2021-03-09, 12:56
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Shit en skorsten som håller 10-20år. Du gissar helt enkelt...

Från byggahus
"En traditionell tegelskorsten har lång livslängd och kan, om den underhålls, användas i flera generationer. "

https://www.byggahus.se/varme/se-till-att-ha-bra-skorsten#:~:text=Fabrikstillverkade%20skorstenar%2 0uppn%C3%A5r%20inte%20lika,kan% 20h%C3%A5lla%20n%C3%A5gra%20%C3%A5rtionden%20l%C3% A4ngre.

Varför kommer du med falska påståenden !

En tegelskorsten håller i många hundra år, men den är inte tät i flera hundra år om den inte underhålls.
Du var tvungen att googla på bygga hus och fattar fortfarande inte vad det handlar om.
Du läste inte ens artikeln du länkade till:
Citat:
– Skorstenen ska besiktigas och täthetsprovas av skorstensfejarmästaren som ser om den är rätt konstruerad. Gamla tegelskorstenar kan bli otäta med tiden, och bör också kontrolleras då och då.

Du lyckades just idiotförklara dig själv.
Senast redigerad av vittne-x 2021-03-09 kl. 13:01.
2021-03-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det håller jag med dig om.Vem vill berätta att man charmat en bostad av en gammal gubbe?

Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Vilken midsommarnattsmardröm du beskriver!

Jag ser att du har gått ifrån dina juridiska ”funderingar” och jobbar mera rakt på sak.
2021-03-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Hur står det till mellan dina öron egentligen!
Ärlig - en som håller sig till sanningen

Att Densia skriver att det behövs ny el, brunn samt avlopp är att beskriva sanningen = ärlig. Det fattar alla andra utom just du.

Att skriva att huset saknar uppvärmning, vatten o avlopp är att fara med osanning. Precis som du brukar göra i denna tråd där du hela tiden försöker sminka grisen som i detta fallet är fröken Usch.
Ja, hon kan nog behöva hjälp med att sminka över sanningen om vem hon egentligen är.
Jag har aldrig kritiserat Densia. De skriver ärligt att huset behöver ny el, ny brunn och nytt avlopp. Det finns inte idag. Att det finns undermålig eldragning, en sinad brunn och en olaglig stenkista är inte funktionsdugligt. Då är det ärligare att skriva att dessa funktioner saknas.

Grissminkaren är Binninge som i sin beskrivning anger att huset har el via direktverkande el, dricksvatten ur egen brunn och fungerande avlopp.

Han är helt enkelt en fifflare, lögnare och barnmisshandlare.

Det är vad du försvarar.
2021-03-09, 13:14
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men så rart, den där tidslinjen ändras lite efter krukorna eller? I förra upplagan jag såg bär det bara någon vecka från första besöket till Ebba kastade sig på telefon och ringde sin polare mäklaren.

E&E ska ju träffats ett flertal gånger. Så du bör killgissa in ett par tider till mellan E&E. Att värderingen på sommarstugan är gjord av en kompis till Ebba är väldigt anmärkningsvärt. Jag hoppas verkligen att rätten tar med det i betänkandet. Att Esbjörn går med på det tänker jag tyder på att hans dokumenterade kognitiva funktionshinder har försämrats de sista 10 åren. Något som medisinskt är troligt för en människa i hans ålder.

Jag undrar hur alla som ursäktar att Ebba både är ute och festar under en pamdemi och träffar en över 80-årig gammal man, själva har levt denna tid. Oavsett vilken ordning de skedde så är båda företeelserna djupt beklagliga och oansvariga var ochben för sig. Jag och de flesta andra har under detta år tagit vårt medborgeliga ansvar och inte träffat någon utanför vår bubbla under detta år. Men det kanske inte är så viktigt för Ebba med eget ansvar gentemot samhället.

Vilken värdering ska ha gjorts av en kompis till Ebba? Tror det i så fall är helt nya uppgifter iför tråden...
2021-03-09, 13:15
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Tack. Ser det inte riktigt som troligt att det skulle kosta 300 000kr för ovanstående.
Ebba har enligt sin värdering även vägt in renoveringar.

Men iallafall - där står det att Matz var upp för att hämta saker.
OM det är korrekt visste han om avtalet innan allt "exploderade".
Men varför blev han isf upprörd sen?
Varför är han tyst nu?

Eller så skulle han bara hämta saker oavsett och det råkade bli exakt då, vilket självklart de nyttjar i sin inlaga till rätten.

Känns som det borde tryckts på hårdare att Matz visste om köpet... om han visste om det?
Ibland måste saker landa hos människor innan dom reagerar. Själv skulle jag bli så chockad om Ebba ringde mig att det tog ett bra tag innan jag ens hörde vad hon sa.
Men man får information, man bearbetar information och man reagerar på information. Att det tar någon vecka innan man sedan agerar på informationen tycker jag snarare tyder på att beslutet är välgrundat än att man är en lurendrejare som efterkonstruerar.
2021-03-09, 13:21
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Men så rart, den där tidslinjen ändras lite efter krukorna eller? I förra upplagan jag såg bär det bara någon vecka från första besöket till Ebba kastade sig på telefon och ringde sin polare mäklaren.

E&E ska ju träffats ett flertal gånger. Så du bör killgissa in ett par tider till mellan E&E. Att värderingen på sommarstugan är gjord av en kompis till Ebba är väldigt anmärkningsvärt. Jag hoppas verkligen att rätten tar med det i betänkandet. Att Esbjörn går med på det tänker jag tyder på att hans dokumenterade kognitiva funktionshinder har försämrats de sista 10 åren. Något som medisinskt är troligt för en människa i hans ålder.

Jag undrar hur alla som ursäktar att Ebba både är ute och festar under en pamdemi och träffar en över 80-årig gammal man, själva har levt denna tid. Oavsett vilken ordning de skedde så är båda företeelserna djupt beklagliga och oansvariga var ochben för sig. Jag och de flesta andra har under detta år tagit vårt medborgeliga ansvar och inte träffat någon utanför vår bubbla under detta år. Men det kanske inte är så viktigt för Ebba med eget ansvar gentemot samhället.

Kritisera gärna men om du gör det så kan du faktiskt bemöda dig med att läsa den och tydligt är att du ej gör det, det som ändras är just det som ej är definierat datum endast att det har hänt (gult) när det är grönt så är det rätt datum men det kanske var för invecklat för dig?

Utöver det så kan du ju hosta fram den värderingen som hennes "kompis" har gjort då det är rent ljug från din sida.
det finns inga som har gett Den info om tiden mellan och jag har ej med några gissningar dom står ju du för oftast
2021-03-09, 13:24
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Attan!
Du har helt rätt, de har nog varit inne i huset!

Nedervåningen har dom sett genom fönstren och inte övervåningen, annars hade dom nog sett öppenspisen i salongen och räknat kakelugnar i huset.
Sen beklagade sig ju Binningejuristen att han trampat runt ute i snön halva dagen.
Bilder från insidan av huset saknas helt och ska finnas med i värderingen av ett hus, särskilt om kostnad för renovering och vilka åtgärder som behövs har angetts i en besiktning.
Ingenting om toalett, dusch, tvätt eller köksavlopp finns nämnt.
2021-03-09, 13:25
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Jo du, den har verkligen genom gått från fjäder till höna förändring här. Från några bilar till att vada genom skrot på sommarstugans tomt.
Sen får man inte glömma att det finns många bilskrotar som faktiskt hämtar bilar gratis, behöver inte kosta en spänn att få bort dem
2021-03-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag noterar att du registrerat dig i ett syfte, där du koncentrerar dig på att hjälpa Ebba Busch med att få till att det är utgifter som inte ingick i avtalet, där köpeskillingen är av vikt i tvistemålet. Kostnader som nu ska beaktas i en rättslig tvist. Min slutsats blir, att det för båda parter var ett bristfälligt avtal, när man tycker att löpande utgifter som sotare i ett hus med eldstad, är fel i fastighet som ger prisreduktion vid tvist.

Jag kommer inte ihåg vad sotaren kostar, men det kan inte vara mycket eftersom jag inte tänker på vanliga räkningar i högen som kostar några tusenlappar. Det jag mest tänker på är jobbet med all sot som en sotning medför runt eldstäderna.

Beträffande avlopp, kan man inhämta olika anbud, där det framkommer att det finns entreprenörer som täljer guld, och andra som gör jobbet med en liten grävmaskin och gräver ner tank och rör till avsevärt lägre pris, där de flitigt anlitas av de boende på orten efter att kommunen påtalat avloppen i området.

Vatten löser man med att borra egen brunn, eller med servitut. Kan ju inte vara så svårt då de flesta människor som bor i hus har ju vatten.

När du, Ebba Busch, advokaten, med flera Ebba Busch anhängare framför kostnader, visar det på okunnighet om folk flest som bor i hus. Ni arbetar utifrån hypotesen att alla andra är korkade, och inte tar reda på vad saker kostar. Folk flest som sliter på riktiga arbeten betalar inte de summor för åtgärder på fastighet du framför för att rädda Ebba Busch förlorade heder.

Ebba Busch är inte en politiker som politiker flest. Hon är en influenser som säljer KD med munsvada, där hennes främsta egenskap är att hon är duktig på att memorera floskler. Hon är av samma virke som Margaux eller Bianca som med framgång hittat olika saker att pracka på folk. Men under fasaden ser vi en bräcklig moralisk grund och inga genuina kunskaper om den verklighet folk flest lever i.

I domstol kan inte Ebba Busch förklara ett avtalat underpris med olika påhitt om hur ett koja ska bli ett slott för en drottning med grandiosa planer på sitt boende. Det du framför är kostnader likt de Bianca hade, när hon river ett nytt kök i en lägenhet Östermalm, för att köpa ett nytt. Det imponerar inte på medborgare med förankring i verkligheten.

Det var som sjutton. Inte visste jag att det var därför jag registrerat mig. Där har du helt fel. Mina inlägg är för att ge en som jag tycker saklig och opartisk syn på en del frågor baserat på min erfarenhet. Men om jag far med osanning, och inte påpekat, att det är min bedömning så kan du väl visa på var i så fall.
Men kan du visa nåt inlägg där jag ta ställning för eller emot Ebba? Att du anser att sakliga inlägg är för Ebba ger lätt ett intryck av att du enbart vill visa negativa inlägg mot henne.

Tagga ner lite. Dina inlägg är bättre och ger ett sakligare intryck utan alla ogina adjektiv.
2021-03-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Varför kommer du med falska påståenden !

En tegelskorsten håller i många hundra år, men den är inte tät i flera hundra år om den inte underhålls.
Du var tvungen att googla på bygga hus och fattar fortfarande inte vad det handlar om.
Du läste inte ens artikeln du länkade till:

Du lyckades just idiotförklara dig själv.

Falska? Så när de skriver att den "håller" så menar de inte tät?
Du är inte speciellt smart.
Tror du verkligen de skriver en hållbarhet efter hur länge den håller ihop och står upp... otät eller inte. Den har inte rasat.

Sen skriver du exakt samma sak som jag - OM den underhålls är enligt mitt citat.
Du kan verkligen inte läsa?

"Fabrikstillverkade skorstenar uppnår inte lika lång livslängd som en tegelskorsten. En stålskorsten kan vid normal användning hålla i 20-25 år, medan en blockskorsten kan hålla några årtionden längre. "
Där har vi normalfallet. Finns noll noll noll stöd för ditt påstående. Ta det och gå vidare.
10-20 år
Senast redigerad av Garre74 2021-03-09 kl. 13:38.
2021-03-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Den sotare som på entreprenad av Åke Huss utför sotningarna i Marielund, hade ingen aning om att husets eldstäder fanns kvar och har aldrig besökt huset.
Med tanke på att brandskyddskontrollerna enbart får utföras av auktoriserad personal så verkar det vara eldningsförbud där nu då. Men det kan ju lösas med en kontroll givet att eldstäder o skorsten ger godkänt resultat. Vi får väl gissa att Anticimex tagit med en sån fråga i sin rapport.
2021-03-09, 13:35
Medlem
V-Kints avatar
Tror att min kostnadsuppskattning för renovering av huset till fullgott modernt skick är högst relevant. I programmet Husdrömmar igår revs elvärmen ut och luft/vattenburen värme sattes in inklusive rördragning och radiatorer. Kalaset slutade på 500 tkr.

https://www.svtplay.se/video/30332762/husdrommar/husdrommar-sasong-8-hela-varlden-i-ostra-vemmerlov?start=auto 56:40 in.

Jag tror jag skrev 220 för bergvärmepump/borrning och 200 för vattenburet värmesystem. Rätt härad med andra ord.

MarryBlunt som tycker att det räcker att renovera till enkel fritidshusstandard har missat hela sammanhanget. Renoverar man enkelt kommer man inte upp till de 8 Mkr som Densia ser som slutstationen. Det är från de 8 (vilket inte är enkel fritidshusstandard) som de räknar sig tillbaka och landar på 4,6.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in