2021-03-02, 10:49
Medlem
Jobba! Du kommer må bättre av det i längden.
Citera
2021-03-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Till arbetsförmedlingen, IF-metall eller A-kassan?

Till a-kassan.

A-kassan är bestämda.
Citera
2021-03-02, 17:37
Medlem
D.Rossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Nu har jag pratat med en ombudsman på IF-metall och han säger att konkursförvaltaren har ansvaret att skriva på arbetsgivarintyget, eftersom det blev en konkurs. När jag ringde konkursförvaltaren för några dagar sen så var hon helt ointresserad och sa att hon inte kunde göra nåt som sagt så. Nu får jag ringa till IF-metalls huvudkontor så att dom kan skicka ett arbetsgivarintyg till förvaltaren med en paragraf att det är hennes skyldighet att underteckna.

Ja, det är just det en konkurs innebär. Den som försätts i konkurs förlorar rätten att förfoga över sina tillgångar och har heller ingen rätt att t.ex. ingå avtal, allt tas över av konkursförvaltaren i samma ögonblick som den utses av tingsrätten.
Citera
2021-03-03, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Stämmer inte, med varje generation har levnadsstandarden blivit bättre och människor har aldrig haft så bra som man har nu vad gäller levnadsstandard.

Du har ingen aning om historiskt var vi kommer från med ditt uttalande, folk är så jävla bortskämda med allt att de knappt vill torka arslet själva.
Citat:
Ursprungligen postat av Herb-smoke
Om du menar livskvalitet så är jag beredd att hålla med om att det går att diskutera. Om du på allvar tror att någon tidigare generation har haft bättre materialistisk levnadsstandard än dig så är du dock helt tappad.
Fel.
Aldrig tidigare har bostäder varit dyrare i relation till den genomsnittliga nettoinkomsten. Bostäder utgör den största delen av vår levnadsstandard då bostaden är den miljö vi spenderar mest tid i.

När min far var ung köpte han ett stort tegelhus centralt i en stad med ~25,000 invånare för 280,000kr. Han jobbade som parkarbetare och tjänade 14,500kr netto per månad.

Detta hus är idag värderat till 2,600,000kr.
Jag är ungefär samma ålder som min far när han köpte sitt hus men jag programmerar industrirobotar. Min lön efter skatt är drygt 24,500kr.

Min far kunde köpa sitt hus med 19 månadslöner, för att jag ska kunna köpa exakt samma hus idag behöver jag 106 månadslöner. Han har inte gjort en enda renovering på alla dessa år.
Citera
2021-03-04, 00:46
Medlem
LillTurkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jag fattar inte riktigt hur du kopplar transsexuella barn till kroppsbygge men okej.

Går miste om annat än att äta, träna och sova tänkte jag.
Som sagt jag fattar man går in helhjärtat gör en uppoffring om man har något konkret att vinna på det som pengar eller något större mål.

Könsbyte är väl kroppsbygge? Är folk så jävla dumma i huvudet? Homosexualitet är ju att hjärnan fungerar som det motsatta könet. Dom byter kön/kropp med hormoner. Det är ok idag. Men inte för mig. Fan jag är mot det mesta som ni ynkliga jävla as är ok med.

Du fattar inte. Nej precis. Jag är så inåthelvete jävla förbannad nu på allt skit. Så jag ska fan köra på ännu hårdare. Inte med en massa steroider. Behövs inte mycket. Det är testo, testo, testo. Inte höga doser. 2 x 200mg vecka. Och mat. Nu jävlar kör jag. Och jag ska bara umgås bara med likasinnade. Jag blir tokig på svenssonfolk och annat pack !!

Jag är ute efter att bli bäst. Jag är bäst. Det är mitt mål. Nu kör jag. Tack för det försäkringskassan.

Nu anser jag det här vara avslutat för mig i den här tråden.
Citera
2021-03-04, 00:51
Medlem
LillTurkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Skulle vara ytterst intressant att höra någon som jobbar på AF eller FK kommentera detta.

Ok ett inlägg till eftersom du citerat mig innan jag skrev mitt tidigare inlägg. Jag känner en som jobbar på försäkringskassan i samma stad jag bor i. Alltså en personlig vän till mig. PÅ AF har jag inga vänner.

Förstår inte vad du vill ha svar på? Att jag får den ersättningen är helt korrekt. Jag jobbade hårt i 6 månader för 20 år sedan.
Citera
2021-03-04, 00:57
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenaln1club
Att folk väljer att vara hemma är ett misslyckande för landet. Folk ska inte behöva tävla med varandra om jobb, jobben ska tävla om folket! Idealt borde arbetsgivarna fråga om folk vill komma på intervju så varje individ kanske har 5-10 jobb att välja mellan.

Så var det innan pandemin för oss som jobbar inom IT.
Citera
2021-03-04, 01:11
Medlem
Jobba och få det dubbla så klart. Vad ska du göra om dagarna annars?
Citera
2021-03-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du borde väl uppfylla medlemsvillkoret redan från början...?
https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/regler-villkor/tillfalliga-regler/

Vad gäller karensdagarna, så inleder de varje ny ersättningsperiod, de kan inte flyttas till någon gång en bit in i perioden.

Tack för svar!
Ok. Trodde de räknade 12 månader bakåt efter att de tillfälliga reglerna upphörde.
Hoppas det är så som det står i länken du hänvisade till.
Hittar inte samma uppgift på Unionens hemsida.
Citera
2021-03-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HsEgen
Tänkte kolla om någon har svar på detta..:

Jag har nu blivit uppsagd pga att boendet jag jobbat på fick stänga. Sista anställningsdag var igår, 28/2.
Jag har varit medlem i a-kassa 11 månader. Det behövs ju 12 månader för att fylla kraven så förmodligen får jag vara medlem en månad till för att uppfylla det.
Under den tiden verkar det vara möjligt att få grundersättning.
Frågan är om karens dras nu under första månaden som jag förhoppningsvis får grundersättning eller om karens dras när denna månaden har gått.
Jag hoppas inte de drar karens två ggr...

Jag har arbetat fullt hela tiden så jag uppfyller de villkoren.

Du har uppfyllt kraven med råge då varje månad räknades som fyra mars-december 2020. Karens dras när du börjar få a-kassa och det är väl 6 dagar vill jag minnas.
Citera
2021-03-04, 23:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HsEgen
Tack för svar!
Ok. Trodde de räknade 12 månader bakåt efter att de tillfälliga reglerna upphörde.
Hoppas det är så som det står i länken du hänvisade till.
Hittar inte samma uppgift på Unionens hemsida.
Såvitt jag kan finna är deras information korrekt. Hur gör du för att INTE hitta informationen, exempelvis se den stora gula bården med information om tillfälliga regler, som de har på startsidan?

https://www.unionensakassa.se/nyhetsarkiv/riksdagen-forlanger-den-hojda-ersattningen-och-lattnaden-i-arbetsvillkoret/
https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/ersattning-nar-och-hur-mycket/
Citera
2021-03-05, 08:34
Medlem
Jag går på a-kassa men har nu blivit erbjuden ett arbete med start om en månad. Kan jag skriva ut mig från arbetsförmedlingen och vara ledig tills anställningen börjar, eller förlorar jag min sgi då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in