakelugnar i huset.
Sen beklagade sig ju Binningejuristen att han trampat runt ute i snön halva dagen.
Bilder från insidan av huset saknas helt och ska finnas med i värderingen av ett hus, särskilt om kostnad för renovering och vilka åtgärder som behövs har angetts i en besiktning.
Ingenting om toalett, dusch, tvätt eller köksavlopp finns nämnt.

Det slog mig just att Densia inte ens fotat husets 4 vinklar, vilket är kutym vid alla värderingar.
Just långsidan med den fast monterade stegen upp mot skorstenen saknas helt....
Var det också ett önskemål från Binninge, för att inte röja fulgrejen med stegen...
2021-03-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
I ett svaromål till TR från EBs advokat förklaras kortfattat vad som avses. Se första stycket.

https://www.docdroid.net/iOMlYS6/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-48-yttrande-fr-katrin-bjorklund-pdf

Esb skulle, mot nedsättningen i köpeskillingen, alltså inte behöva iordningställa vare sig hus eller tomt. Det skulle ju annars ha ålegat Esb att tömma både bostadshuset och uthusen, ta bort all bråte på tomten (bilvrak och tunnor m.m.) och sanera eventuella skador som orsakats av bilkyrkogården och tunnorna med okänt innehåll.
läser man inlagan Ebbas advokat inger så framstår denna affär bara smutsigare och smutsigare...
2021-03-09, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
läser man inlagan Ebbas advokat inger så framstår denna affär bara smutsigare och smutsigare...
Absolut, hon pekar på flera märkliga saker i ärendet. Det är en riktigt smutsig byk hon avslöjar.
2021-03-09, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Absolut, hon pekar på flera märkliga saker i ärendet. Det är en riktigt smutsig byk hon avslöjar.
jag tycker det är smutsigt att utpeka privatpersoner och en normal konversation på facebook. Ingenstans kan man härleda till vem de pratar om heller. Tycker mer jag ser en som är förtvivlad över hur det hela har gått till.
Senast redigerad av sandraso 2021-03-09 kl. 15:05.
2021-03-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du som är skortensexpert, det finns en bild på skorstenen i Densias rapport. Tror du att det är möjligt att ansluta en kamin, en kökspanna och fyra kakelugnar till den. Går det att ha sex eldstäder i samma murstock?

Enligt Densias beskrivning så finns det tre sovrum på övervåningen, en av dessa kanske hade två kakelugnar? Hur lyckas man få fyra kakelugnar i tre sovrum anslutna till samma skorsten?

Jag frågar dig eftersom du verkar kunnig i ämnet.

https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf

https://www.docdroid.net/3kCLqn4/upp...-aktbil-43-pdf

Du borde läsa värderingen du länkat till. Edstäderna är inspekterade av sotare och fungerar. Hur eldstäderna är anknyta till skorstenen kan vara olika, utifrån hur muraren tänkte när skorstenen blev till. Jag har som exempel 4 eldstäder, en rökkanal till varje spis och kakelugn, men det är sex rökkanaler, varav två outnyttjade kan ge ytterligare eldstäder.

En annan intressant sak som framkommer är att bygglov och andra lov avgörs i förhållande till övrig samlad bebyggelse. Det betyder faktiskt generös handläggning av bygglovsärendet. Eftersom fastigheten är utanför detaljplan.

Det framgår också att vatten och avlopp måste förnyas, där det väsentligaste är att gräva ner en sluten tank för WC.

En annan intressant sak, är kartan på fastigheterna, Det är direkt iögonfallande logiskt, en elefant i rummet, som förklarar Ebba Busch lust att segra. Envisheten, penninghungern, skövlingen, skrämsel och förtal, förklaras av att den lilla obetydliga fastigheten på 600 m2, är en dold tillgång för oinsatta i fastighetsfrågor.

En liten fastighet som genom ägobyte kan få mer mark från den stora tomten så att en ny lämplig fastighet kan bildas direkt efter köp. Det handlar bara om att ge in en ansökan till kommunen om förhandsbesked för bygglov, bifoga beslutet till Lantmäteriet och invänta deras handläggningstid som nu tar 6-8 månader. En ny fastighet som torde kunna säljas direkt för det pris Ebba Busch betalade för hela rasket. Med förbehåll för att skicklig mäklare anlitas av Ebba kan själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in