2021-03-09, 12:25
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
ja hon var ute efter hon träffade Esb, nu uppdaterad med den tid före avtaletsskrivande
https://imgur.com/a/Qxwgx3H
Men så rart, den där tidslinjen ändras lite efter krukorna eller? I förra upplagan jag såg bär det bara någon vecka från första besöket till Ebba kastade sig på telefon och ringde sin polare mäklaren.

E&E ska ju träffats ett flertal gånger. Så du bör killgissa in ett par tider till mellan E&E. Att värderingen på sommarstugan är gjord av en kompis till Ebba är väldigt anmärkningsvärt. Jag hoppas verkligen att rätten tar med det i betänkandet. Att Esbjörn går med på det tänker jag tyder på att hans dokumenterade kognitiva funktionshinder har försämrats de sista 10 åren. Något som medisinskt är troligt för en människa i hans ålder.

Jag undrar hur alla som ursäktar att Ebba både är ute och festar under en pamdemi och träffar en över 80-årig gammal man, själva har levt denna tid. Oavsett vilken ordning de skedde så är båda företeelserna djupt beklagliga och oansvariga var ochben för sig. Jag och de flesta andra har under detta år tagit vårt medborgeliga ansvar och inte träffat någon utanför vår bubbla under detta år. Men det kanske inte är så viktigt för Ebba med eget ansvar gentemot samhället.
2021-03-09, 12:28
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Men finns det någon som har en riktig källa på vad "saneringen" innebär?
Är det bara hennes ord? Finns det några kopior av protokoll... nånting?

Vi har att göra med politiker som slänger med ord för att skapa dramatik på daglig basis.

"sanering"...kan lika gärna vara grovstädning för oss vanliga människor....
Jo du, den har verkligen genom gått från fjäder till höna förändring här. Från några bilar till att vada genom skrot på sommarstugans tomt.
2021-03-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Hoppsan..!!
Då är redogörelsen i Denisa:s "besiktning" falsk, då utgår jag ifrån att besiktningsmannen stått och tagit emot data av Binninge utan att själv kontrollera i huset, nu lär det bli ett jävla liv....
Bara ö-spis och kakelugnar brukar kräva ny glidgjutning typ var 10-15år pga rörelser i murstocken som annars kan läcka ut gnistor och då antända virke/kutterspån/papp etc som ligger dikt mot murstocken.

Där rök nog EsB:s försäkring direkt, för f-bolagen läser denna tråd med förtjusning...

Vilka rörelser blir det i en murstock när man inte eldar i öppen spis/kakelugn?

"Brukar kräva glidgjutning" - bara snömos o hittepå

Du tänker för mycket o det är inte hälsosamt!
2021-03-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Jäkla tur att Esbjörn inte behöver iordningsställa huset för annars hade väl Ebbskan sagt:

Nu har jag köpt ditt hus Esbjörn så nu vill jag att du iordningställer huset till mig o mina pyttesmå barn. Jag vill ha nytt kök, toa, fönster, isolering.......................................

Ja, jag har handlat i god tro ett iordningställt hus så då ska det också iordningställas av säljaren. Annars informerar jag allmänheten på faseboken hur illa behandlad jag o mina pyttesmå barn blir.

Du har missförstått. Säljarens ansvar är att ta bort sina möbler, husgeråd, prylar m.m. i bostadshus och uthus, städa efter sig och ta bort det bråte som man lagrat på tomten. Renoverar gör naturligtvis köparen. Hur kan du ha fått för dig något annat?
2021-03-09, 12:31
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Klarlägga riktigheter i uppgifter eller vederlägga klart oriktiga uppgifter, är det inga problem med.
Sakkunnig bedömning med redovisning har funnits i ett halvår redan, det stavas Anticimex.
Men det ska egentligen inte behövas, då de 2 värderingarna inte emotsäger varandra.
Så 3 veckor till har Binninge på sig f.r.o.m idag och det verkar väldigt tyst just nu.
Är Anticimex kunniga på bostadsvärderingar? Det var nytt för mig.
2021-03-09, 12:39
Medlem
Citat:
Hoppsan..!!
Då är redogörelsen i Denisa:s "besiktning" falsk, då utgår jag ifrån att besiktningsmannen stått och tagit emot data av Binninge utan att själv kontrollera i huset, nu lär det bli ett jävla liv....
Bara ö-spis och kakelugnar brukar kräva ny glidgjutning typ var 10-15år pga rörelser i murstocken som annars kan läcka ut gnistor och då antända virke/kutterspån/papp etc som ligger dikt mot murstocken.

Där rök nog EsB:s försäkring direkt, för f-bolagen läser denna tråd med förtjusning...

Du är en optimist, när om du tror att försäkringsbolagen läser vad du framför.

När det är dags att sota märker man det, i de fall man inte håller reda på bestämmelser och tidsintervaller. Det som du tycker ligger dikt mot murstocken är brandfarligt material, och existerar inte om man inte har papper och tändved i närheten om det kommer gnistor.

Antar man att murstocken eller liknande är en brandrisk googlar man på tätning av skorsten och ringer en gubbe som kommer och åtgärdar det. Det är inget fel i fastighet. Det är normalt underhåll.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Tack. Ser det inte riktigt som troligt att det skulle kosta 300 000kr för ovanstående.
Ebba har enligt sin värdering även vägt in renoveringar.

Men iallafall - där står det att Matz var upp för att hämta saker.
OM det är korrekt visste han om avtalet innan allt "exploderade".
Men varför blev han isf upprörd sen?
Varför är han tyst nu?

Eller så skulle han bara hämta saker oavsett och det råkade bli exakt då, vilket självklart de nyttjar i sin inlaga till rätten.

Känns som det borde tryckts på hårdare att Matz visste om köpet... om han visste om det?

Varför nedsättningen hamnade på 300000 är oklart. Vi har ju inte sett utlåtandet från Anticimex, där kanske det framgår vad som ska ske och vad olika åtgärder kostar. Att en renovering skulle inrymmas i 300000 verkar helt omöjligt. Det är för lite pengar för att det skulle vara realistiskt.

Hur och när brorsonen har agerat är ett ganska stort frågetecken, det tycker jag också.
Medlem
Citat:
Bra grävt-du har nog orsakat lite panik i kulisserna nu, det intressanta är en ganska ny alu-stege som är fast kopplad från fasad hela vägen upp till skorstenstoppen, det är ett sotarkrav, men sotaren själv uppger att han aldrig varit där, då snackar vi alltså om en medveten "falskskyltning" genom att smälla upp stegen...
EsB verkar hålla på med en hel del fula saker, kanske läge att kolla om han haft annat för sig tidigare....

Nu kör ni hittepå-argument igen. Ni verkar hålla på med en massa fula saker.

Man behöver inte sota en skorsten som inte används!

För att börja elda krävs det ofta av försäkringsbolag o kommun att man besiktigar innan man börjar elda igen.

Denna sotare som ni hänvisar till - har den sotaren ensamrätt i området? Förr var det så. Numera kan man i många kommuner själv bestämma vilken sotare man anlitar.
2021-03-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Du har missförstått. Säljarens ansvar är att ta bort sina möbler, husgeråd, prylar m.m. i bostadshus och uthus, städa efter sig och ta bort det bråte som man lagrat på tomten. Renoverar gör naturligtvis köparen. Hur kan du ha fått för dig något annat?

Jag har gjort precis som Ebba-klanen hela tiden gör i tråden, missförstått. Det har du helt rätt i!

Men trolleri trollera, trollar du, trollar jag!
2021-03-09, 12:46
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Vilka rörelser blir det i en murstock när man inte eldar i öppen spis/kakelugn?

"Brukar kräva glidgjutning" - bara snömos o hittepå

Du tänker för mycket o det är inte hälsosamt!

Jag har tegelskorsten med dockad spiskasset till öppna spisen.
En tät rökkanal "håller" mellan 10-20år beroende på hur skorsten sköts.
Finns det inget skydd ovanför så att det regnar in i skorstenspipan får man fryssprängningar i murbruket mellan tegelstenarna, en mycket vanlig skada idag då folk gått ifrån oljeuppvärmning till värmepump, då är skorstensstocken kall för jämnan året runt så att den inte kan torka ut.

Sprickor mellan tegelstenarna åtgärdas med "glidgjutning", vilket du alltså inte har en aning om, det är ett periodiskt underhåll som måste göras för att hålla skorstenen säker.

Sen att du avslutar med ett direkt hot påvisar att du går någons ärende i detta ämne, eftersom du framför hotet nu efter avslöjandet att sotarn aldrig varit där....
2021-03-09, 12:50
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du är en optimist, när om du tror att försäkringsbolagen läser vad du framför.

När det är dags att sota märker man det, i de fall man inte håller reda på bestämmelser och tidsintervaller. Det som du tycker ligger dikt mot murstocken är brandfarligt material, och existerar inte om man inte har papper och tändved i närheten om det kommer gnistor.

Antar man att murstocken eller liknande är en brandrisk googlar man på tätning av skorsten och ringer en gubbe som kommer och åtgärdar det. Det är inget fel i fastighet. Det är normalt underhåll.
Murstocken i ett vanligt hus omgärdas av bärande träbalkar och gammal kutterisolering samt vindpapp,
Kommer det ut gnistor från ö-spis/kakelugn via defekt rökkanal med spricka i murstocken får man brand, en av de vanligaste brandorsakerna som brandkåren rycker ut på. Du kan sluta anta-det är fakta !
2021-03-09, 12:50
Medlem
Citat:
Jag har tegelskorsten med dockad spiskasset till öppna spisen.
En tät rökkanal "håller" mellan 10-20år beroende på hur skorsten sköts.
Finns det inget skydd ovanför så att det regnar in i skorstenspipan får man fryssprängningar i murbruket mellan tegelstenarna, en mycket vanlig skada idag då folk gått ifrån oljeuppvärmning till värmepump, då är skorstensstocken kall för jämnan året runt så att den inte kan torka ut.

Sprickor mellan tegelstenarna åtgärdas med "glidgjutning", vilket du alltså inte har en aning om, det är ett periodiskt underhåll som måste göras för att hålla skorstenen säker.

Sen att du avslutar med ett direkt hot påvisar att du går någons ärende i detta ämne, eftersom du framför hotet nu efter avslöjandet att sotarn aldrig varit där....

Shit en skorsten som håller 10-20år. Du gissar helt enkelt...

Från byggahus
"En traditionell tegelskorsten har lång livslängd och kan, om den underhålls, användas i flera generationer. "

https://www.byggahus.se/varme/se-till-att-ha-bra-skorsten#:~:text=Fabrikstillverkade%20skorstenar%2 0uppn%C3%A5r%20inte%20lika,kan% 20h%C3%A5lla%20n%C3%A5gra%20%C3%A5rtionden%20l%C3% A4ngre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in