2021-03-09, 02:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinnamontree
Säkert och bästa sättet att göra sig av med en kropp efter att man rövat bort personen och dödat denne, är att stuva in den i ett klippskrev där offret skuttat runt .

Läste någonstans att polisen hade återskapat bilder i DA dator och de visar att han har varit i området tidigare och fotograferat.

Vet man varför bilderna behövde återskapas, var de raderade?
Citera
2021-03-09, 02:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Normalt språkbruk att använda orden 'kvarlevor' och 'kroppsdelar' när det rör sig om en upphittad avliden som legat ute i naturen i tre-fyra månader. Singular, alltså kroppsdel, antyder antingen brott eller en kropp stadd i rejält biologiskt förfall.

Utan att ha läst in mig på fallet låter det som att killen gått utanför spårad terräng, snavat, skadat sig och inte kunnat kontakta hjälp. Tragiskt.

Det syns både på stenen med naken yta och på upptrasade trädbitar på bilderna att det har exploderat där. Att bombgruppen har varit där är också otvetydigt. DA dog alltså av en explosion. Eftersom han tydligen varit i området själv tidigare är det väl inte så troligt att någon annan var inblandad.

DA valde platsen själv.

Vad kan han ha sprängt med? Räcker det med en handgranat eller är det troligare med andra sprängämnen? Det är ett något udda sätt att ta livet av sig men inte helt okänt.

Jag kommer ihåg för många år sedan att en man som jobbade med sprängämnen tog livet av sig i en bil strax utanför Gustavsberg. Han laddade på ordentligt och det blev ett rejält potthål i vägen. Han blev spridd i så små bitar att stora delar av hans benbitar antagligen fortfarande sitter inborrade i träd runt sprängplatsen.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-09 kl. 02:29.
Citera
2021-03-09, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagskagorakaos
Du tror inte han har dödat en del i sitt liv?
Det kanske påverkar psyket en del?

Ta din teori och kör upp den i röven. Kioskmongo.

Håller med dig. Folk verkar inte fatta vilken oerhörd mental påfrestning dessa yrkesmilitärer som gjort utlandstjänstgöring utsätts för. Folk verkar inte inse att de är i krig och att uppgiften är att försvara sig mot och döda fienden. Och på det en obehandlad depression och PTDS, där för att de är rädda för att inte få åka på nästa/kommande mission om de söker hjälp/behandling för depp, PTSD, traumaupplevelser m.m. Det är inte konstigt att de begår självmord då.
Nu vet inte orsaken till DA's död, men eftersom självmord är vanligt bland yrkesmilitärer till och med vanligare än att stupa i strid så tror jag han begick självmord. Det som har framkommit i DA -försvinnande - tråden tyder mest på det.

Ni får googla och leta och läsa själva - militär - självmord - och lär er vad PTSD innebär.
Jag orkar inte länka allt jag läst om ämnet, förutom den här då...
https://www.sverigesveteranforbund.se/files/d0eef200b7352994f100abe3c343d65c.pdf

Jag kände inte Deniz Arda men ändå,
vila i frid.
Senast redigerad av Dendron 2021-03-09 kl. 03:37.
Citera
2021-03-09, 03:47
Medlem
Lite funderingar m, har läst igenom tråden relativt mycket, ber om ursäkt på förhand om det varit på tapeten redan.

1. Missing people/ snuten / osv ger sig ut för att leta efter försvunnen människa, en människa som jobbar inom militära, erfarenhet av skogen, mycket vältränad i sina bästa år.

Man hade varit i närheten och letat tyckte jag det stod nånstans, i mitt huvud så är det väll i sånna här fall från start rimligt utgå olycka inträffat, borde man inte letat igenom ”livsfarliga området med döds stenar ” som alla nämner??

Man borde således påträffat honom under ngt sök tycker jag, känns slappt ev korkat.

2. Jag säger inte att jag vet ett skit, men vissa hakar upp sig på sl kortet/ enkel biljett

Sl kort självklart inga jätteproblem att ta med sig på rundan, enda rädslan skulle varit för att sumpa det men denna killen känns inte som en som sumpar busskort helt enkelt,

Tänkte han att spåra hans färd? Övriga historien känns då rimlig med att försöka spränga på ett sådant sätt att han blir begravd/ ej vill bli hittad.

Klockan han hade, användes den för lokalisera platsen som han bestämt sig för innan? Elr är det såpass simpelt hitta dit från ”stora vägen” typ att det ej hade behövts?
Citera
2021-03-09, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Amen för helvete snubben va militär inte CIA-Agent

Inte för att jag tror på någon underrättelsetjänst-teori men huruvida han var spion eller liknande är ju inget som blir till någon kännedom för allmänheten i alla fall. De jag vetat om har dock varit just militärer, så även om det finns argument för att det inte är någon underrättelsetjänst så är det där ett dåligt då du inte har någon insyn i vilka uppdrag han kan ha gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Håller med dig. Folk verkar inte fatta vilken oerhörd mental påfrestning dessa yrkesmilitärer som gjort utlandstjänstgöring utsätts för. Folk verkar inte inse att de är i krig och att uppgiften är att försvara sig mot och döda fienden. Och på det en obehandlad depression och PTDS, där för att de är rädda för att inte få åka på nästa/kommande mission om de söker hjälp/behandling för depp, PTSD, traumaupplevelser m.m. Det är inte konstigt att de begår självmord då.
Nu vet inte orsaken till DA's död, men eftersom självmord är vanligt bland yrkesmilitärer till och med vanligare än att stupa i strid så tror jag han begick självmord. Det som har framkommit i DA -försvinnande - tråden tyder mest på det.

Öh? Svenska styrkor har väl knappt varit involverade i strider i Mali? Noll egna förluster. Eller hittar du några artiklar som några strider med dödlig utgång?
Senast redigerad av trevliggrabb 2021-03-09 kl. 04:07.
Citera
2021-03-09, 04:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammen
Lite funderingar m, har läst igenom tråden relativt mycket, ber om ursäkt på förhand om det varit på tapeten redan.

1. Missing people/ snuten / osv ger sig ut för att leta efter försvunnen människa, en människa som jobbar inom militära, erfarenhet av skogen, mycket vältränad i sina bästa år.

Man hade varit i närheten och letat tyckte jag det stod nånstans, i mitt huvud så är det väll i sånna här fall från start rimligt utgå olycka inträffat, borde man inte letat igenom ”livsfarliga området med döds stenar ” som alla nämner??

Man borde således påträffat honom under ngt sök tycker jag, känns slappt ev korkat.

2. Jag säger inte att jag vet ett skit, men vissa hakar upp sig på sl kortet/ enkel biljett

Sl kort självklart inga jätteproblem att ta med sig på rundan, enda rädslan skulle varit för att sumpa det men denna killen känns inte som en som sumpar busskort helt enkelt,

Tänkte han att spåra hans färd? Övriga historien känns då rimlig med att försöka spränga på ett sådant sätt att han blir begravd/ ej vill bli hittad.

Klockan han hade, användes den för lokalisera platsen som han bestämt sig för innan? Elr är det såpass simpelt hitta dit från ”stora vägen” typ att det ej hade behövts?

Det är väl just faktumet att han lämnar sitt busskort hemma och telefon som verkligen tyder på att han tänkte ta livet av sig "off the grid." Att han köper en enkel biljett kontant för att han inte vill bli återfunnen är väl en rimlig förklaring. Hans eget SL-kort hade så klart avslöjat vilken buss han sist klav på och kanske filmen i bussen var han klev av.

Han visste att han inte skulle komma tillbaka när han lämnade bostaden.
Citera
2021-03-09, 04:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron

Ni får googla och leta och läsa själva - militär - självmord - och lär er vad PTSD innebär.
Jag orkar inte länka allt jag läst om ämnet, förutom den här då...
https://www.sverigesveteranforbund.se/files/d0eef200b7352994f100abe3c343d65c.pdf

Jag kände inte Deniz Arda men ändå,
vila i frid.

Det du länkar till tyder på lägre självmordsfrekvens för veteraner än befolkningen i stort i Sverige.
Bild 20 i din länk.
Sverige Michel et al.
2007
1060-1999
N=39 768
Allm pop
182/273 Vet pop tog livet av sig
mindre än Allm pop
Så länken visar bara att även veteraner kan ta livet av sig även i Sverige, men det är inte lika vanligt som i befolkningen i stort.
Citera
2021-03-09, 04:23
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Med ditt Amen, menar du ja, men? Tror du att CIA-agenter inte kan uppstå ur en klippskreva i Tyresö eller vad menar du gubben? I detta fall är det dock inte vad som hänt. Dödsfallsintyget bevisar detta och DA har sprängt sig i luften och är tvärdöd.

Han hittades i Tyresta, på Vendelsö. Inte på Tyresö.

Varför skulle CIA agenter vara intresserade av Deniz tänker du?
Citera
2021-03-09, 04:27
Medlem
Heligaskits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
En man som han begår inte självmord, det finns inte i världskartan, inte ens om han råkade ut för världens genom tidernas värsta depression skulle han ens komma i närheten av en sådan tanke. Du begriper inte varför, ingen i tråden begriper det heller. Jag är tvärsäker.
Ingen är immun mot psykisk ohälsa. Inte ens elitsoldater. PTSD är något många soldater handskas med resten av livet efter tjänstgöring. Död och explosioner har en tendens att skapa trauma. Oavsett hur tuff du är mentalt går det inte att komma ifrån den mänskliga faktorn i slutet av dagen.

Tuffa personer (till ytan åtminstone) med underliggande problem trycker ner all psykisk ohälsa i en djup avgrund för att upprätthålla fasaden av stabilitet och styrka. Det är det absolut sämsta sättet att handskas med psykisk ohälsa för att det har en tendens att rinna över och bita dig i röven, på det mest drastiska sätt du kan föreställa dig.

Ingen vet vad för sorts demoner som lurkade i Deniz hjärna, alla gillar inte att prata om sina problem. Självmord är inte något som borde avfärdas innan det finns starka bevis som säger emot, enligt mig iaf.
Senast redigerad av Heligaskit 2021-03-09 kl. 04:30.
Citera
2021-03-09, 04:46
Medlem
Vet någon här hur deniz dog....med säkerhet ...
Citera
2021-03-09, 05:16
Medlem
Om han inte ville bli hittad, varför sa han då att han skulle ut och springa där? 🤔
Citera
2021-03-09, 05:20
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Jag undrar vad polackerna, pappan och sonen?, gjorde där.

Nog för att man kan ha ett intresse av att dra runt i skogen, men hur stor är sannolikheten att de är just där och friluftar, tittar ner i den tillsynes lilla hålan och ser...det de nu såg.

Ren slump sådels att han hittades där(?) när han dessutom just troligen velat undvika att bli hittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in