2021-03-08, 23:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Bombgruppen har inte varit på plats och kroppen var i ett stycke. Att det skulle vara logiskt att begå självmord medelst sprängning för att man jobbar inom det militära är så korkat sagt att jag undrar om du verkligen klarar den artonårsgräns som finns på detta forum?
Citat:
Ursprungligen postat av Airoi
Inte det? Är där flera eneheter innom poilsen som använder detta emblem?
https://www.bildtagg.se/bild/u9hocolu9382teujc8cc9ur6

Nej. Bara bombgruppen, vad jag kan se:

Lista/bilder på polisens märken:
https://www.polisman.se/?page_id=34
Citera
2021-03-08, 23:56
Medlem
Jag har ingen egen teori och jag tror inte mer på det ena eller det snarts. Men är det ingen annan än jag som funderat över hur pannlampan kan vara så fin och intakt om han nu sprängt sig själv i bitar? Dessutom i en trång skreva.
Citera
2021-03-08, 23:57
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Man har hittar kvarlevor och man var tvungen att göra DNA analys på ”de funna kroppsdelarna”. Notera plural. Kroppen går inte i flera bitar av ett fall.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/forsvunne-deniz-kropp-som-hittades-i-tyresta

Normalt språkbruk att använda orden 'kvarlevor' och 'kroppsdelar' när det rör sig om en upphittad avliden som legat ute i naturen i tre-fyra månader. Singular, alltså kroppsdel, antyder antingen brott eller en kropp stadd i rejält biologiskt förfall.

Utan att ha läst in mig på fallet låter det som att killen gått utanför spårad terräng, snavat, skadat sig och inte kunnat kontakta hjälp. Tragiskt.
Senast redigerad av Prora 2021-03-09 kl. 00:00.
Citera
2021-03-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men vad visar bilderna? Helt omöjligt att avgöra.
Det håller jag med om. En av följaden 4 saker
1. Faktiska kvarlevor glöma av polisen
2. Spädgris eller motsvarande ditlaggd av fotografen
3. Spädgris eller motsvarande ditlaggd av någon annan i hopp om att någon skulle hitta den
4. Djurkadaver ditsläpad av djur.

Själv så velar jag mellan 1 och 2. Jag står nog 70/30 mellan 1 och 2.
Citera
2021-03-08, 23:59
Medlem
Fredrik Sjöshults krönika i Expressen antyder självmord - eller hur?

Polisen fick tidigt information som skapade tvivel om att Deniz Arda – en omvittnat skicklig jägarsoldat som var tränad att överleva bakom fiendens linje – hade gett sig ut för att springa fem mil på Sörmlandsleden.
Polisutredarna noterade att han inte hade kolhydratladdat för den typen av löpning och att hans SL-kort låg kvar hemma trots att han borde åkt kommunalt söderut om han tänkt springa.
Spår i hans dator visade också att han sökt efter hur man köper en SL-biljett trots att han hade ett kort och han var kvar hemma för länge på dagen för att hinna hem innan novembermörkret sänkt sig över skogen.

Detta var omständigheter som gjorde att misstankarna om att han försvunnit frivilligt ökade.
Samtidigt har ett imponerande frivilligt sökarbete mobiliserats. Deniz Ardas kolleger från Försvarsmakten har strömmat till från hela landet för att hjälpa till att söka i bland annat Nackareservatet och Tyresta nationalpark söder om Stockholm.
Engagemanget med frivilliga som ställer upp i sökinsatser är starkt. Frivilligorganisationer som Missing People och Fikk har på senare år hjälpt till att organisera sökandet tillsammans med olika lokala krafter på ett fantastiskt sätt.
I sökandet efter Deniz Arda går det nu att konstatera att det inte hjälpt om något gjorts annorlunda. Han hittades i en del av nationalparken som var närmast omöjlig att nå fram till – endast slumpen gjorde att han hittades.
Även om en sökpatrull hade dirigerats till platsen veckorna efter försvinnandet finns det ändå inget som talar för att det skulle gått att rädda hans liv.
Polisen avslutar nu brottsutredningen efter Deniz Ardas försvinnande och det var bra att det beskedet kom direkt.
Stockholmspolisen är tydlig med att det inte finns någon misstanke om brott längre.
I en del andra fall har beskedet dröjt onödigt länge – och i det här fallet hade det blivit extra plågsamt för vänner och familj att sväva i ovisshet med tanke på risken för olika konspirationsteorier.
Citera
2021-03-09, 00:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Men vad visar bilderna? Helt omöjligt att avgöra.
Vi var ett gäng som dividerade om det halva dagen och kvällen i går. Vissa menar att det är grisrester. Jag påstår att det är erkänt svårt att skilja på rester av människa och gris. Enligt mig rör fyndet sig om hud, senor samt benstump antingen från ben eller arm. Från höften ned till hälen eller från axel till armbåge. Det mesta i benväg saknas. Det är mest hud, brosk, fett osv. Fibrer från textil eller funktionsmaterial kan anas.

Finns även andra bilder på som en lång, tvinnad sträng av hud mm. spetsad på pinne.
Citera
2021-03-09, 00:04
Medlem
Jag tycker vi avslutar tråden nu, med tanke på hans anhöriga.

Vi är ganska många som ”vet” hur det ligger till, och vi brottas varje dag med samma problematik.

Vi är alla förbrukningsartiklar i statens tjänst.
De flesta av oss finner en väg ut, andra gör det inte.

Jag tror ej att den genomsnittliga FB-riddaren kan förstå vilken press ”veteraner” lever under.
Citera
2021-03-09, 00:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vi var ett gäng som dividerade om det halva dagen och kvällen i går. Vissa menar att det är grisrester. Jag påstår att det är erkänt svårt att skilja på rester av människa och gris. Enligt mig rör fyndet sig om hud, senor samt benstump antingen från ben eller arm. Från höften ned till hälen eller från axel till armbåge. Det mesta i benväg saknas. Det är mest hud, brosk, fett osv. Fibrer från textil eller funktionsmaterial kan anas.

Finns även andra bilder på som en lång, tvinnad sträng av hud mm. spetsad på pinne.

Den enda bild jag sett som ens kan användas i något syfte är den där man ser någon fläskbit ligga mot en bergsgrund. Det är en motsägelse i sig, då fett binner före allt annat.

Han kan omöjligt ha sprängt av sig både ansiktet och foten utan att ha brännt sidfläsket.
Citera
2021-03-09, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airoi
Om du tittar på det jag länkar så ser du att djurangreppen i en del av fallen inte ätit hela kropparna. Mina kommentarer är baserade på analys av tillgänglig dokumentation. Vetenskaplig dokumentation i detta fallet. Vad baserar du och din totalt uppkopplade hjärna din anlays på.

Här är fulla dokumentet, få se om din uppkopplade hjärna kan tyda den då.
https://ncssm.instructure.com/courses/1674/files/327227/download?download_frd=1
Ibland undrar man om ni ens läser det ni länkar.

” Results indicate that skeletoni- zation can occur in less than six weeks in summer and four months in winter, despite freezing temperatures. In some cases, postmortem animal activity accelerated decomposition rates.”

-> På vintern uppstår skeletonization (det sista stadiet i nedbrytning) inom fyra månader. Djuraktivitet hos ett lik snabbar på den processen. I november försvann Arda, och i mars hittas kroppsdelar. Det är mer än 4 månader. Således säger din källa att kroppen borde vara skelett. Därför förklarar din källa inte varför köttstycken hittats. Således är djuraktivitetsförklaringen rent flum och din hjärna är bevisat frånkopplad din kropp.
Citera
2021-03-09, 00:07
Avslutad
Man kan börjar genast undra om han eller anhöriga hade något att vinna på hans försvinnande och förlora på hans upptäckt.
Varför springer man ut långt i obygden om man vill ta livet? Vad kan det vara som ligger bakom? En otrogen flickvän brukar vara anledningen.
Jag tror att det sitter en kvinna någonstans som vet varför, och som ska bära detta.
Citera
2021-03-09, 00:09
Medlem
Citat:
Den enda bild jag sett som ens kan användas i något syfte är den där man ser någon fläskbit ligga mot en bergsgrund. Det är en motsägelse i sig, då fett binner före allt annat.

Han kan omöjligt ha sprängt av sig både ansiktet och foten utan att ha brännt sidfläsket.
explosion != brand
Citera
2021-03-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Ingen har så starkt psyke som Goggins nej, men däremot så spelade Deniz nära på i samma liga, de levde i samma värld. Du lever inte ens i närheten av samma värld, därför kan du inte begripa det.

Det är över ditt förstånd, när jag säger att de kan bli av med båda armarna, båda benen, alla tänder, förlamad upp till huvudet och inte ens under en enda sekund komma på tanken på att begå självmord så överdriver jag inte.

Givetvis så kan även elitsoldater ta sitt eget liv, har du hört talas om PTSD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in