2021-03-09, 14:16
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är inte jag som hittat på ett förväntat värde på 8 miljoner om huset renoveras för en budget på 3 miljoner.

Näe, men du svamlar om att renoveringen inte behöver kosta därför att de finns många som vill ha fritidshusstandard.

Men i slutändan handlar det bara om 3,9 är uppenbarligen ofördelaktigt för Esbjörn som eventuellt inte varit tillräknelig vid undertecknandet. Då är avståndet från Densias värdering på 4,6 för litet. Skillnaden är inte tillräcklig helt enkelt.

Den här kåken ligger 1 mil närmare Sergels Torg. https://www.booli.se/bostad/2422671 Förvisso inte Marielund, men eget vatten och väsentligt bättre skick än rucklet. Bara som en flavour av vad sjötomter de facto kostar. Vill minnas att där du bor, 30 mil från Stockholm säger du att de är dyrare?
2021-03-09, 14:17
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Inte behöver man bevis om man anser sig ha Gud på sin sida.
Vi får inte heller glömma att det är ett fritidshus Ebba köper. Det är ganska vanligt att fritidshus har lägre standard än året runt hus. Många tycker att det är charmigt med den lägre standarden i sommarstugan än i lägenheten i stan.

Där har vi en kärna av sanning.
Det är ett misskött fritidshus hon köpt, inte en släkt gård från generationer tillbaka.
Priset avspeglar därmed värdet, samma som det gör för riktiga boningshus i Marielund.
Sen har jag inte Gud på min sida då jag är ateist, Lagen håller jag högre än Gud där finns bevis och du bör börja se bevisen inte Gud.
2021-03-09, 14:18
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Eftersom Densia:s värdering svajar på 4 kakelugnar och en öppen spis som inte nämns i värderingen, har det relevans i denna tråd. Sen att tråden urartar för att folk som inte förstår byggnadsteknik googlar först på byggahus och sen gör bort sig än mer genom att jämföra annan teknik som inte finns i huset, kan jag inte råda över, samtidigt är det till nytta för de andra i tråden och se vilka som går in för att enbart sabotera i tråden med huvudlösa inlägg.
Egentligen är det ju inte relevant, för priset Ebba betalar bygger ju inte på deras värdering.
2021-03-09, 14:20
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Falska? Så när de skriver att den "håller" så menar de inte tät?
Du är inte speciellt smart.
Tror du verkligen de skriver en hållbarhet efter hur länge den håller ihop och står upp... otät eller inte. Den har inte rasat.

Sen skriver du exakt samma sak som jag - OM den underhålls är enligt mitt citat.
Du kan verkligen inte läsa?

"Fabrikstillverkade skorstenar uppnår inte lika lång livslängd som en tegelskorsten. En stålskorsten kan vid normal användning hålla i 20-25 år, medan en blockskorsten kan hålla några årtionden längre. "
Där har vi normalfallet. Finns noll noll noll stöd för ditt påstående. Ta det och gå vidare.
10-20 år

Du avslöjade dig själv som en idiot tidigare.
Du kunde inte ens förstå periodiskt underhåll, vilket man har på tegelskorstenar pga dess byggteknik.
Nu kommer du dragandes med blockskorsten, vi snackar tegelskorsten i kåk från 1909, inte stålskorsten i radhus dockat till någon trivselkamin. Från idiot till jubelidiot -ta det och gå vidare till andra trådar...
2021-03-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Jag har hela tiden förfäktat en etisk dimension i affären. Bl.a. har jag tidigare skrivit ungefär som återges nedan. Jag har också skrivit ett längre inlägg om upplägget (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Det är denna etiska dimension jag anser vara besvärande för Ebba, "juridiken" är nog det mindre problemet. Det ser inte bra ut att charma fastigheter av en gammal gubbe.

Midsommaruppvaktning?

Ur Ebbas facebookinlägg.
Ebba:Två månader efter första kontakt skriver vi, säljare och köpare, kontrakt. Det sker den 20 augusti 2020.
Två månader gör att vi hamnar i midsommarhelgen.
Ebba: Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten.
Hur många var det som kontaktade Esbjörn? Låter som en hel delegation. Kom de med midsommarblomster?
Det är du som tolkar ordet bekanta till en delegation, det är inte två ord jag förknippar med varandar. Hon bad någon kolla om Esbjörn var intresserad av att sälja sin fastighet. Det var han uppenbarligen, fram till cirka 10 dagar efter kontraktsskrivningen. Sedan hände något som fick honom att ändra sig.
2021-03-09, 14:22
Medlem
Citat:
Eftersom Densia:s värdering svajar på 4 kakelugnar och en öppen spis som inte nämns i värderingen, har det relevans i denna tråd. Sen att tråden urartar för att folk som inte förstår byggnadsteknik googlar först på byggahus och sen gör bort sig än mer genom att jämföra annan teknik som inte finns i huset, kan jag inte råda över, samtidigt är det till nytta för de andra i tråden och se vilka som går in för att enbart sabotera i tråden med huvudlösa inlägg.

Suck, ja en del älskar att vinkla allt så negativt som det bara går. Kastar ur sig påståenden som inte har nån bärighet alls. Och... kan inte inse att de har fel och gå vidare.

En skorsten är tät betydligt längre än 10-20 år. Thats it.

För övrigt, nej vi vet inte skicket på denna skorsten överhuvudtaget. Eller om en eller flera rökkanaler döms ut. Men att per definition dra till med ett antal år för att vinna nån poäng att den är troligen obrukbar pga det.... vilken nonsens.

Japp det är verkligen ett sk huvudlöst inlägg. Partiskt.
Tack - en del visar verkligen sin rätta sida lite övertydligt.
2021-03-09, 14:23
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Näe, men du svamlar om att renoveringen inte behöver kosta därför att de finns många som vill ha fritidshusstandard.

Men i slutändan handlar det bara om 3,9 är uppenbarligen ofördelaktigt för Esbjörn som eventuellt inte varit tillräknelig vid undertecknandet. Då är avståndet från Densias värdering på 4,6 för litet. Skillnaden är inte tillräcklig helt enkelt.
Jag förstår att man tycker att 700 tusen är lite pengar om man tycker 300 tusen är en rimlig summa för att frakta bort några bilar.

Så synd att Ebba inte var lite slug och betalade en rimlig slant för fritidshuset hon köpte då, så hade ju iallafall det ligga som ett stort frågetecken över denna affär, då hade det ju bara handlat om huruvida alla parter är tillräckliga eller inte.
2021-03-09, 14:24
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Egentligen är det ju inte relevant, för priset Ebba betalar bygger ju inte på deras värdering.

Du förstår väl att värderarna inte verkar ha varit inne i huset, men de skriver som om de hade varit där.

Hade de varit inne hade dom sett den öppna spisen, det verkar alltså som om dom stod utanför och bara tog uppgifter från Binninge som inte stämde. Vi har alltså en värdering med tekniska fel.
Och då faller också den uppgivna summan i värderingen. Vi får se vad mer som avslöjas framöver.
2021-03-09, 14:26
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är du som tolkar ordet bekanta till en delegation, det är inte två ord jag förknippar med varandar. Hon bad någon kolla om Esbjörn var intresserad av att sälja sin fastighet. Det var han uppenbarligen, fram till cirka 10 dagar efter kontraktsskrivningen. Sedan hände något som fick honom att ändra sig.

Jag kan inte hjälpa att Ebba skriver att hon kontaktade Esbjörn via bekanta. Så minst två personer bör det ha handlat om.
2021-03-09, 14:26
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Där har vi en kärna av sanning.
Det är ett misskött fritidshus hon köpt, inte en släkt gård från generationer tillbaka.
Priset avspeglar därmed värdet, samma som det gör för riktiga boningshus i Marielund.
Sen har jag inte Gud på min sida då jag är ateist, Lagen håller jag högre än Gud där finns bevis och du bör börja se bevisen inte Gud.
Det är ganska vanligt att fritidshus går i arv i släkter. Att det inte är en gård är helt klart, en gård är ( enligt mig,) ett ställe med mark där du kan bedriva någon form av jordbruk.
2021-03-09, 14:27
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Men så rart, den där tidslinjen ändras lite efter krukorna eller? I förra upplagan jag såg bär det bara någon vecka från första besöket till Ebba kastade sig på telefon och ringde sin polare mäklaren.

E&E ska ju träffats ett flertal gånger. Så du bör killgissa in ett par tider till mellan E&E. Att värderingen på sommarstugan är gjord av en kompis till Ebba är väldigt anmärkningsvärt. Jag hoppas verkligen att rätten tar med det i betänkandet. Att Esbjörn går med på det tänker jag tyder på att hans dokumenterade kognitiva funktionshinder har försämrats de sista 10 åren. Något som medisinskt är troligt för en människa i hans ålder.

Jag undrar hur alla som ursäktar att Ebba både är ute och festar under en pamdemi och träffar en över 80-årig gammal man, själva har levt denna tid. Oavsett vilken ordning de skedde så är båda företeelserna djupt beklagliga och oansvariga var ochben för sig. Jag och de flesta andra har under detta år tagit vårt medborgeliga ansvar och inte träffat någon utanför vår bubbla under detta år. Men det kanske inte är så viktigt för Ebba med eget ansvar gentemot samhället.

Vem på Notar som gjorde värderingen är Ebbas kompis?
Träffar jag dig först och sen går på fest, inte blir du retroaktivt smittad av mig.
Samma Ebbas kompis kalas, inte har Esbjörn haft någon risk att smittas av någon som går på kalas efteråt.
Rätten tar bara hänsyn till om köpeavtalet kan hävas pga paragraf 31 inget annat.
Nu är det upp till bevis för Binninge, att alla tre rekviem uppfylls för att kunna häva köpet!
Det har hittills inte gått såå bra, nä.
2021-03-09, 14:31
Medlem
Citat:
Du avslöjade dig själv som en idiot tidigare.
Du kunde inte ens förstå periodiskt underhåll, vilket man har på tegelskorstenar pga dess byggteknik.
Nu kommer du dragandes med blockskorsten, vi snackar tegelskorsten i kåk från 1909, inte stålskorsten i radhus dockat till någon trivselkamin. Från idiot till jubelidiot -ta det och gå vidare till andra trådar...

Du lägger upp en straffspark igen? Du är en partiskt liten tomte, som inte kan läsa eller förstå enkla saker. Huvudlösa inlägg?

Detta är vad jag skrev/citerade
"En traditionell tegelskorsten har lång livslängd och kan, om den underhålls, användas i flera generationer. "

Kan du läsa det fetmarkerade? Jag förstår mycket väl underhållsbiten.
Hur är det med din läsförmåga?

Ok, det andra citat var fel, var lite snabb när jag gjorde mitt klipp.
Block är inte samma sak som tegel. Vet det.

oavsett - du har inte lämnat ett enda stöd för ditt huvudlösa påstående.
Tills dess...
Senast redigerad av Garre74 2021-03-09 kl. 14:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in