Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
Stämmer inte, med varje generation har levnadsstandarden blivit bättre och människor har aldrig haft så bra som man har nu vad gäller levnadsstandard.
Du har ingen aning om historiskt var vi kommer från med ditt uttalande, folk är så jävla bortskämda med allt att de knappt vill torka arslet själva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herb-smoke
Om du menar livskvalitet så är jag beredd att hålla med om att det går att diskutera. Om du på allvar tror att någon tidigare generation har haft bättre materialistisk levnadsstandard än dig så är du dock helt tappad.
Fel.
Aldrig tidigare har bostäder varit dyrare i relation till den genomsnittliga nettoinkomsten. Bostäder utgör den största delen av vår levnadsstandard då bostaden är den miljö vi spenderar mest tid i.
När min far var ung köpte han ett stort tegelhus centralt i en stad med ~25,000 invånare för 280,000kr. Han jobbade som parkarbetare och tjänade 14,500kr netto per månad.
Detta hus är idag värderat till 2,600,000kr.
Jag är ungefär samma ålder som min far när han köpte sitt hus men jag programmerar industrirobotar. Min lön efter skatt är drygt 24,500kr.
Min far kunde köpa sitt hus med 19 månadslöner, för att jag ska kunna köpa exakt samma hus idag behöver jag 106 månadslöner. Han har inte gjort en enda renovering på alla dessa år.